Voiko ystäväksi kutsuminen olla manipulointia?
Olen tutustunut eräässä asiayhteydessä ihmiseen, joka alkoi kutsua minua ystäväkseen melko nopeasti. Emme kuitenkaan tunne juuri lainkaan: en tiedä hänestä paljoakaan ja hän vielä vähemmän minusta. Meitä yhdistää vain tämä yksi asia, jonka parissa molemmat työskentelemme (kyse ei kuitenkaan ole ansiotyöstä). Vältän muita keskusteluaiheita hänen kanssaan, koska en tunne mitään ystävyyttä tms. tämän henkilön kanssa.
Pikemminkin päinvastoin: tämä henkilö saa minut jatkuvasti jotenkin varpailleen, sillä hän mm. vaikuttaa loukkaantuvan hyvin herkästi. Keskusteleminen tästä yhteisestä asiastakin on usein vaikeaa, koska hän loukkaantuu siitäkin, mikäli ajattelen jostain asiasta eri tavalla ja ilmaisen sen. Näissä tilanteissa hän kiirehtii aina sanomaan, miten hyvä ystävä olen?! Onko tuo jotain manipulointia vai mistä on kyse? Minulle tulee tuosta aina tosi outo tunne ja koen, että minun on pakko sanoa takaisin "kiitos samoin" tai vastaavaa, vaikken oikeasti tarkoita sitä.
Pidin aluksi tätä ihmistä ystävällisenä ja epäitsekkäänä, mutta nyt olen alkanut kyseenalaistaa mistä oikeastaan on kyse. Tämä henkilö on arvostetussa asemassa, mutta jostain syystä hän tuntuu tarvitsevan jonkinlaista tukijoukkoa ympärilleen. On muitakin, joita hän kutsuu samalla tavalla ystävikseen, vaikka hekään eivät tunne juuri lainkaan. Mitä ihmettä tämä on? Pitääkö olla huolissaan?
Kommentit (128)
Voi ja on. Jos hän manipuloi muillakin tavoilla, ota etäisyyttä. Pitää olla huolissaan.
Narsisti saattaa livauttaa sanan 'imarteluna' tai sitouttamisena keskusteluun. En ole ihmisen ystävä, jos joudun jatkuvasti varomaan mitä uskallan kertoa hänellä. Hän voi kutsua minua vaikka indokiinan pormestariksi, asia ei muuksi muutu.
Minusta tuntuu että sinä tiedät hänestä enemmän mutta et rohkene nyt sanoa sitä. Manipuloivat ihmiset käyttäytyvät monesti uhmakkaalla tavalla mutta ystäväksi kutsuminen voi olla myös kohteliaisuutta, ehkä hän tarkoittaa sitä ystävällisenä eleenä. Mikä on oma osuutesi? Oletko aito sekä rehellinen itse? Mikä on todellinen syysi sille että arastelet? Muista oma toimintasi ja vastuu omista tunteistasi samaten.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että sinä tiedät hänestä enemmän mutta et rohkene nyt sanoa sitä. Manipuloivat ihmiset käyttäytyvät monesti uhmakkaalla tavalla mutta ystäväksi kutsuminen voi olla myös kohteliaisuutta, ehkä hän tarkoittaa sitä ystävällisenä eleenä. Mikä on oma osuutesi? Oletko aito sekä rehellinen itse? Mikä on todellinen syysi sille että arastelet? Muista oma toimintasi ja vastuu omista tunteistasi samaten.
Aikamoinen hyökkäys ap:ta kohtaan.
Kuulostaa kyllä epävakaalta.
Tutustu rauhassa. Ei sinun tarvitse kokea samalla lailla. Tunnet omalla lailla.
Nuo tyypit lennähtää pois yhtä nopeasti kuin tulivatkin.
Ainakin itselle kävi niin.
Mutta ei välttämättä. Ole oma ittes. Se on paras.
Nauti erilaisen ihmisen seurasta ja ota opiksi. On teillä kuitenkin toisistanne opittavaa.
Erilaisuus voi olla rikkautta. Mutta tosiaan sinun ei tarvitse alkaa muuttaa itseäsi.
Kivahan se on erilaiset kaverit ja ihmiset. Ei tarvi olla käsikädessä silti.
Olisin vähän huolissaan. Jos ei ymmärrä eroa ystävän, kollegan/työtoverin tms. välillä, on minun mielestä outoa.
Voihan toki olla että hän vaan on tyyppi joka ymppää kaikki tapaamansa ihmiset johonkin ystävät-kategoriaan. Mutta outoa sekin on, mielestäni.
Voisiko olla että et hyväksy häntä täysin? Aloituksesi ei nyt kuitenkaan täysin avaa asiaa ja olen tehnyt havaintoja myöskin siitä miten helposti aletaan epäilemään muita jos itsellä on epävarmuutta tai itse ei ole käyttäytynytkään hyvin. Nykyisin on aika vahvoja ihmisiä sekä hyvin taitavaa manipulaatiota joten periaatteessa tämä henkilö jota kuvailet tässä voisi olla vain vahvoilla kanssasi sillä miksi hän muuten ilmaisisi asian tuolla tavalla. Oletko ollut valheellinen tai arvosteleva?
Jos sinulle tulee edes mieleen, että hän kutsuu sinua ystäväkseen manipuloidakseen, älä edes mieti. Vastaus on siinä.
Tavallisessa kanssakäymisessä ystävien kanssa ei korosteta erikseen, että tässä me olemme, ystäviä toisillemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelisitko väitteesi, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Nauti erilaisen ihmisen seurasta ja ota opiksi. On teillä kuitenkin toisistanne opittavaa.
Erilaisuus voi olla rikkautta. Mutta tosiaan sinun ei tarvitse alkaa muuttaa itseäsi.
Täytyy kyllä yleensä vetää tiukka raja että häipyyvät. Joskus riittää ettei vastaa yhteydenottoihin mutta voi myös olla että roikkuu kuin takiainen. Siis ovat sokeita piirteilleen kuten avuttomuus, tarvitsevuus, epäitsenäisyys jne
Itse en halua enää yhtäkään tuollaista elämääni. Läksyni oppinut. Et oikeasti saa heidän seurastaan mitään aidosti arvokasta ja jättävät oudon huonon olon jälkeensä.
Onneksi on toisenkinlaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla että et hyväksy häntä täysin? Aloituksesi ei nyt kuitenkaan täysin avaa asiaa ja olen tehnyt havaintoja myöskin siitä miten helposti aletaan epäilemään muita jos itsellä on epävarmuutta tai itse ei ole käyttäytynytkään hyvin. Nykyisin on aika vahvoja ihmisiä sekä hyvin taitavaa manipulaatiota joten periaatteessa tämä henkilö jota kuvailet tässä voisi olla vain vahvoilla kanssasi sillä miksi hän muuten ilmaisisi asian tuolla tavalla. Oletko ollut valheellinen tai arvosteleva?
Todella, todella outoa kääntää ap:n kysymys ap:ta vastaan.
Taitava manipulaatio on sellaista, jota ei epäile eikä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen kommentti? Ja mitä väliä vaikka olisi epävakaa? Hekin voivat olla aika itsevarmoja sekä älykkäitä ihmisiä. Olen itse terve mutta vahva ihminen joten voin myöskin kutsua ystäväksi ihmisiä, olen avoin, ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen.
Tilanteita, joista tulee outoja fiboja on vaikeaa kuvailla tarkemmin. Oudoimpia ovat kuitenkin nämä, joissa hän täysin kesken asiakeskustelun sanoo jotakin ystävyydestä tai sitten yliampuvan kehun, ja keskustelu ikäänkuin päättyy siihen ja jään hämmentyneenä ihmettelemään mistä on kyse, ja miten vastaan tähän suorastaan epämiellyttävään imarteluun.
Joskus hän yrittää saada minut tekemään asioita, jotka pönkittävät hänen asemaansa ja arvovaltaansa.
Ja nyt kun kirjoitin se tuohon, niin tämähän vaikuttaa aika päivänselvältä. Ei ihme, että olen hyvin varautunut hänen seurassaan. Suhtaudun kyllä lähtökohtaisestikin varovasti uusiin tuttavuuksiin, mutta hänen kohdallaan olen ollut poikkeuksellisen varautunut ja olen miettinyt onko se kuitenkaan aiheellista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olisin vähän huolissaan. Jos ei ymmärrä eroa ystävän, kollegan/työtoverin tms. välillä, on minun mielestä outoa.
Voihan toki olla että hän vaan on tyyppi joka ymppää kaikki tapaamansa ihmiset johonkin ystävät-kategoriaan. Mutta outoa sekin on, mielestäni.
Olemme erilaisia jokainen, aina löytyy teitä joidenka mielestä kaikki on outoa, jotenkin hämyistä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelisitko väitteesi, kiitos!
En perustele väitteitäni narsisteille. Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulle tulee edes mieleen, että hän kutsuu sinua ystäväkseen manipuloidakseen, älä edes mieti. Vastaus on siinä.
Tavallisessa kanssakäymisessä ystävien kanssa ei korosteta erikseen, että tässä me olemme, ystäviä toisillemme.
Ai että ihan ystäväksi kutsuminen tarkoittaa manipuloivaa ihmistä? Ei minun kohdallani ainakaan. Mielestäni on hauskaa toisinaan leikitellä ihmisillä. Hehheh.
Ystävä-sanan merkitys vaihtelee. Sinulle se voi olla tärkeä, syvällinen ja vakava ilmaisu. Hänelle se voi vaan olla tapa kertoa, että tunnette toisenne ja se riittää hänelle. Jos koet tarvetta oikaista häntä kannattaa aloittaa oikaisu kertomalla, mitä sana ystävä sinulle merkitsee. Pitääkö tuntea toinen 20 vuotta ennen kuin hän ystäväsi? Tai kuuluuko siihen yhteiset, kahden viikon matkat kerran vuodessa ja uskoutumisen hetket saunassa kerran viikossa? Jotenkin niin etene, jos haluat muuttaa tittelisi esim. tuttavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Hän on minulle kategoriassa tuttava ja koen epämielyttäväksi sen, että hän ikäänkuin painostaa ystävyyteen. Tai en tiedä painostaako varsinaisesti, mutta se tuntuu siltä. Tilanne on minulle hiukan ahdistava. Joskus hän myös piikittelee minua, mikä olisi oikealta ystävältäni täysin sallittua - osaan nauraa myös itselleni - mutta tällaiselta pintapuoliselta tuttavalta koen sen hiukan loukkaavana. En ole koskaan naljaillut hänelle, koska minusta sellainen kuuluu läheisempään ihmissuhteeseen. Nyt en ole varma, onko tuo naljailu häneltä hyväntahtoista, koska katsoo meidän olevan ystäviä, vaiko sittenkin jotain muuta ja "ystävyys" manipulointia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että ihan ystäväksi kutsuminen tarkoittaa manipuloivaa ihmistä? Ei minun kohdallani ainakaan. Mielestäni on hauskaa toisinaan leikitellä ihmisillä. Hehheh.
Leikitellä ihmisillä? Tiedäthän, ettei ihmisillä leikittely ole tervettä? Tiedäthän, että vaikkei kukaan sano mitään, henkisesti terveet näkevät mitä teet ja alkavat siksi vältellä sinua? Jos haluat olla onnellisempi ja luoda aitoja ihmissuhteita, suosittelen sinulle terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tilanteita, joista tulee outoja fiboja on vaikeaa kuvailla tarkemmin. Oudoimpia ovat kuitenkin nämä, joissa hän täysin kesken asiakeskustelun sanoo jotakin ystävyydestä tai sitten yliampuvan kehun, ja keskustelu ikäänkuin päättyy siihen ja jään hämmentyneenä ihmettelemään mistä on kyse, ja miten vastaan tähän suorastaan epämiellyttävään imarteluun.
Joskus hän yrittää saada minut tekemään asioita, jotka pönkittävät hänen asemaansa ja arvovaltaansa.
Ja nyt kun kirjoitin se tuohon, niin tämähän vaikuttaa aika päivänselvältä. Ei ihme, että olen hyvin varautunut hänen seurassaan. Suhtaudun kyllä lähtökohtaisestikin varovasti uusiin tuttavuuksiin, mutta hänen kohdallaan olen ollut poikkeuksellisen varautunut ja olen miettinyt onko se kuitenkaan aiheellista.
ap
Okei, hyvä kun selvensit. Ehkä teidän täytyy vielä tutustua lisää. Jos mahdollista niin kysäisepä häneltä ajatuksiasi suoraan ettet vain turhaan mieti itseksesi asioita tai epäile häntä. Joskus voi käydä niinkin että kyseessä on ymmärryksestä johtuvia virheitä tai jotakin muuta joka voikin kääntyä positiiviseksi asiaksi. Ole avoin ja rohkea.
Paljon mahdollista. Olisi hyvä tietää tarkemmin näistä tilanteista ja kokonaisuudesta.