Työttömien kohtelu
Onko se samanlaista kuin täällä somessa? Eli järkyttävä haukkuminen, ulkopuolelle jättäminen, paheksuminen, pilkkaaminen jne.
Olen työssäkäyvä mutta ei ainakaan meillä työyhteisössä ole ollut tuota työttömien dissaamista. Meillä aika paljon muissa aiheissa keskustelut.
Kommentit (152)
Ei ole kysynys työttömien haukkumisesta. On kysymys kaikkien niiden ihmisten, työttömien tai työllisten, haukkumisesta, jotka eivät tee poliitikon työtä/ole valtion virastossa töissä.
Mää oon yhteiskunnan loinen ja makoilen kotona teidän rahoillanne, 800 e kuussa. Sillä ei oo mitään merkitystä että oon tehny 35 vuotta töitä ja maksanu veroni ja että se raha tulee YTK:lta. Anteeks et oon olemassa ja sori et oon syntyny...
Vierailija kirjoitti:
Mää oon yhteiskunnan loinen ja makoilen kotona teidän rahoillanne, 800 e kuussa. Sillä ei oo mitään merkitystä että oon tehny 35 vuotta töitä ja maksanu veroni ja että se raha tulee YTK:lta. Anteeks et oon olemassa ja sori et oon syntyny...
Ei minua haittaa, älä suotta pyytele anteeksi.
Mutta haluaisin kuulla työttömiltä ovatko kohdanneet tätä haukkumista siis livenä tosielämässä vai huutaako ihmiset vaan netissä.
Ap
Olen työkyvytön työtön, invalidi. Arjessa en kohtaa haukkumista. Jokainen minut näkevä käsittää etten kykene töihin. Kelan sekä eläkevakuutuksen lääkärit ovat ainoat jotka minut näkemättä tietävät minun olevan täysin työkykyinen. Tk-eläke hakemukset hylätään ihan suoriltaan. Täällä netissä ainoastaan olen törmännyt jopa minunkin haukkumiseen.
Jos mä olisin siivooja Stockalla ja tekisin kokoaikatöitä niin tulisitte kuitenkin haukkumaan minua, savustamaan minut työpaikalta työttömäksi, palkkaisitte ihmisiä vainoamaan minua Stockan ulkopuolelle valokuvaamaan minua ja ehdottelemaan härskejä ja palkkaisitte muka-asiakkaita tekemään muka reklamaatioita kuinka huonoa siivousjälkeä teen ja palkkaisitte sinne muka-asiakkaita heittelemään roskia lattialle ja kaatamaan punaviiniä lattialle ja sanomaan, että katsokaa, siivoojan syy, ei ole siivonnut tarpeeksi hyvin ja antakaa tuolle siivojalle potkut! Ja ai että matot on vinossa ja se on siivoojak syy! KOSKA ON VAAN PAKKO SAADA TOI TYÖNTEKIJÄ JUST MEILLE VALTIOLLE&POLITIIKKAAN/PASILAAN TÖIHIN ja ON PAKKO SAADA TOI NAINEN PARI TET TUA just yhelle tietylle ihmiselle.
Joten ei todellakaan ole kysymys työttömien haukkumisesta vaan savustamisesta työpaikalta ulos ja pari tt a mi sesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta haluaisin kuulla työttömiltä ovatko kohdanneet tätä haukkumista siis livenä tosielämässä vai huutaako ihmiset vaan netissä.
Ap
Sen verran tiedän ja olen kuullut kuinka työttömän selän takana juorutaan ja puhutaan pahaa, usein todella törkeästi. Että kyllä sitä tapahtuu palstan ulkopuolellakin, lähinnä ne kultalusikka perceessä syntyneet tätä harrastavat.
Netissä vaan törmännyt tähän. Eipä nuo uskalla päin naamaa sanoa koska sitten huomataankin että työttömyyteen on oikeita syitä, harvempi on tahallaan työtön. Ihmisiä vaan ärsyttää käydä töissä, pakko se on purkaa johonkin. Ja mikäs sen parempi kuin haukkua niitä joilla on "helpompaa".
Kerran kyllä ystäväni valitti kun olin työttömänä että voi kun itsekin saisi nukkua pitkään jne. No, jäi sitten työttömäksi muttei ollutkaan mitään herkkua kun raha ei riittänyt mihinkään:D Asenne muutti sen jälkeen.
Kun ole ollut työttömänä niin ei kukaan ole sanonut mitään tai kohdellut erilailla. On tietysti niitä jotka saattavat kehuskella että kyllä heille on aina töitä löytynyt, ei ole tarvinnut päivääkään olla työttömänä, kyllä ahkeralle hommia riittää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen kertonut vain yhdelle kirkkokaverilleni että olen työtön, hän ei haukkunut. Muille en ole uskaltanut kertoa, en edes omalle äidilleni.
Vierailija kirjoitti:
Kun ole ollut työttömänä niin ei kukaan ole sanonut mitään tai kohdellut erilailla. On tietysti niitä jotka saattavat kehuskella että kyllä heille on aina töitä löytynyt, ei ole tarvinnut päivääkään olla työttömänä, kyllä ahkeralle hommia riittää jne.
Ne on niitä vanhan kansan typeryyksiä kuten sekin, että lapsi tuo leivän tullessaan.
Ei ole oikeassa elämässä omalle kohdalle osunut minkäänlaista parjaamista.
Paitsi työkkärin oma ammatinvalintapsykologi tuli kyllä sellaisella asenteella ekaan tapaamiseen, että teki mieli tehdä siitä valitus. Ääni kellossaan muuttui kuitenkin, kun selvisi, että olen motivoitunut mutta vain vähän hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä ihan tosielämässä kuulee näitä samoja asenteita, te-virkailijoista teineihin ja eläkeläisiin.
"Menis nuokin nuoret töihin eikä vain potkisi palloa päivät pitkät". Eläkeläismummot vihaisena.
"Ootko sinä joku tukityöllistetty?" Nuori neiti nauroi pilkallisesti halveksuen myyjälle.
"Ei näille kannata mitään painoja laittaa" ylipainoinen työttömien kurssin vetäjä kuntosalin yrittäjälle pilkallisesti nauraen.
"Mekin maksetaan kaikkien työttömien makoilu" osapäiväinen myyjä, yh jolla 4 lasta. Saa elatustuet ja lapsilisät ja kokee että HÄN elättää työttömiä 😄.
Näin nämä asenteet on saatu iskostettua hyvin syvälle ihmisten alitajuntaan. Vuosikymmenien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kun olen ollut kokoaikatyöllisenä siivoojana niin kaikki ovat sanoneet että olen työtön ja menisit sinäkin loiseläjä töihin. Kun teen aamusta yöhön 7 päivänå viikossa töitä ja nukun 2 tuntia/pvä, käyn epätyypillisinä aikoina kaupassa, niin sanotaan, että sinä olet työtön ja menisit siitä vaan oikeisiin töihin. Kun yritän pestä työvaatteita kotona, että olisi puhtaat vaatteet töissä päällä niin naapurin akka kirjoittelee heippalappuja, että älä pese pyykkiä naapuri ja että huuhteluaine haisee hyh hyh kun haisee voimakkaalta ja pahalta ja pitöisi vaan kieltää tuoksujen käyttö kokonaan ja mielummin haistellaan paskan hajua.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin siivooja Stockalla ja tekisin kokoaikatöitä niin tulisitte kuitenkin haukkumaan minua, savustamaan minut työpaikalta työttömäksi, palkkaisitte ihmisiä vainoamaan minua Stockan ulkopuolelle valokuvaamaan minua ja ehdottelemaan härskejä ja palkkaisitte muka-asiakkaita tekemään muka reklamaatioita kuinka huonoa siivousjälkeä teen ja palkkaisitte sinne muka-asiakkaita heittelemään roskia lattialle ja kaatamaan punaviiniä lattialle ja sanomaan, että katsokaa, siivoojan syy, ei ole siivonnut tarpeeksi hyvin ja antakaa tuolle siivojalle potkut! Ja ai että matot on vinossa ja se on siivoojak syy! KOSKA ON VAAN PAKKO SAADA TOI TYÖNTEKIJÄ JUST MEILLE VALTIOLLE&POLITIIKKAAN/PASILAAN TÖIHIN ja ON PAKKO SAADA TOI NAINEN PARI TET TUA just yhelle tietylle ihmiselle.
Joten ei todellakaan ole kysymys työttömien haukkumisesta vaan savustamisesta työpaikalta ulos ja pari tt a mi sesta.
En ihan täysin ymmärtänyt mutta sen verran voin neuvoa että älä vaan ikinä mene Stockalle töihin! Päälliköt ja asiakkaat on ihan hul luja! Valituksia tulee ihan kaikesta ja sitte onkin päällikön haukuttavana. Esimerkkeinä: toiselle asiakkaalle on hymyilty enemmän, hymy on tekohymyä, ei ota toista asiakasta kesken asiakaspalvelun "ihan nopeesti vaan", jos on ruuhkaa niin pitää käskeä muita asiakkaita poistumaan että ko asiakas saa tehtyä ostoksensa miellyttävämmin, henkkarit on näytettävä kun tilanne sen vaatii ("onko ne nyt pakko näyttää joka kerta!"), jos vuoronumero on käytössä niin se vaan pitää ottaa vaikka vain ihan nopeesti tekisi jotain eikä muilla asiakkailla kuulemma ole kiire... jne jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen kertonut vain yhdelle kirkkokaverilleni että olen työtön, hän ei haukkunut. Muille en ole uskaltanut kertoa, en edes omalle äidilleni.
Minä en uskalla kertoa kellekään että olen työtön, en edes lähimmille ystävilleni, luulevat että olen tehnyt aina töitä. Vain Kela tietää.
Olen suuren osan elämästäni ollut työelämän ulkopuolella. Ainoa ihminen, joka tähän ikinä puuttui on anoppi.
Ulkopuoliset jotka eivät tunne minua hämmästyvät aina työttömyydestäni. Ulkoisesti näytän aina siistiltä ja olemukseni on ryhdikäs. Ystäväpiiri ja sukulaiset suhtautuvat ihan kuten ennen työttömyyttä. Vain muutaman olen huomannut jotenkin piikittelevän ja syrjivän. He ovat kummatkin matalapalkka alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sen verran tiedän ja olen kuullut kuinka työttömän selän takana juorutaan ja puhutaan pahaa, usein todella törkeästi. Että kyllä sitä tapahtuu palstan ulkopuolellakin, lähinnä ne kultalusikka perceessä syntyneet tätä harrastavat.
En ole tainnut puhutella enkä edes kuunnella kultalusikka perceessä syntyneitä, kun en ole tuollaista kuullut. Näillä seuduilla aika monet ovat kokeneet itse työttömyyden tai ainakin lähipiiriin kuuluu joku työtön.
Benin vaimo osui kerran samaan aikaan bussiin kanssani keskipäivällä ja ajatelkaa mitä hän jutteli toiselle akalle. No, että hyh hyh, mitä nuokin (bussin ulkopuolella olevat ihmiset) loisivat ja ovat ulkona tähän aikaan pöivästä ja menisivät vaan töihin siitä, ai, että tämä nykynuoriso on niin laiskaa porukkaa, ai, että (nuoria, matkalla kouluun tai työpaikalle).
No kyllä mulla ystävät väheni sen jälkeen kun työttömyys pitkittyi. Ehkä johtuu siitä kun ei ole niin yhteistä puhuttavaa sen vuoksi eli erilainen elämäntilanne