Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen lellikki on Leskeneläke? miksei sitä poisteta jos säästää pitää

Vierailija
21.02.2024 |

Muinaisjäänne tämä leskeneläke, jonka tarkoitus oli sodan jälkeen korvata leskelle sodanjälkeisessä elämässä selviäminen. Nykyisin lesket ovat työssä ja myöhemmin työeläkkeellä. Ei mene järkeen, miksi pitää leskeneläkettä maksaa jokaiselle jolla on jo omat tulot? Aivan sama kuin Kreikassa maksettii kuolleille eläkettä, kunnes siihen puututtiin.

Kommentit (353)

Vierailija
61/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se uskomus, että suurimman osuuden perhe- ja leskeneläkkeistä maksavat työeläkelaitokset. KELA niitä taitaa vähemmän maksaa kaikista ko. eläkkeistä.

Vierailija
62/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläkkeessä on rajoitukset sen suhteen kuka sitä voi saada, ja lienee myös niin että saajat omat tulot vaikuttavat eläkkeen määrään...

EIKÄ SE ELÄKE MIKÄÄN SUUREN SUURI OLE!

OLETPA SINÄ KATEELLINEN! Muutamasta killingistä.

OLETKO SINÄ IHAN SIIS VAIN PIENELLÄ TYÖKYVYTTÖMYYSELÄKKEELLÄ:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko nyt Kelan maksamasta (pienestä) vai työeläkeyhtiön maksamasta, joka on kuolleen itse kerryttämää työeläkettä, josta hän ei ehtinyt nauttimaan?

Pienestä eläkkeestä ?

Velivainajan vaimo saa melkeen 1000 euroa kuussa , plus omna korkean eläkeen. Poistoon!

Leskeneläkettä on kahdenlaista.   Kela maksaa hyvin pientä jos puolisolle ei ole kertynyt työeläkettä.   Tai nuorelle allev65- vuotiaalle leskelle puoli vuotta alkueläkettä.

Leskeneläke määräytyy lesken oman eläkkeen/tulojen mukaan.   Miten se on sinulta pois veljesi lesken saama eläke?

Ei määräydy, vaan sen edunjättäjän tulojen mukaan.  Aloin itse saada leskeneläkettä tilante

Kyllä leskeneläke sovitellaan, se ei ole mikään itsestäänselvyys lesken saada sitä.  

No hyvä ihme, tottakai se lasketaan siitä  vainajan eläkkeestä, ei sitä jostain tempaista summa mutikassa.

Vierailija
64/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi toisekseen jos on pienituloinen leski ja lapsia, niin se että hän ja lapsi saavat puolison kuoltua eläkettä, vähentää tarvetta mennä toimeentuloluukulle.

KYLLÄ ON PORVARILLA TARVE HAJOTTAA JA TUHOTA SUOMALAINEN HYVINVOINTIVALTIO!

Vierailija
65/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkautetaan samalla kaikki eläkeyhtiöt+ Ne maksavat kerrytetyt eläkerahat 100% korkojen kera takaisin

Vierailija
66/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Usein unohdetaan se, että leski on totaalinen yksinhuoltaja verrattuna eronneisiin tai vastaaviin.  Sitä toista vanhempaa ei ole olemassakaan, joka voisi ottaa vastuusta lapsesta, olla mukana kasvattamassa ja hoitamassa.  Ei ole mitään lapsen isäviikonloppuja jne. Millä muulla tämän voisi korvata, ellei rahalla?  Eikä tietysti edes sillä, mutta lapseni isä kävi työssä huolehtiakseen perheestään ja lapsestaan."

No rahalla rahalla, mutta sitten se raha pitää mennä lapselle eikä leskelle, jos vedät lapsikortin esiin.

Ja nimenomaan kuten uudistuksessa muutettiin, että loppuu koko homma kun nuorin lapsi täyttää 18v.

Vierailija
67/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitens on jos leski on mustaleski eli ollut useita kertoja naimisissa ja kaikki ukot/akat  heittäneet veivin nurkkaan, saako leski kaikista miehistä/naisista  lesken eläkkeen.

Vierailija
68/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on se uskomus, että suurimman osuuden perhe- ja leskeneläkkeistä maksavat työeläkelaitokset. KELA niitä taitaa vähemmän maksaa kaikista ko. 

Perhe-eläke lapsilleni oli Kela ehkä yhdelle lapselle 50 e ja työeläkelaitos 300 e. En nyt tarkkaan enää muista, suhde oli jotain tuota luokkaa. Itse en siis saanut leskeneläkettä, liitto oli jo päättynyt isänsä kuoleman aikaan. Ja tuotahan makettiin 18 v asti. Tarpeeseen tuli lasten kuluihin, elareitten tilalle. 

Vierailija
69/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Usein unohdetaan se, että leski on totaalinen yksinhuoltaja verrattuna eronneisiin tai vastaaviin.  Sitä toista vanhempaa ei ole olemassakaan, joka voisi ottaa vastuusta lapsesta, olla mukana kasvattamassa ja hoitamassa.  Ei ole mitään lapsen isäviikonloppuja jne. Millä muulla tämän voisi korvata, ellei rahalla?  Eikä tietysti edes sillä, mutta lapseni isä kävi työssä huolehtiakseen perheestään ja lapsestaan."

No rahalla rahalla, mutta sitten se raha pitää mennä lapselle eikä leskelle, jos vedät lapsikortin esiin.

Ja nimenomaan kuten uudistuksessa muutettiin, että loppuu koko homma kun nuorin lapsi täyttää 18v.

Mitä turhaa.... Nykyään ihmiset elävät pitkään. Vain tapaturmaisesti kuolleilta jää alaikäisiä lapsia ja puoliso eläkkeitä nauttimaan.

ONPA KITKERÄÄ PORUKKAA!

Ja jos onkin niin, että on alaikäisiä lapsia, voi olla myös niin, että on esim. asunnosta/talosta lainaa... Auttaahan se pienikin leskeneläke näistä lainoista ja muista maksuista selviämistä.

MINÄ EN SIIS KYLLÄ MITENKÄÄN YMMÄRRÄ TÄTÄ NYKYSUOMALAISTEN KATKERUUTTA TOISIANSA KOHTAAN!

Vierailija
70/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesken eläke muuttuu ja työeläkkeistä maksettava eläke,leski voi mennä töihin kun lapset tulee siihen ikään jo ennen 18v ,ikää   Omaiseni kuoli alle 50v eli työeläkettä karttu n23v ,leski saa eläkettä loppuelämän ja kun täytti 50v meni naimisiin saa pitää eläkkeen tämä on outoa ,Jäi kotiin kun alkoi eläke pyöriä lapset muuttannut pois .ennen leskeyttä .Tiedän leskiä jotka töissä kuiteskin lapset tarhassa koulussa kunnioitan heitä-heille voi korvata ehdottomasti . . 

Vierailija
71/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuosta. Jonkun eläke ei ole muuttunut kun hän on itse jäänyt eläkkeelle.  Hän on jäänyt työikäisen leskeksi, tottakai silloin on vainajan eläke laskettu vasta silloin tuloista.

Moni jää leskeksi kun molemmat ovat eläkkeellä eli vainajan eläke on  olemassa.

Ja kyllä, lesken eläke määräytyy lesken saaman eläkkeen mukaan.  Esimerkiksi itse sain  niin pientä telliä että sain vähän kansaneläkettä lisäksi.

Mieheni kuoli,  laskelmissa tipahti minulta kansaneläke pois, nyt saan oman tellini+ miehen telliä puolet.   Eli kyllä ne tarkistetaan.

Jos minulla olisi ollut isompi eläke kuin miehellä en olisi saanut leskeneläkettä.  Se ei ole mikään automaatti.

Vierailija
72/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä turhaa.... Nykyään ihmiset elävät pitkään. Vain tapaturmaisesti kuolleilta jää alaikäisiä lapsia ja puoliso eläkkeitä nauttimaan.

ONPA KITKERÄÄ PORUKKAA!

Kitkeryyden ja katkeruuden lähde on kestämätön huoltosuhde. Kuppaajaa ja edunsaajaa on aivan raakasti liikaa.

Jos olisit etujen maksupuolella niin sinullakin puskisi tuskanhikeä päälle.

Vierailija
73/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko nyt Kelan maksamasta (pienestä) vai työeläkeyhtiön maksamasta, joka on kuolleen itse kerryttämää työeläkettä, josta hän ei ehtinyt nauttimaan?

Ihan sama mikä, mutta miten käy niiden eläkkeille, joilla ei ole sitä leskeä? Nekin menee sitten täysin hukkaan. Eli sinkkujen maksamat eläkkeet puff vaan eläkeyhtiön lihavaan pörssikassaan.

Just näin. Elämä on yhtä arpapeliä. Joskus voittaa, joskus taas ei.

Paitsi että ne sinkut kerryttää työssäoloaikanaan omaa työeläkettä ihan samalla tavalla kuin parisuhteessa olevat. Se on sitten ihan toinen juttu, että ehtiikö ne sinkut koskaan eläkkeelle, vai menevätkö arkkuun ennen eläkkeelle pääsyään. Silloin se on tosiaan voi voi ja fyrkat menee eläkeyhtiöiden pohjattomaan kaivoon. Kannattaa lisäksi muistaa, että ei leski saa koko pot

Ei ne mene eläkeyhtiön "pohjattomaan kaivoon," vaan ne menee siihen yhteiseen eläkerahastoon.  Sillä tavallahan se rahasto toimii.

Jotainhan ne rahat toimintaan on tultava.  Ja ne on perittävä työssäkäyviltä ihmisiltä, keneltäs muulta?

Toiminta-ajatushan onkin se, etteivät kaikki ihmiset kuole nuorina, vaan enimmäkseen kuollaan vanhoina, jolloin sitä eläkettä ei tarvitse maksaa kymmeniä vuosia jälkeen jääneelle leskelle.  Ja siitä yhteisestä potista sitten riittää jaettavaksi kaikille leskille, niin nuorille kuin vanhoille.

Ihmettelen suuresti tuota yhtä kirjoittajaa, joka on sitä mieltä, että tällainen järjestelmä syrjii sinkkuja.

Miten ihmeessä leskeneläke olisi sinkuille epäoikeudenmukainen?  Mistä hyvästä hänelle kuuluisi maksaa lesken eläkettä?  Naapurin kuolleesta miehestäkö?

Yhteiskunta lähtee siitä, että me teemme valintoja.  Kukaan ei voi käskeä ketään naimisiin, eikä myöskään kieltää tätä menemästä naimisiin.  Sille, että joku ei pääse naimisiin, vaikka haluaisi, ei voi kukaan mitään eikä yhteiskunta voi järjestää halukkaille puolisoa.

En minäkään saa toimeentulotukea, vaikka jotkut saa, enkä silti väitä, että se on minulle epäoikeudenmukaista.  En ole ikinä saanut asumistukea, enkä valita, että se on minua kohtaan väärin.

Vierailija
74/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitens on jos leski on mustaleski eli ollut useita kertoja naimisissa ja kaikki ukot/akat  heittäneet veivin nurkkaan, saako leski kaikista miehistä/naisista  lesken eläkkeen.

Ei saa.  Vain siitä ensimmäisestä, mutta jos on mennyt uuteen avioliittoon alle viisikymmentä vuotiaana, menettää senkin.

50 vuotta täytettyään saa mennä naimisiin vaikka kymmenen kertaa, mutta leskeneläkkeen saa edelleen vain siitä ensimmäisestä puolisostaan.  Leskeneläke siis jatkuu edelleen kyllä.

Vierailija
75/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että työeläkefirmoille jätetään rahat vaan eikä leskelle ja orvoille lapsille?

Orvoille lapsille? Eiköhän lapset ole jo aikuisia.

Vierailija
76/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkettä voi saada vain yhdestä puolisosta ikinä eli ei kannata alkaa puolisoita tappamaan eläkkeen takia.

Huomaan että ihmiset öyhöttää asiasta josta eivät tiedä yhtään mitään  

Vierailija
77/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap ymmärrä että lesken-elåke maksetaan niistä kuolleen ihmisen suorittamista työeläkemaksuista? Kenelle ne rahat sitten pitäisi mennä ellei puolisolle jossei itse ole ansaitsemaansa eläkettä nostamassa? Kaiken lisäksi lesken eläke on korkeintaan puolet siitä mitä edesmennyt saisi eläkettä jos olisi hengissä.

Kenelle kuolleen sinkun eläke sitten pitäisi maksaa? 

Vaikea sanoa ehkä hänen itse tahtomaansa kohteeseen? Sinähän voit väsätä aiheesta lakiehdotuksen jos koet että sinkut kokevat vääryyttä asiassa.

Sinkut nimenomaan kokevat asiassa vääryyttä. Leskeneläke luotiin aikoinaan kotirouvien vanhuudenturvaksi. Eikä se mielestäni ole tätä päivää, että palkitaan työelämässä olleita naisia avioliitosta.

Sinä itse tulet saamaan leskeneläkettä, jos vaimosi kuolee ennen sinua.  Eli onko sitten oikein, että työelämässä olleita MIEHIÄ palkitaan avioliitosta?

Vierailija
78/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesken eläke on mielestäni ihan järkeenkäypä eläke esimerkiksi tietyn ajan leskeksi jäätyä, jotta sillä turvataan hetkellinen tulojen muutos ja leski pystyy etsimään edulliseman asunnon. 

Se on myös aika iso elämän kriisi, ettei siinö hetkessä ehkä pysty hoitamaan kaikkea hautajaisista perunkirjoituksiin ja kaikenmaailman omaisuus selvittelyjä on. 

Toki sellaiset pitkät kuolemaan saakka maksettavat leskeneläkkeet ovat vähän kyseenalaisia.

Olen naimisissa, joten jos nyt puoliso kuolla kupsahtaisi yhtäkkiä, niin olisihan se ihan hyvä, että muutaman kuukauden olisi jokin taloudellinen tulo omien tulojen lisäksi korvaamaan edes vähän niitä asumiskuluja vaikkapa ennen kuin löytää edullisemman asunnon.

Vierailija
79/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ole tarkoitus, että kuollut saa jollain tapaa nauttia eläkkeestään, tässä tapauksessa leskelle korvattuna eläkkeenä? Leskeneläke on aivan turha jäänne menneisyydestä, mutta siitä ei saa puhua. 

No, niin kuin täällä on jo moneen kertaan yritetty vääntää. Työntekijä maksaa eläkerahastoon eläkettä. Jos se kuolee ennenkuin on ehtinyt yhtään maksamistaan maksuista, niin eläkeyhtöönkö se muka pitää lahjoittaa? 

Yritä nyt hyvä ihminen jo ymmärtää, että työnteosta maksetaan eläkemaksuja. Ymmärrän, että haluat elää muiden kustannuksella, mutta rajansa nyt kaikella 

Veljeni nautti eläkettä 4 vuotta ennen kuoemaansa.Minun idea on että ne ylijäämät laitetaan kaikkien eläkeläisten yhteiseen pottiin ja jaetaan. Minusta melkeen 1000 on paljon om

No niinhän ne tehdäänkin!

Ja siitä yhteisestä potista saa nyt veljesi vaimo sen tonnin leskeneläkkeen.

Vierailija
80/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan leskeneläkettä 1200e/kk -verot. 

Lapsi saa vähän vajaat 800e ja tästä summasta ei mene veroja.

Koska olen pienipalkkaisissa töissä, tuskin montaa satalappusta putoaa oma leskeneläkkeeni kun lapsi täyttää 18v. Tulen saamaan eläkettä kuolemaani saakka jos en mene naimisiin uudelleen ennen kuin täytän 50v. Ja arvannette varmaan etten mene, ei ole leskeneläkkeeseen oikeutta enää uudesta puolisosta. 

Kyllähän varsinkin lasten osuus on eri leskiperheissä hyvinkin eriarvoinen. Jos kuolleella ei juuri ole työhistoriaa eivät tietysti lapsetkaan saa kuin Kelasta, se vastaa suunnilleen kelan maksamaa elatustukea. 

Meillä kuitenkin saadaan myös Kelasta tuon työeläkkeen lisäksi 65e/kk. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä