Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suojaosan poistuminen. Mitä ihmettä?

Vierailija
16.02.2024 |

Voisko joku mua fiksumpi nyt selittää nää asumistuen leikkaukset ja suoja-osan poistumisen? Onko pienipalkkainen osa-aikatyö enää millään tavalla kannattavaa.

Jos siis tienaan vaikka kuvitteellisesti 400 € Bruttona työstäni toukokuussa. Työttömyystuki on nyt 744,20 e brutto ja nettona 595,36 e. Asumistuki tällä hetkellä 357,60 €. Miten työttömyystuen määrä lasketaan ilman suojaosaa ja kuinka paljon on asumistuki leikkauksen jälkeen?

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys ettei tule ratkaisuja haukkumisen sijaan... 

otatte itseänne niskasta kiinni ja alatte tekemään töitä, ja lopetatte "tuet menee" märinänne. Siinä ratkaisu.

Sitten elätte sillä palkalla minkä saatte. Jos ei riitä hankitte paremmin palkattua työtä tai teette enemmän tunteja.

Sitä että aina vain jankkaa samaa kun ei halua ottaa selvää asioista, kutsutaan typeryydeksi. 

Ei ole minun ongelmani ratkaista teidän ongelmia. Minulla riittää raha hyvin, ja nimenomaan siksi että olen aina tarttunut eteen tuleviin työtilaisuuksiin, enkä katsonut työtä alaspäin "koska tuet menee".

Eipä tietenkään. Suomalaista solidaarisuutta?

Vierailija
102/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu. Osa-aikatyö on vähemmän kannattavaa ja toimeentulotuki vuoden alussa tulleen korotuksen kanssa alkaa houkuttaa yhä enemmän.

Kokoomuksen unelma toteutuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina on ollut 1h keikkoja. Nämä työt ovat sellaisia, ettei kukaan voi koskaan työllistyä kokoaikaisesti tai edes säännöllisen osa-aikaisesti. Soittavat satunnaisesti, kun tarvitsevat tunniksi tai pariksi. Matkoihin menee n. 2h pyörällä tai 1,5h bussilla. 50% leikkauksen jälkeen, jos vähentää bussimatkat, niin kannattavuutta 2,5h:n työkeikalle jää n. 6e - verot. Jatkossa jäävät varmaankin tekijää vaille, koska kyseessä on julkinen sektori, joka ei voi palkkioilla kilpailla.

Vierailija
104/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kukaan numeroita osaa.

Vierailija
105/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä kukaan numeroita osaa.

No, mä vähän ajattelinkin, että kokkareen aivot tyhjää täynnä.

Vierailija
106/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko kannattaa yhä koska jokaisesta tienatusta eurosta saa itselleen edelleen lisää käytettävää rahaa. Olen monesti kuullut sanottavan, että pienituloisena se pienikin summa korostuu. Samanlainen "kannustinloukkuhan" on nykyään myös keskituloisilla: jokaisesta tienatusta eurosta viedään heti pelkkinä veroina puolet pois. Monet, jotka nyt vaahtoavat tästä muutoksesta sanovat, että se ei kuitenkaan ole ongelma..

Vierailija
107/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko kannattaa yhä koska jokaisesta tienatusta eurosta saa itselleen edelleen lisää käytettävää rahaa. Olen monesti kuullut sanottavan, että pienituloisena se pienikin summa korostuu. Samanlainen "kannustinloukkuhan" on nykyään myös keskituloisilla: jokaisesta tienatusta eurosta viedään heti pelkkinä veroina puolet pois. Monet, jotka nyt vaahtoavat tästä muutoksesta sanovat, että se ei kuitenkaan ole ongelma..

Mitenniin keskituloiselta viedään puolet pois? Jotta sinua verotettaisiin 50% saisit tienata jotain 25 000e/kk. Se ei ole keskiluokkaa😅

Sitäpaitsi kannustinloukku syntyyy kuukauden päästä osa-aikaisille että jos on kokonaan työtön saa toimeentulotukea. Kun menee töihin tienaamaan päälle puolikkaita euroja menettää ekana sen toimeentulotuen, ja ne puolikkaat eurot tienataan työmarkkinatuen päälle, mikä on itselle asumistukineen yli 200e vähemmän. Eli tienattuani 400e saan saman verran kuin kotona olemalla, ja seuraavasta 400 eurosta saan pitää 200e. Eli töitä ei kannata enää tehdä jos et saa täysiä viikkotunteja tai isoa palkkaa.

Vierailija
108/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenniin keskituloiselta viedään puolet pois? Jotta sinua verotettaisiin 50% saisit tienata jotain 25 000e/kk. Se ei ole keskiluokkaa😅

Sitäpaitsi kannustinloukku syntyyy kuukauden päästä osa-aikaisille että jos on kokonaan työtön saa toimeentulotukea. Kun menee töihin tienaamaan päälle puolikkaita euroja menettää ekana sen toimeentulotuen, ja ne puolikkaat eurot tienataan työmarkkinatuen päälle, mikä on itselle asumistukineen yli 2

Oikeastaan ei riitä - ei lähellekään.

Tänä vuonna saat tienata 60 000e/kk ja silti veroprosenttisi on alle 50%. En ota kantaa mitä sen pitäisi olla, mutta sanon vain että keskiluokkainen EI maksa veroa 50% palkasta.

Vierailija
109/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadun lujasti että annoin ääneni perussuomalaisille. Mutta ensi vaaleissa aion äänestää sdptä.

Mitä.se hyödyttää, koska.perussuomalaisten kannatus senkun nousee? 

Vierailija
110/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi kannustinloukku syntyyy kuukauden päästä osa-aikaisille että jos on kokonaan työtön saa toimeentulotukea. Kun menee töihin tienaamaan päälle puolikkaita euroja menettää ekana sen toimeentulotuen, ja ne puolikkaat eurot tienataan työmarkkinatuen päälle, mikä on itselle asumistukineen yli 2

Ei tarvitse tienata kuin 3040e/kk niin sinulta viedään pois 49% jokaisesta lisätienatusta eurosta: https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…

Eikö nykyään siis tienatut eurot vaikuta edes toimeentulotukeen? Kieltämättä sellaiset tilanteet on typeriä jos hyöty on 0% eikä ~50.

Vierailija
111/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadun lujasti että annoin ääneni perussuomalaisille. Mutta ensi vaaleissa aion äänestää sdptä.

Mitä.se hyödyttää, koska.perussuomalaisten kannatus senkun nousee? 

Ei se ihan itsestään nouse. Osa äänestäjistä uskoo mielikuviinsa mutta osa suuntaa protestinsa muualle kun näkee mitä käytännössä tarkoittaa Suomi jossa kokoomus päättää. Työssäkäyvien köyhyys on uusi maan tapa. On nyt jo mutta rajummaksi menossa ensi kuusta alkaen.

Vierailija
112/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys ettei tule ratkaisuja haukkumisen sijaan... 

otatte itseänne niskasta kiinni ja alatte tekemään töitä, ja lopetatte "tuet menee" märinänne. Siinä ratkaisu.

Sitten elätte sillä palkalla minkä saatte. Jos ei riitä hankitte paremmin palkattua työtä tai teette enemmän tunteja.

Sitä että aina vain jankkaa samaa kun ei halua ottaa selvää asioista, kutsutaan typeryydeksi. 

Ei ole minun ongelmani ratkaista teidän ongelmia. Minulla riittää raha hyvin, ja nimenomaan siksi että olen aina tarttunut eteen tuleviin työtilaisuuksiin, enkä katsonut työtä alaspäin "koska tuet menee".

"Tuet menee". Vaikea on elää ilman rahaa. Moni tekee keikkaa ja siinä pitää olla sujuva tulo+tuki systeemi . Keikkaa ei voi tehdä, jos joutuu odottamaan työttömyyskorvausta yms vaikka kuinka pitkään. Ja joskus voi jäädä keikasta käteen +-0 kulujen jälkeen. En usko, että kukaan sellaista kauaa tekee. Enkä usko, että olet tehnyt keikkoja tai osapäivää, koska et tiedä mitä se tarkoittaa elämiseen. 

Itse teen pelkästään keikkoja ja osapäivää, koska se on ainoa vaihtoehto elämäntilanteessani. Nyt se otetaan pois. Olen katkera. Suojaosuus on puskuri, joka sujuvoittaa asioita. Se ei sinänsä lisää tukia. 

Vierailija
113/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi kannustinloukku syntyyy kuukauden päästä osa-aikaisille että jos on kokonaan työtön saa toimeentulotukea. Kun menee töihin tienaamaan päälle puolikkaita euroja menettää ekana sen toimeentulotuen, ja ne puolikkaat eurot tienataan työmarkkina

Kiitos selvennyksestä. Itsekin jo ihmettelin kun lähteenäni oli vero.fi -> veroprosenttilaskuri. Linkissäsi on hyvin eroteltu veroprosentti ja marginaaliveroprosentti. Täytyypä perehtyä...

Vierailija
114/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain vaihtoehtomediassa  manipuloitu, että isopalkkaiset duunarit on uhrejä, jotka kärsii eniten. Ja uhraa eniten, koska maksavat kaiken Suomessa? 

Niin paljon kuule isoilla palkoilla ja vakitöissä olevien uhriutuvan. 

Vierailija
115/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kuussa tuhannet suomalaiset siirtyvät TYÖELÄMÄSTÄ TOIMEENTULOTUELLE. Kuinka uuvatteja täytyy hallituksessa olla että tätä haluavat? Jos ministeri elää siinä uskossa että osa-aikatyöntekijät pääsevät/pystyvät täysaikaiseksi niin eikö jonkun virkamiehen vastuulla olisi sanoa kertoa heille että nyt mennään metsään niin pahasti ettei ennen ole nähty?🤦

Vierailija
116/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyt sitten köyhänä.

Vierailija
117/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tulot on 1700€. Maksan veroja, enkä saa toimeentulotukea. Mutta asumistukea saan, koska minulla on myös huollettavia. Ja konajan kiristyy. Ja viedään pieniä rahoja pois, mutta niillä on iso vaikutus. Ymmärrän, että ihmiset haluaa rangaista työttömiä ja TT saajia. Mutta miksi pitää leikata juuri köyhimmästä päästä? Ja juuri niistä kohdista, jotka pitää ihmiset työelämässä kiinni jollain tavoin. Väitän että talla esim hoitajien kato kiihtyy. Moni perushoitaja tekee keikkaa, koska valipaikkoja ei hirveästi ole. Nyt ei kannata mitkään riskit ja akan vaihto on väkisin edessä. No tiedetään, mistä joukosta uusia koulutetaan...väkisin. 

Vierailija
118/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyt sitten köyhänä.

Turha sitten kenenkään valittaa että elän muiden rahoilla kun työpaikka oli mutta joutuu valitsemaan syömisen ja työssäkäynnin välillä.

Vierailija
119/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://santerikarki.fi/2023/10/09/laskelmat-sen-osoittavat-orpon-halli…

Kirjoittaja on nähnyt vaivaa ja tehnyt taulukon. Tästä kyllä näkee, että pienellä palkalla jää kevyesti toimeentulotuen alapuolelle. Näiden leikkausten jälkeen. Ellei ole superhalpa vuokra.

Vierailija
120/136 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tienattu bruttoeuro vähentää asumistukea ja työmarkkinatukea. Tämä tietysti on työhön kannustavaa.

Jokainen tienattu euro vähentää tukia 50 sentillä. Kannustaa ehkä joitain mutta vain kokoaikatyöhön mutta työnantajista se on yksin kiinni palkkaavatko. Työtön ei voi muuta kuin laittaa hakemuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi