Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen lellikki on Leskeneläke? miksei sitä poisteta jos säästää pitää

Vierailija
21.02.2024 |

Muinaisjäänne tämä leskeneläke, jonka tarkoitus oli sodan jälkeen korvata leskelle sodanjälkeisessä elämässä selviäminen. Nykyisin lesket ovat työssä ja myöhemmin työeläkkeellä. Ei mene järkeen, miksi pitää leskeneläkettä maksaa jokaiselle jolla on jo omat tulot? Aivan sama kuin Kreikassa maksettii kuolleille eläkettä, kunnes siihen puututtiin.

Kommentit (353)

Vierailija
201/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lailla aviottomien pitäisi voida siirtää ansaitsemansa eläke haluamalleen tyypille jos sattuu kuolemaan suht nuorena. Jos peruste on se että on omaa ansaittua eläkettä, josta pitää voida hyötyä jos itse kuolee.

Voi kuule, ei sitä voi päättää.  Ei sitä voi päättää aviossa olevakaan.  Se menee aina puolisolle, vaikka kuinka haluaisi sen menevän salarakkaalleen.  Mut ei.

Olisi se homma sekin, jos pitkin elämäänsä pitäisi muutella sitä eläkkeensä saajaa, sehän voi vaihtua moneen otteeseen.  Koko ajan on oltava valppaana siitä, että jos mää nyt kohta kuolen, niin kukas se mun eläkkeen edunsaaja onkaan, kun en nyt muista kenet siihen viimeksi määräsin...  Kauheeta, sehän onkin se, jonka kanssa meni bänksit jo kaks vuotta sitten, ja nyt mää en enää pääse tästä kuolinvuoteelta mihinkään enkä edes tiedä kuka olis tällä hetkellä se jonka tahtoisin sen eläkkeen saavan, ei ainakaan se exä, voi apua!

Vierailija
202/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin katosi  se vastaus missä oli juttua siitä miten yhdestä naisesta josta ilmeisesti valehdeltiin vuosikausia onnistuneesti,että olisi vain rahan perään ja jotenkin kateellinen jostain leskeneläkkeistäkin eikä mitään ymmärrystä toisten vastoinkäymisistä.  Kun uskovaiset asialla, ihan mitä vaan saadaan menemään läpi. Koko tarina tulee vielä ilmi ja moni joutuu nolostumaan, koska olleet vain törkeiden valheiden ja uskottelujen varassa , eivätkä tajunneet, että se ketä on syytetty kylmäksi, itsekkääksi ja kateelliseksi on ollut lapsesta lähtien törkeiden rikosten ja valheiden  kohde. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä leskeneläkkeellä vielä paikkansa on, jos esim. perheen suurituloisempi isä kuolee ja jälkeen jää kolme alaikäistä lasta. Leskeneläke turvaa sen, ettei lasten elämä mene ihan joka osalta uusiksi. Siinä on jo tarpeeksi, että menettävät isänsä. Ei tarvitse sen lisäksi menettää myös kotiaan, asuinympäristöään, jne.

Tämä on oikeen ,mutta kun ei ole pieniä lapsia ja vaimo esim saa hyvää eläkettä niin miksi maksamaan hänelle.Olisi parempi jos lapset saisivat periä sen samoin minun, jolla ei omia lapsia , voisin jättää eläkkeeni sisarusten lapsille.Minäkin olen maksanut pitkän markan ja vieläkin maksan.Olen töissä vaikka eläkeläinen. 

Hetkinen.  Siis että kun sinä kuolisit, niin sinun jälkeesi maksettaisiin sisarustesi lapsille eläkettä?   Kuinka kauan?

Sopisi minullekin, että minulle maksettaisiin eläkettä setäni kuoltua.  Myös tätieni eläkkeet saisi tulla minulle, vaikka lopun ikääni.  Kyllä minulle kävisi.  Velikin ottaisi osansa varmaan ihan mielellään.

Eläkkeet siis periytyisivät.  Kohta kävisi niin, että kaikki ihmiset saisivat jotain perittyä eläkettä jostakin.  Aika pian taitaisi Ilmarisen laarit tyhjentyä.  Ja kaikkien muittenkin.  

Vierailija
204/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyötä tekeviltä kyllä leikataan, myös yh-vanhemmalta, mutta leskeneläkettä ei voi leikata. 

Tajutkaa nyt, ettei valtio VOI mennä saksimaan yksityisen eläkevakuutusyhtiön omaisuutta!  

Valtio voi leikata vain omista varoistaan!

Valtiolla ei ole minkäänlaista sananvaltaa siihen, miten vakuutusyhtiö rahansa käyttää.  

Vierailija
205/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutko nyt Kelan maksamasta (pienestä) vai työeläkeyhtiön maksamasta, joka on kuolleen itse kerryttämää työeläkettä, josta hän ei ehtinyt nauttimaan?

Pienestä eläkkeestä ?

Velivainajan vaimo saa melkeen 1000 euroa kuussa , plus omna korkean eläkeen. Poistoon!

Leskeneläkettä on kahdenlaista.   Kela maksaa hyvin pientä jos puolisolle ei ole kertynyt työeläkettä.   Tai nuorelle allev65- vuotiaalle leskelle puoli vuotta alkueläkettä.

Leskeneläke määräytyy lesken oman eläkkeen/tulojen mukaan.   Miten se on sinulta pois veljesi lesken saama eläke?

Ei minulta ole pois.Asun ulkomailla, mutta veljeni laiska poika ikä 38 vee ei tee päivän työtä vaan elättää itseensä äitisnä ja isävainajan tuloilla. Minun mielestä leskieläke voitaisiin maksaa vaan niille joilla lapsia elätettävänä siis koulutuksen tai alhaisen iän takia.

SUOMI RYPEE KÖYHYYDESSÄ.JOSTAKIN ON ALOITETTAVA. 

Vierailija
206/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lailla aviottomien pitäisi voida siirtää ansaitsemansa eläke haluamalleen tyypille jos sattuu kuolemaan suht nuorena. Jos peruste on se että on omaa ansaittua eläkettä, josta pitää voida hyötyä jos itse kuolee.

Voi kuule, ei sitä voi päättää.  Ei sitä voi päättää aviossa olevakaan.  Se menee aina puolisolle, vaikka kuinka haluaisi sen menevän salarakkaalleen.  Mut ei.

Olisi se homma sekin, jos pitkin elämäänsä pitäisi muutella sitä eläkkeensä saajaa, sehän voi vaihtua moneen otteeseen.  Koko ajan on oltava valppaana siitä, että jos mää nyt kohta kuolen, niin kukas se mun eläkkeen edunsaaja onkaan, kun en nyt muista kenet siihen viimeksi määräsin...  Kauheeta, sehän onkin se, jonka kanssa meni bänksit jo kaks vuotta sitten, ja nyt mää en enää pääse tästä kuolinvuoteelta mihinkään enkä edes tiedä kuka olis tällä he

Miten kuvaamasi on yhtään vaikeampaa kuin testamentin pitäminen ajantasalla?

Vierailija
207/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä leskeneläkkeellä vielä paikkansa on, jos esim. perheen suurituloisempi isä kuolee ja jälkeen jää kolme alaikäistä lasta. Leskeneläke turvaa sen, ettei lasten elämä mene ihan joka osalta uusiksi. Siinä on jo tarpeeksi, että menettävät isänsä. Ei tarvitse sen lisäksi menettää myös kotiaan, asuinympäristöään, jne.

Tämä on oikeen ,mutta kun ei ole pieniä lapsia ja vaimo esim saa hyvää eläkettä niin miksi maksamaan hänelle.Olisi parempi jos lapset saisivat periä sen samoin minun, jolla ei omia lapsia , voisin jättää eläkkeeni sisarusten lapsille.Minäkin olen maksanut pitkän markan ja vieläkin maksan.Olen töissä vaikka eläkeläinen. 

Hetkinen.  Siis että kun sinä kuolisit, niin sinun jälkeesi maksettaisiin sisarustesi lapsille eläkettä?   Kuinka kauan?

Me joilla ei omia lapsia.Miksi meidän etuja ei aja kukaan.Yhtäailla olen maksanut valtion kassaan kuin muutkin.Kuinka kauan , no vaikka muutaman vuoden että jotain hyötyä minunkin rahat tekee. 

Vierailija
208/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkkeen määrähän riippuu myös omasta eläkkeestä. Itselläni on hyvin pieni työeläkekertymä ja kokeilin laskuria 700€ työeläkkeellä. (Tuohon päälle tulee kansaneläke, joten kokonaiseläke on suurempi.) Minä olisin oikeutettu saamaan puolet mieheni eläkkeestä, jos mies kuolee ensin. Miehellä on ihan ok eläke, joten jos minä kuolen ensin, niin mies ei saa leskeneläkettä.

Niin, mites tämä sitten menee. Jos pienempituloinen kuolee ensin, niin leskeneläkettä ei saa. Mutta jos suurempituloinen kuolee niin silloin saa. Joka tapauksessa aina jonkun maksettu eläke jää vakuutusyhtiön hyväksi. Se ei siis ole mikään peruste maksaa leskeneläkettä. Ei ole tasapuolista millään lailla. 

Myös jos Matti ja Maija ovat avoliitossa niin leskeneläkettä ei makseta. Molempien eläke jää kuoltuaan vakuutusyhtiölle, kumpikaan ei siitä hyödy toise

Ei ole "turha vedota ". 

Avioliitto ja avoliitto on eri asioita.

Hakkaa vaikka päätäsi seinään, mutta toinen liitto on virallinen ja toinen ei.  

Piruko näistä kaiken maailman avoliittolaisista tietää, mennään yhteen ja erotaan,  asutaan yhdessä ja sitten asutaankin taas erillään, toisen mielestä ollaan yhdessä, toisen mielestä ei, asutaan kommuuneissa, kuka on kenenkin puoliso ja kuka ei.  Eilen oltiin avoliitossa, tänään ei. 

Puuuhhh......

Jos ei huvita mennä rehellisesti naimisiin, niin sitten suu umpeen ja valitukset pois.  

Vierailija
209/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan se järkeistettiin se leskeneläke, mitä te nyt enää siitä vingutte?

Viimeiset loputonta leskeneläkettä nauttivat ovat ihan kotsillään kuolleet pois.

No ei tokikaan!  Viimeiset entisenlaista leskeneläkettä saavat ovat syntyneet v.1975.  He on vielä alle viisikymppisiä.  Ja leskeneläkehän koskee yhtä lailla myös miehiä, niin että teidänhän kannattaa nyt alkaa kytätä sellaisia leskeksi jääneitä viisikymppisiä miehiä, hehän on niin pirskatin rikkaita nyt!!!!  

Porskuttelevat valtavan suurilla leskeneläkkeillä!

Ei ihan noin vaan saa jos menee yli viisikymppisen kanssa nyt naimisiin, pirun tarkat ikärajat ja avioliiton kestoajat säännöksineen on olemassa, kts laki perhe-eläkkeestä

Kyllä yli viisikymppinen voi mennä naimisiin menettämättä leskeneläkettään.  Eli voit ottaa ukoksesi sen  leskeneläkettä saavan, niin pääset sinäkin nauttimaan niistä ukkosi saamista ylimääräisistä suuren suurista rahoista, jotka eläkeyhtiö sille maksaa!

Vierailija
210/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman lesken, jotka lesken eläkkeensä takia eivät muuta miesystävänsä kanssa yhteen tämän etuisuuden  takia. 

Voi asua avoliitossa, mutta yhteisiä lapsia ei saa olla.

Vierailija
211/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap ymmärrä että lesken-elåke maksetaan niistä kuolleen ihmisen suorittamista työeläkemaksuista? Kenelle ne rahat sitten pitäisi mennä ellei puolisolle jossei itse ole ansaitsemaansa eläkettä nostamassa? Kaiken lisäksi lesken eläke on korkeintaan puolet siitä mitä edesmennyt saisi eläkettä jos olisi hengissä.

Sinä et ymmärrä että eläke sosiaaliturvaa, leskellä ei ole oikeutta saada kuolleen puolison eläkettä.

Puolisoitten rahat ovat yhteisiä, joten myös puolison eläke on toisenkin osapuolen rahaa. Olisihan ne eläkemaksut voitu tallettaa vaikka osakkeisiin, eläkefirman sijasta. Ja silloin puolet varoista olisi sen lesken.

Niin, ehkä kun ovat molemmat elossa. Mutta miten voi olla enää kuolleen kanssa yh

Leikit sanoilla.  Niistä yhteisistä varoista muodostuu kuolinpesä, ja sitä hoitaa leski.

Vierailija
212/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Vierailija
213/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi heltissä kenellekään pitäisi maksaa elatusta siitä että on ollut naimisissa. Uskomattoman väärin eronneita ja sinkkuja kohtaan.

Eroaminen ja sinkkuus on oma valinta.  Puolison kuolema ei ole.

Eron ja sinkkuuden varalta ei ole olemassa vakuutusta.  

Jos äijä hakkaa tai lähtee toisen naisen matkaan, se ei ole äidille mikään valinta.

Paskan miehen kanssa yhteen meneminen on myös valinta.

Vierailija
214/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta myös moni hyvätuloinen saa leskeneläkettä, ei sitä voi karsia.

Ei pidä paikkaansa. Tarkka laskelma tehdään lesken tuloista ja sen perusteella päätetään onko oikeutettu leskeneläkkeeseen ja jos niin millä summalla. Leskeneläke on jäljelle jäävän toimeentulon turva, mutta ei tarkoita koko summaa mitä menehtyneen eläke oli ollut. Toki saa enemmän jos omat tulot ovat tosi heikot, eli ei riitä elämiseen edes perusmaksuihin. 

Itse saan leskeneläkettä, en sitä kyllä koskaan hakenut kun ei raha ollut edes mielessäni kun puolisoni menehtyi. Sain kirjeen puolisoni eläkevskuutusyhtiöltä ja siitä luin että olin oikeutettu saamaan leskeneläkettä. Tuli taannehtivasti puolisoni kuoleman jälkeisestä kuukaudesta alkaen sen jälkeen kun jaksoin tarvittavat paperit toimittaa. Summa on pieni lisä omiin tuloihini ja sen avulla pärjään ja joskus voin

Jaa. Kyllä monelle varmaan kelpaisi ylimääräinen 700+ euroa omien tulojen lisäksi. 

"Naisten keskimääräinen leskeneläke oli 713 euroa ja miesten 378 euroa kuukaudessa."

Vierailija
215/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kepun nuorisolle vinkiksi, että leskeneläkkeet pois ja valtiolle kaikki! Toimeentulotuella voi saada täydennystä, jos ei muuten pärjää

No mietipä nyt.  Leskeneläke tulee yksityiselle firmalle maksetuista rahoista, leskien ei tarvitse olla veronmaksajien rahoilla.

Sinä taas veronmaksajana mieluummin soisit leskien nostavan verovaroista elatuksensa.   Ootko ihan järjissäsi?

Sulla on aika hukassa nuo eläkemaksusysteemit. Kyllä ne leskeneläkkeetkin maksavat varmaan 90-prosenttisesti työssäkäyvät. Eläkerahastoihin menee aina vain murto-osa eläkemaksuista ja vielä pienempi osa sieltä maksetaan ulos. Se edesmennyt eläkkeensaaja ei ole edes itse sellaisia summia maksanut eläkemaksuja mitä leski kuluttaa.<

Pikkulapsi siellä luulee sitten aikamoisia. Minä oikeasti tiedän ja sinä vain luulet tietäväsi.

Vierailija
216/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ole tarkoitus, että kuollut saa jollain tapaa nauttia eläkkeestään, tässä tapauksessa leskelle korvattuna eläkkeenä? Leskeneläke on aivan turha jäänne menneisyydestä, mutta siitä ei saa puhua. 

Olisikohan sama ääni kellossa, jos itse jäisit leskeksi?

En ole tuo sama, mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan. On hyvä, että leskeneläke on nyt rajattu 10 vuoteen, mutta on ihan älytöntä, että sitä maksetaan osalle ns. loputtomiin. Jos on nuorena menettänyt puolison niin kyllä jossain vaiheessa pitää olla itse sen verran tolpillaan, että leskeneläkettä ei makseta. Tähän olisi pitänyt tehdä myös takautuva poikkeus niin, että leskeneläke olisi katkaistu niiltäkin, jotka on sitä 10 vuot

Tuota pitäisi kyllä tarkentaa.  Kumman puolison tulot ovat sen 5000-6000 euroa, lesken vai kuolleen puolison?

1500 euroa perhe-eläkettä, sisältyykö siihen myös lasten osuudet?

Menehtynyt isä oli siis nuori ja alkoholisti.  On hänen täytynyt kuitenkin työssä käydä, että perhe on päässyt perhe-eläkevakuutuksen piiriin.

Ei minunkaan mieheni ehtinyt olla työelämässä kuin jotain seitsemän vuotta.  Erittäin kohtuullisen leskeneläkkeen sain ja lapsi sai puoliorvon eläkkeen.

Jos mieheni ei olisi käynyt vakituisessa työssä, olisin ollut pelkästään Kelan maksaman perhe-eläkkeen varassa, ja se oli todella pieni.  Sain sitä puoli vuotta miehen kuoleman jälkeen.  Lapsen eläke Kelasta jatkui aina 20-vuotiaaksi asti, mutta oli muistaakseni jotain 70 markkaa kuussa.  Siis markka-aikaa elettiin silloin.

Ilmarisen eläkettä saan edelleen, mutta sen ostovoima on vuosien mittaan vähentynyt huomattavasti.  Eläkkeet yleensäkään ei ole nousseet vuosien saatossa juuri yhtään.  Silloin alussa se oli melkein yhtä suuri kuin palkkani, nyt ei todellakaan.

Vierailija
217/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta myös moni hyvätuloinen saa leskeneläkettä, ei sitä voi karsia.

Ei pidä paikkaansa. Tarkka laskelma tehdään lesken tuloista ja sen perusteella päätetään onko oikeutettu leskeneläkkeeseen ja jos niin millä summalla. Leskeneläke on jäljelle jäävän toimeentulon turva, mutta ei tarkoita koko summaa mitä menehtyneen eläke oli ollut. Toki saa enemmän jos omat tulot ovat tosi heikot, eli ei riitä elämiseen edes perusmaksuihin. 

Itse saan leskeneläkettä, en sitä kyllä koskaan hakenut kun ei raha ollut edes mielessäni kun puolisoni menehtyi. Sain kirjeen puolisoni eläkevskuutusyhtiöltä ja siitä luin että olin oikeutettu saamaan leskeneläkettä. Tuli taannehtivasti puolisoni kuoleman jälkeisestä kuukaudesta alkaen sen jälkeen kun jaksoin tarvittavat paperit toimittaa. Summa on pieni lisä omi

Voi voi. Kuulehan nyt sun 700 euroines, se nyt ei todellakaan pidä paikkaansa ainakaan minun kohdalla. Tosi asia on että saan 240 e lesken eläkettä ja siitä maksan 24,5% verot. Ei moisesta summasta sun kannata hernettä nenään ottaa, koska leskeneläke summa perustuu siten, että omatkin tulot lasketaan.

Vierailija
218/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat leskeksi jääneet naispuoliset ystäväni eivät saa mitään leskeneläkettä. Ei sitä kaikille myönnetä, ainakaan silloin, kun leskivaimolla on isompi eläke kuin miesvainajalla. 

Vierailija
219/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ole tarkoitus, että kuollut saa jollain tapaa nauttia eläkkeestään, tässä tapauksessa leskelle korvattuna eläkkeenä? Leskeneläke on aivan turha jäänne menneisyydestä, mutta siitä ei saa puhua. 

En ole tuo sama, mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan. On hyvä, että leskeneläke on nyt rajattu 10 vuoteen, mutta on ihan älytöntä, että sitä maksetaan osalle ns. loputtomiin. Jos on nuorena menettänyt puolison niin kyllä jossain vaiheessa pitää olla itse sen verran tolpillaan, että leskeneläkettä ei makseta. Tähän olisi pitänyt tehdä myös takautuva poikkeus niin, että leskeneläk

Sen lesken tietenkin. Mieshän on kuollut ja kuopattu aikaa sitten, mutta leskeneläke juoksee vuosikymmeniä. Ja sama tilannehan teilläkin ilmeisesti on. Ei miehesi niitä eläkkeitä ehtinyt maksaa niin paljoa kuin mitä niille teille maksetaan. Eikä sinänsä leskeneläke ole ainoa porsaanreikä yhteiskunnassamme, joka olisi pitänyt tukkia aikaa sitten. 

Vierailija
220/353 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo sama, mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan. On hyvä, että leskeneläke on nyt rajattu 10 vuoteen, mutta on ihan älytöntä, että sitä maksetaan osalle ns. loputtomiin. Jos on nuorena menettänyt puolison niin kyllä jossain vaiheessa pitää olla itse sen verran tolpillaan, että leskeneläkettä ei makseta. Tähän olisi pitänyt tehdä myös takautuva poikkeus niin, että leskeneläk

Tämä ei siis mene mitenkään päin minun järkeeni, että leskeneläkettä maksetaan vuosikymmeniä puolison kuoleman jälkeen. Eihän siinä ole mitään järkeä. Näistäkin pareista valtaosa olisi eronnut aikaa sitten, jolloin joka tapauksessa olisi pitänyt tottua (yleensä) matalampaan elintasoon. Nyt sitä taloudellista menetystä paikataan vuosikymmeniä, koska toinen sattui kuolemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi