Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taiteilijan suut huutavat nälästä ja vilusta: miksi sinä, pihi suomalainen, maksa kulttuurista mitään?

Vierailija
17.02.2024 |

Sinä et ymmärrä kulttuurin päälle mitään. Sinulla on korvat tuohesta ja silmät puuta. Et suostu mitään maksamaan kulttuurisista elämyksistä, jotka rikastuttaisivat noita aisteja. Lauantai-saunan jälkeen tuleva Elämäni biisi on sinulle kulttuuria. Ja siitäkään et mielellään Yle-maksua maksaisi. Minua niin hävettää. Häpeän puolestasi, koska sinä et kykene. 

Kommentit (193)

Vierailija
101/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeä on kokonaan omalla puolellasi, ryssänpersu.

Tai sinun svakkineukkutaiteilijan retku

Vierailija
102/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Kyllä minä ja mieheni ainakin kulutamme kulttuuria ja taidetta monipuolisesti ja maksamme siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuluta kulttuuria muuten kuin bändikeikkojen ja kepeiden teatteresitysten muodossa. Koen kuitenkin avustavani taiteijoita ja kulttuurintekijöitä ihan riittävästi verojen muodossa. Taiteilijan ammatti on valinta. Suurin osa veronmaksajista haluasi ansaita elantonsa rakkaan harrastuksensa myötä, kuten moni wanna be artist haluaa tehdä. Tämä ei useinkaan ole Suomessa mahdollista.

Jos taiteilijat pysyisivät kokonaan erossa politiikasta (punaviherpaskasta) heitä voisi jotenkin vielä arvostaa.

Vierailija
104/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellasten ihmisten jotka eivät ymmärrä taiteista ja kultuurirista ei kannata puhua heidän kanssa tästä mitään.. On ajan hukkaa... Parempi jättää omaan arvoonsa.. Ovat ihan oma rotu.... 🙈🙈🙈🙈🙈🤗🤗🤗🤗

Juuri näin... Onneksi seurapiirini ei hetä kuulu, ja karsin heidät kättelyssä, koska en moukkia siedä ,,,,

Vierailija
105/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ei ole rahaa! Hyvä kun saa halvimman ruuan maksettua.

Vierailija
106/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuluta kulttuuria muuten kuin bändikeikkojen ja kepeiden teatteresitysten muodossa. Koen kuitenkin avustavani taiteijoita ja kulttuurintekijöitä ihan riittävästi verojen muodossa. Taiteilijan ammatti on valinta. Suurin osa veronmaksajista haluasi ansaita elantonsa rakkaan harrastuksensa myötä, kuten moni wanna be artist haluaa tehdä. Tämä ei useinkaan ole Suomessa mahdollista.

Jos taiteilijat pysyisivät kokonaan erossa politiikasta (punaviherpaskasta) heitä voisi jotenkin vielä arvostaa.

Useimmat taiteilijat ovat kommunisteja. Vesa-Matti Loiri oli ainut jota ei politiikka kiinnostanut. Suomen kaikkien aikojen suurin taiteilija.

Vierailija
107/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP saattaa olla taiteellinen mutta äidinkieli on kyllä pahasti hukassa.

Tuskin ap on mitään muuta kuin kulturellin ihmisen parodiaa larppaava trolli.

Vierailija
108/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammattitaiteilija. Ei minulla ole mitään hätää: tilaustöitä, apurahoja ja tekijänoikeuskorvauksia.

Vierailija
109/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helvetissä heittäisin rahaa käytännössä roskiin, ja menisin katsomaan jotain sellaista mistä en pidä. Pääasiassa käyn livekeikoilla, mutta todella harvoin käyn katsomassa suomalaisia artisteja. Näissä ei vain ole mitään sellaista, mikä itseäni kiinnostaa.

Vierailija
110/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pötyä persulasta.

Persut vihaavat suomalaista taidetta ja kulttuuria, koska eivät tajua mitään mistään Uuno Turhapuroa fiksummasta.

Minä kun en ole persu ja maksan verotkin mielelläni, maksan myös kulttuurista ja taiteesta, joita kulutan aika paljonkin. Ikinä en ole maksamatta näihin livahtanut :D

Itse kunkin omaa typeryyttä, jos ei vaivaudu käymään oopperassa tai teatterissa tai taidenäyttelyissä. Veroilla muuten urheiluakin tuetaan, esimerkiksi lätkää. Se on kulttuuria myös. Ilmeisesti ainut kulttuurin laji ryyppäämisen ohella, jota persut arvostavat, mutta minä vuorostani en.

Itse olen klassisen musiikin suurkuluttaja mutta kuuntelen sitä mielummin kotisohvalta kuulokkeilla kun lähden konserttiin haistelemaan muiden ilmavaivoja, parfyymeitä ja hikeä. Tai että sietäisin sitä paksua tyyppiä, joka pursuaa minunkin paikalleni tai että kuuntelisin sitä yskimistä tai röhimistä.

Kuvaamataiteesta en nykyään saa mitään kiksejä. Kaikki näyttää kuin ne olisi tehty kärsimättöminä ja "sielu tyhjänä". Kertakäyttötaidetta, jonka tarkoitus on kohauttaa kerran, jos kohauttaa. 

Vierailija
111/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen, mutta lähisuvustani ainoa, jolla on taidehankintoja. Muut ostavat autoja, uusimpia puhelimia sekä tietokoneita, taulutelevisioita ja ulkomaanmatkoja ja minä puolestani paikallisten kuvataiteilijoiden teoksia. Sellaisia, joita oikeasti mielin.

Vierailija
112/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkista rahaa ei pidä antaa kulttuurille.

Vierailija
113/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytaide ei ole sellaista, josta haluaisin maksaa. Minulle pitäisi maksaa siitä, että vaivaudun tulemaan paikalle katsomaan tai kokemaan.

Vierailija
114/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilijoiden kannattaa turvata elantonsa kahdella ammatilla, jos ei oleniin hyvä, että pelkkä taiteilu elättäisi. 

Vierailija
115/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Kulttuurialankin pitää tulla toimeen omillaan.

Miksi pitäisi väkisin tukea sellaista kuonaa minkä näkemisestä ihmiset eivät ole valmiita mitään maksamaan.

Vierailija
116/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee joku 1500 vuodessa museoihin, teatteriin, keikkoihin, kirjoihin leffalippuihin ja festareille. En juurikaan osta taidetta mutta julisteita ja kortteja kyllä.

Vierailija
117/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Sellainen kulttuuri säilykööt, josta kansalaiset haluaa itse maksaa täyden hinnan. Kulttuuri on tärkeä osa yhteiskuntia, mutta yhteiskuntien ei tule elättää kulttuurin tuottajia. Jos tuet lakkautettaisiin, niin kulttuurin luominen avautuisi kaikille halukkaille. Nyt se on erilaisten pienten piirien toimijoiden päätäntävallassa. Ite-taide on parasta. Eivät saa apurahoja mistään, mutta aina silloin tällöin joku heistä ponnistautuu koko kansan tietoisuuteen.

Vierailija
118/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ette maksa taiteesta mitään. Olen luovalla alalla, mutta ihmiset kilpailuttaa minunkin työni muiden tekijöiden kanssa ja ottaa halvimman, vaikka se olisi täysi tunari. 

Vierailija
119/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taiteilijoiden kannattaa turvata elantonsa kahdella ammatilla, jos ei oleniin hyvä, että pelkkä taiteilu elättäisi. 

Kuule useimmilla taiteilijoilla on kaksi ammattia. Hyvin monet meistä saa leipänsä esim. opettamisesta tai toimittajan työstä. Eräs tunnettu suomalainen kirjailija pitää lääkärinvastaanottoa. Mieti itse paljonko siinä jää aikaa varsinaisen taiteen tekemiselle.

Voin kertoa että leipämme on murusina maailmalla. Saa kadehtia.

Vierailija
120/193 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Sellainen kulttuuri säilykööt, josta kansalaiset haluaa itse maksaa täyden hinnan. Kulttuuri on tärkeä osa yhteiskuntia, mutta yhteiskuntien ei tule elättää kulttuurin tuottajia. Jos tuet lakkautettaisiin, niin kulttuurin luominen avautuisi kaikille halukkaille. Nyt se on erilaisten pienten piirien toimijoiden päätäntävallassa. Ite-taide on parasta. Eivät saa apurahoja mistään, mutta aina silloin tällöin joku heistä ponnistautuu koko kansan tietoisuuteen.

Katariina Souri on hyvä esimerkki tästä. Tulee taidepiirien ulkopuolelta ilman apurahoja mutta menestyy silti. Virallisten piirien vastustuksesta huolimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän