Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ystäväksi kutsuminen olla manipulointia?

Vierailija
22.02.2024 |

Olen tutustunut eräässä asiayhteydessä ihmiseen, joka alkoi kutsua minua ystäväkseen melko nopeasti. Emme kuitenkaan tunne juuri lainkaan: en tiedä hänestä paljoakaan ja hän vielä vähemmän minusta. Meitä yhdistää vain tämä yksi asia, jonka parissa molemmat työskentelemme (kyse ei kuitenkaan ole ansiotyöstä). Vältän muita keskusteluaiheita hänen kanssaan, koska en tunne mitään ystävyyttä tms. tämän henkilön kanssa.

Pikemminkin päinvastoin: tämä henkilö saa minut jatkuvasti jotenkin varpailleen, sillä hän mm. vaikuttaa loukkaantuvan hyvin herkästi. Keskusteleminen tästä yhteisestä asiastakin on usein vaikeaa, koska hän loukkaantuu siitäkin, mikäli ajattelen jostain asiasta eri tavalla ja ilmaisen sen. Näissä tilanteissa hän kiirehtii aina sanomaan, miten hyvä ystävä olen?! Onko tuo jotain manipulointia vai mistä on kyse? Minulle tulee tuosta aina tosi outo tunne ja koen, että minun on pakko sanoa takaisin "kiitos samoin" tai vastaavaa, vaikken oikeasti tarkoita sitä.

Pidin aluksi tätä ihmistä ystävällisenä ja epäitsekkäänä, mutta nyt olen alkanut kyseenalaistaa mistä oikeastaan on kyse. Tämä henkilö on arvostetussa asemassa, mutta jostain syystä hän tuntuu tarvitsevan jonkinlaista tukijoukkoa ympärilleen. On muitakin, joita hän kutsuu samalla tavalla ystävikseen, vaikka hekään eivät tunne juuri lainkaan. Mitä ihmettä tämä on? Pitääkö olla huolissaan?

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä keskustelu. Täällä yksi keskustelija kehottaa toistuvasti olemaan avoin ja rohkea, tutustumaan ja puhumaan suoraan. Juuri näin EI pidä tehdä, jos vaisto varoittaa ja jostakin ihmisestä tulee paha ja painostava olo. Viisaampaa on vetäytyä. 

Keskustelussa on mielestäni ollut paljon tärkeitä pointteja. Esimerkiksi se, että manipuloivat ihmiset keräävät yhteystietoja, tunkevat jopa kylään ja pommittavat puheluilla. Torjuntaan he reagoivat uusilla yhteydenotoilla ja tekevät jopa ovelia suunnitelmia saadakseen toiseen yhteyden. 

Olisipa tällaisia anonyymejä keskustelupalstoja ollut minun nuoruudessani. Olisin voinut välttyä monilta vaikeilta ihmissuhteilta, jos olisin osannut etukäteen varoa tiettyjä merkkejä uusissa ihmisissä. Olen kokenut tuonkin, että uusi tuttavuus alkaa hyvin nopeasti puhua ystävyydestä ja sielun sisaruudesta. Kehuu vuolaasti ja välillä nolaa. Siitä käytös pahenee asteittain jopa raivokohtauksiksi

Sinä tulet kieltämään ohjeistukseni joka liittyi kahden henkilön väliseen kommunikointiongelmaan ja lisäksi henkilönä joka ei selkeästi ole kovin avoin, hyväksyvä tai ihmisystävällinen. Miksi? Asiat selviävät ratkomalla niitä joka käytännössä tarkoittaa sitä että käymme ongelmiin käsiksi ja teemme niille jotakin. Olen niin hyvä ihmisten kanssa että toivoisin sinun keskittyvän omiin ongelmiisi sen sijaan että puutut hyviin neuvoihini tai näköjään ylipäätään kenenkään elämään. Negatiiviset kielteiset ihmiset eivät pysty ratkomaan kenenkään ongelmia joten suosittelen jatkossa pitäytymään erossa asioista joista et ymmärrä tuon taivaallista. Kiitos, olen puhunut.

Vierailija
62/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kyseessä on henkilö joka kutsuu kaikkia tuttavia amerikkalaiseen tapaan ystäviksi, vaikkei oikeasti tarkoita sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohdannut sellaisiakin manipuloivia ja narsistisia ihmisiä, joilla on voimakkaita tunteita. Yleensä tähän liittyy suoranaista vihanhallintaongelmaa ja kostonhimoa. He voivat itkeä, nauraa ja suuttua helposti. Tunteet eivät kuitenkaan ikäänkuin ulotu positiivisella tavalla vuorovaikutukseen ja toisen ihmisen aitoon huomioimiseen. Empatiaakin voi olla, mutta toisessa hetkessä tämä ihminen voi käyttäytyä tosi julmasti ja ilkeästi. Sitten hän ihmettelee miksi häntä vältellään kun hän pyysi anteeksi ja kun hän on vaan tällainen temperamenttinen tapaus, ja tuohon päälle omahyväistä naurua.

No nämä ovat juuri niitä pahimpia ettekä aina näe sitä ulospäin tai jokaisessa hetkessä joten kaikki eivät koskaan ymmärrä heitä. Ovat kuitenkin hekin tavallisia ihmisiä ja siinä mielessä älykkäitä etteivät varmasti antaisi kenenkään kohdella heitä huonosti. Heidän paras ystävä on aito rehellinen ihminen jos he hyväksyvät tämän elämäänsä. Se vaatii luottamusta mutta oma vastuu täytyy muistaa sillä uhriutua ei kannata missään kohdassa. Jos haluat todella tulla älykkäämmäksi niin heidän seuransa auttaa sinuakin vahvistumaan. Jos pelkäät heitä niin ei kannata väkisin lähestyäkään kuitenkaan.

Vierailija
64/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kyseessä on henkilö joka kutsuu kaikkia tuttavia amerikkalaiseen tapaan ystäviksi, vaikkei oikeasti tarkoita sitä.

Ei se ole automaatio etteikö sitä tarkottaisi. Kyllä monet todellakin tarkoittavat ja se kertoo lähinnä siitä ihmisystävällisyydestä, henkilö haluaa antaa selvästi ymmärtää että hän ei halua pahaa kenellekään toiselle ja lisäksi se on kohteliasta huomioon ottamista.

Vierailija
65/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sen tunteen kun jonkun uuden tuttavuuden kanssa tulee sellainen olo, että hetkinen, mitä nyt tapahtuu. MINÄ en ole missään vaiheessa halunnut ystävystyä tämän ihmisen kanssa, josta on heti alkuun tullut outo olo. Se ihminen on jotenkin aktiivinen, järkkäilee yhteisiä tilanteita, puhuttelee tuttavallisesti, kyselee, haluaa tutustua ja tietää minusta asioita, kiinnittää minuun huomiota, tulee iholle. Ihan kuin se toinen olisi valinnut minut jonkin oman agendansa kohteeksi. Viimeistään tuossa tilanteessa on aika vetäytyä viileästi takavasemmalle.

Vierailija
66/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että sinä tiedät hänestä enemmän mutta et rohkene nyt sanoa sitä. Manipuloivat ihmiset käyttäytyvät monesti uhmakkaalla tavalla mutta ystäväksi kutsuminen voi olla myös kohteliaisuutta, ehkä hän tarkoittaa sitä ystävällisenä eleenä. Mikä on oma osuutesi? Oletko aito sekä rehellinen itse? Mikä on todellinen syysi sille että arastelet? Muista oma toimintasi ja vastuu omista tunteistasi samaten. 

Aikamoinen hyökkäys ap:ta kohtaan.

Perustelisitko väitteesi, kiitos!

Luepa kirjoitus uudelleen. Se perustelee itse itsensä.

Vierailija
67/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin voi olla kyse, ainakin osittain. Mutta hänellä tuntuu kuitenkin olevan myös sellaisia odotuksia, jotka ainakin itse liitän ystävyyssuhteisiin. Esimerkkeinä melko tiivis yhteydenpito ja sen toistelu, että hän haluaa tukea minua. En vain ymmärrä, että missä. En kaipaa häneltä tukea, eikä hän tiedä oikein mitään elämästäni eikä tulisi mieleenikään kertoa etenkään sellaisista asioista hänelle, joihin mahdollisesti tukea kaipaisin. Minulla on vahva tunne, että hän yrittää saada minut kiitollisuuden velkaan, jotta tekisin sitten vastapalveluksia. Näitä hän on jo siis pyytänytkin. Tällä aloituksellani yritän selvittää ajatuksiani, onko tämä kaikki vain minun päässäni vai olenko sittenkin manipuloinnin uhri.

ap

Vierailija
68/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä epävakaalta.

Tutustu rauhassa. Ei sinun tarvitse kokea samalla lailla. Tunnet omalla lailla.

Nuo tyypit lennähtää pois yhtä nopeasti kuin tulivatkin.

Ainakin itselle kävi niin.

Mutta ei välttämättä. Ole oma ittes. Se on paras.

Nauti erilaisen ihmisen seurasta ja ota opiksi. On teillä kuitenkin toisistanne opittavaa.

Erilaisuus voi olla rikkautta. Mutta tosiaan sinun ei tarvitse alkaa muuttaa itseäsi.

Kivahan se on erilaiset kaverit ja ihmiset. Ei tarvi olla käsikädessä silti.

Erikoinen kommentti? Ja mitä väliä vaikka olisi epävakaa? Hekin voivat olla aika itsevarmoja sekä älykkäitä ihmisiä. Olen itse terve mutta vahva ihminen joten voin myöskin kutsua ystäväksi ihmisiä, olen avoin, ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen.

Et oikein taitanut tajuta pointtia. Rynnit vaan esteelle. Ja elät olettamukissasi.

Vierailija
69/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sen tunteen kun jonkun uuden tuttavuuden kanssa tulee sellainen olo, että hetkinen, mitä nyt tapahtuu. MINÄ en ole missään vaiheessa halunnut ystävystyä tämän ihmisen kanssa, josta on heti alkuun tullut outo olo. Se ihminen on jotenkin aktiivinen, järkkäilee yhteisiä tilanteita, puhuttelee tuttavallisesti, kyselee, haluaa tutustua ja tietää minusta asioita, kiinnittää minuun huomiota, tulee iholle. Ihan kuin se toinen olisi valinnut minut jonkin oman agendansa kohteeksi. Viimeistään tuossa tilanteessa on aika vetäytyä viileästi takavasemmalle.

Kuvailit juuri sen miltä minusta tuntuu. En ymmärrä, miten olen sallinut tämän mennä näin pitkälle. Ikään kuin varkain, vaikken ole missään vaiheessa halunnut tätä, ja alusta asti on ollut omituinen olo ja erikoisia yksityiskohtia.

ap

Vierailija
70/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan teillä molemmilla tilannetajuongelmia tai ette aivan täysin ymmärrä toisianne? Kannattaa joskus sanoa sille henkilölle suoraan jos hän tuntuu tuppautuvalta, kaikki eivät ymmärrä samalla tavalla asioita.

Vierailija
71/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs ihmisekspertti se sinä olet? :D Kovin vakuuttava manipuloija et ainakaan ole, kun paukautat heti ensi kättelyssä, että olet niin hyvä ihmisten kanssa. Esityksesi on aukkoisempi kuin reikäjuusto ja aikeesi näkyvät kilometrin päähän.

Vierailija
72/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä epävakaalta.

Tutustu rauhassa. Ei sinun tarvitse kokea samalla lailla. Tunnet omalla lailla.

Nuo tyypit lennähtää pois yhtä nopeasti kuin tulivatkin.

Ainakin itselle kävi niin.

Mutta ei välttämättä. Ole oma ittes. Se on paras.

Nauti erilaisen ihmisen seurasta ja ota opiksi. On teillä kuitenkin toisistanne opittavaa.

Erilaisuus voi olla rikkautta. Mutta tosiaan sinun ei tarvitse alkaa muuttaa itseäsi.

Kivahan se on erilaiset kaverit ja ihmiset. Ei tarvi olla käsikädessä silti.

Erikoinen kommentti? Ja mitä väliä vaikka olisi epävakaa? Hekin voivat olla aika itsevarmoja sekä älykkäitä ihmisiä. Olen itse terve mutta vahva ihminen joten voin myöskin kutsua ystäväksi ihmisiä, olen avoin, ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen.

Tajusin koska erotan ihmiset. Mikä on ongelmasi asiassa? Harmittaako totuudet?

Vierailija
73/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs ihmisekspertti se sinä olet? :D Kovin vakuuttava manipuloija et ainakaan ole, kun paukautat heti ensi kättelyssä, että olet niin hyvä ihmisten kanssa. Esityksesi on aukkoisempi kuin reikäjuusto ja aikeesi näkyvät kilometrin päähän.

Tämä siis vastauksena viestiin 61, kun ei lainaus tullut tuohon viestiin mukaan.

Vierailija
74/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Otan tämän kohtelisuutena sillä tarkoitukseni on olla esillä aidosti sekä näkyvästi mutta siltikään kukaan ei ymmärrä minua. En ole manipuloija joten ehkä siksi minun ei tarvitse esittääkään mitään. Hävettääkö nyt tämä kommenttisi? Lukaisepas se uudestaan.

Vierailija
75/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketjuun pesiytynyt olen niin hyvä ihmisten kanssa -jankkaaja vain tulee todistaneeksi käytöksellään sen, että on ihmisiä, joista on paras pysyä helvetin kaukana. Kuvittelee ehkä saavansa ihmisten päitä käännettyä pätemisellään mutta ironisesti antaa itsestään rajattoman, manipuloivan ja pakkomielteisen ihmisen kuvan. Juuri sellaisen, jollaiseen ap on nyt tutustunut.

Vierailija
76/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan teillä molemmilla tilannetajuongelmia tai ette aivan täysin ymmärrä toisianne? Kannattaa joskus sanoa sille henkilölle suoraan jos hän tuntuu tuppautuvalta, kaikki eivät ymmärrä samalla tavalla asioita.

Sehän on päivänselvää, ettemme ymmärrä toisiamme. Hän loukkaantuu usein jostakin, mikä on minulle normaalia ajatusten vaihtoa. En ymmärrä hänen motiivejaan, eikä hän ymmärrä niitä lukuisia seikkoja jotka viestivät, etten ole tässä "ystävyydessä" mukana. Minusta normaalit sosiaaliset taidot omaava ihminen olisi ymmärtänyt jo ajat sitten, että olemme tuttavia emmekä enempää, ja käyttäytyisi sen mukaisesti. Joko hän ei ymmärrä, tai sitten hän ei välitä.

ap

Vierailija
77/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep ja näillä on ihmisiä aina jäissä odottelemassa jotain hyödyllistä hetkeä. Ehkä pitää katsoa ensin miten toisen tyypin kanssa menee ja ellei onnaa niin sitten kaivetaan toinen naftaliinista ja otetaan pitkänkin hiljaisuuden jälkeen yllättäen yhteyttä.

Vierailija
78/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketjuun pesiytynyt olen niin hyvä ihmisten kanssa -jankkaaja vain tulee todistaneeksi käytöksellään sen, että on ihmisiä, joista on paras pysyä helvetin kaukana. Kuvittelee ehkä saavansa ihmisten päitä käännettyä pätemisellään mutta ironisesti antaa itsestään rajattoman, manipuloivan ja pakkomielteisen ihmisen kuvan. Juuri sellaisen, jollaiseen ap on nyt tutustunut.

Minulla kävi jopa mielessä, että kyseessä olisi sama henkilö. En kuitenkaan usko, mutta samankaltainen ihmistyyppi lienee kyseessä.

ap

Vierailija
79/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Run Forrest, run

Vierailija
80/128 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä nyt ole jo ristiriitaista? Eikös se ollutkaan hyvä asia että aikeetkin näkyvät kilometrien päähän? No rehellisyys juuri siksi että miksi hitossa te sitten näette vaivaa niistä ihmisistä joista ette ilmeisesti edes halua pitää? Pysykää sitten kaukana. Persoonallisuutta ei kenenkään tule ruveta muuttamaan vain suvaitsemattomuuden vuoksi. En minäkään ajatellut ryhtyä manipulaatiomestariksi vain siksi että rehellisyydestäni ei pidetä. En minä ensinnäkään pysty siihen ja toisekseen tämä helppo elämäntyyli tuntuu minusta hyvältä ja itselleni sopivalta. En myöskään koe että se on mitenkään epäedullista. Tulen ihmisten kanssa toimeen koska en jaksa arvostella ihmisiä mutta huolehdin kyllä omasta hyvinvoinnistani ja sanon asioista aina tarpeen tullen. Eipä sitten muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme