Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmeen lellikki on Leskeneläke? miksei sitä poisteta jos säästää pitää

Vierailija
21.02.2024 |

Muinaisjäänne tämä leskeneläke, jonka tarkoitus oli sodan jälkeen korvata leskelle sodanjälkeisessä elämässä selviäminen. Nykyisin lesket ovat työssä ja myöhemmin työeläkkeellä. Ei mene järkeen, miksi pitää leskeneläkettä maksaa jokaiselle jolla on jo omat tulot? Aivan sama kuin Kreikassa maksettii kuolleille eläkettä, kunnes siihen puututtiin.

Kommentit (353)

Vierailija
241/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke tosiaan jatkuu kesken koko loppuelämän. Uusiin naimisiinkiin saa mennä ja silti leskeneläke jatkuu! Kun sinkku tai eronnut kuolee. Kukaan ei saa heidän eläkekertymäänsä. Äiti sai leskeneläkettä 14 vuotta, n.10000e vuodessa, 100 000e kymmenessä vuodessa- oman eläkkeen lisäksi.

Vierailija
242/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke tosiaan jatkuu kesken koko loppuelämän. Uusiin naimisiinkiin saa mennä ja silti leskeneläke jatkuu! Kun sinkku tai eronnut kuolee. Kukaan ei saa heidän eläkekertymäänsä. Äiti sai leskeneläkettä 14 vuotta, n.10000e vuodessa, 100 000e kymmenessä vuodessa- oman eläkkeen lisäksi.

Onhan tämän kestoa jo lyhennetty kymmeneen vuoteen 1975 ja sen jälkeen syntyneiltä. 10 vuoden leskeyden jälkeen täytyy sitten pokailla uusi, mahdollisimman hyvätuloinen ja raihnainen mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla voisi sanoa, jotta mikä ihmeen lellikki ja muinaisjäänne on lapsilisä. Kun kerran tekee pentuja on vastuu ja elättäminen vanhempien. Hoitakoon omilla tuloillaan kersansa eikä kaikkien veronmaksajien rahoilla. Äitiyspäivärahaa ja kaikki muut kelat tuet paukkuu ja sitte vaan vingutaan on on niin raskasta kun pitää kersa hoitaa. Voi voi ja itku silmään. 

Epäoikeudenmukaiseksi asian tekee just samat jutut kun leskeneläkkessäkin,

Kaikilla ei ole lapsia, ei siis saa lapsilisääkään, epäreilua.

Kaikilla ei ole puolisoa saatikka menehtynyttä, ei saa siis leskeneläkettäkään, epäreilua.

Jumankekka mikä kateus monen kirjoituksesta paistaa, kun joku saa leskeneläkettä. Niillä rahoilla ei todellakaan pääse rikastumaan ja se maksetaan vain niille joiden perustoimeentulon turvaaminen sen vaatii. Raha tulee kuitenkin eläkeyhtiön kassasta jonne menehtynyt on oman työuransa aikana työeläkettään kerryttänyt. On tää niin perusteellisen persauksilleen mennyt koko touhu, kun 90% ihmisten ajasta menee vaan kateuden kanssa painimiseen ja jos joku saa jostain euron, mutta itselle se kolahda, niin helv...ti on irti. Hävetkää te, jotka vanhuksien huonoa asemaa haluatte entisestään huonontaa haluamalla sen pullakahvirahankin heiltä pois ottaa.

Tekis melkeen mieli toivoa teille katkerille tyypeille, pirun huonoo tulevaisuutta taloudellisine kurjuuksineen, mutta en taida vaan toivon jotta vähän miettisitte. Kun teistä tulee ikäihmisiä toivon oikeesti, jotta asiat olisi teillä paremmin kun tämän hetken hyljeksytyillä, yksin jätetyillä ikäihmisillä, jotka saattaa jopa viikkokausia maata kuolleena ennenkuin kukaan edes huomaa.

Vierailija
244/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mummu saa 1800 tililleen omaa ja leskeneläkettään.   Hän on julkisessa  pitkäaikaishoidossa,  laskuttaja saa 1600 euroa mummulta,  eläkeyhtiöiden maksamaa rahaa. 

Toinen mummu saa kansaneläkkeen, joka tulee sos.turvamaksuin ja verovaroin  toimivalta Kelalta.   Häneltä laskutetaan vajaat 700 euroa hoitomaksua.

Monen mielestä  vaihtoehto että mummut saavat kelalta eläkkeen,  toimeentulotuen ja asumistuen  on siis parempi kuin että mummu saa  miehensä tel-vakuutuksen avulla toimeentulon jossa ei enää tarvitse rasittaa kelaa etuuksia anomalla.

Vierailija
245/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi heltissä kenellekään pitäisi maksaa elatusta siitä että on ollut naimisissa. Uskomattoman väärin eronneita ja sinkkuja kohtaan.

Miksi heltissä kenellekään pitäisi maksaa elatusta siitä että on mennyt tekemään lapsia (joku kirjoitti lapsilisästä). Uskomattoman väärin lapsettomia kohtaan.

Vierailija
246/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi heltissä kenellekään pitäisi maksaa elatusta siitä että on ollut naimisissa. Uskomattoman väärin eronneita ja sinkkuja kohtaan.

Miksi heltissä kenellekään pitäisi maksaa elatusta siitä että on mennyt tekemään lapsia (joku kirjoitti lapsilisästä). Uskomattoman väärin lapsettomia kohtaan.

Ne lapset maksavat lopulta sinun tukesi ja eläkkeesi. 

Vierailija
247/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko nyt Kelan maksamasta (pienestä) vai työeläkeyhtiön maksamasta, joka on kuolleen itse kerryttämää työeläkettä, josta hän ei ehtinyt nauttimaan?

Pienestä eläkkeestä ?

Velivainajan vaimo saa melkeen 1000 euroa kuussa , plus omna korkean eläkeen. Poistoon!

Leskeneläkettä on kahdenlaista.   Kela maksaa hyvin pientä jos puolisolle ei ole kertynyt työeläkettä.   Tai nuorelle allev65- vuotiaalle leskelle puoli vuotta alkueläkettä.

Leskeneläke määräytyy lesken oman eläkkeen/tulojen mukaan.   Miten se on sinulta pois veljesi lesken saama eläke?

Ei minulta ole pois.Asun ulkomailla, mutta veljeni laiska poika ikä 38 vee ei tee päivän työtä vaan

Josko valtio aloittaisi perimällä koulutukseesi käytetyt varat? Ja ulkomaille maksetun eläkkeesi verotulot? 

Vierailija
248/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ET-lehdessä oli muutaman vuoden takainen juttu, jossa sanottiin, että lähes 90 % leskeneläkkeen saajista saa eläkettä alle 1000 € ja yli 2600 euron eläkettä saa 0.07 %. Työeläkejärjestelmän keskimääräinen leskeneläke on runsaat 500 euroa kuukaudessa ja Kelan noin 540 euroa kuukaudessa.

Nyt toki tilanne voi olla eri, koska avolesketkin saavat eläkettä tietyin ehdoin ja työikäisiä tuntuu kuolevan erittäin runsaasti. 4 vuotta sitten en tiennyt ketään muuta perhettä, jossa olisi pieniltä lapsilta äiti/isä kuollut, mutta nyt lapseni luokalla on kaksi muutakin lasta joilla isä kuollut parin vuoden sisällä, naapurustossa kaksi perhettä (toisessa kuoli äiti ja toisessa isä), samassa koulussa muilla luokilla on useampi perhe, joissa lapsilta isä kuollut.

Mä olen itse saanut leskeneläkettä reilu 4 vuotta ja lapseni saavat laspeneläkettä. Siinä kohtaa kun molemma lapset olivat vielä päiväkodissa, leskenelä

Tämä ei mene minun järkeen. Päivähoitomaksujen tulorajat on nykyisellään todella korkeat. Niin kuin itsekin sanoit, olet hyvätuloinen. Miksi ihmeessä silloin pitäisi edes saada leskeneläkettä? Ja se perustelu työeläkemaksuista ei ole validi, koska harvemmin ne kattaa koko summaa. 

Vierailija
249/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhy leviää 

"Perheillä ei ole varaa alle 12 euron lääkkeeseen."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010017495.html

Vierailija
250/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin maksavat, eipä niille tätä menoa edes töitä löydy. Kohta koneet ja älylaitteet tekevät loputkin työt, joten elätteinä yhteiskunnalle tulevat olemaan.

Maksan itse vapaaehtoista eläkettä, jonka tulen saamaan jahka sen aika on. Se on ihan vain ja ainoastaan minulle kertyvää ja kokonaan itse maksettua ja hyvin sijoitettua, jotta tuo joka vuosi myös kivan lisän pottiin. Työeläkkeeni omalta eläkevakuutusyhiöltä kyllä aion siltikin ottaa, vaikka jo tällä hetkellä vapaaehtoiset 30 v maksut on kerryttäneet sellaisen summan, jotta jo sillä pärjäisin, mutta ikä, tuppaa tuomaan mukanaan kolotusta sinne ja tänne niin onpahan sitten mahdollisuus käydä yksityisesti hoidattamassa itseään, ettei siinäkään tarvitse käyttää yhteiskunnan varoja.

Vierailija
251/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin maksavat, eipä niille tätä menoa edes töitä löydy. Kohta koneet ja älylaitteet tekevät loputkin työt, joten elätteinä yhteiskunnalle tulevat olemaan.

Maksan itse vapaaehtoista eläkettä, jonka tulen saamaan jahka sen aika on. Se on ihan vain ja ainoastaan minulle kertyvää ja kokonaan itse maksettua ja hyvin sijoitettua, jott

Ihan vaan tämmönen kysymys, jos kuolet ennenko vapaaehtoinen eläke tulee maksuun,  mitä sille eläkkeelle tapahtuu?

Joskus luin et-lehdestä, vaarit olivat pettyneitä kun tel-eläke ja vapaaehtoinen soviteltiin yhteen.   Onko näin, en tiedä.

Vierailija
252/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei ole rahaa syyhylääkkeisiin. 

Kohta tulee lämpimät kelit ja t-paita päällä mennään linja-autolla palkattomaan työkokeiluun. 

Vierailija
253/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda paikkaa minun kanssani, aloittaja. Saat leskeyteni ja leskeneläkkeeni ilomielin, ja minä saan mieheni elävänä takaisin.

Minäkin voisin ehdoitta ottaa vaimoni takaisin, ja lapselle rakastavan äidin.

Ihan turhaa syyllistämistä asiasta, johon lesket ovat syyttömiä. Kukaan ei tiettävästi suunnittele elämäänsä aikoen ryhtyä leskeksi. Leski, tai kuka tahansa johonkin etuuteen oikeutettu, on harvinaisen yksinkertainen, jos ei tuota etuutta hae.

Vierailija
254/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lailla voisi sanoa, jotta mikä ihmeen lellikki ja muinaisjäänne on lapsilisä. Kun kerran tekee pentuja on vastuu ja elättäminen vanhempien. Hoitakoon omilla tuloillaan kersansa eikä kaikkien veronmaksajien rahoilla. Äitiyspäivärahaa ja kaikki muut kelat tuet paukkuu ja sitte vaan vingutaan on on niin raskasta kun pitää kersa hoitaa. Voi voi ja itku silmään. 

Epäoikeudenmukaiseksi asian tekee just samat jutut kun leskeneläkkessäkin,

Kaikilla ei ole lapsia, ei siis saa lapsilisääkään, epäreilua.

Kaikilla ei ole puolisoa saatikka menehtynyttä, ei saa siis leskeneläkettäkään, epäreilua.

Jumankekka mikä kateus monen kirjoituksesta paistaa, kun joku saa leskeneläkettä. Niillä rahoilla ei todellakaan pääse rikastumaan ja se maksetaan vain niille joiden perustoimeentulon turvaaminen sen vaatii. Raha tulee kuitenkin eläkeyhtiön kassasta jonne menehtynyt on oman työuransa aikana työeläkettään kerryttä

Vertaus ontuu pahasti, koska yhteiskunnalle on tarkoituksenmukausta kannustaa ihmisiä tekemään lapsia, jotta riittää veronmaksajia ja työntekijöitä tulevaisuudessa. Itse kyllä kannatan lapsilisien leikkaamista hyvätuloisilta, koska Suomella ei ole enää varaa universaaleihin etuuksiin. Laitetaan kaikki etuudet leskeneläke mukaan lukien tarveperusteiseksi. Vain niille köyhille pieneläkeläisille maksettaisiin sitä.

Vierailija
255/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole rahaa syyhylääkkeisiin. 

Kohta tulee lämpimät kelit ja t-paita päällä mennään linja-autolla palkattomaan työkokeiluun. 

Mies vainaalla ei ollu syyhyy.

Vierailija
256/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

251 kirjoittajalle vastaus.

Varat menevät sellaisessa tapauksessa minun jo etukäteen määrittämälle edunsaajalle. 

Vierailija
257/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä ei mene minun järkeen. Päivähoitomaksujen tulorajat on nykyisellään todella korkeat. Niin kuin itsekin sanoit, olet hyvätuloinen. Miksi ihmeessä silloin pitäisi edes saada leskeneläkettä? Ja se perustelu työeläkemaksuista ei ole validi, koska harvemmin ne kattaa koko summaa."

Joo, nykyään rajat on korkeat. Ne on noussut tässä viime vuosina ihan reippaasti. Mun tuloilla maksan enää kolmanneksen täydestä maksusta.

Ja tosiaan mieheni kuoli niin nuorena, ettei se todellakaan ehtinyt maksamaan järjestelmään niitä rahoja, jotka me saadaan sieltä ulos. Mulle maksetaan 16 vuotta täyttä eläkettä ja sen jälkeen siihen tehdään tarkistus ja saan lopun ikää sitä tarkistettua eläkettä.Jos ajatellaan, että elän vielä 40-50 vuotta ja saan vaikka 1000 euroa kuussa sen jälkeen kun nuorin lapsistani täyttää 18, niin aikamoinen potti siitä kertyy. Olen siitä erittäin kiitollinen ja tietenkin täysin syytön, että tälläinen järjestelä on olemassa. Olen onnekas, vaikka olenkin syntynyt tuon 1975 jälkeen, mutta mieheni ehti kuolla ennen sitä muutosta, joten pääsin mukaan siihen vanhaan systeemiin.

Nykyään muuten lesken osuus, jos leskeä ei ole, maksetaan lapsille.

Mutta miksi leskeneläkettä?Sillä korvataan sen kuolleen ihmisen talouteen tuoman rahan menetystä. Kun lapsen huoltaja kuolee, niin silloin elatusvelvollisuus lakkaa. Mitä korkeampi leskeneläke on, sitä enemmän se kuollut toi rahaa talouteen. Ja työikäiseltä eläke käytännössä verotetaan pois. Toimeentulotuista ja asumistuista saa haaveilla. Eikö ole parempi, että maksan päivähoidosta, en saa mitään tukia (lapsilisää lukuunottamatta) ja veroprosenttini on korkea ja näin tuon rahaa yhteiskunnan yhteiseen pottiin sieltä eläkevakuutusyhtiön kassasta kuin, että olisin saamapuolella?

Vierailija
258/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke, muinaisjäänne. Ei ole enään tätä päivää.

Vierailija
259/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin menee niin leskeneläke loppuu? 

Vierailija
260/353 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laitetaan kaikki etuudet leskeneläke mukaan lukien tarveperusteiseksi. Vain niille köyhille pieneläkeläisille maksettaisiin sitä."

Eikö etuudet ja tuet aikalailla ole jo tarveperusteisia?

Ja mitä meinasit niille leskille, joilta puoliso kuolee vaikka 30-vuotiaana ja jälkeen jäi 3 alle kouluikäistä lasta? Jotain elatusta heidän kuitenkin pitää saada.