Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TODELLINEN viharikos: Romanille ei myyty energiajuomaa, vaikka ei ole koskaan varastanut mitään kaupasta!!

Vierailija
24.02.2024 |

Miksi näin törkeitä viharikoksia vielä tapahtuu maassamme?? 

K-kauppias näki videon oman kauppansa tapahtumista, pyytää nyt vuolaasti anteeksi romaninaiselta

Sosiaalisessa ja perinteisissä medioissa levisi perjantaina video, jossa romaninainen ei saa ostettua Kontiolahden K-kaupasta energiajuomaa. Syyksi myyjä sanoi kauppiaan ohjeistuksen.

Helsinkiläinen Tamara Nyman yritti ostaa energiajuomaa Kontiolahden K-kaupasta. Myyjä ei kuitenkaan suostunut myymään.

Nyman videoi tilanteen ja julkaisi sen avoimessa Facebook-profiilissaan.

Sinä et myy minulle, koska minä olen romani? Nyman kysyy videolla.

Se on peruste sille, että kauppias on antanut linjauksen, että romaneille ei myydä, myyjä vastasi.

Videosta ovat uutisoineet aiemmin HS ja Yle.

Toimittu väärin

Iltalehti tavoitti K-kauppias Jari Venäläisen, jolta ohjeistus kuulemma tuli. Hänen mukaansa tapahtuman taustalla oli toiselle henkilölle annettu asiointikielto.

Kaupastani levinneessä videossa on asiakaspalvelutilanteessa yksiselitteisesti toimittu väärin ja pyydän tätä anteeksi, Venäläinen kertoo sähköpostitse Iltalehdelle.

Venäläinen kertoo, että asiointikielto voidaan kaupassa antaa yksittäiselle henkilölle toistuvan häiriökäyttäytymisen tai myymälävarkauksien johdosta.

Niissäkään tapauksissa asiointikielto ei koske paketti- ja postipalveluita. Julkisuudessa olleet väitteet siitä, että romanit eivät voisi asioida kaupassamme, eivät pidä paikkaansa.

Venäläinen kertoo pyytäneensä tapahtunutta anteeksi asiakkaalta.

Kaupassamme ei hyväksytä syrjintää missään muodossa, vaan kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti, hän sanoo.

Nöyryyttävää

Helsinkiläinen Tamara Nyman kommentoi tilannetta Helsingin Sanomille. Hän kertoo olleensa tilanteesta täydellisen järkyttynyt.

Se oli järkyttävää ja todella nöyryyttävää, hän sanoo HS:lle.

Hän kertoo, ettei ollut alkuun käsittänyt, mistä tilanteessa on kyse ja oli luullut maksupäätteen olevan rikki. Hän oli tarjonnut myyjälle käteistä.

Siinä kohtaa myyjä sanoi, ettei myy minulle, koska olen romani. Sanoin anteeksi mitä ja hän toisti saman uudelleen, Nyman kertoo HS:lle.

Kommentit (316)

Vierailija
101/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin S-marketin palvelutiskillä ja viereisellä luukulla romaniäiti palautti isoa pussillista vauvanruokapurkkeja. Vauva huusi koko ajan ja kassatoimihenkilö kiltisti laski palautusrahoja. 

Katswlin ihmeissäni koska olen ymmärtänyt, että ruokatavaroita ei saa palauttaa ellei niissä ole jotain vikaa. Itse kerran yritin palauttaa avaamatonta vakuumipakkauksessa olevaa kahvipakkausta, koska olin vahingossa ostanut väärää jauhatusta,  ja sitä ei otettu vastaan. 

Samassa kaupassa kolme romanityttöä kansallispuvut päällä kauhoivat rasioihin kiinalaista valmisruokaa. Punnitsivat sitten siinä pikkukassa, jotta saisivat hinnan. Kun hinta tuli näytölle totesivat että ihan liian paljon, ei voi olla totta. Laittoivat sitten jonkun toisen numeron ja näin hintakin saatiin sopivaksi. 

Vierailija
102/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekään ei pitäisi myydä energiajuomaa,se on täyttä kuraa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käsittänyt, jos romani on kunnon kansalainen niin miksi kohdistaa vihansa meihin kantasuomalaisiin, erityisesti vain työtään tekeviin myyjiin ja vartijoihin. Luulisi löytyvän ymmärrystä, miksi heitä näin kohdellaan. Onhan se tietysti ikävä tunne kun kaikki epäilevät, mutta ei se vika ole meissä. Osoittaisivat vihansa muihin romaneihin, jotka varastavat ja pilaavat (tämän 1%:n) maineen. 

Romanit sitäpaitsi käyttäytyvät hyvin usein todella ikävästi ja uhkaavasti myyjiä kohtaan, että ihan senkin takia ymmärrän myyjien asenteen. Olen vuosia tehnyt opiskelun ohella kassamyyjän ja myyjän työtä, joten olen myös oman osani heistä saanut.

Vierailija
104/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani romanit kulkivat talosta taloon, tulivat myöhään illalla ja pyysivät yösijaa. Hyvä isäntä, hyvä emänta katsokaa meidän lapsilla on kylmä ja nälkä.

Hyvä isäntä ja hyvä emäntä antoivat yösijan, sauna lämmitettiin ja pöytä katettiin.

Aamulla äiti huomasi, että eteisen komerosta oli hävinnyt pari viiden kilon jauhopussia.

Siinpä oli emännällä miettimistä, mistä leipää omille lapsille, kauppa-auto kävi kerran viikossa.

Olen tämän muutaman kerran kertonut, oli niin tympeä teko.

Vierailija
105/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saulilla on vielä viikko aikaa ostaa syrjiytyneille romaneille omat polkupyörät!

Eivät liiku pyörillä. Sale, hommaa. niille autot!

Mersut tietenkin! 

Vierailija
106/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en kerran myynyt kun oli maksamassa 50€ setelillä, siis romanin kerjäläinen jonkin hutsun näköisen naisen kanssa.

En kyllä olis myynyt muillekaan. 50€ liian iso seteli ja oli pieni paikka kyseessä. 

Vierailija
107/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en kerran myynyt kun oli maksamassa 50€ setelillä, siis romanin kerjäläinen jonkin hutsun näköisen naisen kanssa.

En kyllä olis myynyt muillekaan. 50€ liian iso seteli ja oli pieni paikka kyseessä. 

Tai siis vähän pelisilmää. Jos 20€ ostokset ehkä siinä ja siinä olis voinu 50€ maksaa. Mutta ei paria energiajuomaa.

Vierailija
108/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai siis vähän pelisilmää. Jos 20€ ostokset ehkä siinä ja siinä olis voinu 50€ maksaa. Mutta ei paria energiajuomaa.

No jos sinulla ei ole riittävää vaihtokassaa, niin en tulisi toiste. Aika erikoista kyllä, jos ruokakaupassa ei voi maksaa viidelläkympillä, ruokakaupastahan tässä ketjussa oli kyse.

Sitten jos ei ole riittävää vaihtokassaa, niin voi kohteliaasti pahoitella, että anteeksi, valitettavasti minulla ei ole antaa viidestäkympistä takaisin. Oletko varmasti oikealla alalla asiakaspalvelussa? 

Vierailija
109/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romanit välittävät noita energiajuomia teineille, kriminaaleja kun ovat. Onko huono juttu vai ei?

Mistä sinä sen tiedät? Tuo on typerä olettamus, joka ei ole faktaa.

Eikö romanilla ole oikeutta ostaa yhtä energiajuomaa itselleen, jos vaikka väsyttää? 

Mikä romania väsyttää? Työnteko nyt ei ainakaan.

Taas vihapuhetta! Tunnen kaksi romania, mies ja nainen ja molemmat käyvät kunnollisessa palkkatyössä.

Tekevät pitkää päivää. 

Vierailija
110/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät kauppiaat rakenna omaa myyntiluukkua romaneille kaupan ulkopuolelle? 

jaa pitäisikö varkaille vielä tarjota erityispalvelua ja rakentaa omia myyntipaikkoja. valkolaiset asiakkaat nekin luukut maksaisi kohonneina hintoina.

Ja valkolaisethan ei koskaan varasta?

Älä viitsi, sillävälin kun joku romani jää kiinni kaljavarkaista, 5 valkolaista pöllii näyttävän kohtauksen aikana kamaa takki pulleana ja pakenee.😝 huomaamatta. 

puhut varmaan omasta perheestäsi

En vaan sinun, oma perheeni ei varasta, sillä noudatamme 10:tä käskyä. 

mikä se käsky on?

Käsky 7. Älä varasta. 

Vierailija
111/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saulilla on vielä viikko aikaa ostaa syrjiytyneille romaneille omat polkupyörät!

Ei tarvitse, ne osaa ihan itse pölliä ne!

Nimim. Kokemusta on pyörien häviämisestä

Vierailija
112/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai, mie en ole varastanut mitään miun jäätyä eläkkeelle pari vuotta sitten 18-vuotiaana. Miun verikostosta on vielä vuosi istumista.

Vierailija
113/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

romani, joka ei varasta, on niin marginaali tapaus, että ei tuosta kannata vetää hernettä nenään. 99,9% niistä kuitenkin varastaa ja luultavasti kyseinen henkilö ei vaan ollut vielä jäänyt kiinni.

Melkoinen vihasyytös ja valhe! Tämä perustuu vain omaaan mutuusi ja ennakkoluuloosi. Tuo prosentti ei varmasti pidä paikkaansa. 

Pointti taitaa olla, että aika usein tietyissä hommissa tulee vähän väliä negatiivisia kohtaamisia tiettyjen ihmisryhmien kanssa ja siinä ei ole kovinkaan positiivinen asenne sitten yhteenkään saman ryhmän jäseneen kun aikansa näitä negatiivisia kohtaamisia on kerännyt hommassa.

Ja korjaukseksi tää samainen ryhmä vaatii että asiakaspalvelijan on muututtava sen sijaan että nää itse pistäisi oman heimonsa sisäisesti kulttuurinsa yhteiskuntaan sopivampaan kuntoon

Se ratkeaa vaan sillä, että noille myydään niin huonoja huumeita, että nirri pois välittömästi.

Vierailija
114/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät kauppiaat rakenna omaa myyntiluukkua romaneille kaupan ulkopuolelle? 

jaa pitäisikö varkaille vielä tarjota erityispalvelua ja rakentaa omia myyntipaikkoja. valkolaiset asiakkaat nekin luukut maksaisi kohonneina hintoina.

Ja valkolaisethan ei koskaan varasta?

Älä viitsi, sillävälin kun joku romani jää kiinni kaljavarkaista, 5 valkolaista pöllii näyttävän kohtauksen aikana kamaa takki pulleana ja pakenee.😝 huomaamatta. 

puhut varmaan omasta perheestäsi

En vaan sinun, oma perheeni ei varasta, sillä noudatamme 10:tä käskyä. <

Li Andersson: Saa varastaa.

Vierailija
115/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ent. kauppias ja tiedän, että liian paljon on jouduttu varastelun vuoksi antamaan porttikieltoja, mistä on sitten seurannut tappouhkauksia. 

Sellaisia hellantelttuja he ovat ja itse kyllä tietävät tämän.

Nämä asiakkaat ovat painajainen yksityisyrittäjälle. Toki jotain ostavat ja jotain maksavat, mut kalleimmat tuotteet viedään maksamatta. Poliisi on voimaton ja kehottaa jakamaan vain porttikieltoja.

Koska ulkonäkö siis kampaus ja pukeutuminen on yhtenevää, voi yrittäjälle olla vaikeaa erottaa rehellistä varkaasta. Se liene tarkoituskin? Rasismia ja viharikoksia en hyväksy.

Kyllä. Ostetaan euron halpislimu, ja pöllitään vitamiinipurkit ja parranajoterät.

Vierailija
116/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä romani ei käytä rahtihametta, ettei häntä sekoiteta pahoihin romaneihin. Näinhän tää homma ratkee. Normivaatteissa menee normikansalaisesta ja saa normikohtelua.

TOIVOTTAVASTI PERSUT LOPETTAVAT SEN HAMERAHAN - VAIKKA SÄÄSTÖSYISTÄ! Ei me muutkaan saada ilmaisia juhlavaatteita tai kansallispukuja. Yhdenvertaisuus ei toteudu!!!

Vois tulla yllättäen vähän enemmänkin säästöä...

Vierailija
117/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oikein viharikos! 

Millä yleis- nimellä tämän heimon käytöstä voitaisiin kutsua?

Vierailija
118/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisiä, uskovia romaneja on paljon joukossa, miksi hekin saavat kärsiä epärehellisten heimolaistensa rikkeistä?

Tämä on todellinen viharikos, johon syyllistyvät monet kauppiaat, josta jokainen nöyryytetty, viaton romani voisi nostaa oikeusjutun väärästä syytöksestä, kunnianloukkauksesta ym. 

Pskovainen romani on paljon pahempi kuin ei-uskova. Uskovat ovat niitä helluntaihihhuleita. Pahimia huijareita kaikista, mutta lisäksi tavanomaista taikauskoisempia ja enemmän sekaisin.

Vierailija
119/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Energiajuoma tiskillä ja hame täynnä tavaraa. 

Ei ollut hameessa mitään,  siellä on peilit, kamerat ja vartijat. 

ja mustalaisilla on oma videokuvaaja mukana, jos vartija tulee ottamaan pois varastettuja kaljoja, niin siitä saa oikeudessa parin tonnin korvaukset. eli keikasta saa ainakin ilmaiset kaljat ja hyvällä tuurilla vartija huomaa varkauden ja sitten varas saa korvaukset, kun paha vartija ahdistelee.

Paljon on puhuttu vartijoiden ammattitaidosta, mutta nämä ovat kovia ammattilaisia näissä vientihommissa. Uskomattomia saavutuksia. Lisäksi syrjintädraamat kuvausryhmineen ja mediahälytyksineen. Eiköhän moni kauppa ole jo nostanut kädet pystyyn. Sanotaan sitten että ne harvat ja muutamat jotka varastavat. Heh.

Vierailija
120/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näillä onkin aina kännykkä videointitilassa? Näistähän selviäisi sillä, jos kauppias laittaisi kauppaansa kuvauskiellon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme