Mikä ihmeen lellikki on Leskeneläke? miksei sitä poisteta jos säästää pitää
Muinaisjäänne tämä leskeneläke, jonka tarkoitus oli sodan jälkeen korvata leskelle sodanjälkeisessä elämässä selviäminen. Nykyisin lesket ovat työssä ja myöhemmin työeläkkeellä. Ei mene järkeen, miksi pitää leskeneläkettä maksaa jokaiselle jolla on jo omat tulot? Aivan sama kuin Kreikassa maksettii kuolleille eläkettä, kunnes siihen puututtiin.
Kommentit (353)
Niinhän ne jää auto/palo/koti- vakuutuksetkin niiltä joilke ei vahinkoja satu.
Avainsana: vakuutus
Ei saa poistaa!!! Iäkkäät lesket tarvitsevat ehdottomasti.
Mun toinen vanhempi oli 15 vuotta eläkkeellä ja nyt toinen vanhempi saa hänestä leskeneläkettä. Eli ehti siis kyllä saamaan myös itse eläkettä 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mun toinen vanhempi oli 15 vuotta eläkkeellä ja nyt toinen vanhempi saa hänestä leskeneläkettä. Eli ehti siis kyllä saamaan myös itse eläkettä 15 vuotta.
Jos pariskunta jää eläkkeelle 63 - vuotiaana niin molemmat saa omaa eläkettä, kun toinen kuolee esim. 80- vuotiaana niin jäljelle jäänyt saa hänestä leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pariskunta jää eläkkeelle 63 - vuotiaana niin molemmat saa omaa eläkettä, kun toinen kuolee esim. 80- vuotiaana niin jäljelle jäänyt saa hänestä leskeneläkettä.
Esim. Varma ja Ilmarinen maksavat noita leskeneläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on, että kuvitellaan leskeneläkettä saavan vain nuorten!
Sukulaisrouvan mies kuoli 80-vuotiaana ja nyt vaimonsa saa leskeneläkettä, vaikka miehensä eläke oli niin suuri, että varmasti siihen oli mennyt jo monta kertaa sen mitä oli työeläkemaksuja maksanut (muistattehan, että TYEL-maksut ovat olleet paljon pienempiä aiemmin).
Eli me muut rahoitamme lähes 80-vuotiaan mummon lisäeläkkeen. Ja itse vielä kehui, että "nythän tulen todella hyvin toimeen"
1.1.1975 jälkeen syntyneille maksetaan leskeneläkettä 10 vuotta ja sitten saa leski pärjäillä omillaan. Olen syntynyt 1977, joten tämä uudistus koskee myös minua, mikäli jään leskeksi.
Suurimmalla osalla eläkkeelle jäävistä on jo työeläke sekä miehillä että naisilla. Ei välttämättä leskeneläke ole kovin iso, kun se sovitetaan omiin tuloihin ja eläkkeeseen. Harvalla eläkeläisellä on alaikäisiä lapsiakaan. Turhaa kadehtimista. Kotiäitinä elämänsä kotona olleet ja miestänsä uraa tukeneet on hyvin pieni määrä.
Saman tyyppinen kuin vaikka lapsilisä. Tai no, onhan tuo lapsilisä vielä törkeämpää muiden rahoilla siipeilyä. Lasten hankkiminen on oma päätös ja on täysin edesvastuutonta hankkia niitä jos ei pysty elättämään omilla rahoillaan.
Leskeneläkettä saa myös, jos menee uudelleen naimisiin yli 50-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla eläkkeelle jäävistä on jo työeläke sekä miehillä että naisilla. Ei välttämättä leskeneläke ole kovin iso, kun se sovitetaan omiin tuloihin ja eläkkeeseen. Harvalla eläkeläisellä on alaikäisiä lapsiakaan. Turhaa kadehtimista. Kotiäitinä elämänsä kotona olleet ja miestänsä uraa tukeneet on hyvin pieni määrä.
Mutta nyt haukutaan työttömät naiset ja monella heistä on lapsia.
Leskeneläkettä saa 240000 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap ymmärrä että lesken-elåke maksetaan niistä kuolleen ihmisen suorittamista työeläkemaksuista? Kenelle ne rahat sitten pitäisi mennä ellei puolisolle jossei itse ole ansaitsemaansa eläkettä nostamassa? Kaiken lisäksi lesken eläke on korkeintaan puolet siitä mitä edesmennyt saisi eläkettä jos olisi hengissä.
No kenellekäs ne minun keräämäni eläkekertymät menee, jos ei ole puolisoa tai alaikäisiä lapsia? Jos kyse on siis kuolleen kerääistä rahoista, niin sittenhän ihmisen pitäisi saada itse päättää kelle se eläkkeenpuolikas maksetaan, eikä näin kuten nykyään.
Olisitko samaa mieltä, jos olisit leski?
Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
"Usein unohdetaan se, että leski on totaalinen yksinhuoltaja verrattuna eronneisiin tai vastaaviin. Sitä toista vanhempaa ei ole olemassakaan, joka voisi ottaa vastuusta lapsesta, olla mukana kasvattamassa ja hoitamassa. Ei ole mitään lapsen isäviikonloppuja jne. Millä muulla tämän voisi korvata, ellei rahalla? Eikä tietysti edes sillä, mutta lapseni isä kävi työssä huolehtiakseen perheestään ja lapsestaan."
No rahalla rahalla, mutta sitten se raha pitää mennä lapselle eikä leskelle, jos vedät lapsikortin esiin.
Ja nimenomaan kuten uudistuksessa muutettiin, että loppuu koko homma kun nuorin lapsi täyttää 18v.
Lapsihan saakin eläkkeen hänkin, aina täysi-ikäiseksi asti. Se ei meillä suuren suuri ollut.
Millä korvataan ihmiselämän menetys?
Se, että olet yksin huolehtimassa kaikesta?
Se, että on vain hauta, jolla käydä, kun kaipaisi puolisoaan rinnalleen?
Kyllä minä lapseni suuhun leivän olisin saanut, ei tässä ollutkaan siitä kyse. Vaan siitä, että olin yksin ilman puolison tukea ihan joka asiassa.
Meillä oli aikomus elää yhdessä elämämme. Mutta niin ei käynytkään. Vakuutukset on yleensäkin olemassa juuri tällaisia yllättäviä menetyksiä varten.
Nythän nämä heikennykset uusiin leskeneläkkeisiin on tulleetkin, joten voit sinäkin olla tyytyväinen.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…
Ansiosidonnaista maksetaan 1,8 miljardia
Vierailija kirjoitti:
Niin, epäreiluksihan tämän tekee se, että jos olet ollut ihan samalla tavalla kotiäitinä elämäsi, ja sitten siinä 60-v kieppeillä miehesi ottaa ja jättää, ja tulee ero, niin et saa penniäkään ihan samasta elämäntyöstä, kuin se naapurinrouva, jolle eroa ei tullut.
Tämä tukimuoto on kaikin tavoin EPÄREILU ja tukee niitä, joilla on jo valmiiksi ollut vakaa elämä ja tulot-.
Leskeneläke sovitetaan omiin tuloihin tai omaan eläkkeeseen. Isäni saa leskeneläkettä, koska äitini oli selvästi suurtuloisempi. Appeni ei saa, koska anopin eläke oli niin pieni. Jokainen voi käydä katsomassa eläkeyhtiöiden sivuilta, miten sovitus tehdään. Sinne voi laittaa omat ja puolison tulot ja laskurista näkee, saisiko ja kuinka paljon leskeneläkettä.
Niillä kartutetaan eläkerahastoa, joista ne eläkkeet maksetaan.
Eli sinne vakuutusyhtiöön ne jää pääomaksi. Koska ihmiset elää kuka mitenkin ja kuka minkäkin ikäiseksi, ei näitä karttumia voi korvamerkitä erikseen kenellekään. Sitten kun jotain tapahtuu, on vakuutus joka korvaa sille, joka on menetyksen kokenut ja joka on vakuutuksen piirissä.
Ei voida lähteä siitä, että " koska sinä et tule koskaan menemään naimisiin etkä tule saamaan lapsia, niin sinulta ei peritä näitä eläkevakuutus maksuja."
Näihin talkoisiin on vaan kaikkien osallistuttava. Verotuksen kanssa ihan sama juttu.