Miksi vanhempi ei nykyään jaksa hoitaa kahta omaa lastaan samanaikaisesti?
Ennemmin pitävät pientä 1-2v lasta isossa ryhmässä päiväkodissa taistelemassa huomiosta täydet päivät, jos uusi vauva syntyy. Sairaanakin koitetaan tuoda hoitoon, koska ei vaan jakseta yksin hoitaa toista omaa lasta vauvan lisäksi.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten leikkikerho 3h 3x viikossa on teidän mielestä hyvä idea, mutta päiväkoti 4h 3x viikossa kamalaa lapsen kiusausta?
Rehellisesti en tunne ketään esikoista, joka olisi ollut noin lyhyitä päiviä hoidossa. Kaikki on sen vähintään 8 tuntia päivässä aivan kuten töitä tekevienkin. Vaikka äiti siis lomalla kotona ja jopa siten, että molemmat ovat.
Aijaa, minä taas en tunne ketään jonka lapset olisi täysiä päiviä hoidossa jos ovat kotona. No, yhdellä tutulla oli täysaikainen hoitosopimus kun kotona oli kaksosvauvat, mutta ei se esikoinen silti ihan täyttä päivää tehnyt.
Minun nuorimman lapsen ryhmässä (alle 3v) on paljon kotona olevia äitejä vauvan kanssa, samaan aikaan tuovat ja hakevat isomman kuin minäkin etätö
Mistä sinä tiedät mitä ne kotona tekee? Kun mun lapset oli pieniä, minulla oli kotona oma firma. Selvisi että ne päiväkodin hoitajatkin oli luullleet minun olevan ns. vain kotona, vaikka tein ihan tulosta. Vein vain lapsen kotivaatteissa ja koiran kanssa, mikä sai sitten luulemaan moista. Nykyään työnteko on kaikkinensa yhä epätyypillisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus numerolle 74: kyllä, vauvanhoito tapahtuu 24/7, ja kyllä, olen täysimettänyt puoli vuotta kaikkia kolmea lastani.
En ole raahannut pikkuvauvaa pakkasessa omat rinnat paljaana samalla kun olen näprännyt isompien suksia kiinni. Enkä kannusta ketään muutakaan samaan. Varhaiskasvatus on olemassa osittain juuri siksi, että 4-5-vuotiaat voivat toimia ryhmässä eikä tarvitse piirtää ja muovailla - käytännössä tuijottaa ruutua sitä vauvan ensimmäistä talvea.
Silloin kun isot lapseni olivat pienempiä, imetin kyllä varsin kylmässä kevätsäässä vastasyntynyttä juosten samalla taaperon perässä. Ajattelin olevani tosi sankari. Eräs ulkomaalainen nainen katsoi minua säälien, ja silloin tajusin että mitä me täällä Suomessa vaadimme toisiltamme.
Mulla ongelman ratkaisu kantoreppu ja siihen päälle kantotakki. Siellä sain imetettyä kädet vapa
Monet isät on päivät töissä, ja kyllä ne isommat lapset on vaan ulkoilutettava ennen iltaa, ja ylipäätään keksittävä sitä virikettä päivään. Muuten on melkoisen levoton meininki kotona. Käytännössähän se arki menee niin, että eletään taaperon tahtiin ja vauva kulkee siinä mukana leikkipuistoissa, perhekerhoissa ja luistelukentällä. Herätetään vauva aamulla aikaisin, että ehditään viemään esikoinen sinne kerhoon jos sellainen on jne. Iltaisin sitten isä katsoo lapsia ja äiti tekee kotihommia kun ei niitä päivällä tahdo ennättää.
Onnistuu ihan mukavasti jos on suht leppoisa hyvin nukkuva vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus numerolle 74: kyllä, vauvanhoito tapahtuu 24/7, ja kyllä, olen täysimettänyt puoli vuotta kaikkia kolmea lastani.
En ole raahannut pikkuvauvaa pakkasessa omat rinnat paljaana samalla kun olen näprännyt isompien suksia kiinni. Enkä kannusta ketään muutakaan samaan. Varhaiskasvatus on olemassa osittain juuri siksi, että 4-5-vuotiaat voivat toimia ryhmässä eikä tarvitse piirtää ja muovailla - käytännössä tuijottaa ruutua sitä vauvan ensimmäistä talvea.
Silloin kun isot lapseni olivat pienempiä, imetin kyllä varsin kylmässä kevätsäässä vastasyntynyttä juosten samalla taaperon perässä. Ajattelin olevani tosi sankari. Eräs ulkomaalainen nainen katsoi minua säälien, ja silloin tajusin että mitä me täällä Suomessa vaadimme toisiltamme.
Okei, tällainen sävy saa juurikin vauvan + lapsen/lapsien hoitamisen kuulostamaan mahdottomalta vaikkei se sitä ole. Imettäminen taaperon säntäillessä ympäriinsä ulkona Edelleen arkijärkeä ja itseluottamusta tarvitaan vanhemmuudessa. Ihan siitä alkaen että kun jollain on nälkä niin lähdetään syömään. Leikit jää kesken, okei, seuraavana päivänä kokeillaan uudestaan. Ja selvä on että viisivuotiaan päivähoito vauvaperheessä on täysin eri asia kuin kaksivuotiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten leikkikerho 3h 3x viikossa on teidän mielestä hyvä idea, mutta päiväkoti 4h 3x viikossa kamalaa lapsen kiusausta?
Rehellisesti en tunne ketään esikoista, joka olisi ollut noin lyhyitä päiviä hoidossa. Kaikki on sen vähintään 8 tuntia päivässä aivan kuten töitä tekevienkin. Vaikka äiti siis lomalla kotona ja jopa siten, että molemmat ovat.
Aijaa, minä taas en tunne ketään jonka lapset olisi täysiä päiviä hoidossa jos ovat kotona. No, yhdellä tutulla oli täysaikainen hoitosopimus kun kotona oli kaksosvauvat, mutta ei se esikoinen silti ihan täyttä päivää tehnyt.
Minun nuorimman lapsen ryhmässä (alle 3v) on paljon kotona olevia äitejä vauvan kanssa, samaan ai
No ihan itse juttelevat siinä samaan aikaan viedessä hakiessa kun lapset leikkivät. Etkö sinä tunne yhtään lastesi kavereita tai heidän vanhempiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun nuorimman lapsen ryhmässä (alle 3v) on pa
No ei minulla ollut aikaa juoruilla josaain päiväkodin aidalla. Hassua että sinulla TYÖSSÄKÄYVÄLLÄ oli muka moiseen aikaa. Aamulla viedessä lähdin samantien ja hakiessa olin SEN OMAN LAPSENI kanssa, enkä haahuillut joutavia.
Vierailija kirjoitti:
Tää on tosi surullista ja ilmiö näkyy päiväkodissa. Tämä 1-2v isosisarus tuodaan pitkiksi päiviksi yleensä toisen vanhemman työaikojen mukaan, ei siis haetakaan aiemmin kotiin. Aivan kamalaksi mennyt.
Ihanko oikeasti tämä on ilmiö päiväkodissa, että 1-2v lapsi tuodaan päiväkotiin, kun perheeseen tulee uusi vauva?
Miten se on edes mahdollista, kun raskaus kestää 9kk ja äiti topuu edellisestä synnytyksestä, eikä välittömästi lääketiett. edes tule raskaaksi, kun äärettömän harvoin.
Nyt jotain tolkkua tähän vanhempien syyllistämiseen ja haukkumiseen, ainakin pitäisi muuttaa lasten ikiä, jotta kommentti olisi uskottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun nuorimman lapsen ryhmässä (alle 3v) on paljon kotona olevia äitejä vauvan kanssa, samaan ai
Ovat itse kertoneet. Meilläpäin lapset näkevät myös vapaa-ajalla puistoissa viikonloppuisin kavereitaan ja siinä samalla vanhemmat juttelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävellen liikkuessa samaa matkaa saa hyvin kuulumisia vaihdettua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tosi surullista ja ilmiö näkyy päiväkodissa. Tämä 1-2v isosisarus tuodaan pitkiksi päiviksi yleensä toisen vanhemman työaikojen mukaan, ei siis haetakaan aiemmin kotiin. Aivan kamalaksi mennyt.
Ihanko oikeasti tämä on ilmiö päiväkodissa, että 1-2v lapsi tuodaan päiväkotiin, kun perheeseen tulee uusi vauva?
Miten se on edes mahdollista, kun raskaus kestää 9kk ja äiti topuu edellisestä synnytyksestä, eikä välittömästi lääketiett. edes tule raskaaksi, kun äärettömän harvoin.
Nyt jotain tolkkua tähän vanhempien syyllistämiseen ja haukkumiseen, ainakin pitäisi muuttaa lasten ikiä, jotta kommentti olisi uskottava.
On yleistä. Nykyään lapset tehdään vanhempana ja pakon edessä pienemmällä ikäerolla kun hedelmällistä aikaa ei ole niin paljon jäljellä. Tutustu tilastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35% alle kolmevuotiaista on varhaiskasvatuksessa. https://www.stat.fi/julkaisu/ckwd9j2c8fbpq0c53mhrob1za
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn. Sä se vaan jaksat jauhaa paskaa 🥱
Miten niin? Näinhän se on tänä päivänä. Oletko itse yksi niistä, joka tuo lomillaankin lapsensa hoitoon, koska se on SINUN oikeus? Lapsen oikeuksista ja parhaasta viis (joka ei todellakaan ole ylipitkät päivät päiväkodin isossa ryhmässä, vaihtuvine hoitajineen).
Jos hoidosta joutuu kesällä kuitenkin maksamaan niin miksei toisi hoitoon? Ihan puhtaasti vaan päätös, että loma-ajoilta saa 300 euron päiväkotimaksun takaisin niin lasten määrä vähenee, kun voi sillä hinnalla palkata omankin hoitajan.
Toinen syy, että jos paikan menettää pidempien vapaiden takia niin sitten lapsia joutuu pitämään hoidossa, ettei lapsi joudu jonnekin monen kilometrin päähän hoitoon.
Puhtaasti päiväkotien huonoon päätöksentekoon liittyviä asioita. Onko päiväkotien johtajat ja kaupunginvaltuusto tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35% alle kolmevuotiaista on varhaiskasvatuksessa. https://www.stat.fi/julkaisu/ckwd9j2c8fbpq0c53mhrob1za
&nb
Ja kuinka isolla osalla siitä 35% on pienempi sisarus kotona? Suurin osa on varmasti hoidossa vanhempien ollessa töissä.
Älkää jaksako. Me pidimme 5-vuotiaanpäivähoidossa, koska vauva oli moniallerginen rintalapsi. Unia 15 minuutin pätkiä, myös öisin. Mulla lähti hiuksia tukoittain, en edes jälkikäteen muista ensimmäisestä vuodesta mitään. Koitin ulkoilla mahdollisimman paljon, mutta oli paukkupakkaset, kun vauva syntyi. Yritin nukkua hetkittäin päivisin, kun vauva nukahti rinnalle. Mitä ihmettä olisin voinut tuossa tilanteessa antaa vanhemmalle lapselle? Hoidossa oli tutut hoitajat ja ihanat ystävät. Isä vei ja haki. Ja oli kyllä illat ja yöt apuna ja tukena. Mutta vauva ei koskaan oppinut juomaan pullosta edes.
Vierailija kirjoitti:
Ei 90-luvulla hoitopaikkaan menty kun vanhempi oli kotona. Aamulla näytettiin ovea ja käskettiin pysymään jaloista kun perheessä oli vauva. Olin niin kateellinen lapsille jotka pääsivät päiväkotiin - siellä olisi saanut ruokaa ja olisi kiva ollut olla sisällä kun oli kylmä. Päiväkoti oli kuulema rahan hukkaa. Minun lapset ovat saaneet olla päiväkodissa kun olen ollut hoitovapaalla.
Jaa. Kyllä minä vaan olin päiväkodissa, vaikka isä makasi työttömänä kotona. Äiti kävi töissä.
Esikoinen oli (vielä kotihoidossa) 2,5 vuotta kun keskimmäinen syntyi eikä olisi tullut mieleenkään viedä häntä minnekään hoitoon! Tasan kolmen vuoden päästä syntyi kuopus. Silloin esikoinen oli "jo" 5,5v, kotona kasvanut ja esikoulu häämötti puolen vuoden päässä. Silloin totesin, että lapselle olisi parasta jo päästä vähän tutustumaan "laitoselämään", ennen jokapäiväistä esikoulua. Kerhot ei ollut vaihtoehto, koska silloin olisi pitänyt ostaa toinen auto. Eli vanhin meni päiväkotiin silloin 3 päivänä viikossa, puoleksi päiväksi. Lapsi viihtyi, mutta minä meinasin tulla hulluksi siihen kuskausrumbaan! Useamman kerran kävi mielessä ottaa lapsi takaisin kotiin, kuskaaminen oli niin rasittavaa. Mutta pakosta kestin, kun tiesin sen hoidon siihen tilanteeseen olevan parasta lapselle. Ihmettelin vain, että miten joku on niin hullu, että vie lapsen hoitoon, muuten vaan!
Lopuksi oma kokemus hoidossa viihtymisessä. Itse olin ihanalla perhepäivähoitajalla vauvasta asti ja kun olin n.3v, aloitin "kerhossa" 2 pv viikossa 4h. Minä nostin asiasta kauhean metelin, minä halusin sinne joka päivä! Äitini sanoi, ettei ollut muuta vaihtoehtoa, kun vaihtaa sopimukseni jokapäiväiseksi.
Aina ei pienen vauvan kanssa elo ole hattaraista tuhinaa. Ihan ymmärrettävää, että isompi lapsi voi olla tällöin edes osittain päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää jaksako. Me pidimme 5-vuotiaanpäivähoidossa, koska vauva oli moniallerginen rintalapsi. Unia 15 minuutin pätkiä, myös öisin. Mulla lähti hiuksia tukoittain, en edes jälkikäteen muista ensimmäisestä vuodesta mitään. Koitin ulkoilla mahdollisimman paljon, mutta oli paukkupakkaset, kun vauva syntyi. Yritin nukkua hetkittäin päivisin, kun vauva nukahti rinnalle. Mitä ihmettä olisin voinut tuossa tilanteessa antaa vanhemmalle lapselle? Hoidossa oli tutut hoitajat ja ihanat ystävät. Isä vei ja haki. Ja oli kyllä illat ja yöt apuna ja tukena. Mutta vauva ei koskaan oppinut juomaan pullosta edes.
Ei tämä ole mikään kurjuus kilpailu. Mulla 5 lasta 1v-1,5v välein, eikä olisi silti tullut mieleenkään viedä päiväkotiin uuden vauvan tieltä isompia. Kaikki meidän lapsista ei ole myöskään terveitä.
Aika moni lapsensa kotona hoitanut sankariäiti kertoo, ettei muista niistä vuosista juuri mitään, jotenkin vaan selviytyi siitä läpi. Että eipä sitä koskaan ole kaikki kovin hyvin jaksanut. Toiset on jaksanut ja toiset jaksaa edelleen. Ihmisillä on erilaisia tilanteita ja voimavaroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mikään kurjuus kilpailu. Mulla 5 lasta 1v-1,5v välein, eikä olisi silti tullut mieleenkään viedä päiväkotiin uuden vauvan tieltä isompia. Kaikki meidän lapsista ei ole myöskään terveitä.
Ei kurjuuskilpailu, mutta näköjään äitien paremmuuskilpailu kuitenkin. Sädekehäsi loisto suorastaan sokaisee 😇
Mä olen tehnyt etätöitä jo yli 10 vuotta ja pidän lounastauon joskus aiemin ja joskus myöhemin. En siis aina just nk lounasaikaan. Käytän lounastauolla koiran ulkona ja tuolla leikkipuistossa ei ole koskaan ketään. Ei päivällä eikä työpäivien jälkeen illalla. Kun omat lapseni olivat pieniä, ei isompia lapsia viety päiväkotiin, kun äiti jäi äitiyslomalle. Ja leikkipuistot olivatkin silloin täynnä alle kouluikäisiä lapsia. Myös rivitalojen ja kerrostalojen pihoilla oli lapsia. Ei ole enää. Tässä meidänkin taloyhtiössä asuu paljon lapsia, mutta ei heitä näy. Tai näkyy sen verran, kun vanhemmat pakkaavat lapsensa autoon ja vievät jonnekin. Sitten näkyy taas, kun lampsivat reppu selässä aamulla kouluun ja iltapäivällä koulusta kotiin.
Kyllä lapselle voi vuosikin olla pitkältä tuntuva aika, jos ei ole muita kavereita kuin äiti ja vauva. Ja sitten ne "vanhat" päiväkotikaverit ovatkin jo vuoden aikana löytäneet itselleen uudet ystävät. Oli ihan erilaista olla vanhempainvapailla aikana, jolloin hyvä kun olit saanut aamukahvisi juotua, kun ovikello jo soi ja oven takana oli lapsi kysymässä, tuleeks Tiina ulos. Ymmärrän siis vanhempia, jotka vievät isommat lapsensa päiväkotiin, jotta näillä olisi muutakin seuraa kuin äiti ja vauva.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/