TODELLINEN viharikos: Romanille ei myyty energiajuomaa, vaikka ei ole koskaan varastanut mitään kaupasta!!
Miksi näin törkeitä viharikoksia vielä tapahtuu maassamme??
K-kauppias näki videon oman kauppansa tapahtumista, pyytää nyt vuolaasti anteeksi romaninaiselta
Sosiaalisessa ja perinteisissä medioissa levisi perjantaina video, jossa romaninainen ei saa ostettua Kontiolahden K-kaupasta energiajuomaa. Syyksi myyjä sanoi kauppiaan ohjeistuksen.
Helsinkiläinen Tamara Nyman yritti ostaa energiajuomaa Kontiolahden K-kaupasta. Myyjä ei kuitenkaan suostunut myymään.
Nyman videoi tilanteen ja julkaisi sen avoimessa Facebook-profiilissaan.
Sinä et myy minulle, koska minä olen romani? Nyman kysyy videolla.
Se on peruste sille, että kauppias on antanut linjauksen, että romaneille ei myydä, myyjä vastasi.
Videosta ovat uutisoineet aiemmin HS ja Yle.
Toimittu väärin
Iltalehti tavoitti K-kauppias Jari Venäläisen, jolta ohjeistus kuulemma tuli. Hänen mukaansa tapahtuman taustalla oli toiselle henkilölle annettu asiointikielto.
Kaupastani levinneessä videossa on asiakaspalvelutilanteessa yksiselitteisesti toimittu väärin ja pyydän tätä anteeksi, Venäläinen kertoo sähköpostitse Iltalehdelle.
Venäläinen kertoo, että asiointikielto voidaan kaupassa antaa yksittäiselle henkilölle toistuvan häiriökäyttäytymisen tai myymälävarkauksien johdosta.
Niissäkään tapauksissa asiointikielto ei koske paketti- ja postipalveluita. Julkisuudessa olleet väitteet siitä, että romanit eivät voisi asioida kaupassamme, eivät pidä paikkaansa.
Venäläinen kertoo pyytäneensä tapahtunutta anteeksi asiakkaalta.
Kaupassamme ei hyväksytä syrjintää missään muodossa, vaan kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti, hän sanoo.
Nöyryyttävää
Helsinkiläinen Tamara Nyman kommentoi tilannetta Helsingin Sanomille. Hän kertoo olleensa tilanteesta täydellisen järkyttynyt.
Se oli järkyttävää ja todella nöyryyttävää, hän sanoo HS:lle.
Hän kertoo, ettei ollut alkuun käsittänyt, mistä tilanteessa on kyse ja oli luullut maksupäätteen olevan rikki. Hän oli tarjonnut myyjälle käteistä.
Siinä kohtaa myyjä sanoi, ettei myy minulle, koska olen romani. Sanoin anteeksi mitä ja hän toisti saman uudelleen, Nyman kertoo HS:lle.
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energiajuoma tiskillä ja hame täynnä tavaraa.
Ei ollut hameessa mitään, siellä on peilit, kamerat ja vartijat.
ja mustalaisilla on oma videokuvaaja mukana, jos vartija tulee ottamaan pois varastettuja kaljoja, niin siitä saa oikeudessa parin tonnin korvaukset. eli keikasta saa ainakin ilmaiset kaljat ja hyvällä tuurilla vartija huomaa varkauden ja sitten varas saa korvaukset, kun paha vartija ahdistelee.
Paljon on puhuttu vartijoiden ammattitaidosta, mutta nämä ovat kovia ammattilaisia näissä vientihommissa. Uskomattomia saavutuksia. Lisäksi syrjintädraamat kuvausryhmineen ja mediahälytyksineen. Eiköhän moni kauppa ole jo nostanut kädet pystyyn. Sanotaan sitten että ne harvat ja muutamat jotka varastav
Kyllä näitä vielä vartijat saa kiinni. Takatilaan ja tavarat talteen. Siellä ei oo enää vihervasukit huutamassa sääli-itkua.
Viharikoksen määritelmä on sellainen että minkä tahansa rikoksen voisi nimittää sellaiseksi. Kaikilla on sukupuoli, etninen tausta, sosiaalinen asema, ikä ja uskonto tai uskonnottomuus. Ja jossain tilanteessa vielä vähemmistöä.
No jo tämäkin ISO UUTINEN! KAMALAA
R,o-manit nyt sentään vaan tekee näitä näpistyksiä sun muita, ja niistäkin siis vain ne, jotka tekee. Kaikki ei todellakaan. Heissä on tosi kivoja ihmisiä. Ja he on oman maan kansalaisia.
Mutta entä nämä i-ra-k-ilaiset, .s.oma.lit ymv. Miettikää vähän sitä, mihin ne syyllistyy. Aika lailla eri mittakaavassa.
En ole ikinä kuullut, että nämä meidän tummat olisi sitä mieltä, että pääväestön naisia saa ra,izkata ja vaikka porukalla. Niillä puukoillaankin ne sohii lähinnä vain toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani romanit kulkivat talosta taloon, tulivat myöhään illalla ja pyysivät yösijaa. Hyvä isäntä, hyvä emänta katsokaa meidän lapsilla on kylmä ja nälkä.
Hyvä isäntä ja hyvä emäntä antoivat yösijan, sauna lämmitettiin ja pöytä katettiin.
Aamulla äiti huomasi, että eteisen komerosta oli hävinnyt pari viiden kilon jauhopussia.
Siinpä oli emännällä miettimistä, mistä leipää omille lapsille, kauppa-auto kävi kerran viikossa.
Olen tämän muutaman kerran kertonut, oli niin tympeä teko.
Olisi kannattanut sanoa, että talossa tuberkuloosia, lähtekää äkkiä pois, ettei tartu!
Amerikassa on jo kauppoja missä ovet lukossa ja asiakkaan pitää katsoa kameraan jolloin kasvojentunnistus tsekkaa onko rötöksiä ja ovi aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vai oikein viharikos!
Millä yleis- nimellä tämän heimon käytöstä voitaisiin kutsua?
Tyhmyys
Röyhkeys
Vierailija kirjoitti:
halonen olisi palkinnut kleptomania tohtorin arvolla
Oi sitä pinkkien lasien aikaa. Maailma ja kaikki ihmiset muuttuu hyviksiksi kun vaan itse on hyvä. Ne on vaan olleet niin sorrettuja ja köyhiä ja osattomia ja ja
Vierailija kirjoitti:
No jo tämäkin ISO UUTINEN! KAMALAA
Se kassamyyjähän ajatteli vain romaniparan terveyttä, eikä myynyt tälle terveydelle vaarallista energiajuomaa.
(Saa käyttää oikeudessa.)
Vierailija kirjoitti:
Romani ei varastanut. Tuo todellakin on uutinen. Yleensä varastavat niin siitä se kohtelu ja ne ennakkoluulot.
Pitkään kaupan alalla työskennelleenä voin kertoa sulle salaisuuden: Pikkulapsia lukuun ottamatta ei ole ihmisryhmää jossa ei olisi varkaita. Silti valtaosa asiakkaista ei varasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä romani ei käytä rahtihametta, ettei häntä sekoiteta pahoihin romaneihin. Näinhän tää homma ratkee. Normivaatteissa menee normikansalaisesta ja saa normikohtelua.
TOIVOTTAVASTI PERSUT LOPETTAVAT SEN HAMERAHAN - VAIKKA SÄÄSTÖSYISTÄ! Ei me muutkaan saada ilmaisia juhlavaatteita tai kansallispukuja. Yhdenvertaisuus ei toteudu!!!
Vois tulla yllättäen vähän enemmänkin säästöä...
Onko ne persut aina 70 luvulta vaikuttaneet hamerahaan? Vai ketkä?
Vierailija kirjoitti:
Onhan meillä muitakin kansallisasuissa kulkevia ja neljän tuuleen hattu on lailla suojeltu.
Kulttuurinen omiminen on paha synti.
70-luvulla myydä tyrkyttivät näitä turisteille.
Vierailija kirjoitti:
ja mustalaisilla on oma videokuvaaja mukana, jos vartija tulee ottamaan pois varastettuja kaljoja, niin siitä saa oikeudessa parin tonnin korvaukset. eli keikasta saa ainakin ilmaiset kaljat ja hyvällä tuurilla vartija huomaa varkauden ja sitten varas saa korvaukset, kun paha vartija ahdistelee.
Höpö höpö ja hohhoijakkaa.
Mattolaitureilta veivät joskus kuivaamassa olevat matot, joskus veivät myöskin pyykkinarut Rovaniemellä.
Aloitus täys nolla. Miksi niin moni vastaa?
Vierailija kirjoitti:
Mattolaitureilta veivät joskus kuivaamassa olevat matot, joskus veivät myöskin pyykkinarut Rovaniemellä.
Multa pöllivät kuivumassa olleet juuri pyykkäämäni peitot ja tyynyt 90-luvulla kerrostalon pyykinkuivaustelineeltä. Itse eivät asuneet siinä kerrostalossa. Sattuneesta syystä en halunnut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää, onko romanikulttuuriin mukaan varastaminen väärin mutta jotkut tekee silti niin? Vai onko asia niin, että sitä ei heidän keskuudessaan pidetä minään rikoksena ollenkaan?
Haluaisin tietää, onko suomalaisen valtakulttuurin mukaan varastaminen väärin mutta jotkut tekee silti niin? Vai onko asia niin, että sitä ei heidän keskuudessaan pidetä minään rikoksena ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käsittänyt, jos romani on kunnon kansalainen niin miksi kohdistaa vihansa meihin kantasuomalaisiin, erityisesti vain työtään tekeviin myyjiin ja vartijoihin. Luulisi löytyvän ymmärrystä, miksi heitä näin kohdellaan. Onhan se tietysti ikävä tunne kun kaikki epäilevät, mutta ei se vika ole meissä. Osoittaisivat vihansa muihin romaneihin, jotka varastavat ja pilaavat (tämän 1%:n) maineen.
Romanit sitäpaitsi käyttäytyvät hyvin usein todella ikävästi ja uhkaavasti myyjiä kohtaan, että ihan senkin takia ymmärrän myyjien asenteen. Olen vuosia tehnyt opiskelun ohella kassamyyjän ja myyjän työtä, joten olen myös oman osani heistä saanut.
Kannattaa jatkaa opiskeluja niin ymmärrät, että rasisti on itse vastuussa omasta rasismistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oikein viharikos!
Millä yleis- nimellä tämän heimon käytöstä voitaisiin kutsua?
Perseily & paskominen.
Ilmoitettu. Viharikos romanikansaa kohtaan.
Sanotaan mitä sanotaan niin joskus Sharia-laissa on puolensa.