Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TODELLINEN viharikos: Romanille ei myyty energiajuomaa, vaikka ei ole koskaan varastanut mitään kaupasta!!

Vierailija
24.02.2024 |

Miksi näin törkeitä viharikoksia vielä tapahtuu maassamme?? 

K-kauppias näki videon oman kauppansa tapahtumista, pyytää nyt vuolaasti anteeksi romaninaiselta

Sosiaalisessa ja perinteisissä medioissa levisi perjantaina video, jossa romaninainen ei saa ostettua Kontiolahden K-kaupasta energiajuomaa. Syyksi myyjä sanoi kauppiaan ohjeistuksen.

Helsinkiläinen Tamara Nyman yritti ostaa energiajuomaa Kontiolahden K-kaupasta. Myyjä ei kuitenkaan suostunut myymään.

Nyman videoi tilanteen ja julkaisi sen avoimessa Facebook-profiilissaan.

Sinä et myy minulle, koska minä olen romani? Nyman kysyy videolla.

Se on peruste sille, että kauppias on antanut linjauksen, että romaneille ei myydä, myyjä vastasi.

Videosta ovat uutisoineet aiemmin HS ja Yle.

Toimittu väärin

Iltalehti tavoitti K-kauppias Jari Venäläisen, jolta ohjeistus kuulemma tuli. Hänen mukaansa tapahtuman taustalla oli toiselle henkilölle annettu asiointikielto.

Kaupastani levinneessä videossa on asiakaspalvelutilanteessa yksiselitteisesti toimittu väärin ja pyydän tätä anteeksi, Venäläinen kertoo sähköpostitse Iltalehdelle.

Venäläinen kertoo, että asiointikielto voidaan kaupassa antaa yksittäiselle henkilölle toistuvan häiriökäyttäytymisen tai myymälävarkauksien johdosta.

Niissäkään tapauksissa asiointikielto ei koske paketti- ja postipalveluita. Julkisuudessa olleet väitteet siitä, että romanit eivät voisi asioida kaupassamme, eivät pidä paikkaansa.

Venäläinen kertoo pyytäneensä tapahtunutta anteeksi asiakkaalta.

Kaupassamme ei hyväksytä syrjintää missään muodossa, vaan kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti, hän sanoo.

Nöyryyttävää

Helsinkiläinen Tamara Nyman kommentoi tilannetta Helsingin Sanomille. Hän kertoo olleensa tilanteesta täydellisen järkyttynyt.

Se oli järkyttävää ja todella nöyryyttävää, hän sanoo HS:lle.

Hän kertoo, ettei ollut alkuun käsittänyt, mistä tilanteessa on kyse ja oli luullut maksupäätteen olevan rikki. Hän oli tarjonnut myyjälle käteistä.

Siinä kohtaa myyjä sanoi, ettei myy minulle, koska olen romani. Sanoin anteeksi mitä ja hän toisti saman uudelleen, Nyman kertoo HS:lle.

Kommentit (316)

Vierailija
81/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin yhdessä pizzapaikassa syömässä, samaan aikaan oli romaniperhe siellä. Lasten leikkipisteessä oli paperia ja värikynät. Paitsi että meidän lapset huomasi tuon toisen seurueen poistuttua, että ne värikynät olivat kadonneet. En sano mitään, muuta kuin mitä näin.

Vierailija
82/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät kauppiaat rakenna omaa myyntiluukkua romaneille kaupan ulkopuolelle? 

jaa pitäisikö varkaille vielä tarjota erityispalvelua ja rakentaa omia myyntipaikkoja. valkolaiset asiakkaat nekin luukut maksaisi kohonneina hintoina.

Ja valkolaisethan ei koskaan varasta?

Älä viitsi, sillävälin kun joku romani jää kiinni kaljavarkaista, 5 valkolaista pöllii näyttävän kohtauksen aikana kamaa takki pulleana ja pakenee.😝 huomaamatta. 

puhut varmaan omasta perheestäsi

En vaan sinun, oma perheeni ei varasta, sillä noudatamme 10:tä käskyä. 

mikä se käsky on?

10 Älä trollaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät kauppiaat rakenna omaa myyntiluukkua romaneille kaupan ulkopuolelle? 

jaa pitäisikö varkaille vielä tarjota erityispalvelua ja rakentaa omia myyntipaikkoja. valkolaiset asiakkaat nekin luukut maksaisi kohonneina hintoina.

Ja valkolaisethan ei koskaan varasta?

Älä viitsi, sillävälin kun joku romani jää kiinni kaljavarkaista, 5 valkolaista pöllii näyttävän kohtauksen aikana kamaa takki pulleana ja pakenee.😝 huomaamatta. 

Eivät pölli. "Valkolaiset" tietävät että myymälöissä on valvontakamerat, ja kauppias voi jäljestäpäin tarkistaa, ettei kukaan täytellyt takkiaan romanihässäkän aikana. Romanit ovat niin pihalla nykymaailmasta, etteivät tajua, että heidän pöllimisensä tiedetään tasan tarkkaan, vaikkei heitä olisikaan saatu jollain kerralla kiinni.

Vierailija
84/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

romani, joka ei varasta, on niin marginaali tapaus, että ei tuosta kannata vetää hernettä nenään. 99,9% niistä kuitenkin varastaa ja luultavasti kyseinen henkilö ei vaan ollut vielä jäänyt kiinni.

Melkoinen vihasyytös ja valhe! Tämä perustuu vain omaaan mutuusi ja ennakkoluuloosi. Tuo prosentti ei varmasti pidä paikkaansa. 

Miksi kaupat sitten haluaisivat estää tämän porukan asioinnin, jos kerran rehellisesti maksavat ottamansa tuotteet ja muutenkin käyttäytyvät hyvin?

Ei tietenkään halua estää, sehän on päivän selvä asia. Kauppias pääsi vaan vähemmällä kun pyyteli anteeksi, sääli vaan että kaikki kaatui myyjän niskaan. Hemmetti mitä sakkia.

Kun tulevat palvelutaloon ruokailemaan, hakevat kymmenen kertaa vaikka maksavat vain annoksesta eikä kyseessä seisovan pöydän antimet.

Vierailija
85/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen vartijana tai kaupassa työskentelevä tietää ettei heitä kohdella reilusti. Harva romani edes varastaa mutta kaikkia kohdellaan kuin varkaita jokaisella kauppareissulla. 

Höpö höpö. Kauppiaat tietävät tasan tarkkaan, mitkä porukat pöllii, ja kuka yksittäinen romanivanhus ei heiltä pölli. Seuraavat tosi tarkkaan näiden touhuja. 

Nyt tässä oli vaan kokematon nuori kassaneiti erehtynyt henkilöstä. 

Siksihän ne käyttää romanihametta ja pussihousuja kaikki, koska kun kokemattomat kertovat näistä tuntomerkkejä niin usein ne on juuri nuo. Ja silloin heitä ei voi erottaa toisistaan, eikä varasta pystytä yksilöimään. Itse olen jopa poliisille joutunut opettamaan, miten erottaa paikalliset rötöstelevät romaninaiset toisistaan.

Vierailija
86/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

romani, joka ei varasta, on niin marginaali tapaus, että ei tuosta kannata vetää hernettä nenään. 99,9% niistä kuitenkin varastaa ja luultavasti kyseinen henkilö ei vaan ollut vielä jäänyt kiinni.

Melkoinen vihasyytös ja valhe! Tämä perustuu vain omaaan mutuusi ja ennakkoluuloosi. Tuo prosentti ei varmasti pidä paikkaansa. 

Miksi kaupat sitten haluaisivat estää tämän porukan asioinnin, jos kerran rehellisesti maksavat ottamansa tuotteet ja muutenkin käyttäytyvät hyvin?

Ei tietenkään halua estää, sehän on päivän selvä asia. Kauppias pääsi vaan vähemmällä kun pyyteli anteeksi, sääli vaan että kaikki kaatui myyjän niskaan. Hemmetti mitä sakkia.

Kun tulevat palvelutaloon ruokailemaan, hakevat kymme

Sama systeemi oli ammattikoulussa. Yksi romanityttö opiskeli siellä, mutta hänen kulkukortillaan kävi koko suvun naiset siellä syömässä.

Vierailija
87/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan ne luopuu niistä typeristä naamiaisvaatteistaan? Missään muussa maassa ei romaneilla ole tuota kansallispukua, pitkää samettihametta, että se siitä kansallispuvusta.

Vierailija
88/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan meillä muitakin kansallisasuissa kulkevia ja neljän tuuleen hattu on lailla suojeltu.

Kulttuurinen omiminen on paha synti.

Vierailija
89/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen vartijana tai kaupassa työskentelevä tietää ettei heitä kohdella reilusti. Harva romani edes varastaa mutta kaikkia kohdellaan kuin varkaita jokaisella kauppareissulla. 

Olin juuri tulossa kirjoittamaan tätä samaa.

Olen kotoisin paikkakunnalta, missä on paljon romaniväeöstä ja työskennellyt alueen kaupoissa ikävuodet 16-22. Joka ainoa kerta minua "perehdytettiin" siihen, että romaneita tulee kytätä ja varastavat kuitenkin. Myymälävarkaita jäi kyllä kiinni, mutta noiden vuosien aikana tasan kerran romani. Tyypillinen myymälävaras oli valkoinen nuorimies, joka yritti ottaa juoksukaljat. Ja näitä romaneja todellakin kytättiin, niin myymälän puolella kuin valvontakameroistakin, joten ei todellakaan johdu siitä, että olisivat vain olleet ovelampia.

Itse en koskaan suostunut tuohon kyttäämiseen ja seuraamiseen. Olisi ollut äärimmäisen kiusallista

On laitonta, että yhdelle ei myydä jos toinen varastaa. Tämä on ihan yksiselitteistä. Porttarin voi antaa vain sille yhdelle. 

En itse voi mitään sille, että esimerkiksi Tallinnassa toiset suomalaiset sikailevat ja minä saan sitten ynseää kohtelua. 

Toisaalta myönnän itse, että toiset suomalaiset ovat kännipäissä örveltäneet ja pilanneet suomalaisten maineen. Siinä ei ole kyse rasismista vaan ikävistä kokemuksista kyseisestä ihmisryhmästä. Tämä olisi hyvä romanien itse myöntää. Sillä en ole koskaan nähnyt kauppiasta, joka ei päästäisi kauppaan vietnamilaisia. Jos kauppias olisi rasisti, niin näin kai hän toimisi.

On hienoa, että sinulla on vain hyviä kokemuksia romaneista kaupan asiakkaana. Myös minä näen päivittäin fiksuja asiallisia romaneja. Sanoisin enimmäkseen. Valitettavasti olen myös useita kertoja nähnyt romaniporukan oudoissa puuhissa kaupassa, viisivuotias lapsi lähetetään yksin kysymään myyjältä jotain, äiti jää hyllyjen väliin. Nuoret likat etuilevat minua keski-ikäistä. Puhutellaan myyjiä epäkohteliaasti. En väitä, etteivätkö suomalaisetkin näin toimi. Mutta romanien huono kohtelu lähtee yleensä aiemmista huonoista kokemuksista romaneista. Ikävästä käytöksestä tulee ennakkoluulo, että kaikki romanit käyttäytyvät niin. Myös tässä tapauksessa taustalla oli jotain tällaista. Haluaisin, että keskustelussa romanit myöntäisivät myös itse, että osa sikailee ja pilaa muidenkin maineen. Kun ainoaksi syypääksi nimetään valkolaiset, niin se tuntuu lähinnä valehtelulta. 

Mielestäni tämä romaninainen toimi oikein ja myyntikielto on lainvastainen. 

Vierailija
90/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisiä, uskovia romaneja on paljon joukossa, miksi hekin saavat kärsiä epärehellisten heimolaistensa rikkeistä?

Tämä on todellinen viharikos, johon syyllistyvät monet kauppiaat, josta jokainen nöyryytetty, viaton romani voisi nostaa oikeusjutun väärästä syytöksestä, kunnianloukkauksesta ym. 

Eikö ne uskovat r*manit ovat kaikkein pahimpia rik*llisia? Suvussa murh*ajia, jolleivat itse ole.

Vierailija
91/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täysjärkiset eivät osta energiajuomia.

Vierailija
92/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä on miettimisen aihetta että miksi jotkut profiloidaan useasti varkaiksi ja jotkut ei. Onko mitenkään mahdollista että se olisi ihan kokemusperäistä? Liittyen samaan asiaa kun jos menen kauppaan ja näen invapaikalla auton ilman invatunnusta. Olen myös melkein 100% varma ketä siellä on silloin asiakkaana ja mitä profilointeja siellä kaupassa tehdään. Tämäkin on ihan kokemusperäistä. Siinä syy ja seuraus miettimisen aihetta kerrakseen.

Vierailija
93/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskahan ne luopuu niistä typeristä naamiaisvaatteistaan? Missään muussa maassa ei romaneilla ole tuota kansallispukua, pitkää samettihametta, että se siitä kansallispuvusta.

Sitten luopuvat vasta kun eivät saa niitä enää ilmaiseksi muiden maksamilla verorahoilla.

Vierailija
94/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saulilla on vielä viikko aikaa ostaa syrjiytyneille romaneille omat polkupyörät!

Vierailija
95/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti taitaa olla, että aika usein tietyissä hommissa tulee vähän väliä negatiivisia kohtaamisia tiettyjen ihmisryhmien kanssa ja siinä ei ole kovinkaan positiivinen asenne sitten yhteenkään saman ryhmän jäseneen kun aikansa näitä negatiivisia kohtaamisia on kerännyt hommassa.

Ja korjaukseksi tää samainen ryhmä vaatii että asiakaspalvelijan on muututtava sen sijaan että nää itse pistäisi oman heimonsa sisäisesti kulttuurinsa yhteiskuntaan sopivampaan kuntoon. Ja ylipäänsä jos noista ongelmista puhut ääneen niin hetikohta on tuhat vasemmiston kukkahattua huutamassa rasistia ja taaskaan tää varsinainen ongelma ei ratkea ollenkaan.

En tiedä siis miten tuo ongelma ratkotaan mutta aika varmasti nähdyn perusteella voi sanoa ettei ainakaan siten mitä nyt yritetään eli syyttämällä niitä jotka puhuu ongelmasta ääneen. Ei huono käytös voi olla hyväksyttävää kulttuuria yhteiskunnassa millekään ihmisryhmälle. 

-eri

Vierailija
96/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ent. kauppias ja tiedän, että liian paljon on jouduttu varastelun vuoksi antamaan porttikieltoja, mistä on sitten seurannut tappouhkauksia. 

Sellaisia hellantelttuja he ovat ja itse kyllä tietävät tämän.

Nämä asiakkaat ovat painajainen yksityisyrittäjälle. Toki jotain ostavat ja jotain maksavat, mut kalleimmat tuotteet viedään maksamatta. Poliisi on voimaton ja kehottaa jakamaan vain porttikieltoja.

Koska ulkonäkö siis kampaus ja pukeutuminen on yhtenevää, voi yrittäjälle olla vaikeaa erottaa rehellistä varkaasta. Se liene tarkoituskin? Rasismia ja viharikoksia en hyväksy.

Vierailija
97/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

halonen olisi palkinnut kleptomania tohtorin arvolla

Vierailija
98/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aika kova väte tuossa otsikossa: romani, joka ei ole KOSKAAN varastanut.

mihin tämä väitteesi perustuu?

lähde?

No mihin perustuu oma kova väitteesi, että hän olisi joskus varastanut?

Ja rasismihan se sieltä taas kurkkii, miten muutenkaan. 

Ei hän ole väittänytkään sellaista että tuo Romani olisi varastanut. 

Sinä syyllistyt rasistiksi haukkumiseen!

Rasismisyytös oli oikea, koska lain mukaan lähdetään aina siitä, että jos ei ole rikosta todettu, henkilö on syytön. 

#metoo

Meetoossahan on toisin päin, jos et pysty syyttömyyttä todistamaan, olet syyllinen. Toisen tuntemushan on vaikea väittää vääräksi.

Vierailija
99/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saulilla on vielä viikko aikaa ostaa syrjiytyneille romaneille omat polkupyörät!

Eivät liiku pyörillä. Sale, hommaa niille autot!

Vierailija
100/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisiä, uskovia romaneja on paljon joukossa, miksi hekin saavat kärsiä epärehellisten heimolaistensa rikkeistä?

Tämä on todellinen viharikos, johon syyllistyvät monet kauppiaat, josta jokainen nöyryytetty, viaton romani voisi nostaa oikeusjutun väärästä syytöksestä, kunnianloukkauksesta ym. 

Tiedätkö asuin aiemmin alueella missä asui romaneja paljon, kyllä täysiä öykkäreitä, kyselivät ihmisiltä haluavatko ostaa pillereitä tai "savuja", ihan kaupan edessä. Usein nämä tuli kauppaan yhtä aikaa, meteli oli sellaista että lapset pelkäsivät, eivätkä uskaltanut liikkua esim mennä tämän sakin ohi, vaan odottivat että menevät pois. Siinä on sinulle faktaa, uskovaisia toki olivat niin kuin kaikki romanit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä