Mikä ihmeen lellikki on Leskeneläke? miksei sitä poisteta jos säästää pitää
Muinaisjäänne tämä leskeneläke, jonka tarkoitus oli sodan jälkeen korvata leskelle sodanjälkeisessä elämässä selviäminen. Nykyisin lesket ovat työssä ja myöhemmin työeläkkeellä. Ei mene järkeen, miksi pitää leskeneläkettä maksaa jokaiselle jolla on jo omat tulot? Aivan sama kuin Kreikassa maksettii kuolleille eläkettä, kunnes siihen puututtiin.
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke sovitetaan omiin tuloihin tai omaan eläkkeeseen. Isäni saa leskeneläkettä, koska äitini oli selvästi suurtuloisempi. Appeni ei saa, koska anopin eläke oli niin pieni. Jokainen voi käydä katsomassa eläkeyhtiöiden sivuilta, miten sovitus tehdään. Sinne voi laittaa omat ja puolison tulot ja laskurista näkee, saisiko ja kuinka paljon leskeneläkettä.
Juuri näin! Kevan laskurilla kävin ja minä saisin 285€/kk leskeneläkettä.
Oma eläkkeeni 1580 euroa ja puolison eläke 3600 euroa. Jos puoliso kupsahtaa ennen minua, saan leskeneläkettä 1419 euroa. Ei huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lesken pitää mitään nostaa jostain verovaroista? Leski käy joko töissä tai saa työttömyyskorvausta tai on eläkkeellä. Näin hänellä on ihan omat tulot. Minun pitää tulla ihan yhdellä omalla eläkkeelläni toimeen (mitään tukiaisia en saa enkä ole edes hakenut). Kolme lastani olen aikuisiksi saattanut jo 20 v sitten. Siinä minua on "siunattu", että en koskaan ole ollut työttömänä enkä työkkärin ovea ole avannut. Yksi tulo riittäköön niin leskelle ja eronneelle ja sinkuille.
Maksavatko työeläkevakuutuslaitokset leskeneläkkeet verovaroista?
Et näköjään edes ymmärrä sitä, että vain osa lesken- ja perhe-eläkkeistä tulee kelalta. Suurin osa tulee työeläkevakuutuslaitoksilta.
Niin ja sun palkan eläkemaksu menee nyt eläkkeellä ole
Älkää sotkeko tel-eläkkeitä ja kansaneläkkeitä. Takuueläke on kansaneläke.
Minulta loppui pieni kansaneläkkeen osuus pois kun rupesin saamaan miegen tel-yhtiöltä lesken eläkettä.
Voisi edes katon laittaa siihen.
Hyvä eläke 1500/kk, jos vain 30v työtä tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap ymmärrä että lesken-elåke maksetaan niistä kuolleen ihmisen suorittamista työeläkemaksuista? Kenelle ne rahat sitten pitäisi mennä ellei puolisolle jossei itse ole ansaitsemaansa eläkettä nostamassa? Kaiken lisäksi lesken eläke on korkeintaan puolet siitä mitä edesmennyt saisi eläkettä jos olisi hengissä.
No kenellekäs ne minun keräämäni eläkekertymät menee, jos ei ole puolisoa tai alaikäisiä lapsia? Jos kyse on siis kuolleen kerääistä rahoista, niin sittenhän ihmisen pitäisi saada itse päättää kelle se eläkkeenpuolikas maksetaan, eikä näin kuten nykyään.
Mikä eläkkeenpuolikas? Leskeneläkkeeseen vaikuttaa myös lesken omat tulot. Saajan omat tulot vaikuttaisi silloinkin, jos itse päättäisit, kuka saa osan eläkkeestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lesken pitää mitään nostaa jostain verovaroista? Leski käy joko töissä tai saa työttömyyskorvausta tai on eläkkeellä. Näin hänellä on ihan omat tulot. Minun pitää tulla ihan yhdellä omalla eläkkeelläni toimeen (mitään tukiaisia en saa enkä ole edes hakenut). Kolme lastani olen aikuisiksi saattanut jo 20 v sitten. Siinä minua on "siunattu", että en koskaan ole ollut työttömänä enkä työkkärin ovea ole avannut. Yksi tulo riittäköön niin leskelle ja eronneelle ja sinkuille.
Et näköjään edes ymmärrä sitä, että vain osa lesken- ja perhe-eläkkeistä tulee kelalta. Suurin osa tulee työeläkevakuutuslaitoksilta.
Niin
Niin mitä sä selität, eläkemaksu sun palkasta menee työeläkeyhtiöille eli esim. Varma tai Ilmarinen ja sitä kautta nyt eläkkeellä oleville.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia vuodessa eikä 200 miljardin rahasto riittäisi muuten kuin 7 vuotta.
Tuotot on olleet miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa epäreiluus on se, että jos mies ottaa eron, hänen eläkkeensä meneekin sille uudelle rouvalle.
Pitäisi mennä sille, jonka kanssa oli nuorempana koti ja perhe. (Vähätuloisempi mahdollisesti hoiti enemmän kotia ja lapsia ja mahdollisti tienaaminen miehelle.)
Jotta saa leskeneläkettä pitää olla alle 50 naimisiin mennessään.
Ja yhteinen lapsi.
Ei tarvitse olla yhteistä lasta.
No niinpä näkyy, ettei tarvitse olla. Mutta sitten on seuraavat ehdot:
Jos yhteistä lasta ei ole, oikeus leskeneläkkeeseen on kuitenkin, kun kaikki seuraavat lisäedellytykset täyttyvät:
Avioliitto oli solmittu vähintään viisi vuotta ennen puolison kuolemaa.
Avioliitto oli solmittu ennen kuin leski täytti 50 vuotta. Ikäraja ei koske naisleskeä, jos avioliitto oli solmittu ennen 1.7.1990.
Puolison kuollessa leski oli vähintään 50-vuotias tai hän oli saanut työkyvyttömyyseläkettä vähintään kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla eläkkeelle jäävistä on jo työeläke sekä miehillä että naisilla. Ei välttämättä leskeneläke ole kovin iso, kun se sovitetaan omiin tuloihin ja eläkkeeseen. Harvalla eläkeläisellä on alaikäisiä lapsiakaan. Turhaa kadehtimista. Kotiäitinä elämänsä kotona olleet ja miestänsä uraa tukeneet on hyvin pieni määrä.
Niin, epäreiluksihan tämän tekee se, että jos olet ollut ihan samalla tavalla kotiäitinä elämäsi, ja sitten siinä 60-v kieppeillä miehesi ottaa ja jättää, ja tulee ero, niin et saa penniäkään ihan samasta elämäntyöstä, kuin se naapurinrouva, jolle eroa ei tullut.
Tämä tukimuoto on kaikin tavoin EPÄREILU ja tukee niitä, joilla on jo valmiiksi ollut vakaa elämä ja tulot-.
Tämä on totta, mutta onko mitään tehtävissä?
Sekä olisi parempi, jos sille naapurinrouvalle ei sitten hänellekään maksettaisi leskeneläkettä?
Oletuksena lienee, että ihmisten elämä kaikilla olisi vakaata ja olisi ne vakaat tulot. Että ihmiset suostuisivat elämään sillä tavoin, että avioeroja ei tulisi.
Se on tietenkin mahdoton oletus. Mutta siihen on pakko kuitenkin perustaa, ei ole muutakaan mahdollisuutta.
No voisiko sitten se ex-rouvan oikeuttaa saamaan myös leskeneläkettä sitten, kun tämä hänen entinen miehensä kuolee? Jokin taulukkolaskelma yhteisistä elinvuosista ja sen mukaan sitten myös eläkettä exälle?
Samasta miehestä saisi eläkettä sitten kaksi naista. Ei ehkä sopisi kansalaisten oikeustajuun sekään. Ja taitaisi aika lailla työllistää virkamiehiä tekemään laskelmia, koska jollain voi olla useampiakin puolisoita, niin miehillä kuin naisillakin, ja aina ihmiset kuitenkin lopulta kuolevat. Kaikki saisivat leskeneläkettä kaikista puolisoistaan. Ristiin ja rastiin.
Ja siihen vielä aviopuolisot lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa epäreiluus on se, että jos mies ottaa eron, hänen eläkkeensä meneekin sille uudelle rouvalle.
Pitäisi mennä sille, jonka kanssa oli nuorempana koti ja perhe. (Vähätuloisempi mahdollisesti hoiti enemmän kotia ja lapsia ja mahdollisti tienaaminen miehelle.)
Jotta saa leskeneläkettä pitää olla alle 50 naimisiin mennessään.
Ja yhteinen lapsi.
Ei tarvitse olla yhteistä lasta.
No niinpä näkyy, ettei tarvitse olla. Mutta sitten on seuraavat ehdot:
Jos yhteistä lasta ei ole, oikeus leskeneläkkeeseen on kuitenkin, kun
Kun puoliso jää omalle eläkkeelle niin kyllä hän viimein silloin leskeneläkettä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutko nyt Kelan maksamasta (pienestä) vai työeläkeyhtiön maksamasta, joka on kuolleen itse kerryttämää työeläkettä, josta hän ei ehtinyt nauttimaan?
Pienestä eläkkeestä ?
Velivainajan vaimo saa melkeen 1000 euroa kuussa , plus omna korkean eläkeen. Poistoon!
Mulle maksetaan leskeneläkettä sekä Kelasta että työeläkelaitokselta. Kelan maksama eläke on todellakin pieni. Verojen jälkeen siitä jää käteen muutama penni yli 85 €. Lapsen eläke on Kelasta 70 €.
Työeläkevakuutusyhtiön eläkkeet riippuu edunjättäjän tuloista. Sieltä saan yli 1000 €.
Olen tästä perhe-eläkesysteemistä erittäin kiitollinen. Koska pienet lapseni menettivät isänsä (nuoren miehen), niin olisi kaiken sen päälle kurjaa elää köyhyydessä, taistella läpi elämän ja pelätä rahojen loppumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla eläkkeelle jäävistä on jo työeläke sekä miehillä että naisilla. Ei välttämättä leskeneläke ole kovin iso, kun se sovitetaan omiin tuloihin ja eläkkeeseen. Harvalla eläkeläisellä on alaikäisiä lapsiakaan. Turhaa kadehtimista. Kotiäitinä elämänsä kotona olleet ja miestänsä uraa tukeneet on hyvin pieni määrä.
Niin, epäreiluksihan tämän tekee se, että jos olet ollut ihan samalla tavalla kotiäitinä elämäsi, ja sitten siinä 60-v kieppeillä miehesi ottaa ja jättää, ja tulee ero, niin et saa penniäkään ihan samasta elämäntyöstä, kuin se naapurinrouva, jolle eroa ei tullut.
Tämä tukimuoto on kaikin tavoin EPÄREILU ja tukee niitä, joilla on jo valmiiksi ollut vakaa elämä ja tulot-.Tämä on totta, mutta onko mitään tehtävissä?
Sekä
Amerikassa myös lapsia hoitanut ex-puoliso saa leskeneläkettä.
Eipä sitäkään makseta valtion budjettirahoista, joten ei sen poistamisella säästetä mitään. Päinvastoin, kulutus ja verotulot vaan pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke sovitetaan omiin tuloihin tai omaan eläkkeeseen. Isäni saa leskeneläkettä, koska äitini oli selvästi suurtuloisempi. Appeni ei saa, koska anopin eläke oli niin pieni. Jokainen voi käydä katsomassa eläkeyhtiöiden sivuilta, miten sovitus tehdään. Sinne voi laittaa omat ja puolison tulot ja laskurista näkee, saisiko ja kuinka paljon leskeneläkettä.
Oma eläkkeeni 1580 euroa ja puolison eläke 3600 euroa. Jos puoliso kupsahtaa ennen minua, saan leskeneläkettä 1419 euroa. Ei huono.
Ei mene ihan noin? Oma eläkkeesi taitaa vaikuttaa leskeneläkkeen lopulliseen määrän.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitäkään makseta valtion budjettirahoista, joten ei sen poistamisella säästetä mitään. Päinvastoin, kulutus ja verotulot vaan pienenee.
Maksetaan se työssäkäyvien palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Se maksetaan työeläkeyhtiöihin työntekijöiden tyel-maksuista. Jos tyel-maksut laskee, työssäkäyvillä ihmisillä on enemmän ostovoimaa eli on yhteiskunnallista merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene ihan noin? Oma eläkkeesi taitaa vaikuttaa leskeneläkkeen lopulliseen määrän.
Laskurin mukaan menee juuri noin.
2400 brutto palkasta eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa eli 10 vuodessa 21240.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ole tarkoitus, että kuollut saa jollain tapaa nauttia eläkkeestään, tässä tapauksessa leskelle korvattuna eläkkeenä? Leskeneläke on aivan turha jäänne menneisyydestä, mutta siitä ei saa puhua.
Olisikohan sama ääni kellossa, jos itse jäisit leskeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sun palkan eläkemaksu menee nyt eläkkeellä ole
sinulle joka kirjoitit mihin ne palkasta perityt työeläkemaksut käytetään:
Että sinäkö olet nyt sitten sitä mieltä, että sinä maksat näitten eläkettä saavien eläkkeet. Aha!
No, aattele, kun sinä olet eläkkeelle menossa, niin kukas sun eläkkeen maksaa.. Ai niin meiltä loppuvat työt ja sitä kautta eläkkeen rahoittajat....
Tietotekniikka vie työpaikkoja.... Koneilta ei peritä eläkemaksuja...
Voi kamala.
Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia, joten minä tulen olemaan äärettömän köyhä eläkeläinen. Ehkä mun pitäs tappaa itteni ennen eläkkeelle pääsyä, ja mahdollisimman komeella tavalla. Ehkä semmonen polttoitsemurha olis naapurinkin mielestä kiva! Se pääsis filmaamaan ja levittämään matskua nettiin, mitä se tekee kyllä jo nyt... kuvien kera ja omien sepustunsa muodossa. Tiiäks maailma tietää senkin kuinka monta perskarvaa mulla on! Täytyy kai joskus lähtee ilman housuja kävelemään niin pääsevät näkemään puhuuko se jätkä totta vai ei. Ja muuten, olen hyvin lähellä sitä eläkeikää, joten siinä mielessä... ja eritoten se, että sen puheitten levittäjän kanssa ei ole ollut mitään kanssakäymistä... että näin! NAUTI SINÄ SIITÄ!
Sehän on laskettu, että ne työeläkemaksut kattaa vain murto-osan.