Työttömien kohtelu
Onko se samanlaista kuin täällä somessa? Eli järkyttävä haukkuminen, ulkopuolelle jättäminen, paheksuminen, pilkkaaminen jne.
Olen työssäkäyvä mutta ei ainakaan meillä työyhteisössä ole ollut tuota työttömien dissaamista. Meillä aika paljon muissa aiheissa keskustelut.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli yks tuttu vapaaehtoistöissä kerran kauan kauan, kauan sitten (ei siis mitään palkkaa, ei mitään). Työpaikalla sitten tarjosivat kakkua muille, mutta hänelle ei, sanottiin vaan, että koska olet vapaaehtoistyöntekijä niin sinulle ei mitään kakkuakaan tarjota.
Siis oikeasti?
Minä kertoisin noiden nimet koko kaupungille niin, että kun menisivät baariin olisivat posket punaisina niin, että näkyyv avaruuteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kaikki olette olleet sote-alalla työllistettynä????
Kyseessä on näihin ketjuihin pesiytyvä jankkaaja, joka spämmää tuota "työttömiä on siellä täällä tukityöllistettyinä" -juttuaan. On pilannut jo monta ketjua sillä, että vie enemmän palstatilaa kuin muut yhteensä.
Ne on totta. Senkin tyhmä puudeli.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön 58-v ja maksanut koko elämäni hyvin veroja. Ennen työttömyyttä palkka oli 6500 eli aika hyvin meni veroja. Ehkä nyt saisin tällä 550 e kuussa sitten olla ilman raippaa????
Vau, olet kyllä todellinen arjen sankari, miten pärjäät? Mää saan 800 e kuussa mutta kun siitä makselee kaiken niin todella tiukkaa tekee. Nostan Sulle hattua!
Aki Kangasharju arvioi puolestaan, että veronkorotusten rooli on sopeutustoimissa pienempi kuin menoleikkausten tai rakenteellisten uudistusten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mulla ystävät väheni sen jälkeen kun työttömyys pitkittyi. Ehkä johtuu siitä kun ei ole niin yhteistä puhuttavaa sen vuoksi eli erilainen elämäntilanne
Tästähän se on kiinni. Työttömän elämä on usein intohimotonta olemista ilman tulevaisuuden suunnitelmia. Mistä siinä sitten juttelee?
Kyllä mulla on suunnitelmia elämään ilman töitäkin. Eikö ihmisillä ole elämässä muuta mielenkiinnon kohteita kuin työ? Ei meillä edes kukaan jauha töistä kaveriporukassa. Kyllä puhutaan ihan kaikesta muusta. Maailman tilanteesta, harrastuksista, lemmikeistä, lapsista, elokuvista. Nyt ollaan menossa porukalla yhteiselle patikointiretkelle kesällä. Porukkaan kuuluu sekä työssäkäyviä että työttömiä, ketään ei kiinnosta puhua töistä kun elämässä on niiiin paljon muutakin.
Itse palkkatukitöissä kohdeltiin ihan hyvin, mutta minulle sanottiin, etteivät olisi halunneet palkata minua, koska olin liian vanha (30v) ja että työkkärin täti painosti palkkaamaan. Tämän sanonut oli itse minua vanhempi ja minä siis ikäloppu (?)
Jokatapauksessa töissä oletettiin, että ei ole muuta elämää ollenkaan ja jäänkö minä töiden jälkeen ilmaiseksi pelaamaan seurapelejä ja hengailemaan (ja dokaamaan). Myös työpaikan pikkujouluihin (kaikki varattuja ja varatut iskevät toisiansa) oletettiin ja toivottiin osallistuvan (ei kiitos) ikään kuin mitään muuta elämää ei olisi.
Itse palkkatöissä ei siis kiusattu ja työpaivät olivat melko löysiä (voin kyllä kuvitella kuinka ovat siellä verorahoilla ns. pöytää pitelemässä pystyssä), mutta sitä aiempi oli järjestelmällinen savustus, mustamaalaus ja lahjonta työpaikalta ulos jotta voisivat sen jälkeen palkata palkkatukipaikkaan töihin. Joten jos joku väittää, että työttömyys on omaa syytä niin ei todellakaan ole. Minun tapauksessa työttömyys johtui siitä, että minulle aiheutettiin tahalleen työttömyys jotta voitaisiin sitten palkata palkkatuella puoleksi vuodeksi.
Samoja kokemuksia kuin muillakin, olin työkokeilussa kun halusin saada vähän ekstrarahaa ja kun töitä ei löytynyt. Asenne oli samantien hyvin negatiivinen. Ihan ensimmäisenä tehtiin selväksi että olen heidän tiellään ja mulle on vaivalloista keksiä tekemistä. Yleensä myös sanottiin että istu sinä vaan kun me lähdetään tuonne, ei kestä kauan. Vaikka mielelläni olisin tehnyt jotain. Kuulin sitten kun puhuivat pukkarissa että pitäisi saada palkankorotus kun ottaa työttömiä vaivoikseen.
En mene enää ikinä työkokeiluun, mieluummin vaikka pajalle kuntouttavaan tekemään jotain koruja jos haluan saada sen ekstrarahan. Toki paras olisi palkkatyö mutta kun ei saa niin ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on näihin ketjuihin pesiytyvä jankkaaja, joka spämmää tuota "työttömiä on siellä täällä tukityöllistettyinä" -juttuaan. On pilannut jo monta ketjua sillä, että vie enemmän palstatilaa kuin muut yhteensä.
Ne on totta. Senkin tyhmä puudeli.
Työtön tulostaa huonekartan ja siinä on koneella nuo punaiset pallot, kun lääkäri määrää laboratoriokokeita ja sitten työtön tilaa ne. On ne lyhenteet, kirjaimia ja numeroita.
Ja diagnooseja työtön merkitsee, niissäkin on lyhenteet, kirjaimia ja numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää oon yhteiskunnan loinen ja makoilen kotona teidän rahoillanne, 800 e kuussa. Sillä ei oo mitään merkitystä että oon tehny 35 vuotta töitä ja maksanu veroni ja että se raha tulee YTK:lta. Anteeks et oon olemassa ja sori et oon syntyny...
Ei minua haittaa, älä suotta pyytele anteeksi.
Mutta haluaisin kuulla työttömiltä ovatko kohdanneet tätä haukkumista siis livenä tosielämässä vai huutaako ihmiset vaan netissä.
Ap
D
Olen ollut sote-alalla, missä töitä riittää jos pystyy 3 vuoroon ja kaikkiin hulluihin vaatimuksiin. Annas olla, jos vähänkin oli taukoa soppareiden välissä ja ilmoitti olevansa sillä hetkellä työtön. Ei varsinaista haukkumista tullut sentään, mutta voivottelua ja muistuttelua, miten alalla riittää töitä. Olihan se vähän pöyristyttävää, että sijaisena ei olis saanut pitää mitään levähdystä töiden välissä tai heti muistuteltiin töiden tekemisen tärkeydestä. Noh, uuvuinpa sitten todella pahasti eikä olo ole vieläkään entisenlainen yli 5 v jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää oon yhteiskunnan loinen ja makoilen kotona teidän rahoillanne, 800 e kuussa. Sillä ei oo mitään merkitystä että oon tehny 35 vuotta töitä ja maksanu veroni ja että se raha tulee YTK:lta. Anteeks et oon olemassa ja sori et oon syntyny...
Mutta haluaisin kuulla työttömiltä ovatko kohdanneet tätä haukkumista siis livenä tosielämässä vai huutaako ihmiset vaan netissä.
Ap
D
Olen ollut sote-alalla, missä töitä riittää jos pystyy 3 vuoroon ja kaikkiin hulluihin vaatimuksiin. Annas olla, jos vähänkin oli taukoa soppareiden välissä ja ilmoitti olevansa sillä hetkellä työtön. Ei varsinaista haukkumista tullut sentään, mutta voivottelua ja muistuttelua, miten alalla riittää töitä. Olihan se vähän pöyri
Olen tällä hetkellä töissä alalla, jossa riittää aina töitä. Mutta annas olla kun alan tekemään töitä niin aina tulee joku joka haluaa savustaa minut ulos takaisin työttömäksi tavalla tai toisella ja sitten vielä päälle haukutaan miten työttömyys on oma vika ja menisit siitä laiska töihin.
Ja työtön tilaa sairaalassa työ takseja. Baaritaksi, jos potilas menee makuuasennossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
D
Olen ollut sote-alalla, missä töitä riittää jos pystyy 3 vuoroon ja kaikkiin hulluihin vaatimuksiin. Annas olla, jos vähänkin oli taukoa soppareiden välissä ja ilmoitti olevansa sillä hetkellä työtön. Ei varsinaista haukkumista tullut sentään, mutta voivottelua ja muistuttelua, miten alalla riittää töitä. Olihan se vähän pöyri
Itse tein sijaisuuksia tosin eri alalla mutta vakkarit repi pelihousunsa kun olin välillä osan päivästä ja kun kysyivät että mihin meen seuraavaksi ja sanoin kotiin. Heitä ärsytti kun jäivät itse töihin ja minä en mennyt muualle kohteeseen. Saa kai sitä nyt h*lvetti sijaistaa just neljä tuntia jos niin on sovittu. Ja en edes nostanut soviteltua, mulla oli ihan omat syyt miksi tein lyhyitä keikkoja.
Ihmiset ovat joskus kummallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuo kuuluisa palstahullu Trade Hönö Tiainen 🤣
sitten se alkaa haukkumaan muiden kirjoittajien ulkonäköä????????? tai voivottelemaan "voi voi mitäs otot asuntolainaa" ymv
sairas, rasittava sääliöpelle se on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menet sairaalaan itse työkokeiluun työmarkkinatuella niin muista katsoa ne punaiset pallot, kun tilaat laboratoriokokeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menet sairaalaan itse työkokeiluun työmarkkinatuella niin muista katsoa ne punaiset pallot, kun tilaat laboratoriokokeita.
Menkää nyt muualle noiden pallojen kanssa, ketään ei kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
D
Olen ollut sote-alalla, missä töitä riittää jos pystyy 3 vuoroon ja kaikkiin hulluihin vaatimuksiin. Annas olla, jos vähänkin oli taukoa soppareiden välissä ja ilmoitti olevansa sillä hetkellä työtön. Ei varsinaista haukkumista tullut sentään, mutta voivottelua ja muistuttelua, mite
Olin aikoinaan eri alalla ja olisin halunnut tehdä paljon töitä. Firman henkilökuntaa lattiasta kattoon asti ja osaa asiakkaistakin ärsytti suuresti jos minulla oli työvuoroja ja he toivoivat, että menen kotiin ja tyyliin teen itsarin eikä minua enää olisi olemassa ollenkaan. Niin suuresti se heitä ärsytti kun olisin halunnut tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuo kuuluisa palstahullu Trade Hönö Tiainen 🤣
sitten se alkaa haukkumaan muiden kirjoittajien ulkonäköä????????? tai voivottelemaan "voi voi mitäs otot asuntolainaa" ymv
sairas, rasittava sääliöpelle se on
Sä olet itse pelle.
Kerro mulle mitä työkkärin virkailijat sitten tekevät. He kun eivät hommaa sulle töitä, he ei voi pitää työhaastattelua Metson yhtiöön ja valita sinne ketääm töihin.
Irtisanomissuojaa heikennetään onneksi.
Sinä menet katsomaan avoimet työpaikat ja teen kotona hakemuksen ja jos se hakemus on huono niin sua ei valita työhaastatteluun.
Hae valtiolle maksatusasiantuntijaksi. Sinne tuli yli 300 hakemusta.
Miten sinun hakemusteksti erottuu muista. Sastko työpaikan?