Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Stubbin englanti on kuitenkin ääntämykseltään aika rallienglantia, vaikka asunut USA:ssa ja vaimo on natiivi englanninkielinen?

Vierailija
20.02.2024 |

Ihmettelen.

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asunut 20 vuotta Ranskassa, olen naimisissa ranskalaisen kanssa ja kotikielemme on ranska, mutta kyllä puheestani edelleen kuulee, etten ole natiivi. 

Mulla sama espanjan kanssa eikä minusta varsinkaan tule ikinä natiivin puhenopeuden omaavaa. Lisäksi paikalliset tuntuu usein olevan aika ihastuksissaan aksentistani ja etenkin kälyni rakastaa sitä miten lausun hänen nimensä suomalaisittain.

Vierailija
122/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Stubbin koulutuksen latu on muuten mielenkiintoinen. Kuulostaa hienolta, mutta tarkemmin ottaen ei sitten niinkään. Hänhän on lähtenyt jenkkeihin pelaamaan yliopistogolfia. Sen jälkeen cv kertoo, että on suorittanut Pariisissa kielitutkinnon. Mainintaa ei ole tasosta, joten olisikohan alin Delf. Se ei ole kovin vaikea (tein itse lyhyen lukioranskan jäkeen). Ranskassa delfillä pääsee kouluun suorittamaan alempaa tutkintoa, maisteriin vaaditaan Dalf, joka onkin jo vaikea. Yliopistoon Belgiassa riittää kuitenkin tuo alempi taso ranskasta.

Maisterin Stubb on tehnyt 10 kuukaudessa. Sisään tuonne kouluun mennään lähinnä, jos on ok alempi tutkinto, mutta hyvät suosituskirjeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt jo päästä tuosta ihmeen alemmuudentunnostanne, useimmiten aksentti kuuluu jos ei kieli ole äidinkielesi varsinkin kun ääntämys perustuu äänteisiin jota siinä omassa äidinkielessä ei ole. Mitä väliä sillä on oikeasti kunhan siitä saa selvää muutkin kuten tässäkin tapauksessa varmaan tapahtuu.

Ja miten sitä enkkua kuuluisi edes ääntää? Britti, Aussi, Jenkki vai Kanada-tavalla vai Jamaika yms. pienemmät kieliryhmät?

Mutta Stubbin äidinkieli on ruotsi, joka on englannin läheinen sukulaiskieli. Ja joku olikin kirjoittanut tässä ketjussa, että myös Marcus Grönholmin luulisi puhuvan parempaa englantia. 

Vierailija
124/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubbin ja Grönholmin äidinkieli on suomenruotsi, joka on suomalaisella aksentilla puhuttavaa ruotsia, joten totta kai silloin myös englannin aksentti on suomalainen. Myös ruotsalaisilla on oma aksenttinsa.

Vierailija
125/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika raakaa verrata rallikuskia, jonka työväline on auto ja presidenttiehdokasta, jonka työväline on puhe.

Vierailija
126/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Selännekään osaa kunnolla enkkua vaikka on asunu pitkään jenkeissä. Se vaatii tietynlaista kielipäätä ja älliä että oppii kielen ilman ihmeempiä aksentteja.

Vierailija
127/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Selännekään osaa kunnolla enkkua vaikka on asunu pitkään jenkeissä. Se vaatii tietynlaista kielipäätä ja älliä että oppii kielen ilman ihmeempiä aksentteja.

Täsmennyksenä mainittakoon että Selänteen ongelma ei ole pelkästään outo aksentti, vaan kielioppikin on pahasti virurallaan. Kutosen tai max seiskan saattaisi saada jostain ysiluokan tentistä. Aika hämmentävää suorastaan, miten tuollaisen änäriuran jälkeen ei enkku tuon paremmin taitu.

Vierailija
128/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selänteen äidinkieli onkin suomi, Stubbin puolestaan ruotsi. Ruotsinkielisen on huomattavasti helpompi oppia indoeurooppalaisia kieliä.

Vierailija
129/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin Stubbin muijaa ranskalaiseksi. Stubb ei ole kovin älykäs, jos et ole sattunut huomaamaan. Sellainen ihan tavallinen kutosen oppilas oli koulussa.

Oli itse asiassa ihan hyvä oppilas. Keskiarvo kasin luokkaa ja ylioppilaskirjoituksista M:n paperit.

Vierailija
130/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Stubbin koulutuksen latu on muuten mielenkiintoinen. Kuulostaa hienolta, mutta tarkemmin ottaen ei sitten niinkään. Hänhän on lähtenyt jenkkeihin pelaamaan yliopistogolfia. Sen jälkeen cv kertoo, että on suorittanut Pariisissa kielitutkinnon. Mainintaa ei ole tasosta, joten olisikohan alin Delf. Se ei ole kovin vaikea (tein itse lyhyen lukioranskan jäkeen). Ranskassa delfillä pääsee kouluun suorittamaan alempaa tutkintoa, maisteriin vaaditaan Dalf, joka onkin jo vaikea. Yliopistoon Belgiassa riittää kuitenkin tuo alempi taso ranskasta.

Maisterin Stubb on tehnyt 10 kuukaudessa. Sisään tuonne kouluun mennään lähinnä, jos on ok alempi tutkinto, mutta hyvät suosituskirjeet.

Tarkoituksellako ohitit jotain oleellista kuten nämä:

Education:

1989 1993 Furman University, South Carolina, Bachelor of Arts in Political Science

1993 1994 Sorbonne Paris, Cours de Civilisation Française

1994 1995 College of Europe Bruges, Master in European Political and Administrative Studies

1997 1998 London School of Economics and Political Science, PhD International Relations (thesis on differentiated integration in the EU)

Vierailija
131/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain todellinen luikero saa suoritettua tutkinnot noin pienillä opintomäärillä, joita nuo vuodet osoittavat. Tuon Pariisissa suoritetun tutkinnon saa kyllä Suomestakin. Itse maksoin 120 euroa.

Vierailija
132/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin Stubbin muijaa ranskalaiseksi. Stubb ei ole kovin älykäs, jos et ole sattunut huomaamaan. Sellainen ihan tavallinen kutosen oppilas oli koulussa.

Oli itse asiassa ihan hyvä oppilas. Keskiarvo kasin luokkaa ja ylioppilaskirjoituksista M:n paperit.

Kielihirmulla on ollut ruotsi ja saksa seiskoja lukion päättötodistuksessa.

Vierailija
133/153 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubbin koulutushistoria näyttää hyvältä ihmisestä, joka ei ymmärrä noista tutkinnoista paljoakaan. Oikeasti hän ei siis ole kovin paljon opiskellut, eikä pitkiä aikoja. Näyttävät vain hyviltä cv:ssä. Kielitaitokaan ei lopulta ole niin laaja kuin on mainostettu, mutta sekin näyttää cv:ssä hyvältä. Laittaa vain luettelon kielistä, joita on opiskelluet, vaikka ei osaisi kuin alkeet.

Vierailija
134/153 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika raakaa verrata rallikuskia, jonka työväline on auto ja presidenttiehdokasta, jonka työväline on puhe.

Ei presidentti nimikkeen omaaminen tai käyttäminen tee ihmisestä sen parempaa.

Vierailija
135/153 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kovin hyvä, ole jos vain seiskoja on päättötodistukessa. On sitten pokkaa kehua kielitaidollaan, mutta luultavasti ei osaa kaikista mainitsemistaan kieistä kuin ehkä alkeet. 

Vierailija
136/153 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi savolaiset, karjalaiset ja hesalaiset ei osaa puhua Suomen kieltä kunnolla, mutta Jyväskylässä osataan puhua puhdasta suomenkieltä ilman ihme ääntämistä tai jotain outoa aksenttia. Tosi tökeröä ja aika junttimaista käytöstä.

Vierailija
137/153 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubb kyllä puhuu hyvää Englantia ja hänellä on laaja sanavarasto. Paljon paremmalta kuulostaa kuin esimerkiksi Sauli Niinistön puheet Englanniksi. 

Kyllä Stubbin puheesta on rallienglanti todella kaukana. 

Nykypoliitikoistamme paras ulkomaisissa kielissä on ulkoministerimme. Saksalainen kollegani hämmästeli, kuinka hyvin hän puhuu Saksan kielellä.

Niin, onhan siinä paljon muitakin osa-alueita kuin ääntäminen. Kielioppi, sanavarasto ja idiomien ja sanontojen osaaminen esimerkiksi. 

Vierailija
138/153 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin odotin Stubbilta parempaa ääntämystä ja petyin. Ei uskoisi, että on ollut kauan britin kanssa naimisissa.

Mulla sama. Siis puhuu ihan ok, ei siinä mitään, mutta eikös hän ole opiskellut jossain Oxfordissa tai jotain? Vai olenko ihan väärin ymmärtänyt? Joka tapauksessa luulin että puhuisi jollain yläluokkaisella brittienglannilla, niin siihen verrattuna ihmettelin kun puhuikin ihan tavallisen suomalaispulliaisen englantia. 

Stubb valmistui tohtoriksi London School of Economics-yliopistosta. Olli Rehn on opiskellut ja väitellyt tohtoriksi Oxfordin yliopistosta 1996. Subbin englanninkieli on huomattavan paljon parempaa niin ääntämyksen kuin sujuvuuden kannalta.

Olin 20 vuotta sitten yliopistokurssilla, jolla luennoitsijoina oli Stubb ja Rehn. Kurssi oli englanniksi siis. Stubbista luulin, että se oli ulkomaalainen. Rehnillä oli kyllä hyvin selkeästi rallienglanti. 

Vierailija
139/153 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kovin hyvä, ole jos vain seiskoja on päättötodistukessa. On sitten pokkaa kehua kielitaidollaan, mutta luultavasti ei osaa kaikista mainitsemistaan kieistä kuin ehkä alkeet. 

Olen nähnyt videon, jossa häntä haastateltiin lyhyesti saksaksi johonkin EU-juttuun liittyen, ja aivan hyvin pärjäsi, vaikkei se hänen vahvin kielensä olisikaan. Ja eiköhän se ruotsikin ole jotakin muuta kuin alkeiden osaamista?

Vierailija
140/153 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua ihmistä ei kiinnosta puhujan aksentti vaan puheen sisältö. Se, ketä kiinnostaa vain aksentti, mutta ei puheen sisältö, niin sellaiselle ihmiselle on ihan sama mitä sanoja sille suustaan sylkee. Eipä mulla muuta.