Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen lellikki on Leskeneläke? miksei sitä poisteta jos säästää pitää

Vierailija
21.02.2024 |

Muinaisjäänne tämä leskeneläke, jonka tarkoitus oli sodan jälkeen korvata leskelle sodanjälkeisessä elämässä selviäminen. Nykyisin lesket ovat työssä ja myöhemmin työeläkkeellä. Ei mene järkeen, miksi pitää leskeneläkettä maksaa jokaiselle jolla on jo omat tulot? Aivan sama kuin Kreikassa maksettii kuolleille eläkettä, kunnes siihen puututtiin.

Kommentit (353)

Vierailija
101/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke sovitetaan omiin tuloihin tai omaan eläkkeeseen. Isäni saa leskeneläkettä, koska äitini oli selvästi suurtuloisempi. Appeni ei saa, koska anopin eläke oli niin pieni. Jokainen voi käydä katsomassa eläkeyhtiöiden sivuilta, miten sovitus tehdään. Sinne voi laittaa omat ja puolison tulot ja laskurista näkee, saisiko ja kuinka paljon leskeneläkettä.

Osa saa silti kunnon leskeneläkeen. 

Oma  vanhempani saa omaa eläkettä 1100 netto ja leskeneläkettä 1000 netto eli 2100 netto ja velaton asunto. 

Vierailija
102/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan se järkeistettiin se leskeneläke, mitä te nyt enää siitä vingutte?

Viimeiset loputonta leskeneläkettä nauttivat ovat ihan kotsillään kuolleet pois.

No ei tokikaan!  Viimeiset entisenlaista leskeneläkettä saavat ovat syntyneet v.1975.  He on vielä alle viisikymppisiä.  Ja leskeneläkehän koskee yhtä lailla myös miehiä, niin että teidänhän kannattaa nyt alkaa kytätä sellaisia leskeksi jääneitä viisikymppisiä miehiä, hehän on niin pirskatin rikkaita nyt!!!!  

Porskuttelevat valtavan suurilla leskeneläkkeillä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke sovitetaan omiin tuloihin tai omaan eläkkeeseen. Isäni saa leskeneläkettä, koska äitini oli selvästi suurtuloisempi. Appeni ei saa, koska anopin eläke oli niin pieni. Jokainen voi käydä katsomassa eläkeyhtiöiden sivuilta, miten sovitus tehdään. Sinne voi laittaa omat ja puolison tulot ja laskurista näkee, saisiko ja kuinka paljon leskeneläkettä.

Juuri näin! Kevan laskurilla kävin ja minä saisin 285€/kk leskeneläkettä.

Vierailija
104/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset loputonta leskeneläkettä nauttivat ovat ihan kotsillään kuolleet pois.

No ei tokikaan!  Viimeiset entisenlaista leskeneläkettä saavat ovat syntyneet v.1975.  He on vielä alle viisikymppisiä.  Ja leskeneläkehän koskee yhtä lailla myös miehiä, niin että teidänhän kannattaa nyt alkaa kytätä sellaisia leskeksi jääneitä viisikymppisiä miehiä, hehän on niin pirskatin rikkaita nyt!!!!  

Osalla on niin iso leskenelä, että ei kehtaa täällä sanoa. Moni ei saa edes sellaista vuosipalkkaa. 

Vierailija
105/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla eläkeläisistä oli superkarttuma eli eläke määräytyi parin viimeisen työvuoden perusteella ja moni teki paljon ylitöitä. 

Vierailija
106/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lesken pitää mitään nostaa jostain verovaroista? Leski käy joko töissä tai saa työttömyyskorvausta tai on eläkkeellä. Näin hänellä on ihan omat tulot. Minun pitää tulla ihan yhdellä omalla eläkkeelläni  toimeen  (mitään tukiaisia en saa enkä ole edes hakenut). Kolme lastani olen aikuisiksi saattanut jo 20 v sitten. Siinä minua on "siunattu", että en koskaan ole ollut työttömänä enkä työkkärin ovea ole avannut. Yksi tulo riittäköön niin leskelle ja eronneelle ja sinkuille.

Vierailija
107/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa epäreiluus on se, että jos mies ottaa eron, hänen eläkkeensä meneekin sille uudelle rouvalle. 

Pitäisi mennä sille, jonka kanssa oli nuorempana koti ja perhe. (Vähätuloisempi mahdollisesti hoiti enemmän kotia ja lapsia ja mahdollisti tienaaminen miehelle.)

Vierailija
108/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko sulla tilastotietoa, kuinka monta 1975 syntynyttä nauttii niistä omaan kuolemaan asti jatkuvista leskeneläkkeistä. Nämä ovat viiskymppisiä nämä 1975 syntyneet.... Moniko heistä nauttii leskeneläkettä. Ja juu, mieskin on sitten kuollut nuorena, joten onko hänelle kertynyt eläke sitten niin hirveen suurikaan ollut, kun siihen työeläkkeeseen vaikuttaa myös se kuinka on ollut yhtäjakoisesti työssä. Mitä. Lisäksi huomioi myös se, että maalmassa on tapahtunut paljon myös avioeroja... Lisäksi huomioi myös se, että jos leski on työssä hänen leskeneläkkeensä määrään saattaa vaikuttaa vähentävästi hänen oma eläkekertymänsä. Ja kun naiset ovat 1960-luvulta lähtien aika yleisesti olleet kokopäivätöissä, niin todennäköisesti monella tuo oma eläkekertymä onkin ollut vaikuttamassa jos aviomies sattuu kuolemaan ja tulee oikeus leskeneläkkeeseen.

On se kamalaa.... Työeläkevakuutuksesta tulee useimmille se leskeneläke, ei Kelalta.

Vierailija
109/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa epäreiluus on se, että jos mies ottaa eron, hänen eläkkeensä meneekin sille uudelle rouvalle. 

Pitäisi mennä sille, jonka kanssa oli nuorempana koti ja perhe. (Vähätuloisempi mahdollisesti hoiti enemmän kotia ja lapsia ja mahdollisti tienaaminen miehelle.)

Jotta saa leskeneläkettä pitää olla alle 50 naimisiin mennessään. 

Vierailija
110/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke ei koske enää nuorempia sukupolvia. Että ottakaa rauhassa vaan nuoret ja kateelliset. 

Vierailija
111/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lesken pitää mitään nostaa jostain verovaroista? Leski käy joko töissä tai saa työttömyyskorvausta tai on eläkkeellä. Näin hänellä on ihan omat tulot. Minun pitää tulla ihan yhdellä omalla eläkkeelläni  toimeen  (mitään tukiaisia en saa enkä ole edes hakenut). Kolme lastani olen aikuisiksi saattanut jo 20 v sitten. Siinä minua on "siunattu", että en koskaan ole ollut työttömänä enkä työkkärin ovea ole avannut. Yksi tulo riittäköön niin leskelle ja eronneelle ja sinkuille.

Maksavatko työeläkevakuutuslaitokset leskeneläkkeet verovaroista?

Et näköjään edes ymmärrä sitä, että vain osa lesken- ja perhe-eläkkeistä tulee kelalta. Suurin osa tulee työeläkevakuutuslaitoksilta.

Vierailija
112/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla on niin iso leskenelä, että ei kehtaa täällä sanoa. Moni ei saa edes sellaista vuosipalkkaa. 

Noin rikkaita leskiä on ehkä alle sata Suomessa. Ihme, jos joku heistä kävisi tällä palstalla.

Vierailija
113/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yhteinen lapsi.

Vierailija
114/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit oikeutettu joihinkin tukiin etkä ole niitä hakenut, niin se on vain sinun oma moka.

Vierailija
115/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se eläkekassa on täynnä rahaa, niin voitais maksaa meille nuoremmillekin vaikka 55-vuotiaasta alkaen eläkettä:) Vai siihenkö ne rahat ei riitäkään, vaan töissä pitää olla 70-vuotiaaksi

Vierailija
116/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksavatko työeläkevakuutuslaitokset leskeneläkkeet verovaroista?

Et näköjään edes ymmärrä sitä, että vain osa lesken- ja perhe-eläkkeistä tulee kelalta. Suurin osa tulee työeläkevakuutuslaitoksilta.

Niin ja sun palkan eläkemaksu menee nyt eläkkeellä oleville. 

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot.

Tällä hetkellä takuueläke on 970 netto kuukaudessa ja 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä. 

Vierailija
117/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yhteinen lapsi.

Ei tarvitse olla yhteistä lasta. 

Vierailija
118/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke ei tule verovaroista vaan  eläkeyhtiöiltä.   Joskus harvoin tietysti kelalta.

Vierailija
119/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on jonkun työeläkefirman maksama.   Ainahan se on voittoa jos eläkkeensaajat kuolee pois,  ehtimättä juuri eläkettä nostaa.

Ei se ole kuin joku räkänokkapersu provoamassa.

Vierailija
120/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke ei tule verovaroista vaan  eläkeyhtiöiltä.   Joskus harvoin tietysti kelalta.

Niin ja eläke maksu sun palkasta menee työeläkeyhtiöön ja sitä kautta nyt eläkkeellä oleville. 

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme