Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suojaosan poistuminen. Mitä ihmettä?

Vierailija
16.02.2024 |

Voisko joku mua fiksumpi nyt selittää nää asumistuen leikkaukset ja suoja-osan poistumisen? Onko pienipalkkainen osa-aikatyö enää millään tavalla kannattavaa.

Jos siis tienaan vaikka kuvitteellisesti 400 € Bruttona työstäni toukokuussa. Työttömyystuki on nyt 744,20 e brutto ja nettona 595,36 e. Asumistuki tällä hetkellä 357,60 €. Miten työttömyystuen määrä lasketaan ilman suojaosaa ja kuinka paljon on asumistuki leikkauksen jälkeen?

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljonäärinä voisit myös antaa työpaikkasi jollekin enemmän tarvitsevalle, mutta kun ei ole niitä hoksottimia suotu.

En kuule siihen edes voi vaikuttaa kuka paikalleni tulisi jos jättäisin työt. yli 90% varmuudella työ ei tulisi edes olemaan Suomessa jos näissä hommissa lopettaisin, vaan työpaikka avattaisiin pääkonttorille, joka ei ole Suomessa vaan muualla euroopassa. 

Niin. Olet siis rikas ja silti naimisissa työpaikkasi kanssa. I rest my case.

Vierailija
82/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä aloitin tässä työpaikassani 1600 €/kk BRUTTOpalkalla työmatkan ollessa 300 km/päivä...."

"Työnsankarin mitali tulossa postissa. Älä kuitenkaan odota muiden olevan yhtä typeriä. -eri"

- Tämä laskelmoivuus tulee karsiutumaan uudistuksilla.

Joku puhui meillä olevan perustulon. Väärin, sitä meillä ei ole ja se, että ihmiset näin kuvittelevat on ongelma, joka sekin toivottavasti tulee jäämään historiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työllistynyt työttömänä just pieniin silpputöihin tyyliin 20 - 50 tuntia per kuukausi.  Jatkossa kynnyts vastaanottaa näitä töitä kasvaa suojaosan poistumisen myötä. Mietin että minun on jopa kannattavaa muuttaa asumaan johonkin halvempaan maahan kuten Puolaan ja nostaa siellä työttömyysturvaa. Jos sitten työnhaku tuottaa tulosta ja pääsen haastatteluun, niin Puolasta pääsen Suomeen nopeasti ellei haastattelu hoidu etänä.

Eli olet tyypillinen esimerkki tukiloisesta, joka ei edes yritä itse elättää itseään. Juuri kaltaistesi takia koko tukijärjestelmä tulee ajaa alas.

Juuri totesin että työllistyn silpputöihin 20 - 50 tuntia per kuukausi, mutta  kokoaikatöitä en ole saanut, mistä maksetaan esim. 2200 e per kk, mik

Arvatenkin menit hiihtämällä kesät talvet ja kävellen. 

Vierailija
84/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnsankarin mitali tulossa postissa. Älä kuitenkaan odota muiden olevan yhtä typeriä. -eri

Niin. Minähän se olen typerä kun menin töihin ja olen nykyään miljonääri sekä ylimmässä palkkadesiilissä ja kateuslistalla. Toisin kuin se joka maksimoi omat omat tukensa.

Kyllä, olet typerä, jos kuvittelet, että nykytyöelämä toimii noin. Kun et mistään mitään tiedä, ei kannata kommentoida.

Siis minä, joka on tälläkin hetkellä työelämässä ei tiedä kuinka työelämä toimii? Jep jep... Ei teillä loisilla mielikuvituksesta ole ainakaan puutetta. Ei varsinkaan kun keksitään kuinka ei tarvitsisi omaa elämistään rahoittaa.

Soita psykiatrisen päivystykseen. Ne saattaisi ottaa sinut sisään ihan pelkällä soitolla.

Vierailija
85/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljonäärinä voisit myös antaa työpaikkasi jollekin enemmän tarvitsevalle, mutta kun ei ole niitä hoksottimia suotu.

En kuule siihen edes voi vaikuttaa kuka paikalleni tulisi jos jättäisin työt. yli 90% varmuudella työ ei tulisi edes olemaan Suomessa jos näissä hommissa lopettaisin, vaan työpaikka avattaisiin pääkonttorille, joka ei ole Suomessa vaan muualla euroopassa. 

Olet siis rikas ja silti naimisissa työpaikkasi kanssa. Kuinka huonosti voi asiansa hoitaa?

Vierailija
86/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojaosa toimi kannustiminena vastaanottaa pätkätöitä.  Suojaosan poistumisen jälkeen 1.4 alkaen kynnys vastaanottaa pätkätöitä on korkeampi.  Tämä on virhe hallitukselta, jos sen tavoite on nostaa työllisyyttä.  Kaikki työ ei ole kokoaikaista.

Siksi pitää tukiankin leikata. Nälkä on ihan hyvä kannustin, että työt alkavat loisille maistumaan.

Siivoappas vähän sitä suutasi ja ala kunnioittamaan kanssa ihmisiäsi. 

Alan heti kunnioittamaan kun alkavat edes yrittämään elättämään itsensä.

Miltä se tuntuu kun on noin tyhmä?? Oikeasti kiinnostaa. Et sinä muualla uskalla huudella noita juttujasi kuin täällä mutta kertoohan se sinusta aika paljon kuitenkin.

Vierailija
87/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyötä ei enää jatkossa kannata tehdä, ja kun kokopäivätöitäkin on 5000 vs. 300 000 työtöntä (jonka lisäksi tulee entiset osa-aikatyölliset) niin ei voi kun todeta, että metsään meni ja pahasti. Miten suojaosuuden poisto tuo 295 000 uutta kokoaikaista työpaikkaa? Orpo ja Purra vois ihan omin pikkusanoin selittää.

Niin. Suojaosaa ei koskaan olisi pitänyt ottaa käyttöön, koska sen ainoa vaikutus on ollut osa-aikatöiden lisääntyminen jopa sellaisilla työpaikoilla, joilla kokoaikatyöntekijä on korvattu useilla osa-aikaisilla työntekijöillä. Lisäksi laiskat on totutettu tekemään töitä vain juuri ja juuri sen suojaosan verran. Typerä kokeilu koko suojaosa 

Juuri näin. Minulle on useampikin kauppias valittanut että pitää palkata liikaa osa-aikaisia kun nykyiset eivät

Enpä usko että kukaan noista osa-aikaisista on ollut sellainen että tekisi vain sen kolme työvuoroa kuukaudessa, joka mahtuu suojaosan sisään. Tukien menemisestä valittaja on todennäköisesti sellainen, jolle kauppias maksaa huonointa mahdollista minimipalkkaa ja tästä johtuen hän ei koko aika työlläkään tienaa merkittävästi enempää, kuin mitä tuista jää. Paljon työvuoroja tekeviin suojaosan poisto ei vaikuta oikeastaan mitenkään koska tähän astikin palkka on ollut niin suuri että se on syönyt työttömyysturvan kokonaan pois jatkossa se vaan tapahtuu 150€ aiemmin.

Vierailija
88/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys ettei tule ratkaisuja haukkumisen sijaan... 

Vierailija
89/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otatte itseänne niskasta kiinni ja alatte tekemään töitä, ja lopetatte "tuet menee" märinänne. Siinä ratkaisu.

Sitten elätte sillä palkalla minkä saatte. Jos ei riitä hankitte paremmin palkattua työtä tai teette enemmän tunteja.

Vierailija
90/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

otatte itseänne niskasta kiinni ja alatte tekemään töitä, ja lopetatte "tuet menee" märinänne. Siinä ratkaisu.

Sitten elätte sillä palkalla minkä saatte. Jos ei riitä hankitte paremmin palkattua työtä tai teette enemmän tunteja.

Sitä että aina vain jankkaa samaa kun ei halua ottaa selvää asioista, kutsutaan typeryydeksi. 

Vierailija
91/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä että aina vain jankkaa samaa kun ei halua ottaa selvää asioista, kutsutaan typeryydeksi. 

Ei ole minun ongelmani ratkaista teidän ongelmia. Minulla riittää raha hyvin, ja nimenomaan siksi että olen aina tarttunut eteen tuleviin työtilaisuuksiin, enkä katsonut työtä alaspäin "koska tuet menee".

Vierailija
92/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minun ongelmani ratkaista teidän ongelmia. Minulla riittää raha hyvin, ja nimenomaan siksi että olen aina tarttunut eteen tuleviin työtilaisuuksiin, enkä katsonut työtä alaspäin "koska tuet menee".

Joo plaa plaa plaa, miten jatkossa lapset hoidetaan? Kerro nyt. Kuka sijaistaa? Kerro!!! Ei maailman kaikki työt ole kokoaikaisia.

Vierailija
93/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinä tai kukaan läheisistäsi ei tue näiden tukiloisten työllisyyttä käyttämällä heidän palveluitaan.  

Mahtavaa, että teidän töissä on esim vain kokoaikaisia siivoajia.

Ja teillä varmaan on ihanan lapsirakas työyhteisö kun voitte teidän erityiset, eka- ja tokaluokkalaiset ja satunnaisesti päiväkotilapsetkin ottaa töihin mukaan. Saatteko työajalla hakea lapset koulusta sinne työpaikalle hoitoon? Onneksi sulla on rahaa, että voit palkata kokoaikasen avustajan tarvittaessa läheisellesi

Miten olet muuten selvittänyt ettei kaupassa sua palvele joku loinen? Tai teidän lounasravintolassa?

Vierailija
94/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyötä ei enää jatkossa kannata tehdä, ja kun kokopäivätöitäkin on 5000 vs. 300 000 työtöntä (jonka lisäksi tulee entiset osa-aikatyölliset) niin ei voi kun todeta, että metsään meni ja pahasti. Miten suojaosuuden poisto tuo 295 000 uutta kokoaikaista työpaikkaa? Orpo ja Purra vois ihan omin pikkusanoin selittää.

Niin. Suojaosaa ei koskaan olisi pitänyt ottaa käyttöön, koska sen ainoa vaikutus on ollut osa-aikatöiden lisääntyminen jopa sellaisilla työpaikoilla, joilla kokoaikatyöntekijä on korvattu useilla osa-aikaisilla työntekijöillä. Lisäksi laiskat on totutettu tekemään töitä vain juuri ja juuri sen suojaosan verran. Typerä kokeilu koko suojaosa 

Juuri näin. Minulle on useampikin kauppias valittanut että pit

Kyllä se on ihan sen vika, että suojaosuutta 300 e ei ole nostettu pysyvästi vaikka 500 tai 700 euroon. Sen takia ihmiset tekee sen tasan 300 koska 300 yli tulee kannustinloukku, jonka puitteissa ei kannata tehdä töitä eli palkka on isompi kuin 300, mutta pienempi kuin se mitä kannattaa tehdä rahallisesti (jokaisella se vähän on eri tietenkin mikä on kannattavaa) tai sitten ei saa lisää tunteja vaikka haluaisi. Jatkossa ihmiset tekee sen 150 ja tasan eikä sen enempää. 150 euron ja sen summan mitä kannattaa tehdä kokoaikaisesti välillä on iso kannustinloukku ja nyt se on vielä isompi kuin ennen. 

Kokoaikatöitä on jatkossa yhä vähemmän kuin ennen ja ne ovat yleensä määräaikaisia tai sitten työnantaja on niin kusipää, ettei sinne kannata mennä millään summalla koskaan ikinä.

Osa-aikaisista tulee olemaan huutava pula ja kas, mistä ne otetaan, ulkomailta tietty, varmaan Venäjältä ja Virosta.

Vierailija
95/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ ON kannattavaa. Saathan siitä palkkaa ja näin katat ainakin OSAN omasta elatuksestasi.

Tarkoitat kai sinun elatuksestasi. Koska punaiselle ristillehän aapeen haluat tekevän töitä. Jos verotus on varkautta keskiluokan mielestä, niin kyllä köyhäkin kuitenkin samaan eläinlajiin kuuluu. 

Vierailija
96/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei jää. Blyyh.

Vierailija
97/136 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sulle kelpaa se ainoa oikea ratkaisu: MENE TÖIHIN 

Siinä sulle neuvo

Vierailija
98/136 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu. Osa-aikatyö on vähemmän kannattavaa ja toimeentulotuki vuoden alussa tulleen korotuksen kanssa alkaa houkuttaa yhä enemmän.

Vierailija
99/136 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska aina seurata näitä jotka kertoo ettei työnteko kiinnosta.

Kohta ne asumistuet poistetaan kokonaan. Katsotaan alkaako sit kiinnostaa.

Vierailija
100/136 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi tulee taantumaan jos nämä mustavalkoiset "työlliset" on näin junttia kansaa. Alkaa todellakin mennä usko SUOMEEN. Automatisaatiokaan ei ole näille tuttu juttu?????? Kuuntelevat jotain muutamaa irrallista vapaat ihmistä maailmassa ..mikä onkin oikein hyvä asia jos vähään tyytyy.. ja kaikki muut köyhät työttömät on pelkkää paskaa. Kertokaa mikä on ikä? Jos ikä on yli neljäkymmentä niin pitäisi sitä järkeä JO OLLA. Maailma muuttuu.