Oletteko kaikki nyt valmiita sopimaan omat työehtonne työnantajanne kanssa?
Muistakaa sitten kaikki asiat. Voitaisiinkin tehdä muistilistaa siitä mitkä asiat pitää osata neuvotella. Vai onko lie niin että työnantaja vain sanelee teille mitkä ovat hänen ehtonsa, voit sitten valita oletko siellä töissä vai et.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen neuvotellu paikallisesti omat työehtoni jo 10v ajan.
Talvilomaa en ole pitänyt koskaan ja kesälomaa pidän 3vk. Vapaapäiviä minulla on silloin kun on hiljaisempaa töiden osalta.
Palkkaa saan noin 4000e/kk ja koulutustasoni on ammattikoulu. Tienaan noin 1000e/kk enemmän mitä keskimäärin alallani tienataan.
Kannatan paikallista sopimista ja kuulun ytk.
M34
Sullahan on lomaa vain murto-osa duunarin lomista, miten ihmeessä tyydyt tuohon? Vai onko rahapula niin paha että on pakko painaa?
Ei ole rahapulaa koska tienaan hyvin. Olen maksanut asuntolainani pois ja säästöäkin kertynyt hyvin. Tyydyn tähän työhön koska tästä tienas hyvin.
M34
Ok. Aikaa sulla ei sitten olekaan, mutta molempia ei kai voi saada. Kuulostaa hurjalta tuon tason omistautuminen työlle, mutta hyvä kun jaksat ja tykkäät.
Frånsett sommarjobben har man alltid förhandlat sin egen lön.
Olen sopinut tähänkin asti, joten mikään ei muuttuisi.
Höpö höpö. Taas
Pelon lietsontaa, samoin kuin suuri pelko siitä sairaslomakarenssistakin, joka kuitenkin päätetään tessissä. Nyt jo on aloja, joissa ensimmäinen saikkupäivä on palkaton. Saas nähdä, mitkä liitot näihin kaikkiin sitten lähtevät suostumaan. Oma veikkaukseni on PAM suostuu mihin vaan. Pääasia että liiton johtoportaalle tupsahtelee rahoitusta
Näille YTK:n asiakkaille voisi siivota työsopimukset tyhjiksi. Sitten neuvottelisivat työpäivien ja työviikkojen pituuden, lomat, lomarahat jne. ihan tyhjältä pöydältä.
No niinhän tässä on joutunut tekemään.Lomarahoja en saa, tosin lomaakaan ei ole. Tuntipalkka 10 eur.
Puhut paskaa. Sinulle ovat ammattiliitot aikanaan neuvotelleet viisipäiväisen työviikon, kahdeksan tunnin työajan, loman pituuden ja lomarahan.
Joo ja Jeesus kuoli sinun syntiesi puolesta. Kai maksat kirkolle vieläkin?
Ay-pamppu tuli sentään Senaatintorille, mutta Jeesusta ei ole näkynyt eikä kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille YTK:n asiakkaille voisi siivota työsopimukset tyhjiksi. Sitten neuvottelisivat työpäivien ja työviikkojen pituuden, lomat, lomarahat jne. ihan tyhjältä pöydältä.
No niinhän tässä on joutunut tekemään.Lomarahoja en saa, tosin lomaakaan ei ole. Tuntipalkka 10 eur.
Sitä varten on liitot, ettei noin olisi. Kohta meillä kaikilla on samoin, jos kaikki sovitaan paikallisesti. Käytännössä se menee juuri niin, että työnantaja sanelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvilomaa en ole pitänyt koskaan ja kesälomaa pidän 3vk. Vapaapäiviä minulla on silloin kun on hiljaisempaa töiden osalta.
Joo, onpa omaperäistä neuvotella vapaapäiviä silloin kun sinua ei edes töissä tarvita. :D Varmaan teet myös enemmän töitä silloin kun on kiirettä. Kylläpä sinä osaat hienosti neuvotella. Työnantaja ei milloinkaan olisi voinut keksiä samaa.
Silloin se on fiksuinta pitää vapaapäiviä kun töissä on hiljaisempaa. Kuka on niin juntti että lähtee lomailemaan silloin kun töitä on paljon?
M34
Jos teidän alalla on kesä on kiireisin aika, niin pidätkö sinä kesälomasi huhtikuussa vai lokakuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, onpa omaperäistä neuvotella vapaapäiviä silloin kun sinua ei edes töissä tarvita. :D Varmaan teet myös enemmän töitä silloin kun on kiirettä. Kylläpä sinä osaat hienosti neuvotella. Työnantaja ei milloinkaan olisi voinut keksiä samaa.
Silloin se on fiksuinta pitää vapaapäiviä kun töissä on hiljaisempaa. Kuka on niin juntti että lähtee lomailemaan silloin kun töitä on paljon?
M34
Tuohan on oikein hyvä valinta vapaaehtoisesti lapsettomalle ihmiselle. Ja etenkin sinulle, kun kukaan ei ole esittämässä omia toiveitaan yhteisen loman suhteen.
Hain eilen urakkahintaa Rakennusalan TES:tä ja huomasin että onpa aikamoinen julkaisu niistä laeista ja määräyksistä, hattua nostan sille yksinäiselle työntekijälle kun alkaa yksin sopimusta vääntämään työnantajan edustajan kanssa ja saa vielä tasapuolisen työsopimuksen joka ei häviä nykyisille työehdoille. Onnea vaan omanelämän sankarit:)
Teen vuokratyötä. Palkkani on se mitä tes määrittää. Tuskin minua välittävä firma nostaa palkkaani vaikka asiakasta enemmän velottaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Taas
Pelon lietsontaa, samoin kuin suuri pelko siitä sairaslomakarenssistakin, joka kuitenkin päätetään tessissä. Nyt jo on aloja, joissa ensimmäinen saikkupäivä on palkaton. Saas nähdä, mitkä liitot näihin kaikkiin sitten lähtevät suostumaan. Oma veikkaukseni on PAM suostuu mihin vaan. Pääasia että liiton johtoportaalle tupsahtelee rahoitusta
Aina vain liiton johtoporras ja johtoporras.
Pamin pomoit ei mitään miljonäärejä ole ja ansaitsevat palkkansa.
Ilman heitä kaikki työn hyöty valuu miljonääreille. Kukaan muu ei meitä puolusta.
Ja se mihin liitot suostuu riippuu jäsenistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut paskaa. Sinulle ovat ammattiliitot aikanaan neuvotelleet viisipäiväisen työviikon, kahdeksan tunnin työajan, loman pituuden ja lomarahan.
Jaa-a, niin vain minulla on osa-aikatyö 8 tuntia viikossa 10 euron tuntipalkalla. Työsopimuksessa lukee, että summa kattaa lomarahan, eli joo, olet oikeassa, saanhan minä tavallaan lomarahan tuossa huimassa palkassani. Paljonko luulet lomapäiviä kertyvän noilla tuntimääri
Hänen oma vikansa ettei hae oikeutta itselleen. Ei ne työpaikalle tule kysymään poljetaanko täällä Tessiä. Sitä varten se liitto on, että on juristit käytössä tuollaisia tilanteita varten.
Pienet ja keskisuuret yritykset joutuisivat melkoisiin vaikeuksiin, jos paikallisesti sovittaisiin palkoista ja muista työehdoista. Kun joutuu neuvottelemaan jokaisen työntekijän kanssa erikseen hänen työehdoistaan, niin siinä kuluu kallista työaikaa yrittäjältä ja samalla jää se varsinainen yritystoiminta hoitamatta.
Mitä ne yritykset tekisivät, jos joku pystyy sopimaan työntekijöidensä palkat yrityksille edullisiksi, mutta se toinen yritys ei saisi tuotteitaan kaupaksi, kun niiden hinnat nousisivat suurten palkkakustannusten takia entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Teen vuokratyötä. Palkkani on se mitä tes määrittää. Tuskin minua välittävä firma nostaa palkkaani vaikka asiakasta enemmän velottaisikin.
Välistäveto firma maksaa sinulle ja työnantaja enemmän tälle välistävetäjälle. Ihan näin arkijärjellä tuo tuntuu tyhmältä. Miksi sille välistä vetäjälle maksetaan? Järkevämmällä tavalla työnantaja maksaisi vähemmän ja silti olisi varaa maksaa sille työn tekijälle hiukan enemmän. No joo tähän on varmaan jokin kätevä kokoomuksen meriselitys ja satosen kaavio mainoksen kuvaksi. Kokeilkaa seuraavaksi söpöä kissanpentua kuvaksi niin se saattaa huiputtaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kolmelle eri vuokrafirmalle keikkoja ja ne tiesi sen, kävi niinkin että välittäjä soitti ja aloitti että meidän varmaan pitäisi sinun palkkaa nostaa oikealle tasolle, no minä että käyhän sekin, tein urakan valmiiksi ja vaihdoin sitten tälle vuokrafirmalle. Tosin ammattilaisena oli kysyntää ja tilaaja kysyi nimeltä töihin. Ei pidä tyytyä mitä annetaan vaan hakea parempi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Pienet ja keskisuuret yritykset joutuisivat melkoisiin vaikeuksiin, jos paikallisesti sovittaisiin palkoista ja muista työehdoista. Kun joutuu neuvottelemaan jokaisen työntekijän kanssa erikseen hänen työehdoistaan, niin siinä kuluu kallista työaikaa yrittäjältä ja samalla jää se varsinainen yritystoiminta hoitamatta.
Mitä ne yritykset tekisivät, jos joku pystyy sopimaan työntekijöidensä palkat yrityksille edullisiksi, mutta se toinen yritys ei saisi tuotteitaan kaupaksi, kun niiden hinnat nousisivat suurten palkkakustannusten takia entisestään.
Totta. Yrittäjänkin etu että on samat säännöt. Paljonhan voidaan nytkin sopia paikallisesti, kuten tes:siä suuremmat palkat. Sen sijaan harvalla alalla tes määrää palkat niin korkeaksi että halvemmalla edes kannattaisi palkata.
Moni yrittäjä vain luulee haluavansa kympin miehiä kun ei ole kokemusta niistä. Moni puurtaa sinnikkäästi viinan voimalla mutta lopulta joku niistä alkaa miettimään ja ryöstää firman koko kaluston😅
Meillä ei ole tessiä tai liittoa joten vuosittain kerron oman näkemykseni palkankorotuksesta ja perustelen sen. Kun ei kehitys enää miellytä kilpailutan itseni tai siirryn yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tessiä tai liittoa joten vuosittain kerron oman näkemykseni palkankorotuksesta ja perustelen sen. Kun ei kehitys enää miellytä kilpailutan itseni tai siirryn yrittäjäksi.
Sinulla on neuvotteluasema. Ymmärrätkö että kaikki eivät kuitenkaan ole siihen asemaan päässeet eikä voi päästä, ja kaikkien pitäisi silti työllään elää? 200 000 työtöntä odottaa jonossa määrittelemässä meidän pahnanpohjimmaisten neuvotteluasemaa vaikka tekeekin työnsä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Taas
Aina vain liiton johtoporras ja johtoporras.
Pamin pomoit ei mitään miljonäärejä ole ja ansaitsevat palkkansa.
Ilman heitä kaikki työn hyöty valuu miljonääreille. Kukaan muu ei meitä puolusta.
Ja se mihin liitot suostuu riippuu jäsenistöstä.
Pamin pomo ei ehkä ole miljonääri vielä, mutta en usko kauas menevän tuolla 160t vuosipalkalla jos yhtään siitä sijoittaa.
Eipä ole ay- pomoja kiinnostanut sinunkaltaisten työehdot.Helppo sopia 10 e tuntipalkkoja testissä ja muka puolustetaan työntekijöitä,just joo.