Voiko ystäväksi kutsuminen olla manipulointia?
Olen tutustunut eräässä asiayhteydessä ihmiseen, joka alkoi kutsua minua ystäväkseen melko nopeasti. Emme kuitenkaan tunne juuri lainkaan: en tiedä hänestä paljoakaan ja hän vielä vähemmän minusta. Meitä yhdistää vain tämä yksi asia, jonka parissa molemmat työskentelemme (kyse ei kuitenkaan ole ansiotyöstä). Vältän muita keskusteluaiheita hänen kanssaan, koska en tunne mitään ystävyyttä tms. tämän henkilön kanssa.
Pikemminkin päinvastoin: tämä henkilö saa minut jatkuvasti jotenkin varpailleen, sillä hän mm. vaikuttaa loukkaantuvan hyvin herkästi. Keskusteleminen tästä yhteisestä asiastakin on usein vaikeaa, koska hän loukkaantuu siitäkin, mikäli ajattelen jostain asiasta eri tavalla ja ilmaisen sen. Näissä tilanteissa hän kiirehtii aina sanomaan, miten hyvä ystävä olen?! Onko tuo jotain manipulointia vai mistä on kyse? Minulle tulee tuosta aina tosi outo tunne ja koen, että minun on pakko sanoa takaisin "kiitos samoin" tai vastaavaa, vaikken oikeasti tarkoita sitä.
Pidin aluksi tätä ihmistä ystävällisenä ja epäitsekkäänä, mutta nyt olen alkanut kyseenalaistaa mistä oikeastaan on kyse. Tämä henkilö on arvostetussa asemassa, mutta jostain syystä hän tuntuu tarvitsevan jonkinlaista tukijoukkoa ympärilleen. On muitakin, joita hän kutsuu samalla tavalla ystävikseen, vaikka hekään eivät tunne juuri lainkaan. Mitä ihmettä tämä on? Pitääkö olla huolissaan?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkästi loukkaantuvat ihmiset on monesti epävakaita tai äärimmäisen epävarmoja itsestään, tai molempia. Ystäväksi kutsuminen voi olla keino kurottautua sun puoleen - ehkä kaipaa sinultakin tuota tukea mitä ilmeisesti saa jo muilta, kun mainitsit että tukijoukkoja tarvitsee. Epävakaat persoonat kokee herkästi että kaikki muut ovat heitä vastaan ja tulkitsevat toisten puheita ja tekoja korostuneen negatiivisesti. Pyrkivät etsimään itselleen liittolaisia, mutta voivat sitten itse kohdella näitä ns. ystäviään ihan miten sattuu, jos kokevat että k.o. ystävä on jollain tekemisellä tai sanomisella uhannut heitä. Uhkana voi näyttäytyä juuri eri mielipiteen ilmaiseminen tai muu normaali käytös. Kaipaa siis loputonta varmistusta ja vahvistusta muilta, koska kokee riittämättömyyttä ja kaikki on uhkaa.
Ei siis välttämättä ole tietoista manipulointia, mutta melko toimimatonta vuorovaTietoinen ei ehkä ollut paras sanavalinta, mutta tarkoitin että henkilö jolla on epävakaa persoona voi olla hyvin arvaamaton ja yllättyä välillä itsekin omista reaktioistaan. Epävakaan henkilön tarkoitusperä ei siis välttämättä ole toisen käyttäytymiseen vaikuttaminen, koska oma kokemusmaailma voi olla niin kaoottinen ja itsellekin vaikea ymmärtää, että mikään tarkoitushakuinen ja tietoinen manipulointi ei ainakaan kovin johdonmukaisesti ole edes mahdollista. Toki tässä varmasti on vaihtelua yksilöiden välillä.
Kun taas vaikka narsisti laskelmoi ja pelaa pelejä huvikseen ja ihan tarkoituksella, käytöksensä seuraukset tiedostaen.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulle tulee edes mieleen, että hän kutsuu sinua ystäväkseen manipuloidakseen, älä edes mieti. Vastaus on siinä.
Tavallisessa kanssakäymisessä ystävien kanssa ei korosteta erikseen, että tässä me olemme, ystäviä toisillemme.
Ette taida olla tavanneet kuin tietynlaisia ihmisiä. Asioita voi ilmaista monellakin tavalla ja monille on herskyvä huumorintaju. Tiedän myös ihmisiä joiden puhetta kaikki eivät ymmärrä. Kuulostaa varmaankin erikoiselta mutta se on totta.
Huono fiilis ei tule tyhjästä. Minä olen heivannut mäkeen kaikki, joista tulee omituinen tai huono olo. En ole katunut. Sitten kun tapaa aitoja ihmisiä, tajuaa että heidän kanssaan ei vain tule sellaista samaa oloa kuin niiden huonojen kanssa. Joskus on jotain huonompaa kokemusta hyvien kanssa, mutta siltikään ei tule sitä samaa outoa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Huono fiilis ei tule tyhjästä. Minä olen heivannut mäkeen kaikki, joista tulee omituinen tai huono olo. En ole katunut. Sitten kun tapaa aitoja ihmisiä, tajuaa että heidän kanssaan ei vain tule sellaista samaa oloa kuin niiden huonojen kanssa. Joskus on jotain huonompaa kokemusta hyvien kanssa, mutta siltikään ei tule sitä samaa outoa oloa.
Näinhän se vaan justiin on. Kannattaa jokaisen keskittyä omaan elämään eikä ihmetellä kuka viihtyy nyt taas kenenkin seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen jokin aika sitten aloittamani ketju, jossa mietin samoin olenko manipuloijan kanssa tekemisissä kun imuroi minut parhaaksi ystäväkseen. Käytti sitten tuota "statusta" aina tyyliin "miten voit sanoa/tehdä noin kun ollaan parhaita ystäviä" yms. ja toki olen paha hylkääjä jos haluaisin vähän etäisyyttä.
"Miten niin et halua matkustaa 800km lahjan kanssa synttäribileisiini missä harrastetaan lempipuuhaani eli ryyppäämistä, luulin että ollaan bestixii!"
Ai jai ja, nyt kuulostaa pahalta. Olet tavannut jonkinasteisen sairaspersoonaisen henkilön. En määrittele diagnoosia, mutta ei kuulosta normaalilta. Hän pyrkii hyötymään sinusta, ohjaamaan ajatuksiasi ja saamaan sinusta hännystelijänsä. VARO tuota henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Ai jai ja, nyt kuulostaa pahalta. Olet tavannut jonkinasteisen sairaspersoonaisen henkilön. En määrittele diagnoosia, mutta ei kuulosta normaalilta. Hän pyrkii hyötymään sinusta, ohjaamaan ajatuksiasi ja saamaan sinusta hännystelijänsä. VARO tuota henkilöä.
Tuosta saattaa olla kyse. Se selittäisi myös sen, miksi hän loukkaantuu ihan tavallisesta eri mieltä olemisesta. Nähtävästi hän haluaisi, että vahvistaisin ja komppaisin hänen näkemyksiään. Minusta onkin toisinaan tuntunut siltä, että ihan kuin minulla ei saisi olla omaa mielipidettä. Työelämässä ja niiden oikeiden ystävien kanssa ei tällaista tunnetta tule, vaan ajatusten vaihtaminen on mielenkiintoista ja avartavaa. Ihmiset eivät koskaan riitele, vaikka oltaisiinkin eri mieltä. Tällöin pyritään ymmärtämään toisen näkökulma, sekä löytämään yhteinen ratkaisu jos tilanne niin edellyttää. Tämä "ystävä" sen sijaan katkaisee keskustelun siihen paikkaan näillä "olet upea ystävä" -kommenteillaan, jotka ovat siis täydellisen epäsopivia tilanteeseen.
Voisiko joku siarasperoonainen selittää, miksi toinen ihminen pitää manipuloida pitämään samoista asioista tai ajattelemaan samoin kuin itse tai ihan vaan seuraamaan kuin koira perässään. Niin vaikea ymmärtää tätä, koska itsellä ei tulisi mieleenikään alkaa manipuloida toista ihmistä toimimaan kuten haluan. En vain ymmärrä, on paljon hauskempaakin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Voi ja on. Jos hän manipuloi muillakin tavoilla, ota etäisyyttä. Pitää olla huolissaan.
Narsisti saattaa livauttaa sanan 'imarteluna' tai sitouttamisena keskusteluun. En ole ihmisen ystävä, jos joudun jatkuvasti varomaan mitä uskallan kertoa hänellä. Hän voi kutsua minua vaikka indokiinan pormestariksi, asia ei muuksi muutu.
Voi tosiaan kutsua ystäväksi ja ns muistuttaa kuinka läheisiä olemme ja miten ihanaa on luottaa että sinä olet aina lojaali hänelle. Joskus voi lakata yhtäkkiä puhumasta sinulle ja myöhemmin tulla kysymään mikä sinua vaivaa kun et puhu hänelle. Kovaa manipulointia pyrkimyksenä saada sinut koukkuun ja sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ihminen ei muutu ystäväksi häntä ystäväksi kutsuen. Riippumatta miten "vahva ja terve" kutsuja on.
Ystävyys perustuu luottamukselle ja arvostukselle. Jos nämä puuttuvat käytöksestä, teoista, eleistä, mikään ei pelasta tilannetta.
Ystävyys kehittyy vähitellen.
Miksi sinä yhdistelet satunnaisen kommentoijan ominaisuuksia aloittajan tilanteeseen? En ole myöskään täällä ketään pyytänyt ystäväkseni. Tämän käytöksenne perusteella en edes huolisi teitä, tehän olette aivan kamalia ihmisiä. Menisi elämänilo täysin ehkä ennätysajassa. Oletteko te katkeria tai kateellisia psyykkisestä terveydestä tai onnellisuudesta? Sairasta.
Kun lukee tätä keskustelua niin tulee olo, että ihan jokainen Suomessa on koulukiusaaja ja jotenkin päästään vialla. Ihan uskomatonta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän keskusteluun on löytänyt tiensä ap:n kuvaama ihminen. Joskus säälin narsisteja, ovat yksin, yksinäisiä ja usemmiten huonon kohtelun tai kasvatuksen johdosta sellaisia kuin ovat. Kunnes taas herään todellisuuteen.
Syytät ihmistä siitä, että hän on saanut huonon kasvatuksen? :D Miten siihen voi itse vaikuttaa? Vähän kuin haukkuisit toista vinosilmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän keskusteluun on löytänyt tiensä ap:n kuvaama ihminen. Joskus säälin narsisteja, ovat yksin, yksinäisiä ja usemmiten huonon kohtelun tai kasvatuksen johdosta sellaisia kuin ovat. Kunnes taas herään todellisuuteen.
Syytät ihmistä siitä, että hän on saanut huonon kasvatuksen? :D Miten siihen voi itse vaikuttaa? Vähän kuin haukkuisit toista vinosilmäksi.
Itsereflektiokyky kuuluu aikuistumiseen. Hän voi haviata olevansa narsisti ja hakeutua terapiaan. Saada itselleen paremman elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsereflektiokyky kuuluu aikuistumiseen. Hän voi haviata olevansa narsisti ja hakeutua terapiaan. Saada itselleen paremman elämän.
Eihän narsismista voi parantua. Sitä paitsi vapaassa maassa saa jokainen olla ihan mitä haluaa. Ei me vielä eletä diktatuurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän narsismista voi parantua. Sitä paitsi vapaassa maassa saa jokainen olla ihan mitä haluaa. Ei me vielä eletä diktatuurissa.
Älykäs narsisti oppii uusia toimintatapoja halutessaan. Uudet toimintatavat helpottavat elämää, narsisti itse hyötyy tästä. Mars terapiaan.
Jos haluat jatkaa kasvot mutavellissä makaamista, ole toki hyvä vaan. Ei eletä diktatuurissa. Mutta vähän tyhmäähän se on.
Luuletteko että se narsisti haluaa että joku tuputtaa hänelle toimintaohjeita? Koko elämä mahdollisesti menisi pilalle manipulaatioita myöten. Käyttäytymismallit ovat tarkoituksenmukaisia. Eivät he tyhmiä ole. Älä puutu tai sekaannu, keskity vain omiin ongelmiisi.
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että se narsisti haluaa että joku tuputtaa hänelle toimintaohjeita? Koko elämä mahdollisesti menisi pilalle manipulaatioita myöten. Käyttäytymismallit ovat tarkoituksenmukaisia. Eivät he tyhmiä ole. Älä puutu tai sekaannu, keskity vain omiin ongelmiisi.
Kyllä osa narsisteista on tyhmiä. Eivät kaikki narskut ole älykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa narsisteista on tyhmiä. Eivät kaikki narskut ole älykkäitä.
Narsistit älykkyyteen katsomatta ovat hyvin kaavamaisia ja ennalta-arvattavia. Kun olet tavannut yhden narsistin, olet tavannut heidät kaikki. Kenellekään ei toivoisi narsistin hampaisiin joutumista mutta se "hyvä" puoli siinä on, että sen jälkeen oppii tunnistamaan narskut jo kaukaa. Narsistien temput ovat kaikki yhdestä sapluunasta valettuja ja heidän esityksensä läpi on erittäin helppo nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasialaisuus ei nyt varmaan oo mikään vamma?
Onpa hyvin sanottu. Siis herkästi loukkaantuva epävakaa ja äärimmäisen epävarma ihminen kaipaa loputonta varmistusta ja vahvistusta muilta, koska kokee riittämättömyyttä ja kaikki on uhkaa.