Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kaikki nyt valmiita sopimaan omat työehtonne työnantajanne kanssa?

Vierailija
20.02.2024 |

Muistakaa sitten kaikki asiat. Voitaisiinkin tehdä muistilistaa siitä mitkä asiat pitää osata neuvotella. Vai onko lie niin että työnantaja vain sanelee teille mitkä ovat hänen ehtonsa, voit sitten valita oletko siellä töissä vai et. 

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisesti sovitaan, että kaikki tinkii palkoista 20 prosenttia kunnes johtoryhmä on saanut uudet Audit. 

Vierailija
62/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sopinut jo ajat sitten ja muutamaan kertaan on pidetty muutosneuvottelutkin. Minulla on paremmat työehdot kuin samassa työssä sellaisella työnantajalla, joka noudattaa tessiä.

Eli olet korvattavissa heti kun joku tekee vähän halvemmalla työsi. Jos tämä menee läpi niin tulee aika mukavat ajat kuin voi myydä itsensä halvemmalla työnantajille. Jos vaikka tuntee kaltaisesi ihmisen josta ei pidä ja osaa hänen työnsä niin ei muuta kuin puhelu yrittäjälle ja paremmat ehdot pöytään. Oikeiston märkä päiväuni on käymässä toteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoissa mielivalta on rehottanut jo pitkään: kaikille tutkijoille ei riitä vakivakansseja, vaan suuri enemmistö on riippuvainen vakituisten suopeudesta. Tehtävientäytöt tapahtuvat salamyhkäisesti. Yliopistojen ulkopuolella on tieteen rahoittajia, mutta niiden rahanjaosta päättävät proffat. 

Vierailija
64/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko lie" on väärin.

Ymmärrän että kielioppi ei ole oleellisinta tällä palstalla mutta minullakin särähtää korvaan aina kun lienee-verbiä käytetään väärin. Ja sitä tapahtuu usein, en ymmärrä miksi sitä niin hanakasti käytetään kun ei kuitenkaan osata.

Vierailija
65/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee kovat neuvottelut, kun pikkufirma alkaa neuvottelemaan liiton kanssa paikallisesti.

Ollaan lakossa kunnes liksat tuplataan. Liitto maksaa 100€ päivässä lakkoavustusta kaikille 30 työntekijälle. Verottaja kyselee ennakkoverojen perään ja perustuslaina on taattu omalla nimellä, mitä teet?

a) itsarin

b) annat vaimon työsuhde-eduksi duunareille

Geelitukilla taas liian kova vauhti päällä. Ei ehtiny funtsimaan loppuun asti.

Vierailija
66/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa nyt varovaisia, ettei eteen heitetä ovelasti ehdotusta, joka on kuitenkin sanelu. Ay-pomot tunnistaa nämä hallituksen kepluilut, mutta tunnistatko sinä? Ja marssitko ulos "neuvottelusta", kun et saa mitään, mitä pyydät? Vailennätkö koko firmasta kuin leppäkeihäs.

Vierailija
67/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kannattaa muistaa se, että vaikka olisitkin korvaamaton, niin kilpailijafirmassa ei ehkä olekaan korvaamattomia työntekijöitä ja joku epätoivoinen suostuu tekemään huonommalla palkalla kuin sinä, jolloin oma työnantajasi on pulassa. Kilpailija saa kaupat, kun pystyy tarjoamaan saman halvemmalla. Se on markkinataloutta, kysynnän ja tarjonnan laki. 

Joku harva on tietysti siinä asemassa, että voi sanella palkkansa, mutta eipä sellaisia paljoa ole. Suurin osa on kuitenkin ihan tavallisia rivityöntekijöitä, jotka on helposti korvattavissa.

Eikös sekin kerro jostain markkinatilanteesta, jos joku suostuu tekemään halvemmalla? Minä uskon kysynnän ja tarjonnan lakiin. Toki silti ay-liikkeelläkin on historiassa tärkeä roolinsa ollut, etenkin teollistumisen alkuvaiheessa. Eihän aikaisemmin maaseutuyhteiskunnassa tunnettu työaikaa tai lomaa. Mutta nyt kun ollaan jo men

Kertoohan se siitä, että kun sosiaaliturvaa heikennetään, niin epätoivoisia työnhakijoita on yhä enemmän. Sosiaaliturva pitää osaltaan myös palkkatasoa yllä.

Vierailija
68/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on neuvoteltu. Liiton varaan ei voi luottaa näissä asioissa.

Ihan olet kesälomat, lomarahat, tauot ja muut neuvotellut? Sinä se seppä olet 😁

Eihän tässä hallituksen ajamassq uudistuksessa ole noista mainitsemistasi asioista edes kyse.

Kyllä se ikävä kyllä koskee niitäkin. Paikallinen sopiminen tarkoittaa juurikin sitä että sovitaan paikallisesti. Suomessa ei ole kattavaa lainsäädäntöä juurikaan mistään vaan kaikki perustuu työehtosopimuksiin. Meillä ei ole minimipalkkalakia joka takaisi pienimmän maksettavan palkan. Loma määräytyy sopimusten mukaisesti ja kaikki muukin.

Jaahas, malliesimerkki hyödyllisestä idiootista. 

Googlaappaa "vuosilomalaki", se on pakottavaa lainsäädäntöä josta ei TESsillä tai työsopimuksella voi poiketa, ellei erikseen ole siitä mainittu. 

Ja mitä tulee paikalliseen sopimiseen; tällä hetkellähän nimenomaan TES aloilla on jo paikallinen sopiminen sallittu. Jotenkin irvokasta, että nimenomaan TES aloilla voidaan poiketa työsopimuslain vähimmäisturvasta toisin kuin liittoihin kuulumattomilla aloilla.

Lukuvinkiksi annan työsopimuslain 13 luvun 7 pykälän, jossa on listattuna miltä osin TESsillä saa kusta liittoon kuuluvaa silmään koska "ammattiliitto valvoo ja neivottelee puolestamme". 

Kunnioittavin terveisin, 

Työoikeusjuristi

Vierailija
69/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on neuvoteltu. Liiton varaan ei voi luottaa näissä asioissa.

Ihan olet kesälomat, lomarahat, tauot ja muut neuvotellut? Sinä se seppä olet 😁

Eihän tässä hallituksen ajamassq uudistuksessa ole noista mainitsemistasi asioista edes kyse.

Kyllä se ikävä kyllä koskee niitäkin. Paikallinen sopiminen tarkoittaa juurikin sitä että sovitaan paikallisesti. Suomessa ei ole kattavaa lainsäädäntöä juurikaan mistään vaan kaikki perustuu työehtosopimuksiin. Meillä ei ole minimipalkkalakia joka takaisi pienimmän maksettavan palkan. Loma määräytyy sopimusten mukaisesti ja kaikki muukin.

Jaahas, malliesimerkki hyödyllisestä idiootista. 

Googlaapp

Työsuhdejuristi 🤣😂🤣🤣🤣

Vierailija
70/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neuvotellu paikallisesti omat työehtoni jo 10v ajan. 

Talvilomaa en ole pitänyt koskaan ja kesälomaa pidän 3vk. Vapaapäiviä minulla on silloin kun on hiljaisempaa töiden osalta. 

Palkkaa saan noin 4000e/kk ja koulutustasoni on ammattikoulu. Tienaan noin 1000e/kk enemmän mitä keskimäärin alallani tienataan.

Kannatan paikallista sopimista ja kuulun ytk.

M34

Vierailija
71/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sekin kerro jostain markkinatilanteesta, jos joku suostuu tekemään halvemmalla? Minä uskon kysynnän ja tarjonnan lakiin. Toki silti ay-liikkeelläkin on historiassa tärkeä roolinsa ollut, etenkin teollistumisen alkuvaiheessa. Eihän aikaisemmin maaseutuyhteiskunnassa tunnettu työaikaa tai lomaa. Mutta nyt kun ollaan jo menty ohi siitä teollisesta vaiheesta, niin annetaan tämän tietoyhteiskunnan muodostaa nyt omat työn tekemisen norminsa. 

Oletko koskaan kuullut tekoälystä?

Vierailija
72/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin olen. Mitä ongelmaa siinä nyt olisi. Jos en kelpaa tai saa palkkaa, niin voin irtisanoutua ihan vapaasti.

En oikeastaan haluaisi työpaikkaa, jossa minua pidettäisiin vain sen  takia kun joku liitto pakottaa.

Vierailija
73/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille YTK:n asiakkaille voisi siivota työsopimukset tyhjiksi. Sitten neuvottelisivat työpäivien ja työviikkojen pituuden, lomat, lomarahat jne. ihan tyhjältä pöydältä.

No niinhän tässä on joutunut tekemään.Lomarahoja en saa, tosin lomaakaan ei ole. Tuntipalkka 10 eur.

Puhut paskaa. Sinulle ovat ammattiliitot aikanaan neuvotelleet viisipäiväisen työviikon, kahdeksan tunnin työajan, loman pituuden ja lomarahan.

Joo ja Jeesus kuoli sinun syntiesi puolesta. Kai maksat kirkolle vieläkin?

Vierailija
74/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee parempi uusi mies tilalla osaa parempi suomipoika laiska rasisti. Muna iso.

Vierailija
75/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvilomaa en ole pitänyt koskaan ja kesälomaa pidän 3vk. Vapaapäiviä minulla on silloin kun on hiljaisempaa töiden osalta. 

Joo, onpa omaperäistä neuvotella vapaapäiviä silloin kun sinua ei edes töissä tarvita. :D Varmaan teet myös enemmän töitä silloin kun on kiirettä. Kylläpä sinä osaat hienosti neuvotella. Työnantaja ei milloinkaan olisi voinut keksiä samaa. 

Vierailija
76/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiselle sektorille pitää palkata paljon uusia päälliköistä ja johtajia neuvottelemaan. Julkkarilla työskentelee puoli miljoonaa työntekijää, kyllä siinä saa päivät pitkät neuvotella työehdoista.

Ei taida koskea julkkarin 600 000 virkaloista mitkään tosielämän asiat tai edes fysiikan lait. Sosialismin pyhä linnake.

Vierailija
77/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin lapanen, että mielelläni antaisin liiton neuvotella jatkossakin mun puolesta. Itse en osaisi mitään kuitenkaan vaatia.

Vierailija
78/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa saan noin 4000e/kk ja koulutustasoni on ammattikoulu. Tienaan noin 1000e/kk enemmän mitä keskimäärin alallani tienataan.

M34

Sullahan on lomaa vain murto-osa duunarin lomista, miten ihmeessä tyydyt tuohon? Vai onko rahapula niin paha että on pakko painaa?

Vierailija
79/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M34

Sullahan on lomaa vain murto-osa duunarin lomista, miten ihmeessä tyydyt tuohon? Vai onko rahapula niin paha että on pakko painaa?

Ei ole rahapulaa koska tienaan hyvin. Olen maksanut asuntolainani pois ja säästöäkin kertynyt hyvin. Tyydyn tähän työhön koska tästä tienas hyvin.

M34

Vierailija
80/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, onpa omaperäistä neuvotella vapaapäiviä silloin kun sinua ei edes töissä tarvita. :D Varmaan teet myös enemmän töitä silloin kun on kiirettä. Kylläpä sinä osaat hienosti neuvotella. Työnantaja ei milloinkaan olisi voinut keksiä samaa. 

Silloin se on fiksuinta pitää vapaapäiviä kun töissä on hiljaisempaa. Kuka on niin juntti että lähtee lomailemaan silloin kun töitä on paljon?

M34

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi