Lapsien teko ja hoitovapaat vie naiset eläkeköyhyyteen
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Itse tein lapset nuorena opintojen keskellä. Toki lapset hiemat valmistumista viivästyttivät, mutta se oli sitä aikaa, kun eläkettä ei kuitenkaan kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Jotkut sitä kummeksuivat, mutta näin jälkikäteen ajatellen se oli moneltakin kantilta hyvä asia. Mm. tämä eläkekertymäasia, valmistuttua sai keskityttyä uraan kunnolla, opinnot joustivat leikki-ikäisten jatkuvassa sairastelussa paremmin kuin työt, oli helposti mahdollisuus lyhyisiin hoitopäiviin ja pitkiin lomiin.
Sinulla kävi tuuri puolison valinnan suhteen, kun löysit ikäisesi nuoren miehen, joka myös on halunnut lapsia nuorena. Oletettavasti lasten hankkiminen oli teidän yhteinen päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin pojan kanssa kotona 9 kuukautta ja mies 1,5 vuotta.
Tämä. Se on ihan perheiden itsensä päätettävissä miten he perhevapaat jakavat. Se on yhteiskunnan vika, että naiset itse haluavat omia nämä vapaat itselleen?
Nii-i, moni äiti ajattelee, että se on nimenomaan se äiti, jonka kuuluu olla kotona.
Ei äidin "kuulu" olla kotona, mutta kun katsotaan palkkaa niin pienempipalkkainen jää kotiin, jotta edes jotenkin pärjätään taloudellisesti.
Haista huilu! Lapsen voi laittaa päivähoitoon jo muutaman kuukauden ikäisenä joten ihan on naikkosen oma päätös jäädä kotiin makoilemaan vuosikausiksi .
Asioista voisi ottaa selvää ennen kuin rupeaa niistä öyhöttämään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsenhoidosta kertyy vanhemmalle eläkettä hänelle maksetun vanhempainpäivärahan ja kotihoidontuen ajalta.
Nykyään, mutta ei ainakaan vielä 70-luvulla. Monella lapsia itse hoitanut on eläke pieni. Mullakin 9 v poissa työhistoriasta, mutta onneksi lapset nyt aikuisina ovat hyviä veronmaksajia. Hankkivat lähes kolme kertaa minun palkkani verran😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mies ei edes halunnut jäädä kotiin lasten kanssa. Hän olisi ottanut sen loman kannalta ja kaikki kotityöt olisi jäänyt minulle työpäivän jälkeen tehtäväksi sekä tietenkin lastenhoito.
Jotenkin järkyttävää lukea tällaisia. Ja sitten vielä kirjoituksesta huokuu, että itse ei ole tehty samoin miehelle.
Paljon on tasa-arvon eteen tehtävää.
Olen useasti esim täällä törmännyt mielipiteeseen, että kotona olevan vanhemman vastuulla on se lapsi.
Lapsen kanssa voi kuitenkin siivota aamupalan ja lounaan jäljet, laittaa astiat tiskikoneeseen, pedata sängyt, laittaa tavarat paikoilleen ja pyyhkiä tahrat tuoreeltaan. Näin koti ei pääse kaaokseen ja näyttää siistiltä. Itse siivous on imurointia, saunan ja kylppärin pesemistä, uunin ja hellantauksen pesemistä, petivaateiden vaihtamista, ikkunoiden pesemistä eli kaikkea sellaista, jonka tekeminen pienten lasten kanssa on hankalaa. Ruuanlaittokin on lasten kanssa hankalampaa kuin yksin, sillä siinä joutuu vähän väliä laittamaan hellan nollille ja kattilat pois levyiltä ja mennä katsomaan, mitä meteliä sieltä kuuluu tai kuuluuko yhtään mitään. Koskaan ei voi keskittyä siihen mitä tekee vaan koko ajan joutuu kuulostelemaan mitä tapahtuu.
Kannattaa muistaa, että nyt eläkkeelle jäävien eläkkeet ovat suurimmaksi osaksi kertyneet eri eläkelakien aikana kuin nyt voimassaolevat. Ennen eläkettä ei kertynyt vanhempainvapaan ajalta eikä monista pätkätöistäkään. Lapsia ei välttämättä saanut edes päiväkotiin, kun ei ollut subjektiivista oikeutta päivähoitoon. Tämän vuoksi moni koulutettu nainen jäi pidempään kotiin kuin olisi muuten jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei naiset tarvitse mitään eläkkeitä yhtään mihinkään.
Miksi eivät? Loppuuko naisilta tarve syödä ja asua, kun eläkeikä koittaa?
Terveisin leski, joka ei saa leskeneläkettä, koska omat tulot olivat suuremmat kuin miehen
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä kertyy 1,5% palkasta, joten perushoitsun tuloilla kuukausieläke kasvaa 50e vuoden työskentelyllä. Eli muutama vuosi kotona on helposti kuitattu säästämällä ja säästöjen tuotolla sitten eläkkeellä ollessa.
Mistä se pienellä päivärahalla tai hoitotuella kotona oleva säästää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mies ei edes halunnut jäädä kotiin lasten kanssa. Hän olisi ottanut sen loman kannalta ja kaikki kotityöt olisi jäänyt minulle työpäivän jälkeen tehtäväksi sekä tietenkin lastenhoito.
Jotenkin järkyttävää lukea tällaisia. Ja sitten vielä kirjoituksesta huokuu, että itse ei ole tehty samoin miehelle.
Paljon on tasa-arvon eteen tehtävää.
Olen useasti esim täällä törmännyt mielipiteeseen, että kotona olevan vanhemman vastuulla on se lapsi.
Kotona olevan vanhemman vastuulla ovat myös muut kotityöt. Ainakin , jos kotona on nainen. Tästä taas seuraa, että nainen jatkaa kotitöitten tekemistä aivan samaan malliin silloinkin, kun menee töihin.
Tai sitten ei, ja saa kuulla olevansa laiska akka.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa helposti kerättyä hoitovapaan aiheuttaman vajeen eläkekertymässä jos ei pidä kiirettä eläkkeelle jäämisen kanssa ja tekee töitä alimman eläkeiän yli. Jo vuosi kauemmin töitä nostaa mukavasti eläkettä. Itse olin 1990-luvulla n. 5-vuotta työttömänä satunnaisia pätkätyöjaksoja lukuunottamatta eikä tuo aika juurikaan näy nyt eläkkeessäni, kun jatkoin työntekoa puolitoista vuotta alimman eläkeiän yli.
Eläkeikäsi taisi olla 60. Nykyisin se on 67.
En ole lapsia tehnyt enkä tee, mutta kyllä minusta on selvää että pariskunnalla on sama elintaso ja yhteiset rahat. Varsinkin silloin jos olisi lapsia niin en todellakaan suostuisi erillisiin rahoihin ja elintasoihin.
Eniten siihen pieneen eläkkeeseen vaikuttaa pieni palkka. Itselläni oli 36 v kokopäivätyössäoloa eikä mitään vähennyksiä (vanhempainrahallaoloa tai vuorotteluvapaa, jotka eivät tuottaneet eläkettä ollenkaan), eläkkeeni oli vain 1450 € bruttona kuukausittain. Mieheni eläke oli 2800 € bruttona vähemmillä työvuosilla. Koulututasoeroja meillä ei ole, koulutukset vain on eri aloilta.
Vierailija kirjoitti:
Mietin just tässä, että jos on parisuhteessa ja saa lapsen, niin se aika minkä lapsi viettää toisen vanhemman kanssa kotona, niin siltä ajalta työssäkäyvän eläkekertymä pitäisi mennä puoliksi kotonaolevan hyväksi.
Miksi kukaan ei ole tällaista ehdottanut? Menisi hieman tasa-arvoisemmin tämä asia. Mutta eipä taida miehille käydä tämä asia. Naisia kyllä innostaisi tämä lasten tekoon. Ja miehiä ei 😅
Naiset tyytyy kohtaloonsa eikä vaadi oikeuksiaan. Kun naiset menevät lakkoon niin alkaa yhteiskunnassa tapahtua. Jotain pitäisi katsos tehdä, ja se on monelle liikaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole lapsia tehnyt enkä tee, mutta kyllä minusta on selvää että pariskunnalla on sama elintaso ja yhteiset rahat. Varsinkin silloin jos olisi lapsia niin en todellakaan suostuisi erillisiin rahoihin ja elintasoihin.
Mitä jos puoliso jättää tai kuolee ennen aikojaan. Silloin kukaan ei ole enää jakamassa tuota riskiä, minkä nainen otti jäädessään pois työelämästä ja eläke on heikko. Vaikka olisit saattanut tähän maahan 4 veronmaksajaa, jäät eläkkeinesi puille paljaille. Oikeustaju sanoo, että se on väärin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos puoliso jättää tai kuolee ennen aikojaan. Silloin kukaan ei ole enää jakamassa tuota riskiä, minkä nainen otti jäädessään pois työelämästä ja eläke on heikko. Vaikka olisit saattanut tähän maahan 4 veronmaksajaa, jäät eläkkeinesi puille paljaille. Oikeustaju sanoo, että se on väärin!
Ei pidä suostua avioehtoon ja kuolemassahan puolet omaisuudesta jää aviopuolisolle ja loput niille lapsillesi. Mikä tässä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Eniten siihen pieneen eläkkeeseen vaikuttaa pieni palkka. Itselläni oli 36 v kokopäivätyössäoloa eikä mitään vähennyksiä (vanhempainrahallaoloa tai vuorotteluvapaa, jotka eivät tuottaneet eläkettä ollenkaan), eläkkeeni oli vain 1450 € bruttona kuukausittain. Mieheni eläke oli 2800 € bruttona vähemmillä työvuosilla. Koulututasoeroja meillä ei ole, koulutukset vain on eri aloilta.
36 vuotta on aika lyhyt aika työelämässä nykymittapuulla. Ja todella pitkä aika olla eläkkeellä jos sitä nostaa 20 vuotta helposti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kotona kymmenen vuotta neljän lapsen kanssa, seitsemän vuoden aikana syntyneitä. Sitä ennen tein töitä, ja sen jälkeen. Eläke on nyt 2100 brutto. Kyllä pärjään sillä. Ammattini oli yläkoulun ope. Tein yhden ylimääräisen vuoden eläkeiän jälkeen.
Minulle oli tärkeää hoitaa lapset itse, olin ise virkanaisen tytär ja halusin itse elää arkea lasteni lähellä. Ei kaduta yhtään. Raha ei merkitse kaikkea.
Työuraa voi pidentää loppupäästä. Naisia töihin pienten lastensa luota komentavat laskentaekspertit kuten Heikki Hiilamo Helsingin yliopistosta eivät tajua, että monelle naiselle olisi tärkeää toteuttaa "lajityypillisiä toimintojaan". Minulle ainakin oli. :)
Miehet ja naiset on samaa lajia ja olisi todellakin korkea aika miestenkin alkaa toteuttaa lajityypillisiä toimintojaan, kuten lapsista huolehtimista.
Ennen sitä ei lapsia synny. Mielestäni hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että nyt eläkkeelle jäävien eläkkeet ovat suurimmaksi osaksi kertyneet eri eläkelakien aikana kuin nyt voimassaolevat. Ennen eläkettä ei kertynyt vanhempainvapaan ajalta eikä monista pätkätöistäkään. Lapsia ei välttämättä saanut edes päiväkotiin, kun ei ollut subjektiivista oikeutta päivähoitoon. Tämän vuoksi moni koulutettu nainen jäi pidempään kotiin kuin olisi muuten jäänyt.
Työkokeilusta ei kerry eläkettä tälläkään hetkellä.
https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset&nb…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin pojan kanssa kotona 9 kuukautta ja mies 1,5 vuotta.
Tämä. Se on ihan perheiden itsensä päätettävissä miten he perhevapaat jakavat. Se on yhteiskunnan vika, että naiset itse haluavat omia nämä vapaat itselleen?
Nii-i, moni äiti ajattelee, että se on nimenomaan se äiti, jonka kuuluu olla kotona.
Ei äidin "kuulu" olla kotona, mutta kun katsotaan palkkaa niin pienempipalkkainen jää kotiin, jotta edes jotenkin pärjätään taloudellisesti.
Haista huilu! Lapsen voi laittaa päivähoitoon jo muutaman kuukauden ikäisenä joten ihan on naikkosen oma päätös jäädä kotiin makoilemaan vuosikausiksi .
Mihin päivähoitoon voi laittaa muutaman kuukauden ikäisen vauvan? Lähes kaikkiin päiväkotiin on vuoden ikäraja.
Uhriutuuko naiset? En tiedä, mutta valitus on kova. Mutta ratkaisuja ei esitetä. Toisaalta tää ongelmakaan ei ole ihan yksinkertainen, koska kyseessä on myös lapset.
Tällä palstalla ei ole edes vielä selvinnyt se, että onko lasten etu laittaa heidät pk:iin vai hoitaa kotona. Kuka hoitaa - isä vai äiti? Toisen ketjun mukaan yh-isien hoitamat lapset voivat paremmin kuin yh-äitien hoitamat. Onko näin ydinperheidenkin kohdalla, että isät hoitavat lapsia paremmin? Vai onko jaettu vanhemmuus parempi?
Jos voidaan tutkimustulosten perusteella aukottomasti todistaa, että lasten paras on isä kotona, niin mitä meidän pitäisi tehdä asian eteen, että se toteutuisi? Töissäkäyvän äidin pitäisi ehdottomasti maksaa kotona olevalle isälle eläkettä ja palkkaa. Pitäisikö yhteiskunnankin osallistua isän hyvinvointiin, jotta voitaisiin maksimoida myös lasten hyvinvointi ja vähentää tuntuvasti nuoruuden ongelmia ja pahaa oloa, joka näyttää olevan nykyään hyvin yleistä?