Suojaosan poistuminen. Mitä ihmettä?
Voisko joku mua fiksumpi nyt selittää nää asumistuen leikkaukset ja suoja-osan poistumisen? Onko pienipalkkainen osa-aikatyö enää millään tavalla kannattavaa.
Jos siis tienaan vaikka kuvitteellisesti 400 € Bruttona työstäni toukokuussa. Työttömyystuki on nyt 744,20 e brutto ja nettona 595,36 e. Asumistuki tällä hetkellä 357,60 €. Miten työttömyystuen määrä lasketaan ilman suojaosaa ja kuinka paljon on asumistuki leikkauksen jälkeen?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Minun tulot on 1700€. Maksan veroja, enkä saa toimeentulotukea. Mutta asumistukea saan, koska minulla on myös huollettavia. Ja konajan kiristyy. Ja viedään pieniä rahoja pois, mutta niillä on iso vaikutus. Ymmärrän, että ihmiset haluaa rangaista työttömiä ja TT saajia. Mutta miksi pitää leikata juuri köyhimmästä päästä? Ja juuri niistä kohdista, jotka pitää ihmiset työelämässä kiinni jollain tavoin. Väitän että talla esim hoitajien kato kiihtyy. Moni perushoitaja tekee keikkaa, koska valipaikkoja ei hirveästi ole. Nyt ei kannata mitkään riskit ja akan vaihto on väkisin edessä. No tiedetään, mistä joukosta uusia koulutetaan...väkisin.
Ja muutenkin työn saaminen on lopulta työnantajasta kiinni. Itse en tiedä miten vaikuttaa leikkaukset mutta enköhän pärjää.
Olen lapsiperheellinen (vuoroviikot lapset mulla ja olen etävanhrmpi) niin toimeentulotuessa kuulun lapsiperheisiin eli se tuki osin kompensoi leikkauksia mutta en tiedä miten paljoa mutta en stressaa asiaa yhtään. Sen näkee sitten.
Saan osa-aikatyön palkkan, toimeentulotukea, työmarkkinatukea,asumistukea,kela maksaa sähköt ja vesimaksun sit tulee 100€ yhtä tukea mihin leikkaukset ei vaikuta eikä se raha vaikuta muihin tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ ON kannattavaa. Saathan siitä palkkaa ja näin katat ainakin OSAN omasta elatuksestasi.
Kuvittele nyt tilanne missä saat työstäsi palkkaa 2000e netto ja kun teet vaikkapa ylitöitä 150eurolla niin se vähentää palkkaasi 150e, joten saat sen 2000e netto. Jos teet 1800e töitä niin saat 2000e netto. Tulosi ei kasva, et saa yhtään nostettua elintasoasi, mutta auto kuluu ja on ylipäätään pakko pitää sitä lisätyön takia, vaatteet kuluu, parturikulut juoksee, lapsille ei jää aikaa... Kannustaako?
TUET eivät ole PALKKAA.
Ihmisten ensisijainen velvollisuus on itse elättää itsensä.
Älä jaksa. Kukaan ei tee töitä huvikseen. Jos työn tekeminen tarkoittaa sitä että että sulla on saman verran rahaa kuin työttömänä, ei juuri kukaan viitsi vapaa-aikaansa töissä käyttää. Se on käytännössä ilmaiseksi työn tekemistä. Saati sitten jos työtä tehdessä rahaa tulee yhtä paljon kuin työttömänä, mutta kulut ovat työn takia suuremmat.
Saan määräaikaisessa osapäivätyössä n.1200e brutto tällä hetkellä. Olen saanut soviteltua n.300e/kk. Ei asumistukea, koska puoliso töissä ja 2 lasta. Lisänä n.200e lapsilisä. Huhtikuun jälkeen soviteltu pienenee. Oletan, että jatkossa soviteltu lähes poistuu. Työpaikallani ei mahdollista saada lisää tunteja. Osa-aikatyö kannattaa minulla myös huhtikuun jälkeen, vaikka tulot pienenevät. Kotiin ei kannata jäädä mutta viikkotunteja oltava tarpeeksi 20-30.
Siis 1200e netto korjaus edelliseen viestiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse saa osa-aikatyöstä nettona kilometrikorvauksineen 600€/kk. Tunteja tulee joka toinen viikko n. 10 ja joka toinen viikko n. 18. Kilometrikorvauksen saan kohteesta missä käyn joka toinen viikko 2 kertaa. Sinne matkaa edestakss kotoa 68km. Siitä yhdestä viikosta saan kilometrikorvauksia n. 77€. Jää siinä voitolle yli 50€ koska alle 20€ menee viikossa siellä työpaikalla käymiseen.
Vierailija kirjoitti:
https://santerikarki.fi/2023/10/09/laskelmat-sen-osoittavat-orpon-halli…
Tästä taulukosta näkee karusti miten helposti jää tulot toimeentulotuen perusosan alle, vaik kävisikin työssä :(
No ei se ihme, että kupoissa eiittää keikkoja. Keikat sopivat kotona suville nuorille, jotka eivät miutenkaan saa mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saa osa-aikatyöstä nettona kilometrikorvauksineen 600€/kk. Tunteja tulee joka toinen viikko n. 10 ja joka toinen viikko n. 18. Kilometrikorvauksen saan kohteesta missä käyn joka toinen viikko 2 kertaa. Sinne matkaa edestakss kotoa 68km. Siitä yhdestä viikosta saan kilometrikorvauksia n. 77€. Jää siinä voitolle yli 50€ koska alle 20€ menee viikossa siellä työpaikalla käymiseen.
Minulla on mahdollisuus säätää palkkaani itse. Voin vaikuttaa itse siihen onko se alle 150 e tai tuhansia euroja. Tällä systeemillä se jää alle 150 e eikä kukaan saa tulospalkkiota, en minä, ei ulosotto, ei te-toimisto, ei supo eikä kunta.
Jokainen tienattu euro vähentää tukia 50 senttiä.
Persut ovat aina pettäneet. Äänestin heitä, mutta tämä oli vika tikki. Näen Riikan suorastaan häijyläisenä nykyään. Pettivät meidät äänestäjät. Persujen alamäki tästä alkoi. Ei heitä kukaan enää äänestä...
Vierailija kirjoitti:
Se korvautuu toimeentulotuessa. Lisäksi 150 e saa tienata toimeentulotuen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se korvautuu toimeentulotuessa. Lisäksi 150 e saa tienata toimeentulotuen päälle.
Toimeentulotuessa maksetaan myös sähkölaskut, välttämättömät terveysmenot, kotivakuutukset, asiakirjat jne. perustoimeentulotuen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ ON kannattavaa. Saathan siitä palkkaa ja näin katat ainakin OSAN omasta elatuksestasi.
Kuvittele nyt tilanne missä saat työstäsi palkkaa 2000e netto ja kun teet vaikkapa ylitöitä 150eurolla niin se vähentää palkkaasi 150e, joten saat sen 2000e netto. Jos teet 1800e töitä niin saat 2000e netto. Tulosi ei kasva, et saa yhtään nostettua elintasoasi, mutta auto kuluu ja on ylipäätään pakko pitää sitä lisätyön takia, vaatteet kuluu, parturikulut juoksee, lapsille ei jää aikaa... Kannustaako?
TUET eivät ole PALKKAA.
Ihmisten ensisijainen velvollisuus on itse elättää itsensä.
Älä jaksa. Kukaan ei tee töitä huvikseen. Jos työn tekeminen tarkoittaa sitä että että sulla on saman v
Valitsen lähes minkä tahansa työn tai vaikkapa täyden työttömyyden mielummin kuin tulen valtiolle töihin joten minua et saa. Koskaan. Et rahalla etkä muullakaan tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh eikä korvaannu. Toimeentulotuessa jokainen tienattu euro vähentää tukea 100%.
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä työstä tehty korvaus rahallisesti pienenee vähintään puoleen. Asumistuen kanss saattaa jopa mennä sen alle. Eli tuntipalkan olisi syytä olla min 25 €, jotta itse ottaisin vastaan keikkatyötä. Joko kokoaikatyö tai sitten "loisin". Ja suoraan sanottuna ei kiinnosta muiden suhtautuminen asiaani.
No sinähän sekaisin olet. Tuet vähenevät (ei palkka), kun saat palkkaa. Näin se maailma valitettavasti toimii: töitä tekemällä. Mitään ilmaisia tukia ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan, joten voisitko sinä ja kaltaisesi tämän viimeinkin laittaa kaaliinsa.
Itse en tuollaista työtä tekisi koskaan missään tilanteessa. Työvuorot pitää tietää pitkälle eteenpäin. Itse vakituisessa osa-aikatyössä mutta tulen sen testaamaan että miten paljon tunteja teen eli teenkö vähemmän kuin nyt vai en leikkausten jälkeen Siten teen kuin mulla jää kuussa eniten rahaa käteen.