Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Stubbin englanti on kuitenkin ääntämykseltään aika rallienglantia, vaikka asunut USA:ssa ja vaimo on natiivi englanninkielinen?

Vierailija
20.02.2024 |

Ihmettelen.

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulossa on varmasti pahaa vikaa niin kauan kuin kova peppukipu vaalituloksesta jatkuu...

Vierailija
82/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin odotin Stubbilta parempaa ääntämystä ja petyin. Ei uskoisi, että on ollut kauan britin kanssa naimisissa.

Mulla sama. Siis puhuu ihan ok, ei siinä mitään, mutta eikös hän ole opiskellut jossain Oxfordissa tai jotain? Vai olenko ihan väärin ymmärtänyt? Joka tapauksessa luulin että puhuisi jollain yläluokkaisella brittienglannilla, niin siihen verrattuna ihmettelin kun puhuikin ihan tavallisen suomalaispulliaisen englantia. 

Stubb valmistui tohtoriksi London School of Economics-yliopistosta. Olli Rehn on opiskellut ja väitellyt tohtoriksi Oxfordin yliopistosta 1996. Subbin englanninkieli on huomattavan paljon parempaa niin ääntämyksen kuin sujuvuuden kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy suomalaisten haluttomuuteen puhua julkisesti vieraita kieliä ei ole se, että pelkäisivät ulkomaalaisten nauravan kielitaidolleen ja ääntämiselleen vaan se, että toinen suomalainen arvostelee todella herkästi toisen suomalaisen kielitaitoa. Tällaista arvostelua tapahtuu jo koulussa mikä vaikeuttaa arempien oppilaiden vieraiden kielten puhumisen opettelua. 

Vierailija
84/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta puhua selkeä englantia, että muutkin tajuaa. Hyvin hän puhuu.

Stubb puhuu erittäin hyvää englantia. Suomalaisten skaalassa kärkipäätä. Paljon parempi kuin edellinen pääministerimme.

Vierailija
85/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaisen pitäisi kuulostaa enkkua puhuessaan natiivilta? Eri asia varmasti opettajilla, jotka opettaa ääntämistä, mutta muilla ihmisillä pääasiassa on kommunikaatio, minkä kanssa Stubbilla ei ole ongelmia. Myöskin ääntäminen on hyvää, vaikka ei koko ajan kuulostakaan britiltä. 

Vierailija
86/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt jo päästä tuosta ihmeen alemmuudentunnostanne, useimmiten aksentti kuuluu jos ei kieli ole äidinkielesi varsinkin kun ääntämys perustuu äänteisiin jota siinä omassa äidinkielessä ei ole. Mitä väliä sillä on oikeasti kunhan siitä saa selvää muutkin kuten tässäkin tapauksessa varmaan tapahtuu.

Ja miten sitä enkkua kuuluisi edes ääntää? Britti, Aussi, Jenkki vai Kanada-tavalla vai Jamaika yms. pienemmät kieliryhmät? 

Vierailija
87/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin odotin Stubbilta parempaa ääntämystä ja petyin. Ei uskoisi, että on ollut kauan britin kanssa naimisissa.

Mulla sama. Siis puhuu ihan ok, ei siinä mitään, mutta eikös hän ole opiskellut jossain Oxfordissa tai jotain? Vai olenko ihan väärin ymmärtänyt? Joka tapauksessa luulin että puhuisi jollain yläluokkaisella brittienglannilla, niin siihen verrattuna ihmettelin kun puhuikin ihan tavallisen suomalaispulliaisen englantia. 

Siis sekö on nyt Stubbin vika, että sä oletit ja kuvittelit kaikenlaista vastoin parempaa tietoa ja nyt sitten olet kovin närkästynyt ja pettynyt joten pikkuisen pitää päästä ilkeilemään?

Tuo Stubbin englanti ei tosiaan ole mitään "peruspulliaisen" rallienkkua vaan hyvinkin paljon parempaa. Tietenkään siinä ei ole mitään yläluokkaista brittienkkua koska Stubb ei yläluokkainen britti. Sehän se vasta hölmöltä kuulostaisikin, jos se yrittäisi vetää jotain "oxfordia". Muutenkin outoa, että suomessa on tosi monella kuvitelmana kuinka vierasta kieltä saisi käyttää vasta sitten ja vain siinä tapauksessa, että osaa artikuloida kuin natiivipuhuja. Niinhän vaikkapa Naton pääsihteerikin puhuu enkkua norjalaisittain ja olisi kyllä ihan mielenkiintoistakin tietää ollaanko siellä yhtä pahantahtoisia paikallisella vauvapalstalla aina kun Stoltenberg on jossain esillä ja puhumassa.

Vierailija
88/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut parikymmentä vuotta Keski-Euroopassa ja olen naimisissa paikallisen kanssa. Nämä asiat eivät ole auttaneet saamaan pois vierasta korostusta puheestani. Ei ole saanut pois edes kuningatar Silvian ruotsin ääntämyksestä. Mulle ainakin aina sanotaan, että tykkäävät aksentistani. En ole edes tullut ajatelleeksi, että se olisi joku kauhisteltava asia. 

Vierailija
89/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubb puhuu erittäin hyvää englantia. Suomalaisten skaalassa kärkipäätä. Paljon parempi kuin edellinen pääministerimme.

Ja onneksi ruotsi sujuu. Oli tosi noloa, kun Marin puhui englantia ruotsalaisen kollegansa kanssa.

Vierailija
90/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nykyään ihan tyytyväinen rallienglantiini, enkä jaksaa edes yrittää hienompaa ääntämystä. Ja ihan hyvin on kelvannut brittiläisille yhteistyökumppaneilleni. Heistä juuri suomalaisittain äännetty englanti on helposti ymmärrettävissä, toisin kuin esimerkiksi ranskalaisten englanti.

Tätä aloitusta en ymmärrä lainkaan (tai no ymmärrän sikäli, että tottahan vauvapalstalla kannattaa trollailla ja ilkeillä). Stubb puhuu erinomaista ja sujuvaa englantia. Haluaisin kyllä kuulla ap:n oxfordin-englannin.

Vierailija
91/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän oli yo-kirjoituksissa Stubidolla englanti? Approbatur veikkaan. 

Laudatur muistaakseni.

P.S. Minun mielestäni on todella ilkeää käyttää tuollaista pilkkanimeä presidentistä. Tulee mieleen Ahtisaaren pressa-ajat, kun suomalaiset mediat tekivät hänestä hirveää pilkkaa. Emme taida koskaan oppia, me Pohjolan synkkä kansa. 

Puhumattakaan siitä kuinka Halosta pilkattiin, ja kaikkia näitä tuoreempiakin naispoliitikoita. 

Toisaalta Marinia aivan ylihehkutettiin, koska oli nuorehko ja hyvännäköinen nainen, ja sateenkaariperhetaustakin taisi tuoda lisäpojoja.

Juu juu, ainakin täällä vauvapalstalla Marinia ylihehkutettiin.🖕 Taidat olla uusi täällä. 

Vierailija
92/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites Orpo? Nykyinen pääministerimme.

Vierailija
93/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hän on suomalainen, ja puhuu enkkua suomalaisittain. Ei se, että vaimo on britti tarkoita, että aksentti siirtyisi maagisesti mieheen. 

Vierailija
94/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävättäreni puhuu liki täydellistä yläluokan englantia. Mutta kun hän aina silloin tällöin tekee virheen, niin hän ei ulkomaan matkoillamme suostu puhumaan sanaakaan, ettei nolaisi itseään. Minä sitten rallienglannilla hoitelen kommunikoinnin. Ja hän huomauttelee jälkikäteen virheistäni ja arvostelee kuinka nololta kuulostan.

Todella paljon hyötyä hänelle hyvästä kielitaidosta.

Minulla myös työkaveri, ihan virallinen kääntäjä. Ei puhu sanaakaan ulkomailla ettei tulisi virheitä, ja sitten huomauttelee muiden virheistä. Minä olen puhunut kaksi tuntia iloisesti ihmisten kanssa, hän sitten kertoo että tuli ääntämisvirhe jossain sanassa. Että onnea vaan siihen kuunteluun. 

Vierailija
95/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt. Ja ihmettelin myös entisen mieheni suhteen, kun hän kuitenkin asui lukioikäiseksi saakka ympäri maailmaa ja kävi kansainvälisiä kouluja englanniksi. Silti hänen englantinsa on huonompaa kuin minun, vaikka en ole edes matkustellut. Mun oxfordin englanti (näin muuan natiivi englantilainen väitti) on kotoisin koulusta ja telkusta.

Hänen sanavarastonsa on suppeampi, hän ei osaa kääntää nopeasti kumpaankaan suuntaan eikä löydä jotain tarvittavaa sanaa muististaan yhtä nopeasti.

Öh, olisitko vain yksinkertaisesti kielellisesti lahjakkaampi? Toiset ovat, toiset eivät. Toiset taas ovat matemaattisesti lahjakkaita, ja ihmettelevät, kun tampiot eivät ymmärrä yksinkertaisia laskutoimituksia, vaikka koulussa niitä on vuosikausia opetettu.

Vierailija
96/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää että nauroi Finskin työntekijän lausumiselle, kun omakaan lausuminen ei järin hyvää ole. Sanasto hänellä kyllä on hallussa hyvin.

Vierailija
97/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saataisiinko ap:lta puhenäyte

Tämähän se on teidän 👵🏻ämmien vastaus kun puhutaan TULEVAN PRESIDENTIN ääntämisestä. HUOH!!!

Paremmin tuleva presidentti puhuu kuin kaksi edellistä.

Vierailija
98/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy suomalaisten haluttomuuteen puhua julkisesti vieraita kieliä ei ole se, että pelkäisivät ulkomaalaisten nauravan kielitaidolleen ja ääntämiselleen vaan se, että toinen suomalainen arvostelee todella herkästi toisen suomalaisen kielitaitoa. Tällaista arvostelua tapahtuu jo koulussa mikä vaikeuttaa arempien oppilaiden vieraiden kielten puhumisen opettelua. 

Niinpä. Ja kukas se nauroi toisten (Finnairin työntekijän) lausumiselle? 

Vierailija
99/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvää englantia on, vaikka aksentti kuuluu. Kun ei asu ja toimi päivittäin aidosti englanninkielisessä ympäristössä (perhe ei riitä), oma aksentti palaa vaikka siitä olisi onnistunut jossain vaiheessa pääsemään eroon.

Minulla on tuttu, joka opiskeli ja työskenteli vuosia jenkeissä Hän kuulosti aivan amerikkalaiselta ja käyttäytyikin samoin. Yhdysvalloista pois muuttamisen jälkeen hän on asunut vuosia Suomessa ja Ruotsissa.

Nykyään se häkellyttävän aito jenkkiaksentti mannerismi on hävinnyt ja hänen oman suomalaisen aksenttinsa kuulee selvästi. Myös käyttäytyminen on paljon hillitympää kuin aiemmin.

Näin on käynyt varmasti myös Stubbille. 

Vierailija
100/153 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa äänteet muodostetaan suussa eri tavalla. Myös suomenruotsalaiset ääntävät ruotsia suomalaisella tavalla.

Eräs kymmenet vuodet Amerikassa asunut täti puhui edelleen englantia suomalaisittain, vaikka lapsensakaan eivät osanneet suomea.  Aksentista pitää ihan tietoisesti pyrkiä eroon jos haluaa, mutta miksipä haluaisi, kun ymmärretyksi tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme