TODELLINEN viharikos: Romanille ei myyty energiajuomaa, vaikka ei ole koskaan varastanut mitään kaupasta!!
Miksi näin törkeitä viharikoksia vielä tapahtuu maassamme??
K-kauppias näki videon oman kauppansa tapahtumista, pyytää nyt vuolaasti anteeksi romaninaiselta
Sosiaalisessa ja perinteisissä medioissa levisi perjantaina video, jossa romaninainen ei saa ostettua Kontiolahden K-kaupasta energiajuomaa. Syyksi myyjä sanoi kauppiaan ohjeistuksen.
Helsinkiläinen Tamara Nyman yritti ostaa energiajuomaa Kontiolahden K-kaupasta. Myyjä ei kuitenkaan suostunut myymään.
Nyman videoi tilanteen ja julkaisi sen avoimessa Facebook-profiilissaan.
Sinä et myy minulle, koska minä olen romani? Nyman kysyy videolla.
Se on peruste sille, että kauppias on antanut linjauksen, että romaneille ei myydä, myyjä vastasi.
Videosta ovat uutisoineet aiemmin HS ja Yle.
Toimittu väärin
Iltalehti tavoitti K-kauppias Jari Venäläisen, jolta ohjeistus kuulemma tuli. Hänen mukaansa tapahtuman taustalla oli toiselle henkilölle annettu asiointikielto.
Kaupastani levinneessä videossa on asiakaspalvelutilanteessa yksiselitteisesti toimittu väärin ja pyydän tätä anteeksi, Venäläinen kertoo sähköpostitse Iltalehdelle.
Venäläinen kertoo, että asiointikielto voidaan kaupassa antaa yksittäiselle henkilölle toistuvan häiriökäyttäytymisen tai myymälävarkauksien johdosta.
Niissäkään tapauksissa asiointikielto ei koske paketti- ja postipalveluita. Julkisuudessa olleet väitteet siitä, että romanit eivät voisi asioida kaupassamme, eivät pidä paikkaansa.
Venäläinen kertoo pyytäneensä tapahtunutta anteeksi asiakkaalta.
Kaupassamme ei hyväksytä syrjintää missään muodossa, vaan kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti, hän sanoo.
Nöyryyttävää
Helsinkiläinen Tamara Nyman kommentoi tilannetta Helsingin Sanomille. Hän kertoo olleensa tilanteesta täydellisen järkyttynyt.
Se oli järkyttävää ja todella nöyryyttävää, hän sanoo HS:lle.
Hän kertoo, ettei ollut alkuun käsittänyt, mistä tilanteessa on kyse ja oli luullut maksupäätteen olevan rikki. Hän oli tarjonnut myyjälle käteistä.
Siinä kohtaa myyjä sanoi, ettei myy minulle, koska olen romani. Sanoin anteeksi mitä ja hän toisti saman uudelleen, Nyman kertoo HS:lle.
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisiä, uskovia romaneja on paljon joukossa, miksi hekin saavat kärsiä epärehellisten heimolaistensa rikkeistä?
Tämä on todellinen viharikos, johon syyllistyvät monet kauppiaat, josta jokainen nöyryytetty, viaton romani voisi nostaa oikeusjutun väärästä syytöksestä, kunnianloukkauksesta ym.
Miten nuo kaksi erottaa: hyvän ja pahan??
Ei mitenkään. Valtaosa romaneista huijaa ja varastaa ja sen sanon ihan itse romanina. Olen täysin irtautunut omasta heimosta jo hyvin nuorena. Inhosin sitä kulttuuria. Miehet machoja ja naiset kieroja kuin korkkiruuvit.
Et ole mikään romani, vaan joku kalju, hikinen ja lihava RRRASISTI.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt niin on että jokainen kaupanalalla työskentelevä tietää homman nimen. Veetuttaa heti kun ryhmänedustaja lähestyy kauppaa. Jos ei varasta niin käytös niin ylimielistä ja provosoivaa että huhhuh.
Tajuatko, että olet hittleriin verrattava fassisti kun sanot noin lain mukaan??!!
Ketään ei saa syrjiä nykyään enää ja se on hieno asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisiä, uskovia romaneja on paljon joukossa, miksi hekin saavat kärsiä epärehellisten heimolaistensa rikkeistä?
Tämä on todellinen viharikos, johon syyllistyvät monet kauppiaat, josta jokainen nöyryytetty, viaton romani voisi nostaa oikeusjutun väärästä syytöksestä, kunnianloukkauksesta ym.
Miten nuo kaksi erottaa: hyvän ja pahan??
Ei mitenkään. Valtaosa romaneista huijaa ja varastaa ja sen sanon ihan itse romanina. Olen täysin irtautunut omasta heimosta jo hyvin nuorena. Inhosin sitä kulttuuria. Miehet machoja ja naiset kieroja kuin korkkiruuvit.
Et ole mikään romani, vaan joku kalju, hikinen ja lihava RRRASISTI.
Olen romani. Tosin kerron nykyään mielellään olevani ihan toista etnistä taustaa. Lopullisesti syyksi yhteisöstä eroamiseen mulle riitti ensimmäisten serkusten väliset suhteet, joita on paljon. Enempää en sinulle kerro. On minua ihan kasvotustenkin syytetty siitä, että en puolusta taustaani.
Jis ei myydä niin pitää varastaa
Hänen vaatteistaan löytyi 43 erilaista esinettä, mm. miesten paitoja, muita asusteita, aurinkolaseja, elintarvikkeita ja kosmetiikkaa
Eräissä varasteluhameen malleissa on useita salataskuja, jopa ripustinkoukkuja. Hameet ovat varsin tuttuja käytännön kenttätyötä tekeville poliiseille. Katso havainnekuva hameesta alta. Ahkera näpistelijä pystyy piilottamaan vaatteensa uumeniin jopa puolisensataa erilaista esinettä kerrallaan.
Aiemmin varasteluhametta käyttäneet ovat jääneet kiinni salakuljettaessaan kaupasta hameen alla mm. runsaasti ruokaa, 14 kahvipakettia, moottorisahan, pari öljykanisteria ja lähes täysinäisen olutkorin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000474765.html
Mersu-joukkio iski lihafirmaan Kärkölässä
Mersulla liikkunut joukkio ajoi murtokeikalle palvilihayritykseen Kärkölässä sunnuntaiaamuna ennen kello 9:ää.
näin vuonna 2012
Entäs nämä katalysaattorivarkaudet ja vanhuksille soittelevat valepoliisit ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vartijana tai kaupassa työskentelevä tietää ettei heitä kohdella reilusti. Harva romani edes varastaa mutta kaikkia kohdellaan kuin varkaita jokaisella kauppareissulla.
Olin juuri tulossa kirjoittamaan tätä samaa.
Olen kotoisin paikkakunnalta, missä on paljon romaniväeöstä ja työskennellyt alueen kaupoissa ikävuodet 16-22. Joka ainoa kerta minua "perehdytettiin" siihen, että romaneita tulee kytätä ja varastavat kuitenkin. Myymälävarkaita jäi kyllä kiinni, mutta noiden vuosien aikana tasan kerran romani. Tyypillinen myymälävaras oli valkoinen nuorimies, joka yritti ottaa juoksukaljat. Ja näitä romaneja todellakin kytättiin, niin myymälän puolella kuin valvontakameroistakin, joten ei todellakaan johdu siitä, että olisivat vain olleet ovelampia.
Itse en koskaan suostunut tuohon kyttäämiseen ja seuraamiseen. Olisi ollut äärimmäisen kiusallista
Hyvä. Sinäpä olet fiksu nuori ihminen! 😍
Saisivat vanhemmat, ilkeät, typerät rasistit ottaa sinusta oppia!
Vierailija kirjoitti:
Keitä lienevätkää? Miksi toit tämän viestin tänne? Huijareita on kaikissa kansanryhmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romanit välittävät noita energiajuomia teineille, kriminaaleja kun ovat. Onko huono juttu vai ei?
Mistä sinä sen tiedät? Tuo on typerä olettamus, joka ei ole faktaa.
Eikö romanilla ole oikeutta ostaa yhtä energiajuomaa itselleen, jos vaikka väsyttää?
Mikä romania väsyttää? Työnteko nyt ei ainakaan.
Taas vihapuhetta! Tunnen kaksi romania, mies ja nainen ja molemmat käyvät kunnollisessa palkkatyössä.
Tekevät pitkää päivää.
Mullakin oli aikoinaan rehellistä työtä tekevä romani työkaverina. Tämä vaan myi firman varastosta tavaraa tutuilleen. Rahat päätyivät mannen taskuun, samoin jos joku meistä jätti kolikoita näkyville kirjoituspöydälleen. Meillä siis oli ruokalassa iltapäiväkahvin kanssa pullaa, mikä piti maksaa erikseen.
Tästä työnsankarista tehtiin vielä paikallislehteen ylistävä haastattelu. Kun oli niin ahkera mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä lienevätkää? Miksi toit tämän viestin tänne? Huijareita on kaikissa kansanryhmissä.
Taidat olla vähän tyhmä.
No, joskus nuo videoinnit onnistuu, kun niitä tarpeeksi tehdään.
Onnistumista edesauttaa aktiivinen "asiointi" sukulaisten toimesta ennen videointia.
Tuleehan siitä mukava korvaus sitten.
Syntyneet kohut myös helpottavat "asiointia" tulevaisuudessa.
Kyllä kyllä, vankilatkin ovat täynnä vittomia ihmisiä jotka eivät ole koskaan teneet mitään.