Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi on kateellinen pikkusisarukselle siitä että tällä on molemmat vanhemmat

Vierailija
22.02.2024 |

Lapsi on alakouluikäinen, pikkusisarus on alle kouluikäinen. Itse olen tämän pikkusisaruksen äiti, vanhemman lapsen äiti kuoli lapsen ollessa pieni. Meillä on aina ollut tämän lapsen kanssa hyvät välit, ja periaatteessa on edelleen. Olen ollut lapselle toinen perheen aikuinen, en kuitenkaan äiti.

Tämän talven aikana isompi lapsi on alkanut ilkeillä pienemmälle. Lapsi saattaa sanoa pienemmälle jotain ikävää liittyen siihen että tällä on äiti, esimerkiksi kun tämä viettää aikaa äidin kanssa, kun lapsi piirsi kuvan missä on äiti ja kun yhtenä päivänä oli puhe siitä milloin on äitienpäiväm. Muuten ilkeily on nimittelyä vauvaksi, mammanpojaksi ja väitteitä että nuorempi lapsi ei pärjää ilman äitiä.

On yritetty ottaa puheeksi, sekä minä että lasten isä, vanhemman lapsen kanssa, mutta tämä sulkeutuu eikä halua puhua asiasta. Selkeästihän tämä liittyy hänen omaan äitiinsä. Lisään vielä että on lapsilla keskenään ihan hyviäkin hetkiä ja ilkeily ja ikävät kommentit on satunnaista. Meneekö tällainen yleensä ohi itsestään?

Kommentit (433)

Vierailija
341/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monellekin tekisi hyvää odottaa 10-15 vuotta ennen yhteen muuttamista. Ja lasten saama parisuhdemalli monessa tapauksessa vain paranisi.

Syntyvyys toki laskisi edelleen. Mutta melko varmasti olemassa olevat lapset voisivat paremmin.

Ai jos 30v pari alkaa seurustella niin yhteenmuutto on sallittua silloin kun jo olemassa oleva lapsi muuttaa pois kotoa, pariskunnan ollessa 40-45v?

Joopa joo. Määrääkö lapset myös muista perheen asioista, kun siitä saako vanhemmat hankkia lisää lapsia vai ei?

Vierailija
342/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen toinen aikuinen? Ei ihme, että lasta v*tuttaa, mikä toi edes on? 

Ääni perheneuvolalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että isätöntä tai äiditöntä suuttuttaa kun muut ei osaa arvostaa vanhempiaan. Isäni kuoli kun olin 14, enkä voinut enkä voi sietää yhden tuttavani tapaa puhua isästään jonka kanssa ei halunnut olla tekemisissä. Hän ei ymmärrä miten pahalta minusta tuntuu kun häntä ei nyt vaan huvita olla isän kanssa tekemisissä vaikka se olisi mahdollista. Kaikilla ei ole.

Mitä ihmettä?

Kannattaisiko sinun jutella asiasta jonkun ammattiauttajan kanssa jos sinulla ottaa niin koville se että kaikilla ei ole samanlaista perhetausta kuin sinulla?

Vierailija
344/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen toinen aikuinen? Ei ihme, että lasta v*tuttaa, mikä toi edes on? 

Ääni perheneuvolalle.

Sitähän hän virallisestikin on, koska ei ole lapsen huoltaja eikä oikeudellinen vanhempi. Mutta kun kerran lapsi kutsuu häntä kavereille äidiksi niin eiköhän siinä äitiys ole mukana.

Vierailija
345/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä oli samankaltainen tilanne kun olin lapsi. Äitipuoli oli perheenjäsen ja perheen toinen aikuinen, jota kutsuin nimellä, mutta vaikka koulussa ja kaverien kuullen sanoin äidiksi, koska niin nyt vaan oli helpompaa ja selvempää. Hän oli minulle tästä huolimatta ihan isään verrattava vanhempi.

Ei äitiys tai vanhemmuus ole mitään ihmeellisiä temppuja, vaan ihan sitä että on läsnä, kuten vaikka sanoo aamulla huomenta ja halaa ennen kouluunlähtöä, tarkistaa illalla ettei sängyn alla ole hirviöitä, toivottaa hyvää yötä ja silittää vähän aikaa, auttaa läksyissä, valvoo räkätautisten lasten kanssa, kysyy miten päivä sujui, kuuntelee huolia jos niitä on, lähtee viikonloppuna mukaan kaupungille, on kiinnostunut lapsen asioista ja kannustaa elämässä silloin kun sitä kannustusta tarvitsee. Siis aivan samaa hommaa mitä isäkin ja kaikki muut vanhemmat tekee. Tätä muun muassa oma äitipuoleni teki.

Vierailija
346/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että isätöntä tai äiditöntä suuttuttaa kun muut ei osaa arvostaa vanhempiaan. Isäni kuoli kun olin 14, enkä voinut enkä voi sietää yhden tuttavani tapaa puhua isästään jonka kanssa ei halunnut olla tekemisissä. Hän ei ymmärrä miten pahalta minusta tuntuu kun häntä ei nyt vaan huvita olla isän kanssa tekemisissä vaikka se olisi mahdollista. Kaikilla ei ole.

Minä en ymmärrä. Mitä se siltä äidittömältä tai isättömältä on pois jos joku ei ole tekemisissä vanhempansa kanssa?

Vierailija
347/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lapselle toinen perheen aikuinen, en kuitenkaan äiti. Tuo lause jo selittää asian, ole äiti hänelle.

Vierailija
348/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo adoptio kertoisi lapselle, että haluat olla hänen äitinsä ja rakastat häntä. Se ei ole pelkästään juridinen paperi.

Vierailija
349/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut lapselle toinen perheen aikuinen, en kuitenkaan äiti. Tuo lause jo selittää asian, ole äiti hänelle.

Minä taas sanoisin että asia ei ole noin yksinkertainen. Sillä raja siihen mitä äiti ja perheen toinen aikuinen on, on kuin veteen piirretty viiva. Aivan samoja asioita siinä tehdään kuitenkin, vaikka jotkut nyt vaan sanoo olevansa äitejä ja jotkut perheen toisia aikuisia. Jutelkaa lapsen kanssa ja kuunnelkaa mitä hän haluaa.

Vierailija
350/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas sillä ei ole oikeastaan merkitystä käyttääkö termiä äiti vai perheen toinen aikuinen, jos käytännössä tekee kuitenkin ihan samaa riippumatta siitä kummaksi määrittelee itsensä.

Vierailija
351/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas sillä ei ole oikeastaan merkitystä käyttääkö termiä äiti vai perheen toinen aikuinen, jos käytännössä tekee kuitenkin ihan samaa riippumatta siitä kummaksi määrittelee itsensä.

Ei todellakaan ole sama. Kertoo kaiken asennoitumisesta. Eli hoitaa varmasti kyllä, mutta ei ole äiti tunnetasolla. Siksi lapsi oireilee.

Vierailija
352/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et ole ottanut äidin roolia vaan epämääräisen "perheen toisen vanhemman" roolin? Johan jo se kertoo että kohtelet lapsia eri tavalla.

Miksi pitäisi ottaa äidin rooli kun ei ole äiti?

Oletpa sinä kylmä kuutiopää!

Vierailija
353/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole sama. Kertoo kaiken asennoitumisesta. Eli hoitaa varmasti kyllä, mutta ei ole äiti tunnetasolla. Siksi lapsi oireilee.

Kertoo mitä? Miten määritellään se onko äiti tunnetasolla vai ei?

Selvästihän tuossa ollaan lapselle äitinä. On myös puhuttu lapsen kanssa ja sanottu että voi myös sanoa äidiksi jos haluaa. Siksi termien käyttö ole se merkitsevä asia.

Vierailija
354/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan käyttäytyy järkevästi.

sinä sen sijaan olet julma. Miten et ymmärrä?!

Vierailija
355/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsihan käyttäytyy järkevästi.

sinä sen sijaan olet julma. Miten et ymmärrä?!

Missä tuossa julmuutta näet?

Vierailija
356/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva aikuiseksi ja mieti järjellä! 

Vierailija
357/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapsen oma äiti on kuollut, ei riitä että olet perheen toinen aikuinen. Sinun on oltava äiti myös hänelle perhe-elämässä, isänsä hoitamat viralliiset huoltajuusasiat esim. koulun suhteen ei liity siihen kotielämään. Olet itse valinnut lähteä uusperhekuvioon, ja et voi ajatella että oma lapsi ja miehen lapsi, kun lapsella ei ole äitiä elossa toisaalla.

Vierailija
358/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun lapsen oma äiti on kuollut, ei riitä että olet perheen toinen aikuinen. Sinun on oltava äiti myös hänelle perhe-elämässä, isänsä hoitamat viralliiset huoltajuusasiat esim. koulun suhteen ei liity siihen kotielämään. Olet itse valinnut lähteä uusperhekuvioon, ja et voi ajatella että oma lapsi ja miehen lapsi, kun lapsella ei ole äitiä elossa toisaalla.

Niinhän tuossa kerrottiinkin että hoitaa äidin hommia siellä perhe-elämässä.

Vierailija
359/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka isäpuoli oli minulle hyvin rakas ja tärkeä, en kutsunut häntä isäksi. Voi olla siis myös lapsen oma tahto.

Vierailija
360/433 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Pitää olla äiti ja täysillä. Lapsi saa kutsua miksi haluaa, mutta mikään "toinen aikuinen" ei riitä. Eroperheet on asia erikseen 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä