Mikä ihmeen lellikki on Leskeneläke? miksei sitä poisteta jos säästää pitää
Muinaisjäänne tämä leskeneläke, jonka tarkoitus oli sodan jälkeen korvata leskelle sodanjälkeisessä elämässä selviäminen. Nykyisin lesket ovat työssä ja myöhemmin työeläkkeellä. Ei mene järkeen, miksi pitää leskeneläkettä maksaa jokaiselle jolla on jo omat tulot? Aivan sama kuin Kreikassa maksettii kuolleille eläkettä, kunnes siihen puututtiin.
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Meneekö joku naimisiin siksi, että voi joskus saada leskeneläkettä?
Tuo voi olla yksi monista syistä mennä naimisiin, ei varmasti kenelläkään se ainut syy. Minun ja mieheni syys mennä naimisiin olivat juridiset ja taloudelliset (sen enempää niitä nyt tässä avaamatta). En ole koskaan edes ajatellut avioliittoa missään muussa tarkoituksessa. Ollaan oltu naimisissa 22 vuotta, enkä ole kokenut sen muuttavan parisuhdetta mitenkään. Meillä on rakkausavioliitto, mutta yhtä hyvin se voisi olla rakkausavoliittokin. Ihan samanlaista elämää meillä on kuin avoliitossa elävilläkin. Puhtaasti järkisyiden vuoksi päädyimme kuitenkin valitsemaan avioliiton ja toki siihen pakettiin kuuluu avioehto myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutko nyt Kelan maksamasta (pienestä) vai työeläkeyhtiön maksamasta, joka on kuolleen itse kerryttämää työeläkettä, josta hän ei ehtinyt nauttimaan?
Pienestä eläkkeestä ?
Velivainajan vaimo saa melkeen 1000 euroa kuussa , plus omna korkean eläkeen. Poistoon!
Leskeneläkettä on kahdenlaista. Kela maksaa hyvin pientä jos puolisolle ei ole kertynyt työeläkettä. Tai nuorelle allev65- vuotiaalle leskelle puoli vuotta alkueläkettä.
Leskeneläke määräytyy lesken oman eläkkeen/tulojen mukaan. Miten se on sinulta pois veljesi lesken saama eläke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ole tarkoitus, että kuollut saa jollain tapaa nauttia eläkkeestään, tässä tapauksessa leskelle korvattuna eläkkeenä? Leskeneläke on aivan turha jäänne menneisyydestä, mutta siitä ei saa puhua.
No, niin kuin täällä on jo moneen kertaan yritetty vääntää. Työntekijä maksaa eläkerahastoon eläkettä. Jos se kuolee ennenkuin on ehtinyt yhtään maksamistaan maksuista, niin eläkeyhtöönkö se muka pitää lahjoittaa?
Yritä nyt hyvä ihminen jo ymmärtää, että työnteosta maksetaan eläkemaksuja. Ymmärrän, että haluat elää muiden kustannuksella, mutta rajansa nyt kaikella
Mihin menee niiden eläkkeet kenelle ei jää leskeä?
Mutta onhan ne vanhalla piialla hyvätkin muutokset ollut. Vanhan piian vero poistui jo vuonna 1975.
Kyllä ihmisiä voisi sen verran vastuuttaa omasta elämästään, että jos pariskunta ei vanhuuseläkeikään mennessä ole osannut järjestää elämäänsä niin, että yhdenkin eläkkeellä pärjää, niin ei ole ansainnut sitä elintasoa.
Eli kun vanhuuseläkeiässä on jo ostettuna talot, autot, mökit, jne, ja on myös säästöjä kerryttänyt, niin mihin siinä leski tarvitsee kahta eläkettä. Yhdelläkin pitää tuossa vaiheessa jo pärjätä.
Joillekin on näemmä vaikea hahmottaa suomalaista työeläkejärjestelmää ja sitä miten työeläkettä maksetaan. On ihan eri asia sitten Kelan maksamat eläkkeet ja tuet, joita joudutaan valitettavasti maksamaan niille, jotka eivät ole elämäänsä aikana tehneet niin paljon töitä, että pärjäisivät työstä kertyneellä eläkkeellä.
Johan se järkeistettiin se leskeneläke, mitä te nyt enää siitä vingutte?
Viimeiset loputonta leskeneläkettä nauttivat ovat ihan kotsillään kuolleet pois.
Vierailija kirjoitti:
Maassa on paljon lapsettomia yksineläjiä, jotka ovat käyneet ahkerasti töissä ja maksaneet eläkkeensä. Sitten kuolevatkin juuri ennen eläkeikää tai pian sen jälkeen. Kenellehän nämä eläkkeet pitäisi testamentata? Jos tuonkaltainen ajatus on ideana leskenelääkkeessä. Että ne kuolleen ihmisen maksetut eläkkeet siirretään jollekin elävälle ihmiselle. Etteivät jää hukkaan.
Hukkaanhan ne kuolleiden naimattomienkin maksetut eläkkeet menevät. Eikä kukaan niistä häiriinny. Aivan päätöntä, että jonkun naineen eläkkeet pitäisi testamentata leskelle.
Mutta tilanne on jo muutoksessa, kuten joissakin kommenteissa on todettu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisiä voisi sen verran vastuuttaa omasta elämästään, että jos pariskunta ei vanhuuseläkeikään mennessä ole osannut järjestää elämäänsä niin, että yhdenkin eläkkeellä pärjää, niin ei ole ansainnut sitä elintasoa.
Eli kun vanhuuseläkeiässä on jo ostettuna talot, autot, mökit, jne, ja on myös säästöjä kerryttänyt, niin mihin siinä leski tarvitsee kahta eläkettä. Yhdelläkin pitää tuossa vaiheessa jo pärjätä.
Menetkö vaatimaan puolet omaisuudesta valtiolle myös kun toinen kuolee? Mihin se leski tarvitsee kahden ihmisen omaisuutta? Onko vaikea ymmärtää että se työeläke/lesken-eläke on maksettu omista tuloista eläkeyhtiölle ihan niinkuin se omaisuuskin. Kun ollaan naimisissa niin millä perusteella ollaan oikeutettuja puolison maksamaan tavaraan mutta ei puolison maksamaan eläkkeeseen?
Höh kiellettyjä sanojako eläketurvakeskus, tilitetyt tel- maksut, siis en voi ymmärtää. Sinne meni tarkastettavaksi jos vakiutuksen perusteita yrittää selittää
Eihän leskeneläkettä makseta kaikille leskille. Jokaisen eläkevakuutusyhtiön sivuilla on laskurit, joissa voi laskea leskeneläkkeen määrän itselle ja puolisolle. Moni hämmästyy, kun maksettava summa on pieni tai sitä ei makseta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun jäin alle nelikymppisenä leskeksi kolmen pienen lapsen kanssa niin olisi siihen vanhuusikään mennessä pitänyt osata järjestellä elämänsä niin, että yhdenkin tuloilla pärjää? Että sen lisäksi, ettei lapsilla yhtäkkiä olekaan isää, ei tarvii olla entistä kotia, harrastuksia tai ruokaakaan? Kun ei kerran osattu järjestää elämäämme niin. Että isä se vaan makseli eläkevakuutusmaksuja, mutta mitä varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun jäin alle nelikymppisenä leskeksi kolmen pienen lapsen kanssa niin olisi siihen vanhuusikään mennessä pitänyt osata järjestellä elämänsä niin, että yhdenkin tuloilla pärjää? Että sen lisäksi, ettei lapsilla yhtäkkiä olekaan isää, ei tarvii olla entistä kotia, harrastuksia tai ruokaakaan? Kun ei kerran osattu järjestää elämäämme niin. Että isä se vaan makseli eläkevakuutusmaksuja, mutta mitä varten?
Niin, aikuiset ihmiset joilla on pieniä lapsia, osaavat ottaa keskinäisen henkivakuutuksen.
Eläkemaksuilla maksetaan nykyisten eläkeläistn eläkkeitä, eivät ne mitään säästettyä pääomaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutko nyt Kelan maksamasta (pienestä) vai työeläkeyhtiön maksamasta, joka on kuolleen itse kerryttämää työeläkettä, josta hän ei ehtinyt nauttimaan?
Pienestä eläkkeestä ?
Velivainajan vaimo saa melkeen 1000 euroa kuussa , plus omna korkean eläkeen. Poistoon!
Leskeneläkettä on kahdenlaista. Kela maksaa hyvin pientä jos puolisolle ei ole kertynyt työeläkettä. Tai nuorelle allev65- vuotiaalle leskelle puoli vuotta alkueläkettä.
Leskeneläke määräytyy lesken oman eläkkeen/tulojen mukaan. Miten se on sinulta pois veljesi lesken saama eläke?
Se haluaa, että leskeneläke maksetaan hänelle eikä veljen leskelle.
On siinä veli ollut tosi rahakkaissa hommissa, kun leski saa tonnin kuussa vaikka hänen oma eläkekin on korkea.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö joku naimisiin siksi, että voi joskus saada leskeneläkettä?
Oletettavasti ainakin Kanervat. Siis entinen ministeri Ilkka Kanerva ja sen vaimo, jonka nimeä en muista.
Menivät juuri niin sopivaan aikaan, että rouva ehti naimisiin ennen kuin ikäraja täyttyy, että eläkettä ei saa.
Puolustelijat: miksi kuolleen ihmisen eläke pitäisi olla lesken (jolla omatkin tulot) käytössä ja sillävälin elävien tinkiä toimeentulostaan??
Vierailija kirjoitti:
Puolustelijat: miksi kuolleen ihmisen eläke pitäisi olla lesken (jolla omatkin tulot) käytössä ja sillävälin elävien tinkiä toimeentulostaan??
Eihän se koskaan koko eläke olekaan. Käy itse laskemassa laskurilla saatko sinä tai puolisosi mitään, jos jää leskeksi.
Hyvä silloin kun me lapset olimme alaikäisiä mutta kun siskoni kanssa täytimme 18v, perhe eläke loppui, mutta äidin leskeneläke jatkuu harmaan loppuun asti,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienestä eläkkeestä ?
Ei määräydy, vaan sen edunjättäjän tulojen mukaan. Aloin itse saada leskeneläkettä tilanteessa, jossa omia tuloja ei edes ollut. Olin vielä opiskelija.
Kyllä ne kuolleen mieheni ansiotuloista laskettiin, onneksi mies oli kohtuullisen hyväpalkkaisessa työssä.
Kun menin työelämään, leskeneläke pysyi samana, ei siihen minun ansioni vaikuttaneet yhtään mitään.
Ihmisillä on vääriä uskomuksia. Minullekin vakuutettiin, että kun sitten jään itse eläkkeelle, leskeneläke loppuu tai että se pienenee huomattavasti. No, itse kyllä tiesin paremmin, olinhan minä eläkeyhtiöltä saamani paperit ja laskelmat lukenut.
Työeläkkeelle jäämiseni ei vaikuttanut leskeneläkkeeseeni yhtään mitään. Minulle kerrottiin jo silloin nuorena ollessani, että aikanaan kun tulen jäämään eläkkeelle, mitään eläkesovitusta tähän ei tehdä, joku pykälä siinä silloin kuulemma vaikutti.
Ja näin oli.
Nykyään leskeneläkettä voi saada ilmeisesti vain jonkun määrätyn ajan, olisiko 10 vuotta. En ole perehtynyt, kun se ei minua koske.
Usein unohdetaan se, että leski on totaalinen yksinhuoltaja verrattuna eronneisiin tai vastaaviin. Sitä toista vanhempaa ei ole olemassakaan, joka voisi ottaa vastuusta lapsesta, olla mukana kasvattamassa ja hoitamassa. Ei ole mitään lapsen isäviikonloppuja jne. Millä muulla tämän voisi korvata, ellei rahalla? Eikä tietysti edes sillä, mutta lapseni isä kävi työssä huolehtiakseen perheestään ja lapsestaan.
Sinä et ymmärrä että työeläke ei ole sosiaaliturvaa vaan itse maksetusta eläkerahastosta. Leskelä on oikeus saada leskeneläkettä korkeintaan puolet vainajan ansaitsemasta työeläkkeestä. Kannattaa tutustua lakeihin ja asetuksiin.