Miksi Stubbin englanti on kuitenkin ääntämykseltään aika rallienglantia, vaikka asunut USA:ssa ja vaimo on natiivi englanninkielinen?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin Stubbin muijaa ranskalaiseksi. Stubb ei ole kovin älykäs, jos et ole sattunut huomaamaan. Sellainen ihan tavallinen kutosen oppilas oli koulussa.
Oli itse asiassa ihan hyvä oppilas. Keskiarvo kasin luokkaa ja ylioppilaskirjoituksista M:n paperit.
Kielihirmulla on ollut ruotsi ja saksa seiskoja lukion päättötodistuksessa.
No ei kovin hyvä, ole jos vain seiskoja on päättötodistukessa. On sitten pokkaa kehua kielitaidollaan, mutta luultavasti ei osaa kaikista mainitsemistaan kieistä kuin ehkä alkeet.
Olen nähnyt videon, jossa häntä haastateltiin lyhyesti saksaksi johonkin EU-juttuun liittyen, ja aivan hyvin pärjäsi, vaikkei se hänen vah
Ruotsia hän toki varmasti osaa,koska on hänen äidinkielensä. Ruotsinkielisen on melko helppo oppia saksaa. Joo tapana o laittaa cv:hen kaikki kielet, vaikka ei niin hyvin osaisikaan. Näyttää hyvältä.
Moni ihan taviskin osaa monia kieliä. Mun kollega osaa ruotsia, suomea, englantia, saksaa, espanjaa, kiinaa, ranskaa. Aika pitkä lista, eivätkä ole edes sukulaiskieliä.
Marraskuisessa englanninkielisessä vaalitentissä:
Hiltunen nostaa maanantaina tenttirivistä Stubbin esiin henkilönä, joka oli omassa kategoriassaan.
Hänen puheensa on englannin kielen kaikkien normien mukaista ja kehitettäviä pointteja joutuu erikseen hakemaan. Ääntäminenkin on tarkkaa, Hiltunen sanoo.
Suurin eroavaisuus muihin ehdokkaisiin nähden oli kuitenkin se, miten Stubb ei keskittynyt vain vastaamaan toimittajan kysymyksiin vaan myös luomaan vaalitentistä vuorovaikutuksellisen tilanteen.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009989261.html
Lukuisissa Stubbin Youtube-luennoissa kommentointien joukossa syntyperäiset englantilaiset kirjoittavat, että Stubb puhuu melkeinpä paremmin englantia kuin he itse. Monet taas kadehtivat, että miten Stubb pystyy ilmaisemaan itseään niin hyvin englannin kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Marraskuisessa englanninkielisessä vaalitentissä:
Hiltunen nostaa maanantaina tenttirivistä Stubbin esiin henkilönä, joka oli omassa kategoriassaan.
Hänen puheensa on englannin kielen kaikkien normien mukaista ja kehitettäviä pointteja joutuu erikseen hakemaan. Ääntäminenkin on tarkkaa, Hiltunen sanoo.
Suurin eroavaisuus muihin ehdokkaisiin nähden oli kuitenkin se, miten Stubb ei keskittynyt vain vastaamaan toimittajan kysymyksiin vaan myös luomaan vaalitentistä vuorovaikutuksellisen tilanteen.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009989261.html
Lukuisissa Stubbin Youtube-luennoissa kommentointien joukossa syntyperäiset englantilaiset kirjoittavat, että Stubb puhuu melkeinpä paremmin englantia kuin he itse. Monet taas kadehtivat, että miten Stubb pystyy ilmaisemaan itseään niin hyvin englannin kielellä.
Olisivat nyt vaan kysyneet av:lta. Täällä tiedetään paremmin. Rallienglantia, sanoo av-raati. Olivat yllättyneet, kuinka huonosti osaa. Siinä ei mitkään brittien sanomiset paina!
Ihmisen äännekartta sulkeutuu jossakin vaiheessa lapsuutta. Sen jälkeen ei pysty oppimaan kieltä natiivitasoisesti.
Vaikka ihminen olisi aikuisiällään käyttänyt kieltä x vaikkapa 20-30 vuoden ajan päivittäin, kuulee puheessa korostuksen silti ainakin ajoittain.
Mutta se on tosiaan pelkästään me suomalaiset, jotka tällaista asiaa pohdimme. Osaamme vaieta vaikkapa viidellä tai kuudella eri kielellä.
Aikoinaan Ahti Karjalainen oli Lontoossa hotellissa ja tilasi hotellin virkailijalta huoneeseensa nro 32 teetä: "tii voo tuu to tööttituu." Vastaaottotiskillä hän sai vastauksen: "Tiddelidyy" :D
Siihen aikaan englanninkielen hallitseminen oli Suomen hallituksen ja eduskunnan jäsenillä pahinta rallienglantia mitä voi olla ja ääntäminen mitä sattuu. Please- sanaakaan ei osattu käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin Stubbin muijaa ranskalaiseksi. Stubb ei ole kovin älykäs, jos et ole sattunut huomaamaan. Sellainen ihan tavallinen kutosen oppilas oli koulussa.
Oli itse asiassa ihan hyvä oppilas. Keskiarvo kasin luokkaa ja ylioppilaskirjoituksista M:n paperit.
No ei kovin hyvä, ole jos vain seiskoja on päättötodistukessa. On sitten pokkaa kehua kielitaidollaan, mutta luultavasti ei osaa kaikista mainitsemistaan kieistä kuin ehkä alkeet.
Mitä ihmettä? Ihmisen kielitaito ei kehity lukion jälkeen saati että voisi enää opetella ihan uuden kielen?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen äännekartta sulkeutuu jossakin vaiheessa lapsuutta. Sen jälkeen ei pysty oppimaan kieltä natiivitasoisesti.
Vaikka ihminen olisi aikuisiällään käyttänyt kieltä x vaikkapa 20-30 vuoden ajan päivittäin, kuulee puheessa korostuksen silti ainakin ajoittain.
Mutta se on tosiaan pelkästään me suomalaiset, jotka tällaista asiaa pohdimme. Osaamme vaieta vaikkapa viidellä tai kuudella eri kielellä.
Tuli tuosta mieleen kun silloin kun mä olin lapsi/nuori, euroviisut esitettiin kaikki omalla kielellä. Ne tuli radiosta myös ja mä nauhoitin kasetille kaikki ja yritin hoilata mukana kaikki serbokroatiat ja ranskat, eihän niissä sanoissa mitään tolkkua silleen ollut mutta mulla on tosi hyvä kielikorva, tiedä sitten onko viisuhulluudesta ollut apua sen kehittymisessä.
Vajakkien mukaan kaikki ääntäminen on huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt videon, jossa häntä haastateltiin lyhyesti saksaksi johonkin EU-juttuun liitt
Olen myös nähnyt yhden videon, jossa hän puhuu ranskaa, ja ihan mukavasti pärjäsi.
Mielestäni Stubb puhuu hyvin englantia kuten moni muukin. Minulla on se käsitys että lapsena vieraan tai toisen kielen oppineet omaksuvat luonnollisemman ääntämisen kuin aikuisena. Siinä ei auta se puolison ääntäminen, toki hän voi yksittäisten sanojen kohdalla sanoa että tämä lausutaan näin. Lapsi oppii vieraan kielen kutakuinkin vuodessa vaikka aikaisempaa kokemusta ei ole. Vaihto-oppilaatkaan eivät omaksu maan kielen ääntämistä täysin vaikka heidän kielitaitonsa kohenee ja ovat usein lukeneet kieltä monta vuotta ennen vaihtoa.
Kaksikielisenä puhun kokemuksesta. Enkä tosiaan puutu puolison rallienglantiin, koen että olen onnekas kun olen saanut luonnollisen kielikylvyn. Neuvon jos pyydetään mutta pääasia että tulee ymmärretyksi.
Mitä jos meidän kaikkien englanti on rallienglantia? Vai käyttävätkö sitä käsitettä muut muin suomalaiset?
"asunut USA:ssa ja vaimo on natiivi englanninkielinen?"
Vaimon kansallisuus nyt tuskin vaikuttaa miehen kielitaitoon yhtään mitenkään!
Mitä aksenttiin tulee, Harvempipa aikuinen joka ei lapsesta asti ole kieltä puhunut oppii täydellistä aksenttia.
Kyllä sen aina erottaa vaikka miten oikein muuten ääntäisi ja puhuisi.
Itse 30 vuoden jälkeen en puhu täydellistä englantia niin etteikö minusta erotttaisi että olen ulkomaalainen. Tyttäreni puhuu, pienestä asti oppinut. Kirjoitan kyllä, mutta puheesta erottaa.
Mitä asiaan muuten tulee, missään muualla en ole kuullut arvosteltavan toisen kielitaitoa kuin Suomessa. Täällä maailmalla meitä "epätäydellisiä" on niin paljon että kukaan ei asiaan huomiota kiinnitä eikä vaadi täydellisyyttä.
Suomalaisilla on pelko avata suutaan ettei vaan sano mitään väärin, mikä on hyvin tyhmää.
Itse en Stubbia olisi äänestänyt, en edes tunne hänen taustaansa kunnolla. Pekka Haavisto on tutumpi. Nyt kävi niiin kuin kävi ja se pitää hyväksyä. On Stubbin keilitaito sitten mikä on. (Varmasti tehtävänsä hoitaa, ei pelkoa)