Taiteilijan suut huutavat nälästä ja vilusta: miksi sinä, pihi suomalainen, maksa kulttuurista mitään?
Sinä et ymmärrä kulttuurin päälle mitään. Sinulla on korvat tuohesta ja silmät puuta. Et suostu mitään maksamaan kulttuurisista elämyksistä, jotka rikastuttaisivat noita aisteja. Lauantai-saunan jälkeen tuleva Elämäni biisi on sinulle kulttuuria. Ja siitäkään et mielellään Yle-maksua maksaisi. Minua niin hävettää. Häpeän puolestasi, koska sinä et kykene.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Taidekin nykyään lähinnä mädätystä ja wokea. Sitä ei tähän maailmaan enempää kaivata.
Olet varmaan persu jolle riittää tv salatut elämät.. Saat anteeksi sillä osa ihmisistä ei ymmärrä taiteista, musiikista, suunnittelusta yms....sellaisen kanssa en voi olla kaveri puhumattakaan seukkailla.
Ongelmahan on se, että kulttuuria tuotetaan aivan liikaa. Minua ei haittaa, vaikka yhtään uutta kirjaa ei julkaistaisi. En elämäni aikana ehdi millään lukea kuin pienen osan siitä, mitä viimeisen sadan vuoden aikana on julkaistu. Samoin minulle riittää tähän mennessä tehdyt maalaukset, veistokset, levyt, elokuvat, tv sarjat. Niidenkin tarjonta on suurempi kuin mitä ehdin loppuelämäni aikana kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en ymmärrä nykytaidetta ja nykykulttuuria. Miksi maksaisin käynnistä taidenäyttelyssä, jossa teokset ovat surkeampia kuin esikouluikäisen lapsenlapseni tekemät? Tai menisin katsomaan teatteriesityksiä, joissa kielenkäyttö on samaa tasoa kuin nuorisolla metrossa?
Haasta itsesi. Voi avautua yllättäviä uusia maailmoja.
AP
Joka arkipäivähän mä haastankin, kun menen metrolla töihin. Yllättäviä maailmoja sieltä tosiaan löytyy. Onneksi ei ihan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Apurahasysteemi on muuten keksitty ja peräisin Neukkulasta. Haluttiin toverijärjestelmällä varmistaa taiteen yhdenmukaisuus.
Hah, taiteen tukijoita ja mesenaatteja on ollut aina.
Koska taide ja musiikki ei kiinnosta. Luen paljon ja kuuntelen äänikirjoja, ja niistä kyllä maksan. Muutoin olen ns. tiedeihminen.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa tästä kulttuurista vaikuttaa tuotetun kovassa huumepöhnässä.
Siksikö taiteilijat elävät nälässä kun kaikki tulot menevät tuon muusan hankkimiseen.
Kirjoittamasi kertoo sinun sivistystason taiteen aloista jatekijöistä.. Älä yleistä.. Montako taiteilijaa tunnet henk.koht...ja ketä.. 🍀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on helppo vastata. Minulla ei ole ostovoimaa. Kulttuuri kiinnostais kyllä.
JA muutenkin koko aika ajetaan lisää kiristyksiä kaikkeen ja muita kummia juttuja, niin tässä vaiheessa ei paljoa pensselinvedot paljoa nappaa. Kaksi kaveria laitto omalle kampaamolle lapun luukulle, kun ei ole asiakkaita, kun ei ole varaa käydä tai ihmiset muuten vaan elää säästeliäästi karsien ns turhia menoja. Yks kaveri kertoi, kun on autokorjaamossa töissä, niin yhtäkkiä oli kalenterisssa yli kuukauden rako, kun ei ole yhtään asiakasta tuomassa autoa huoltoon. Ollut alalla 25 vuotta ja ei ole ikinä ollut tilanne tämä. Vaikka osa ihmisistä on myynyt auton ja ostanut pyörän tilalle jne, mutta osa ajaa edelleen autolla ja huoltaa sitä autoa. Nyt tilanne on se, että ihmetellään.
Tästä aiheesta on ollut jo useampi ketju että kaikki rahat menee ruokaan. Mitään ei jää yli. Ei sitä millään inflaatiolla selitetä. Minäkin luovuin autostani, parturikäynneistä, elokuvateattereista, baareista jne vain sen takia koska pieni kori sapuskaa on aina sen 50euroa
On myös paljon niitä taiteilijoita jotka voisivat ansaita elantonsa paremmin jollakin toisella työllä kokonaan tai sitten osittain jos taiteilijan työ ei täysin elätä. Tälläisessä tilanteessa on muistettava oma vastuu omasta elämästä sillä ei ole oikeinkaan pakottaa ketään maksamaan väkisin yhtään mistään. Kaikista ei tule koskaan taiteellisen alan työllä itsäensä tai perhettänsä elättävää ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on se, että kulttuuria tuotetaan aivan liikaa. Minua ei haittaa, vaikka yhtään uutta kirjaa ei julkaistaisi. En elämäni aikana ehdi millään lukea kuin pienen osan siitä, mitä viimeisen sadan vuoden aikana on julkaistu. Samoin minulle riittää tähän mennessä tehdyt maalaukset, veistokset, levyt, elokuvat, tv sarjat. Niidenkin tarjonta on suurempi kuin mitä ehdin loppuelämäni aikana kuluttaa.
Sinulle riittää mutta enemmistölle ei, koska suuntaukset ja maailma muuttuu joka alueella... YMMÄRSITKÖ.
Vierailija kirjoitti:
Apurahasysteemi on muuten keksitty ja peräisin Neukkulasta. Haluttiin toverijärjestelmällä varmistaa taiteen yhdenmukaisuus.
Hyvästä asiasta on jälleen tehty paha asia vain siksi että ajat muuttuvat ja ihmisten ymmärrys sekä luovuuden taso siinä samassa. Tässä yhteiskunnassa ei saa arvostusta oikeista syistä johtuen eikä mielestäni pitäisi hassata rahaa sitten huvikseenkaan jos potentiaalisia kohteita ei ole. Sekin aiheuttaa lopulta harmia. Järkeä asioihin sekä rahankäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani koko kulttuuriala saakin kuolla. Hyvin pärjättiin pandemian aikanakin ilman kulttuurielämyksiä. Pelkkä menoerä. Menkää oikeisiin töihin.
Olet persu.. Saat anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap nyt vain menisi lähihoitajakouluun.Hyvästä taiteesta kyllä maksetaan.
Sinun laisen kanssa ei rakenna keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on helppo vastata. Minulla ei ole ostovoimaa. Kulttuuri kiinnostais kyllä.
Tämäkin on todellinen ongelma. Kiitos että toit asian esille. Huomaan vastauksista että ymmärrys on puutteellista asioista monellakin tavalla.
Käyn kulttuuriseteleillä katsomassa suomalaista urheilua, lähinnä futista ja joskus harvoin suomilätkää. Parasta kulttuuria mitä voi olla :sydän:
Vierailija kirjoitti:
Nykytaiteesta kauheasti viitsi maksaa. Muutama kymppi siitä, että saat ihailla jotain maaliroiskeita seinällä.
Hyvä kommentti tämäkin. Ymmärrän yleistyksen sillä tulisi osata arvostaa oikeita tekijöitä. Jos sellaisia ei ole, älkää mielistelkö ja maksako roskasta.
Vierailija kirjoitti:
Taidekin nykyään lähinnä mädätystä ja wokea. Sitä ei tähän maailmaan enempää kaivata.
Niin sitä tekotaidetta. Taidetta on lisäksi hyvin paljon erilaista eikä valitettavasti kaikkea oikein voisi niputtaa samaan kategoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap nyt vain menisi lähihoitajakouluun.Hyvästä taiteesta kyllä maksetaan.
Sinun laisen kanssa ei rakenna keskustella.
Opettele suomea.
koska olen köyhä yksiössä asuva hädin tuskin rahat edes ruokaan ja laskuihin riittävä
Vierailija kirjoitti:
Taiteilijat haluavat valtion tuille, siksi monet heistä kannattavat k o m m u n i s m i a eli v i h e r v a s e m m i s t o l a i s u u t t a .
Olisi kiva leikkiä loputtomiin muiden rahoilla, hehehehe. Leikin voi julistaa taiteeksi, pyhäksi lehmäksi.
Sen lisäksi kannattavat ter**risteja.
Suuri osa tästä kulttuurista vaikuttaa tuotetun kovassa huumepöhnässä.
Siksikö taiteilijat elävät nälässä kun kaikki tulot menevät tuon muusan hankkimiseen.