Te jotka väitätte ettei parisuhdemarkkinoilla ole tasoja
Puhutte kyllä viiden tähden hevonpaskaa, vaikka mitä muuta yrittäisitte väittää. Vai miksi käytännössä koskaan lääkäri ja kaupankassamyyjä eivät ole parisuhteessa? Tai miksi hyvännäköinen ja timmikroppainen ei seurustele tupakoivan läskin kanssa?
Kertokaa toki.
Kommentit (644)
Vierailija kirjoitti:
"On itsestäänselvyys, että taso määrittyy kulloisillakin markkinoilla, se on koko homman perusprinsiippi."
Joka johtaa juuri siihen tasoteorian heikkouteen että se ei oikein lopulta voi ennustaa mitään koska vaihtuvia tekijöitä on liikaa. Se osaa lähinnä sanoa "mitä minä sanoin" sitten kun pariutuminen on jo tapahtunut. Jos ei ole niin on aina selitys valmiina siitä mikä nyt olikin pielessä tai eri tavalla ja siksi ei sitten mitään tapahtunut.
Jokaisessa asuntokaupassakin on paljon vaihtuvia tekijöitä, mutta silti kukaan ei tule väittämään, että markkinat ovat sattumanvaraisia. En vain oikein ymmärrä tuota ajattelutapaa, että on tarve väittää, että parisuhdemarkkina olisi sattumanvarainen, kun mikään tieteellinen tutkimuskaan ei sitä mieltä ole. (Tasoteoria on niin iso teoria, ettei se voi olla tiedettä, vaikka osa väitteistä on poimittu tieteellisistä tutkimuksista.)
"Kyllä, markkinoita on erilaisia. Se kuuluu tasoteoriaan/markkina-arvoteoriaan."
Jonka jälkeen nuo eivät enää lopulta kerro oikein mistään mitään eksaktia vaan voivat vain todeta pariutumisen tapahduttua että nyt tasot ja markkinat sitten kohtasivat.
Vierailija kirjoitti:
No kun ne tasot edelleenkin on henkilökohtaiset ja subjektiiviset eikä yleiset ja objektiiviset. Se unohtuu aina, kun puhutaan tasoista. Sen voi sokeakin todeta siitä, että kaksi luonteiltaan vastakohtaa ei tule koskaan olemaan onnellisia suhteessa, vaikka olisivat molemmat samalla "tasolla". Samoin eri elämäntilannekin riittää laskemaan toisen tasoa.
Huoh. Montako kertaa se pitää toistaa, että tasoissa ei ole kyse kenenkään subjektiivista mielipiteistä. Olen tehnyt sen varmasti yli sata kertaa. Tasossa on kyse kysynnästä, ei sinun tai minun mielipiteestä. Miten tämä asia voi olla niin vaikea? En käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksi tasoteorian perusprinsiippi on se, että kukaan yksittäinen ihminen ei määrittele onko joku 10 vai 7, vaan sen määrittävät markkinat eli kysyntä. Toinen perusprinsiippi on se, että jos henkilö ei ole markkinoilla tarjolla, tasoa ei voi määrittää lainkaan."
On olemassa myös sellainen asia kuin potentiaalinen kysyntä joka voidaan määrittää vaikka ihminen olisi ikänsä pimeässä huoneessa. Jos vaikka tämän henkilön kuvaa näytetään muille niin voidaan katsoa kuinka moni olisi potentiaalisesti kiinnostunut.
Kyllä, mutta se on vain potentiaalia niin kauan kun ei realisoidu markkinoilla. Ja kuva on huono mittari varsinkin miesten kohdalla, koska siitä ei näe statusta. Eikä kuvasta muutenkaan näe olennaista mihin kuuluu puheääni ja se miten toisten ihmisten kanssa seurustelu sujuu. Ne ovat olennaisia tasossa.
Tästä tuli mieleen Love is Blind-konsepti. Siinähän kuulet vain toisen äänen ja sanat, puhenopeuden ym. Mutta miten monet miehet sanovatkaan naisellisella = korkeahkolla äänellä puhuvalle naiselle, että tykkää äänestä ja sen perusteella valitsee vaimon, ja itse olen naisena äänestä ihan eri mieltä :D Onneksi on jo aviomies niin ei tarvitse lähteä enää etsimään ketään.
"Jokaisessa asuntokaupassakin on paljon vaihtuvia tekijöitä, mutta silti kukaan ei tule väittämään, että markkinat ovat sattumanvaraisia. En vain oikein ymmärrä tuota ajattelutapaa, että on tarve väittää, että parisuhdemarkkina olisi sattumanvarainen, kun mikään tieteellinen tutkimuskaan ei sitä mieltä ole. (Tasoteoria on niin iso teoria, ettei se voi olla tiedettä, vaikka osa väitteistä on poimittu tieteellisistä tutkimuksista.)"
Enhän minä sanonut että parisuhdemarkkina olisi sattumanvarainen vaan että muuttujia on niin paljon että niiden varaan on aika mahdotonta enää rakentaa sellaista teoriaa joka olisi jotenkin oikeasti relevantti asian kannalta. Se teoria voi olla kiinnostava ja tuoda esiin joitakin periutumiseen vaikuttavia puolia mutta se jää auttamatta vain "pintaraapaisuksi" todella monimutkaisesta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä, markkinoita on erilaisia. Se kuuluu tasoteoriaan/markkina-arvoteoriaan."
Jonka jälkeen nuo eivät enää lopulta kerro oikein mistään mitään eksaktia vaan voivat vain todeta pariutumisen tapahduttua että nyt tasot ja markkinat sitten kohtasivat.
Jestas. Minun lienee syytä pitää nyt pieni tauko tässä kirjoittelussa. Minä en käsitä miksi ihmiset eivät ymmärrä mitä markkinat tarkoittavat. Ei sen pitäisi niin vaikeaa olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ne tasot edelleenkin on henkilökohtaiset ja subjektiiviset eikä yleiset ja objektiiviset. Se unohtuu aina, kun puhutaan tasoista. Sen voi sokeakin todeta siitä, että kaksi luonteiltaan vastakohtaa ei tule koskaan olemaan onnellisia suhteessa, vaikka olisivat molemmat samalla "tasolla". Samoin eri elämäntilannekin riittää laskemaan toisen tasoa.
Huoh. Montako kertaa se pitää toistaa, että tasoissa ei ole kyse kenenkään subjektiivista mielipiteistä. Olen tehnyt sen varmasti yli sata kertaa. Tasossa on kyse kysynnästä, ei sinun tai minun mielipiteestä. Miten tämä asia voi olla niin vaikea? En käsitä.
Se kysyntä juuri muodostuu valtavasta määrästä yksilöiden subjektiivisia mielipiteitä. Miten tämä voi olla niin vaikeaa? En käsitä?
Sattumanvaraisuus on eri asia kuin erilaiset mieltymykset. Kaikki eivät vain syty siitä Eiran superfiinistä asunnosta, vaikka olisikin varaa maksaa ne miljoonat siitä.
Vierailija kirjoitti:
"Jokaisessa asuntokaupassakin on paljon vaihtuvia tekijöitä, mutta silti kukaan ei tule väittämään, että markkinat ovat sattumanvaraisia. En vain oikein ymmärrä tuota ajattelutapaa, että on tarve väittää, että parisuhdemarkkina olisi sattumanvarainen, kun mikään tieteellinen tutkimuskaan ei sitä mieltä ole. (Tasoteoria on niin iso teoria, ettei se voi olla tiedettä, vaikka osa väitteistä on poimittu tieteellisistä tutkimuksista.)"
Enhän minä sanonut että parisuhdemarkkina olisi sattumanvarainen vaan että muuttujia on niin paljon että niiden varaan on aika mahdotonta enää rakentaa sellaista teoriaa joka olisi jotenkin oikeasti relevantti asian kannalta. Se teoria voi olla kiinnostava ja tuoda esiin joitakin periutumiseen vaikuttavia puolia mutta se jää auttamatta vain "pintaraapaisuksi" todella monimutkaisesta asiasta.
Minä en ymmärrä koko teorian merkitystä. Eihän se auta ketään pariutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas. Minun lienee syytä pitää nyt pieni tauko tässä kirjoittelussa. Minä en käsitä miksi ihmiset eivät ymmärrä mitä markkinat tarkoittavat. Ei sen pitäisi niin vaikeaa olla?
Tietenkin minä ymmärrän mitä markkinat tarkoittavat. Mutta ei se ole mitään erilaisten markkinoiden huomioon ottamista että vain toteaa että markkinoita on erilisia. No tietenkin on mutta mitä siitä seuraa tasoteorian kannalta? Miten se huomioidaan teoriassa niin että se antaa jotain sellaista tietoa kysynnästä ja tarjonnasta jota ei muuten saataisi?
Ei parisuhdemarkkinat olekaan SATTUMANVARAISIA. Kyllä jokainen ihastuminen, kiinnostuminen ja pariutuminen on ihan ymmärrettävissä oleva asia ja jopa looginen - mutta ne syyt ja vaikuttavat tekijät eivät ole kaikilla samat. Siihen, kehen ihminen tuntee vetoa, vaikuttavat todella monet asiat: henkilön oma persoona, henkilöhistoria, jopa jotkut asiat lapsuudessa, kiintymyssuhdemalli, opittu parisuhdemalli, myös monet seikat, joita ihminen ei edes tiedosta. Myös oma seksuaalisuus vaikuttaa, omat seksuaaliset mieltymykset ja preferenssit, ja se, millaista suhdetta henkilö haluaa - nämä vaikuttavat siihen, millaisen suhteen hän haluaa, ja minkälaisesta ihmisestä tulee "oikeanlaiset" vibat. Tasoteorian heikkous on siinä, että se jättää huomiotta nimenomaan monia olennaisia muuttujia. Esimerkiksi joku vastakkaisen sukupuolen keskuudessa suosittu ja haluttu henkilö voikin tasoteorian mukaan olla melko matalatasoinen, niin kaavamainen tasoteoria on. Tasoteoria myös olettaa kaikkien ihmisten arvostavan ja haluavan kumppaniltaan vain joitain harvoja, samoja ominaisuuksia.
Olen pullea siivooja ja suhteessa tohtorin kanssa. Vain ihmiset jotka pitävät itseään parempana tai huonompana kuin muut niin eivät päädy yhteen jonkin ns eri tasolla olevan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko linkin taulukkoon, josta voi laskea oman tasonsa? Kiitos jo etukäteen. Toivottavasti nyt vihdoin se linkki tulee, kun olen sitä niin monta kertaa aiemmin pyytänyt tuloksetta.
"Minä en käsitä miksi ihmiset eivät ymmärrä mitä markkinat tarkoittavat."
Minä ainakin ymmärrän ja haluaisin siis tietää missä ovat ne markkinat joissa minun ominaisuuksilleni on suurin kysyntä. Osaako tasoteoria vastata tähän? Jos ei niin painukoon hiiteen täältä häiritsemästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasossa on kyse myös tarjonnasta viiteryhmässä. Typerää etsiä sitä "kymppiä" koko ihmispopulaatiosta, kun kaikkia miljoonia vastakkaisen sukupuolen ehdokkaita ei koskaan tule tapaamaan.
Ja toisaalta, jos kokee löytäneensä sen "kympin" omasta viiteryhmästään, saattaa vaikka naapurikaupingisssa olla vielä parempi vaihtoehto, vaikka tiet eivät koskaan kohtaisikaan.
Tasoihin tuijottelija jää siis helposti kokonaan ilman, jos odottaa saavansa juuri tietyn tasoisen kumppanin.
Minä olen sitten tällaisena kummajaisena ohittanut sellaiset markkinat kun aina olen parisuhteeseen päätytnyt katsomatta tasoja.
En kyllä mitenkään ymmärrä miten kahden ihmisen väliseen kemiaan ja vetovoimaan ja kiintymykseen ja rakkauteen sovitetaan jotain tasoja? Täysin keinotekoista hevon-sitäitteensä.
Olen joko tuntenut sitä mystistä kemiaa ja intuitiivisesti tuntenut voisiko tuo olla potentiaalinen kumppani, tietämättä hänen sitä yhtä mystistä tasoaan. Kauhea ajatella että tässäkin asiassa ihmiset jaotellaan arvoasteikkoihin, ei enää olla ihmisiä, samanarvoisia!
Pitäkää tasonne, olkaa onnettomia ja itkekää miten vaikea on löytää ketään. Itsehän sen systeemin olette itsellenne kehittäneet. Kyllä on taas yksi oikein riemuidioottien keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko linkin taulukkoon, josta voi laskea oman tasonsa? Kiitos jo etukäteen. Toivottavasti nyt vihdoin se linkki tulee, kun olen sitä niin monta kertaa aiemmin pyytänyt tuloksetta.
Sitten menet sen taulukon kanssa ravintolaan selittämään vastakkaisen sukupuolen edustajalle, että laskukaavan mukaan teidän pitäisi pariutua keskenänne, joten alahan tulla mukaan kämpille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tasoteoria vain mallintaa pariutumisen yleisiä trendejä: komeat/varakkaat/korkeastatuksiset miehet tuppaa saamaan kauniita naisia parisuhteeseen, muut miehet paljon harvemmin."
Niin eli se siis keskittyy ääripäihin, siis päivänselviin tapauksiin. Se on siis aika arvoton teoria koska se toimii vain ääripäissä mutta ei osaa ennustaa sen valtavan suuren tavisjoukon pariutumista juuri mitenkään.
Olen eri, mutta onhan sekin ennuste, että tavis ei yleensä pariudu kovimman kysynnän miesten tai naisten kanssa eikä myöskään itseään heikomman kysynnän ihmisen kanssa.
Ja toisaalta, miksi sitten on niin suuri tarve kieltää markkinoiden olemassaolo, jos kerran kyseessä on niin ilmiselvä asia? Ihmettelen vain näitä ristiriitaisuuksia. Keskustelut kulkevat aina sitä rataa, että tasot ovat paskaa eikä niitä ole, vaikka ne ovatkin itsestäänselviä? Kumpiko nyt on kriit
No voisko olla vaikka niin, että täällä on useampia kirjoittajia, joista kaikilla on aiheesta vähän erityyppinen näkemys?
Kertokaapa tasoteoreetikot, että miten on mahdollista että kaltaiseni työtön, köyhä ja kouluttamaton, salilla käymätön 168 cm mies:
Saa huomiota hyvännäköisiltä, treenaavilta/hoikilta korkeakoulutetuilta tai siellä olevilta naisilta, jotka ovat usein vieläpä itseäni nuorempia.
Sekä myös muunlaisilta naisilta JA pitkiltä miehiltä, jotka ovat treenattuja toimitusjohtajia, jotka ovat fiksuja, itseni näköisiltä, mutta nuoremmilta ja paremmin koulutetuilta miehiltä sekä miehiltä jotka ovat täysiä vatipäitä, haisevat pahalle tai ovat käytökseltään luotaantyöntäviä.
Olen siis bi. En itse tee juurikaan aloitteita. Mikä on minun tasoni ja miksi? Entä miksi ei ole mitään logiikkaa siinä, minkälaiset ihmiset ylipäätään kiinnostuvat, joko suhteessa toisiinsa tai suhteessa minuun?
Entä miksi minua itseäni kiinnostaa yleensä selvästi harvempi mies kuin mitä nainen? Minulla on vastaus: monet miehet eivät osaa käyttäytyä eivätkä keskustella, yleissivistys huono tms. Sellainen ihminen ei kiinnosta ainakaan minua, oli ulkonäkö tai tulot millaiset tahansa. Uskon että moni nainenkin ajattelee samoin.