Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Stubbin englanti on kuitenkin ääntämykseltään aika rallienglantia, vaikka asunut USA:ssa ja vaimo on natiivi englanninkielinen?

Vierailija
20.02.2024 |

Ihmettelen.

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubb voisi laittaa CV:hen kielitaidoksi: sujuva rallienglanti. Se olisi rehellinen kuvaus.

Sujuva englanti on ihan eri asia, kuin natiivienglanti. Miten sitä on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
102/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubbin saksan kielessäkin on voimakas korostus ja hän puhuu silti hyvää saksaa. Missä on ongelma? Meillä on erittäin kielitaitoinen presidentti. Aina av:lla leveillään natiivitasoisesta ääntämisestä, mutten ole oikeassa elämässä törmännyt vielä yhteenkään. Luuletteko, että jossain Ranskassa tai Espanjassa tai Puolassa käydään tällaisia keskusteluja? Suomalaiset on ihan outoja tässä ääntämiskysymyksessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitin myös huomiota tähän, siis Stubb pärjää ihan hyvin enkulla mutta kun sitä niin kansainvälisenä polyglottina mainostettiin niin sen enkku ei ole kummempaa

Vierailija
104/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei asumalla opi kieltä, tästä hyvänä esimerkkinä suomessa vuosia asuneet (ei saa sanoa) - no, tiedätte kyllä.

Tiedetään. Innes-Stubb!

Kuinka niin? Hänhän puhuu varsin hyvin ruotsia joka on Suomen toinen virallinen kieli ja miehensä äidinkieli jota puhuu myös valtaosa miehen sukulaisista ja suomalaisista kavereista. Totta kai hän on opetellut sen kielen ensin.

Toisekseen hän puhuu oikein hyvää suomeakin ja etenkin paremmin mitä valtaosa meistä suomenkielisistä puhuu ruotsia.

Vierailija
105/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei asumalla opi kieltä, tästä hyvänä esimerkkinä suomessa vuosia asuneet (ei saa sanoa) - no, tiedätte kyllä.

Tiedetään. Innes-Stubb!

Kuinka niin? Hänhän puhuu varsin hyvin ruotsia joka on Suomen toinen virallinen kieli ja miehensä äidinkieli jota puhuu myös valtaosa miehen sukulaisista ja suomalaisista kavereista. Totta kai hän on opetellut sen kielen ensin.

Toisekseen hän puhuu oikein hyvää suomeakin ja etenkin paremmin mitä valtaosa meistä suomenkielisistä puhuu ruotsia.

Suomihan on varmaan maailman ainoa maa missä pitää hävetä kielitaitoisuuttaan. 

(Sekä niin että englanti, saksa, ranska... ei äännetä tarpeeksi hyvin ja ruotsia taas ei ole soveliasta osata ollenkaan. Varmaan venäjän taitoakin kuuluu hävetä?)

Vierailija
106/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubbin saksan kielessäkin on voimakas korostus ja hän puhuu silti hyvää saksaa. Missä on ongelma? Meillä on erittäin kielitaitoinen presidentti. Aina av:lla leveillään natiivitasoisesta ääntämisestä, mutten ole oikeassa elämässä törmännyt vielä yhteenkään. Luuletteko, että jossain Ranskassa tai Espanjassa tai Puolassa käydään tällaisia keskusteluja? Suomalaiset on ihan outoja tässä ääntämiskysymyksessä. 

No mun kaveri oppi vuodessa natiivitason ääntämisen Ruotsissa asuessaan, peruskoulun ja lukion pohjalta tietty. Ruotsalaiset jopa tunnistivat hänen murteensa, ja luulivat syntyperäiseksi ruotsalaiseksi tietyltä paikkakunnalta. Sitten yliopiston aikana tapasin yhden espanjalaisen miehen, joka muutti aina vuoden välein eri maahan ja opetteli kunkin maan kielen. Hän puhui taas arkislangia niin sujuvasti, että ulkonäköä lukuunottamatta olisi mennyt täysin kantahesalaisesta asuttuaan puoli vuotta Suomessa. Toiset on kielineroja.

Itse en ole, mun englanti kuulostaa hyvin samalta kuin Stubbin, siitä puuttuu ainoastaan Stubbin ruotsalainen vivahde, joka aina välillä kuuluu. Ihmettelin ihan samaa kuin ap, että miten Stubbilla voi olla saman tason enkku kuin mulla, kun hän sentään on asunut ja opiskellut Englannissa ja Usassa, vaimo puhuu täydellistä englantia, ja ymmärtääkseni Stubbin työkieli on ollut hyvin pitkälti englanti. Ja Stubbin kielitaitoa on kehuttu, mutta mun ei. Mä en ole asunut päivääkään ulkomailla, eikä mulla ole ollut englantilaista puolisoa, ja englantia olen käyttänyt vain vähän ja joskus muinoin työkielenä. Toki olen matkustanut monesti Lontoossa ja Usassa eri paikoissa, ja mulla tarttuu päivässä paikallinen nuotti (jostain syystä), myös Suomessa matkustaessa.

Mutta taatusti Stubbilla on parempi sanavarasto kuin mulla. Ja onhan hänen suomensa tosi hyvää suomenruotsalaiseksi. Ei kai kaikki kielet voi olla natiivitasoa, tai en tiedä kuinka montaa ihminen edes pystyy puhumaan natiivitasolla.

Sanna Marinin englanti sattui aina välillä mun korviin.

Vierailija
107/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun kaveri oppi vuodessa natiivitason ääntämisen Ruotsissa asuessaan, peruskoulun ja lukion pohjalta tietty. Ruotsalaiset jopa tunnistivat hänen murteensa, ja luulivat syntyperäiseksi ruotsalaiseksi tietyltä paikkakunnalta. Sitten yliopiston aikana tapasin yhden espanjalaisen miehen, joka muutti aina vuoden välein eri maahan ja opetteli kunkin maan kielen. Hän puhui taas arkislangia niin sujuvasti, että ulkonäköä lukuunottamatta olisi men

Niin tarkoitinkin juuri tätä, että av:lla aina on näitä "natiivin tason" juttuja, mutten ole sellaiseen ikinä muualla elämässä törmännyt. Ja olen päivittäin tekemisissä vieraiden kielten puhumisen kanssa. 

Vierailija
108/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut 20 vuotta Ranskassa, olen naimisissa ranskalaisen kanssa ja kotikielemme on ranska, mutta kyllä puheestani edelleen kuulee, etten ole natiivi. 

Vierailija
109/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun kaveri oppi vuodessa natiivitason ääntämisen Ruotsissa asuessaan, peruskoulun ja lukion pohjalta tietty. Ruotsalaiset jopa tunnistivat hänen murteensa, ja luulivat syntyperäiseksi ruotsalaiseksi tietyltä paikkakunnalta. Sitten yliopiston aikana tapasin yhden espanjalaisen miehen, joka muutti aina vuoden välein eri maahan ja opetteli kunkin maan kielen. Hän puhui taas arkislangia niin sujuvasti, että ulkonäköä lukuunottamatta olisi men

"Toiset on kielineroja" Siinäpä se, valtaosa Ei ole!

"Mutta taatusti Stubbilla on parempi sanavarasto kuin mulla. Ja onhan hänen suomensa tosi hyvää suomenruotsalaiseksi."

Stubb on äitinsä puolelta suomenkielinen!!! Eli hän on kaksikielinen!!

Vierailija
110/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb kyllä puhuu hyvää Englantia ja hänellä on laaja sanavarasto. Paljon paremmalta kuulostaa kuin esimerkiksi Sauli Niinistön puheet Englanniksi. 

Kyllä Stubbin puheesta on rallienglanti todella kaukana. 

Nykypoliitikoistamme paras ulkomaisissa kielissä on ulkoministerimme. Saksalainen kollegani hämmästeli, kuinka hyvin hän puhuu Saksan kielellä.

Vierailija
111/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä keskustelua käydään suomeksi kun täällä on kuitenkin kaikki natiivitasoisia englannin osaajia? Tässä ei edes kuuluis se kamala ääntämys! 

Vierailija
112/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asunut 20 vuotta Ranskassa, olen naimisissa ranskalaisen kanssa ja kotikielemme on ranska, mutta kyllä puheestani edelleen kuulee, etten ole natiivi. 

Itse olen asunut vielä vähän kauemminkin Saksassa ja tunnen täällä paljon suomalaisia sekä työn että vapaa-ajan toiminnan kautta, ja olen tavannut vuosien kuluessa lukemattomia ulkomaalaisia täällä ja ihan jokaisesta, itseni mukaan lukien,  kuulee, ettei ole täältä kotoisin. 

Vierailija
113/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubb kyllä puhuu hyvää Englantia ja hänellä on laaja sanavarasto. Paljon paremmalta kuulostaa kuin esimerkiksi Sauli Niinistön puheet Englanniksi. 

Kyllä Stubbin puheesta on rallienglanti todella kaukana. 

Nykypoliitikoistamme paras ulkomaisissa kielissä on ulkoministerimme. Saksalainen kollegani hämmästeli, kuinka hyvin hän puhuu Saksan kielellä.

Miksi kirjoitat Rallienglannin pienellä alkukirjaimella? 

Vierailija
114/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja taitaa olla sama joka haukkuu Innes-Stubbin suomentaitoa, vähättelee missä ikinä keksiikin.

Alex Stubb puhuu "Pohjois-Atlanttia", Britin ja Amerikan sekoitusta. Onhan hän opiskellut tutkinnot sekä briteissä että USA:ssa. Hänen englantinsa on hämmentävät hyvää, sujuvaa, ja loistavaa on se, ettei hänen tarvitse keskittyä kieleen vaan voi rennosti keskittyä sanomaansa.

Ranskan taitonsa on kadehdittavan hyvää. Samoin saksan. Suht kivasti osaa nyt myös italiaa.

On se kova, jumakeka. Säälittävää on tämä joidenkin kateus. Olisitte ylpeitä!

Vierailija
115/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja taitaa olla sama joka haukkuu Innes-Stubbin suomentaitoa, vähättelee missä ikinä keksiikin.

Alex Stubb puhuu "Pohjois-Atlanttia", Britin ja Amerikan sekoitusta. Onhan hän opiskellut tutkinnot sekä briteissä että USA:ssa. Hänen englantinsa on hämmentävät hyvää, sujuvaa, ja loistavaa on se, ettei hänen tarvitse keskittyä kieleen vaan voi rennosti keskittyä sanomaansa.

Ranskan taitonsa on kadehdittavan hyvää. Samoin saksan. Suht kivasti osaa nyt myös italiaa.

On se kova, jumakeka. Säälittävää on tämä joidenkin kateus. Olisitte ylpeitä!

Et taida itse osata kieliä lainkaan, kun spämmäät ylisanoja jokaiseen ketjuun. Kadehdit tietenkin Stubbin saksaa, kun et ymmärrä. Kadehdit myös ranskankieltä, kun et ymmärrä. Ei Stubb ole itsekään niissä varmalla pohjalla. Mun mielestä valtionjohdon tasolla käytävät julkiset keskustelut tehdään sellaisella kielellä, jossa ei tehdä yksinkertaisia virheitä, joita esim maskuliinin ja feminiinin sekamelska ovat.

Vierailija
116/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi pitäisi osata just kuin paikalliset? Toisaalta sitten pidetään nolona jos vaikka savolainen lähtee Helsinkiin ja puhuu kuin paikalliset. Itse olen Kainuusta enkä ikinä ala puhumaan kuin oululaiset vaikka siellä asun. 

Vierailija
117/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan hyvää englantia se puhuu, mutta olin silti vähän yllättynyt sitä nyt vaalien alla kuullessani johtuen Stubbin pääministeriaikojen uutisoinnista.

Silloin nimeomaan sanottiin, että Stubb puhuu natiivitasoista amerikanenglantia ja vielä etelävaltioiden aksentilla, koska on opiskellut Etelä-Carolinassa. Jopa jenkkien silloinen ulkoministeri Condolleezza Rice oli kommentoinut Stubbin aksenttia ja antanut jossain tapaamisessa lempinimen "Alex of the South". 

Nyt kun kuuntelin Stubbin puhetta, niin ei ollut kyllä mistään natiivienglannista, tai varsinkaan eteläisestä aksentista jälkeäkään. Siis sujuvaa kyllä, mutta ei häntä kukaan natiivipuhujaksi missään nimessä voisi luulla. 

Onko siis niin, että Stubbilla on oikeasti kunnon coutry twang, mutta on nyt pressaksi tullessaan puhuu englantia suomalaisittain imagosyistä? Suomessa tuosta aksentista tulee lähinnä mieleen jotkut hillbillyt ja kantrimusiikki. 

Vai onko niin, että jossain konferenssin lounastauolla Stubb on mainostanut jenkkidelegaatiolle asuneensa Etelä Carolinassa, "kuten aksentistakin kuulee heh heh". Siinä sitten jenkit ovat naureskelleet täysin ei-amerikkalaiselta kuulostavan pikkumaan ministerin jutuille ja vitsailleet, että siinä olikin oikeen varsinainen Etelän Alex. En tiedä oliko tässä sitten ymmärtäneet väärin itse Stubb vai lehtimiehet. Ettei kyse ollut siis mistään virallisesta tunnustuksesta virheettömälle aksentille, vaan hyväntahtoisesta kiusottelusta. 

Vierailija
118/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän oli yo-kirjoituksissa Stubidolla englanti? Approbatur veikkaan. 

Laudatur muistaakseni.

P.S. Minun mielestäni on todella ilkeää käyttää tuollaista pilkkanimeä presidentistä. Tulee mieleen Ahtisaaren pressa-ajat, kun suomalaiset mediat tekivät hänestä hirveää pilkkaa. Emme taida koskaan oppia, me Pohjolan synkkä kansa. 

Puhumattakaan siitä kuinka Halosta pilkattiin, ja kaikkia näitä tuoreempiakin naispoliitikoita. 

Toisaalta Marinia aivan ylihehkutettiin, koska oli nuorehko ja hyvännäköinen nainen, ja sateenkaariperhetaustakin taisi tuoda lisäpojoja.

Juu juu, ainakin täällä vauvapalstalla Marinia ylihehkutettiin.🖕 Taidat

Vauvapalsta erikseen, mutta yleensä on ylihehkutettu ympäri maailmaa. Jos olisi keski-ikäinen heter omies, ei erottuisi poliitikkojen joukosta eikä kiinnostaisi juuri ketään.

Vierailija
119/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävättäreni puhuu liki täydellistä yläluokan englantia. Mutta kun hän aina silloin tällöin tekee virheen, niin hän ei ulkomaan matkoillamme suostu puhumaan sanaakaan, ettei nolaisi itseään. Minä sitten rallienglannilla hoitelen kommunikoinnin. Ja hän huomauttelee jälkikäteen virheistäni ja arvostelee kuinka nololta kuulostan.

Todella paljon hyötyä hänelle hyvästä kielitaidosta.

Minulla myös työkaveri, ihan virallinen kääntäjä. Ei puhu sanaakaan ulkomailla ettei tulisi virheitä, ja sitten huomauttelee muiden virheistä. Minä olen puhunut kaksi tuntia iloisesti ihmisten kanssa, hän sitten kertoo että tuli ääntämisvirhe jossain sanassa. Että onnea vaan siihen kuunteluun. 

Onko tuollaisia tyyppejä aivan oikeasti? Kuulostaa joltakin urbaanilegendalta. Kai tuossa jo itsekin huomaisi, että tämä on typerää?

Vierailija
120/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin Stubbin muijaa ranskalaiseksi. Stubb ei ole kovin älykäs, jos et ole sattunut huomaamaan. Sellainen ihan tavallinen kutosen oppilas oli koulussa.