Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kaikki nyt valmiita sopimaan omat työehtonne työnantajanne kanssa?

Vierailija
20.02.2024 |

Muistakaa sitten kaikki asiat. Voitaisiinkin tehdä muistilistaa siitä mitkä asiat pitää osata neuvotella. Vai onko lie niin että työnantaja vain sanelee teille mitkä ovat hänen ehtonsa, voit sitten valita oletko siellä töissä vai et. 

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle työnteko on vapaaehtoista, jos ei nappaa niin menen kilpailijalle. Työmarkkinat määräävät minun ehtoni, en minä. Siksi en voi pyytää sataa tonnia kuussa, vaan tyydyn 8 tonniin.

T. Insinööri

Vierailija
22/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sopinut jo 23 vuotta. Palkka nousee aina pyydettäessä ja sairastaa saa omalla ilmoituksella 4 päivää. Palkka juoksee joka päivältä.

Ihmettelen miksi kaikki ei sovi paikallisesti.

Jos noin helppoa on, mikset pyydä palkankorotusta joka päivä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sopinut jo 23 vuotta. Palkka nousee aina pyydettäessä ja sairastaa saa omalla ilmoituksella 4 päivää. Palkka juoksee joka päivältä.

Ihmettelen miksi kaikki ei sovi paikallisesti.

Jos noin helppoa on, mikset pyydä palkankorotusta joka päivä?

Koska se ei olisi oikein työnantajaani kohtaan. Tiedän minkä arvoinen olen ja en lähde keulimaan.

Vierailija
24/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille YTK:n asiakkaille voisi siivota työsopimukset tyhjiksi. Sitten neuvottelisivat työpäivien ja työviikkojen pituuden, lomat, lomarahat jne. ihan tyhjältä pöydältä.

No niinhän tässä on joutunut tekemään.Lomarahoja en saa, tosin lomaakaan ei ole. Tuntipalkka 10 eur.

Puhut paskaa. Sinulle ovat ammattiliitot aikanaan neuvotelleet viisipäiväisen työviikon, kahdeksan tunnin työajan, loman pituuden ja lomarahan.

Jaa-a, niin vain minulla on osa-aikatyö 8 tuntia viikossa 10 euron tuntipalkalla. Työsopimuksessa lukee, että summa kattaa lomarahan, eli joo, olet oikeassa, saanhan minä tavallaan lomarahan tuossa huimassa palkassani. Paljonko luulet lomapäiviä kertyvän noilla tuntimäärillä?

Vierailija
25/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesta asiasta on jo paikallisesti neuvoteltu, mm. palkat.

Vierailija
26/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, jatkossa sulla voi olla vaikka 40h/vko ja yhtenä päivänä vaikka 3h aamulla ja 5h iltapäivällä. Ja tuntipalkka 10egee. 

Vierailija
27/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 30v. 

Takana 12 eri työpaikkaa opiskelujen ohessa, kesälomilla ja viimeiset 5v ihan kokoaikaisena (3 työnantajaa). 

Paskimmat työolot oli ainoassa liiton työpaikassa (SOL Siivouspalvelut) eli sen puoleen ei mitään luottoa liittoihin. 

Ps. Viimevuoden "inflaatiokorotus" oli 15%, paljos teillä liiton miehillä? :lol:

Vierailija
28/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kannattaa muistaa se, että vaikka olisitkin korvaamaton, niin kilpailijafirmassa ei ehkä olekaan korvaamattomia työntekijöitä ja joku epätoivoinen suostuu tekemään huonommalla palkalla kuin sinä, jolloin oma työnantajasi on pulassa. Kilpailija saa kaupat, kun pystyy tarjoamaan saman halvemmalla. Se on markkinataloutta, kysynnän ja tarjonnan laki. 

Joku harva on tietysti siinä asemassa, että voi sanella palkkansa, mutta eipä sellaisia paljoa ole. Suurin osa on kuitenkin ihan tavallisia rivityöntekijöitä, jotka on helposti korvattavissa.

Vierailija
29/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei kannata sairastua vakavasti. Eka pv maksuton niin tulee kalliiksi juosta sairaalassa vähintään kerran kuussa. 

Vierailija
30/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyse kuule paljon muusta kuin työoloista. 

Vierailija
31/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi harjoitella heti huomenna neuvottelemalla itselleen 1000 euron palkankorotuksen. 

Neuvottelin viimeksi 1200 euron korotuksen, vaihtamatta työpaikkaa, uusia tehtäviä kyllä oli tullut. Mutta ei se kaikissa tilanteissa tietysti ole perusteltua. 

Vierailija
32/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o.., bää-äää...

Vierailija
33/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kannattaa muistaa se, että vaikka olisitkin korvaamaton, niin kilpailijafirmassa ei ehkä olekaan korvaamattomia työntekijöitä ja joku epätoivoinen suostuu tekemään huonommalla palkalla kuin sinä, jolloin oma työnantajasi on pulassa. Kilpailija saa kaupat, kun pystyy tarjoamaan saman halvemmalla. Se on markkinataloutta, kysynnän ja tarjonnan laki. 

Joku harva on tietysti siinä asemassa, että voi sanella palkkansa, mutta eipä sellaisia paljoa ole. Suurin osa on kuitenkin ihan tavallisia rivityöntekijöitä, jotka on helposti korvattavissa.

Eikös sekin kerro jostain markkinatilanteesta, jos joku suostuu tekemään halvemmalla? Minä uskon kysynnän ja tarjonnan lakiin. Toki silti ay-liikkeelläkin on historiassa tärkeä roolinsa ollut, etenkin teollistumisen alkuvaiheessa. Eihän aikaisemmin maaseutuyhteiskunnassa tunnettu työaikaa tai lomaa. Mutta nyt kun ollaan jo menty ohi siitä teollisesta vaiheesta, niin annetaan tämän tietoyhteiskunnan muodostaa nyt omat työn tekemisen norminsa. 

Vierailija
34/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas sitä olisi? Nyt pitäisi jo pikapikaa saada peruskoulun ohjelmaan kursseja neuvottelutaktiikoista ja psykologisesta sodankäynnistä.

Vierailija
35/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynnän ja tarjonnan laki pakottaa myös tekemään uusia luovia ratkaisuja. Lähihoitajista on pula, mutta sen sijaan että olisi annettu lähihoitajille lisää palkkaa, onkin alettu palkkaamaan ulkomailta hoiva-avustajia. On hyödynnetty globalisaatiota tällä tavalla. 

Enkä usko että vientialoillakaan nähdään enää suuria palkankorotuksia. Mieluummin sinnekin hankitaan globaalia työvoimaa, joka tekee työt halvemmalla.

Yritys voi tällä tavalla menestyä, mutta tuskinpa siitä suomalaisille mitään hyvinvointia seuraa. 

Vierailija
36/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas sitä olisi? Nyt pitäisi jo pikapikaa saada peruskoulun ohjelmaan kursseja neuvottelutaktiikoista ja psykologisesta sodankäynnistä.

Minä olen kirjoittanut tekoälyyn kysymyksen että miten saa palkankorotuksen. Sieltä tulee hyvät ohjeet. 

Vierailija
37/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselle sektorille pitää palkata paljon uusia päälliköistä ja johtajia neuvottelemaan. Julkkarilla työskentelee puoli miljoonaa työntekijää, kyllä siinä saa päivät pitkät neuvotella työehdoista.

Vierailija
38/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näille YTK:n asiakkaille voisi siivota työsopimukset tyhjiksi. Sitten neuvottelisivat työpäivien ja työviikkojen pituuden, lomat, lomarahat jne. ihan tyhjältä pöydältä.

70 luvulla äityliloma oli 3 kk.voitais palata suihen.

Vierailija
39/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sovin" jo nyt. Teen vain rahakkaita, lisällisiä vuoroja ja määrittelen omat vapaat & lomat, niiden pituuden ja ajankohdat.

-keikkalainen

Vierailija
40/111 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pv te kaikki ootte niitä yli 60 v joiden vielä pitäisi jaksaa töissä. Ja nuoret vaan puskee nopeampina, halvempina, helpompina jne teän tilalle. Ei siinä auta neuvottelut. Eikä mikään maailman taito tai kokemus, maailmalta löytyy osaajia. Jäätte kakkosiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä