Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taiteilijan suut huutavat nälästä ja vilusta: miksi sinä, pihi suomalainen, maksa kulttuurista mitään?

Vierailija
17.02.2024 |

Sinä et ymmärrä kulttuurin päälle mitään. Sinulla on korvat tuohesta ja silmät puuta. Et suostu mitään maksamaan kulttuurisista elämyksistä, jotka rikastuttaisivat noita aisteja. Lauantai-saunan jälkeen tuleva Elämäni biisi on sinulle kulttuuria. Ja siitäkään et mielellään Yle-maksua maksaisi. Minua niin hävettää. Häpeän puolestasi, koska sinä et kykene. 

Kommentit (193)

Vierailija
121/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellasten ihmisten jotka eivät ymmärrä taiteista ja kultuurirista ei kannata puhua heidän kanssa tästä mitään.. On ajan hukkaa... Parempi jättää omaan arvoonsa.. Ovat ihan oma rotu.... 🙈🙈🙈🙈🙈🤗🤗🤗🤗

Juuri näin... Onneksi seurapiirini ei hetä kuulu, ja karsin heidät kättelyssä, koska en moukkia siedä ,,,,

Jep... Härregod! Esim. Mozartin 40. sinfonia oli vielä 1900-luvun alussa eliitin musaa... Mutta voi ei! rahvas ihastui tuohon "lirutukseen" niin, että vislasivat sitä jopa kaduilla ja tekivät siitä iskelmäversioita. Tästä suivaantuneena kulttuurieliitti, eroittautuakseen moukista, alkoi suosia esim. Debussya (jonka claire de lune on kuulemma tutkimusten mukaan, kissojen suosikki)

Taidemaalari Ferdinand vo Wright maalasi joskus 1880-luvulla taulun "Taistelevat Metsot". Tästä tuli "paremman väen" kartanon rouvien ja -tyttärien ykkösaihe kanavatöihin ja ristipistotöihin. Se oli kulttuuria se, paitsi että rahvas pilasi senkin omimalla "Taistelevat metsot" omakseen, ja pian ei missään kulttuurikartanossa haluttu seinälle kuvaa "Taistelevista metsoista" kun se koristi joka rahvaan köyhälistötorpan seinää.

Vierailija
122/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on muuttanut taiteentekemisen peruuttamattomasti.

Pystyt kokemaan livekonsertit kotisohvalta. Napinpainallus, niin saat tutoriaalit ja nuotit, jos haluat soittaa jonkun kappaleen itse.

Taide on netissä. Voi vierailla virtuaalisesti mielenkiintoisten taiteilijoiden näyttelyissä.

Youtube on myös täynnä tutoriaaleja, missä taiteilijat näyttävät miten voit kotioloissa maalata tai kopioida heidän maalauksensa siveltimen veto vedolta. Youtube on täynnä näitä "maalaa mukana" videoita.

Käsityöläiset antavat kaavoja ja neulemalleja ja jopa opettavat, miten itse voit kutoa alusta asti jonkun kivan mallin.

Huippukokit jakavat auliisti reseptejään ja tekniikkavinkkejä.

Positiivista on, että monet on innostuneet tekemään itse ja netti on täynnä ideoita.

Ne ajat on ohi, kun mestarit varjelivat mustasukkaisesti tekniikoitaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some on muuttanut taiteentekemisen peruuttamattomasti.

Pystyt kokemaan livekonsertit kotisohvalta. Napinpainallus, niin saat tutoriaalit ja nuotit, jos haluat soittaa jonkun kappaleen itse.

Taide on netissä. Voi vierailla virtuaalisesti mielenkiintoisten taiteilijoiden näyttelyissä.

Youtube on myös täynnä tutoriaaleja, missä taiteilijat näyttävät miten voit kotioloissa maalata tai kopioida heidän maalauksensa siveltimen veto vedolta. Youtube on täynnä näitä "maalaa mukana" videoita.

Käsityöläiset antavat kaavoja ja neulemalleja ja jopa opettavat, miten itse voit kutoa alusta asti jonkun kivan mallin.

Huippukokit jakavat auliisti reseptejään ja tekniikkavinkkejä.

Positiivista on, että monet on innostuneet tekemään itse ja netti on täynnä ideoita.

Ne ajat on ohi, kun mestarit varjelivat mustasukkaisesti tekniikoitaan. 

Ja lähitulevaisuudessa tekoäly tekee kaikista taiteilijoista turhia. Elämme upeita aikoja!

Vierailija
124/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö taiteilijan tulisi kyetä elättämään itsensä ilman yhteiskunnan almuja? Onko "taiteelle" tarvetta, jos kukaan ei ole valmis maksamaan siitä?

Vierailija
125/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla riittää raha just ja just museokorttiin ja se rajaa sitten ne huvit. Konsertteihin ei mitään saumaa, ja leffojenkin osalta tyydyttävä Netflixiin.

enempään ei ole varaa.

Vierailija
126/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP saattaa olla taiteellinen mutta äidinkieli on kyllä pahasti hukassa.

...ja käytöstavat. AP on moukka.

Vierailija
127/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mahtaa olla hirveä meno taiteilijakoti Lallukassa! Kauhea huuto, itku ja hammasten kiristys yötä päivää 😳

Vierailija
128/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on taiteilija, elättää itsensä tilaustöillä ja apurahoja ei ole saanut eikä ole hakenutkaan. On kouluttautunut siinä sivussa ja pystyy tehdä muutakin elääkseen. 

Tunnen myös näyttelijöitä. Yhteistä monelle on ajattelutapa: mikä on sun, on myös mun. Yksi sanoi mulle, että voin lainata suksia, retkeilyautoa, järjestelmäkameraa, pyörää ja muuta kun mulla ne kerran on. Ilmaiseksi tietenkin. Asuu toisella puolella Suomea, joten laina-aika olisi varmaan pitkä. Kerran lainasin uudehkot sukset, sain takaisin jotkut ikivanhat lankut. Oli lainannut sukseni eteenpäin jollekin näyttelijäkaverille ilman lupaa ja sitten ei enää muistettu, mihin ne oli menneet. Korvausta en tietenkään saanut, kun palauttivat kuitenkin jotkut sukset. Saatesanoilla, käythän joka päivä töissä, on sulla varaa ostaa uudet. 

Kun onni ei ole myötä apurahojen kanssa, alkaa somessa itkuvirsi, kuinka epäreilua elämä on ja ei ole varaa. Yhteistyön merkeissä kinutaan ilmaismajoitusta ja tuotteita näkyvyyttä vastaan. Muiden matkustus on synneistä pahin ja sitä somessa ruoditaan, mutta itse kyllä lennellään ulkomaille, kun pitäähän taiteilijaresidenssiin päästä.

Koko apurahajärjestelmä on ihan järjetön. Jos ei tuottamallaan työllä elä tai suostuu tekemään sitä freelancerina ilman säännöllistä tuloa, pitäisi nöyrtyä tekemään jotain muuta silloin kun tuloja ei ole. Niin muutkin joutuvat tekemään...

Kyllä minäkin mielelläni tekisin vain taidetta, jos sillä eläisi. Kun tiedän, että harva sillä elää, hankin ammatin, jossa on kelvollinen palkka. Silloin pystyn säästämisellä hankkia asioita jotka haluan, ilman kerjäämistä. En tiedä onko muut maksaa-käyttäytymismalli  yleisempää kulttuurin alalla, vai onko minulla osunut muuten vaan lähipiiriin sellaiset. Kieltämättä kulttuurin harrastaminen on näiden myötä vähentynyt. 

Vierailija
129/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas tulee myötähäpeä kun joku ylistää suu vaahdossa maalausta jossa värejä on räiskitty summittain kankaalle, sävellystä mikä on ölinää ja paukutusta tai installaatiota joka koostuu kirpparilta ostetuista kengistä.

Kaikki y.o. teokset ovat muuten todellisia esimerkkejä.

Avaa aistisi! Yritä samaistua taiteilijan sanomaan. Tutki ja pohdiskele mielessäsi, mitä hän yrittää sanoa. Yllätä itsesi uuden äärellä.

AP

Se sanoo vain sitä että taiteilija on vinksahtanut.

Oikeaa musiikkia, oikeita kuvia. Niistä voi maksakin muttei tekotaiteellisesta sonnasta.

Jos taiteilija haluaa rahaa teoksistaan tekee taiteilija sellaisen teoksen jonka valtayleisö haluaa ostaa.

Kyllä se roiskemaalauskin menettelee silloin kun ne muodostavat jonkun kuvan. Enkä ole vieläkään sellaiseen törmännyt.

Vierailija
130/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas tulee myötähäpeä kun joku ylistää suu vaahdossa maalausta jossa värejä on räiskitty summittain kankaalle, sävellystä mikä on ölinää ja paukutusta tai installaatiota joka koostuu kirpparilta ostetuista kengistä.

Kaikki y.o. teokset ovat muuten todellisia esimerkkejä.

Avaa aistisi! Yritä samaistua taiteilijan sanomaan. Tutki ja pohdiskele mielessäsi, mitä hän yrittää sanoa. Yllätä itsesi uuden äärellä.

AP

Se sanoo vain sitä että taiteilija on vinksahtanut.

Oikeaa musiikkia, oikeita kuvia. Niistä voi maksakin muttei tekotaiteellisesta sonnasta.

Jos taiteilija haluaa rahaa teoksistaan tekee taiteilija sellaisen teoksen jonka valtayleisö haluaa ostaa.

Kyllä se roiskemaalauskin menettelee silloin kun ne muodos

Juuri näin. Joko taiteilija tekee sellaista taidetta, josta joku on valmis maksamaan, tai sitten jotain totaalisen uniikkia ja kohauttavaa, mitä ei ole ennen nähty. Totuushan on, että 99 prosenttia taiteesta on keskinkertaista, latteaa, tai suorastaan paskaa. Taiteilijaksi ei opita koulussa, vaikka tekniikka olisikin hallussa, jos näkemys puuttuu. Ja näkemystä on vain poikkeusyksilöillä. Kaupallisen paskan tekeminen mahdollistaa sitten ne kokeilut ja kehittymisen. Tunnetutkin taiteilijat joutuivat tekemään tilaustöitä.

Vierailija
131/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilu (kilpaurheilu siis) on samanlainen asia, joka pitäisi korjata. Siihenkään ei pitäisi työntää yhteiskunnan varoja. Jos joku kaupallinen yhtiö haluaa sponssata kilpaurheilijaa, niin hyvä niin ja onnea kyseiselle urheilijalle. Meidän ei myöskään tarvitse tunkea itseämme maana mihinkään urheilukishoihin. Ne ovat korruptoitunteita systeemejä enkä usko sanovani väärää tottuutta, jos väitän, että iso osa urheilumaailman huipuista käyttää kiellettyjä aineita.  Onko se nyt sen väärti, että saa nimensä jonnekin maailman pisimmälle hyppääjien listaan tai nopeimmin juoksevien.

Vierailija
132/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on helppo vastata. Minulla ei ole ostovoimaa. Kulttuuri kiinnostais kyllä. 

Mitenkäs se tupakka ja viina? Ala karsia turhista kuluista!

AP

En juo viinaa enkä tupakoi 

Vierailija
133/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuet pois kaikilta. Pärjäähän ne tatuointitaiteilijatkin nykyään paremmin kuin hyvin ilman mitään apurahoja.

Vierailija
134/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkista rahaa ei pidä antaa kulttuurille.

Olen samaa mieltä. Sellainen kulttuuri säilykööt, josta kansalaiset haluaa itse maksaa täyden hinnan. Kulttuuri on tärkeä osa yhteiskuntia, mutta yhteiskuntien ei tule elättää kulttuurin tuottajia. Jos tuet lakkautettaisiin, niin kulttuurin luominen avautuisi kaikille halukkaille. Nyt se on erilaisten pienten piirien toimijoiden päätäntävallassa. Ite-taide on parasta. Eivät saa apurahoja mistään, mutta aina silloin tällöin joku heistä ponnistautuu koko kansan tietoisuuteen.

Katariina Souri on hyvä esimerkki tästä. Tulee taidepiirien ulkopuolelta ilman apurahoja mutta menestyy silti. Virallisten piirien vastustuksesta huolimatta.

Souri nyt menestyy sillä, että on älynnyt ja onnistunut tekemään median avulla itsestään brändin. Sillä brändillä ei ole mitään tekemistä vakavasti otettavan taiteen kanssa. Laumasielut lähtevät mukaan brändipyöritykseen arvostelukyvyn riittämättömyyden vuoksi. Epäkypsiä, epävarmoja ihmisinä.

Vierailija
135/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Sellainen kulttuuri säilykööt, josta kansalaiset haluaa itse maksaa täyden hinnan. Kulttuuri on tärkeä osa yhteiskuntia, mutta yhteiskuntien ei tule elättää kulttuurin tuottajia. Jos tuet lakkautettaisiin, niin kulttuurin luominen avautuisi kaikille halukkaille. Nyt se on erilaisten pienten piirien toimijoiden päätäntävallassa. Ite-taide on parasta. Eivät saa apurahoja mistään, mutta aina silloin tällöin joku heistä ponnistautuu koko kansan tietoisuuteen.

Katariina Souri on hyvä esimerkki tästä. Tulee taidepiirien ulkopuolelta ilman apurahoja mutta menestyy silti. Virallisten piirien vastustuksesta huolimatta.

Souri nyt menestyy sillä, että on älynnyt

Souri elättää itsensä taiteellaan ja sekös vihervasukkeja vituttaa. Souri on löytänyt maksavan yleisön. Toisin on näillä wokejulistajilla ja spermakusipaskaseosta tehosekoittimessa pyörittävillä.

Vierailija
136/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kitaran rämpytyäjät ja kankaan töhetäjät ovat olevinaan suuria taiteilijoita joiden teoksista kuuluu maksaa miljoona. Puhutaan korulauseita telkkarissa ja yritetään että ei vaan tarvitse mennä päivä töihin. Koske hän suuri taiteilija määrittelee oman aikansa ja haluaa vaikka herätä iltapäivällä luomaan tai yöllä niin rahaa pitää saada teoksilla paljon. Jos hänen teksesta ei joku pidä hän ei vain ymmärrä taidetta. Kuka vaan voi ruveta kutsumaan itseään taiteilijaksi koska sitä ei voi määritellä kuka on ja mikä on oikeasti sitä. 

Vierailija
137/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat kuulua itse näihin sisäänpäinlämpiäviin kateellisiin piireihin. Näin itse sen Lux Helsinki teoksen ja Sourilla oli mielestäni paras niistä maalauksista vaikka siellä tulikin kuulutuksena varoituksia jostain stereotypiasta. Ihme touhua.

Vierailija
138/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kataelen televisiosta pääasiassa ulkolaisia tv-ohjelmia, luen pääasiassa ulkolaisia kirjoja ja kuuntelen ulkolaista musiikkia. Suomalainen taide/viihde on mitäänsanomatonta.

Vierailija
139/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SOurin taiteesta pidän kovasti. Kauniita värejä, ihania tauluja. 

Vierailija
140/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy AP sitä taidettasi suoraan kuluttajille ja rikastu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme