Lapsien teko ja hoitovapaat vie naiset eläkeköyhyyteen
Tosin koskaan ei tiedä kupsahtaako ennen eläkeikää
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kotona kymmenen vuotta neljän lapsen kanssa, seitsemän vuoden aikana syntyneitä. Sitä ennen tein töitä, ja sen jälkeen. Eläke on nyt 2100 brutto. Kyllä pärjään sillä. Ammattini oli yläkoulun ope. Tein yhden ylimääräisen vuoden eläkeiän jälkeen.
Minulle oli tärkeää hoitaa lapset itse, olin ise virkanaisen tytär ja halusin itse elää arkea lasteni lähellä. Ei kaduta yhtään. Raha ei merkitse kaikkea.
Työuraa voi pidentää loppupäästä. Naisia töihin pienten lastensa luota komentavat laskentaekspertit kuten Heikki Hiilamo Helsingin yliopistosta eivät tajua, että monelle naiselle olisi tärkeää toteuttaa "lajityypillisiä toimintojaan". Minulle ainakin oli. :)
"Lajityypillisiä toimintoja". Lajityypillisiä toimintoja on mm. kanoilla maan kuopiminen, siolla maan tonkiminen... jne. Vastaappa sitten kysymykseen; miksi kaikilla naisilla jotka kykenevät lisääntymiseen, ei ole lapsia? Jos se kerta sinun mielestä kuuluu naisten lajityypilliseen käyttäytymiseen? Tuliko aivopieru?
Lasten isä luonnollisesti maksaa lasten äidille vapaaehtoista eläkettä kotonaolovuosilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin nuori, eläkettä alkoi kertymään vasta 21 vuotiaana eikä äitiysloma tms perhevapaat kerryttänyt eläkettä. Tein lapset 18-20 vuotiaana ja menin töihin sitten kun siitä alkoi olla hyötyä myös eläkekertymän suhteen.
23v vasta alkoi
Paskamaista, kun olen tehnyt töitä pakon sanelemana (lukio) alkaen 15 v, eikä niitä vuosia oteta lukuun lainkaan.
Olen köyhästä perheestä.
Kansakoulu, oppikoulu ja lukio, minkä rahoitin itse. Kuin myös kaikki jatko-opinnot.
23 ikävuoteen mahtuu työtä ja välttämätöntä tienaamista 7-8 vuotta. Missäs ne näkyy?
Ei eläkkeessä.
T: mies63v
Näkyy ne eläkeotteessa, voi muistella kaiholla "nuoruuden savotoita"
m.61v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin pojan kanssa kotona 9 kuukautta ja mies 1,5 vuotta.
Tämä. Se on ihan perheiden itsensä päätettävissä miten he perhevapaat jakavat. Se on yhteiskunnan vika, että naiset itse haluavat omia nämä vapaat itselleen?
Nii-i, moni äiti ajattelee, että se on nimenomaan se äiti, jonka kuuluu olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiysvapaa kerryttää kyllä eläkettä.
Aika pieni kumminkin ja onko kerryttänyt 80-luvulla?
Aika monella ensimmäinen 3 kk on ollut palkallista jo 80-luvulla, joten palkasta eläkettä kertyi, äitiyspäivärahasta ei.
Ei kertynyt eläke kun aloitin työt 15-vuotiaana. Vasta 23-vuotiaana alkoi eläke karttua.
Lapsia tuli neljä eikä eläke karttunut äitiys/vanhempainvapaalta.
Olin työelämästä poissa noin 16 vuotta. Lasten jälkeen osa-aikatyössä.
Tuleva eläke ei ole hääppöinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kotona kymmenen vuotta neljän lapsen kanssa, seitsemän vuoden aikana syntyneitä. Sitä ennen tein töitä, ja sen jälkeen. Eläke on nyt 2100 brutto. Kyllä pärjään sillä. Ammattini oli yläkoulun ope. Tein yhden ylimääräisen vuoden eläkeiän jälkeen.
Minulle oli tärkeää hoitaa lapset itse, olin ise virkanaisen tytär ja halusin itse elää arkea lasteni lähellä. Ei kaduta yhtään. Raha ei merkitse kaikkea.
Työuraa voi pidentää loppupäästä. Naisia töihin pienten lastensa luota komentavat laskentaekspertit kuten Heikki Hiilamo Helsingin yliopistosta eivät tajua, että monelle naiselle olisi tärkeää toteuttaa "lajityypillisiä toimintojaan". Minulle ainakin oli. :)
"Lajityypillisiä toimintoja". Lajityypillisiä toimintoja on mm. kanoilla maan kuopiminen, siolla maan tonkiminen... jne. Vastaappa sitten kysymykseen; miksi kaikilla na
Biologian kannalta meidän ainoa toimemme täällä on lisääntyminen, tehtävämme on ainoastaan tuottaa seuraava sukupolvi. Ihan samalla tavalla rotta saa vuodessa 70 poikasta, jotta edes joku niistä jatkaisi sukua, ei rotatkaan mieti, että toteuttaisinko itseäni ja olisin pennuton vai sittenkin lisäännyn.
Naiset nyt pääsee muutenkin elämässä niin helpolla. Elävät miehen palkalla, maksattavat jopa vaatteensa ja ruokansa miehellä ja kätevästi vievät puolet miehen omaisuudesta ottaessaan laskelmoidusti avioeron , vaihtavat seuraavaan uhriin, vievät tämänkin omaisuudesta puolet jne.
Miehet tekevät koko elämänsä käytännössä työtä naisten siipeillessä joten ihan kohtuullista, että eläkkeissä sentään asiat vähän tasoittuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Se on ihan perheiden itsensä päätettävissä miten he perhevapaat jakavat. Se on yhteiskunnan vika, että naiset itse haluavat omia nämä vapaat itselleen?
Tuttuni oli ennen lastentekemistä sopinut että mies pitää myös osansa vanhempainvapaista. Lapset tuli, vaan eipä jäänyt mies vapaille. Oli katsonut ettei se ole taloudellisesti hänelle kannattavaa, eikä se kokopäiväinen lastenvahtiminen muutenkaan näyttänyt niin auvoiselta hommalta kuin oli ajatelut. Riitelivät tuosta ja paljon, mutta eihän se sitä miestä voinut vanhempainvapaalle pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii-i, moni äiti ajattelee, että se on nimenomaan se äiti, jonka kuuluu olla kotona.
Ei äidin "kuulu" olla kotona, mutta kun katsotaan palkkaa niin pienempipalkkainen jää kotiin, jotta edes jotenkin pärjätään taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa ammateissa ei voi olla kymmentä vuotta pois työstä. Opettajan ammatti on poikkeus. Moni olisi kyllä mennyt yhden vuoden jälkeen töihin ja laittanut lapsen
Jos ei ole järkeä, niin tunnetta ainakin <3
Toisekseen: yhden järjetön on toiselle se järkevin. Turhaan tuomitset muiden omat punnitut ratkaisut. Tee itse kuten haluat, ja anna muiden tehdä, kuten haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksessa kysyttiin perhevapaiden uudistamisesta tuhansilta vanhemmilta. Havaittiin, että isät haluaisivat lisätä isien vapaata varsin yksimielisesti riippumatta koulutustasosta, ammattiasemasta tai perheen tulotasosta, mutta äideistä tähän oli valmis vain joka viides. Isän osallistumista vastustivat erityisesti pienituloiset ja kouluttamattomat naiset.
Aika monet isät käyttävät vapaansa talon rakentamiseen, kalareissuihin tai ryyppyhommiin.
Onneksi mies ei edes halunnut jäädä kotiin lasten kanssa. Hän olisi ottanut sen loman kannalta ja kaikki kotityöt olisi jäänyt minulle työpäivän jälkeen tehtäväksi sekä tietenkin lastenhoito.
Perhevapaat ja opiskelu kartuttavat kyllä eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lajityypillisiä toimintoja". Lajityypillisiä toimintoja on mm. kanoilla maan kuopiminen, siolla maan tonkiminen...
Vertasitko juuri yh naista sikaan tai rottaan? Mielenkiintoinen näkemys joka on tavallaan melko osuvakin. Itse en ihan noin kauniisti olisi asiaa osannut muotoilla. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin nuori, eläkettä alkoi kertymään vasta 21 vuotiaana eikä äitiysloma tms perhevapaat kerryttänyt eläkettä. Tein lapset 18-20 vuotiaana ja menin töihin sitten kun siitä alkoi olla hyötyä myös eläkekertymän suhteen.
23v vasta alkoi
Paskamaista, kun olen tehnyt töitä pakon sanelemana (lukio) alkaen 15 v, eikä niitä vuosia oteta lukuun lainkaan.
Olen köyhästä perheestä.
Kansakoulu, oppikoulu ja lukio, minkä rahoitin itse. Kuin myös kaikki jatko-opinnot.
23 ikävuoteen mahtuu työtä ja välttämätöntä tienaamista 7-8 vuotta. Missäs ne näkyy?
Ei eläkkeessä.
T: mies63v
Silloin myös veroprosenttisi oli pienempi, kun palkasta ei vielä kertynyt eläkettä. Et tainnut huomata?
Onneksi kela tuet eivät kerrytä eläkettä vaan pummit saavat mitä ansaitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Perhevapaat ja opiskelu kartuttavat kyllä eläkettä.
Ei ne ole kovin kauaa kartuttaneet, muutaman vuoden vasta.
Minä sain ensimmäisen lapsen ja jaoimme vaimoni kanssa vanhempainvapaaan tasan vaikka ei ollutkaan taloudellisesti järkevää. Hän kun huomattavasti paremmin tienaava mutta olimme tilanteeseen varautuneet. Kun hän myöhemmin sai lapsen toimimme taas samoin. Jos pelkästään raha edellä olisimme menneet niin lapsia ei tietenkään olisi lainkaan.
Kolme lastahan sillä oli. Valitettavasti ei ole vain tuo 2 v (+?) tauko kyseessä, vaan tässä aikana naisen urakehitys pysähtyy, ja usein lastenhoito myös jää pääasiallisesti naisen vastuulle jolloin hän ei myöskään etene pidemmälle toisin kuin lapsen isä todennäköisesti tekee.