Lapsien teko ja hoitovapaat vie naiset eläkeköyhyyteen
Tosin koskaan ei tiedä kupsahtaako ennen eläkeikää
Kommentit (126)
Meillä on neljä lasta kymmenen vuoden sisällä ja olin kotona yhteensä sen 10v. Lisäksi minulle ei kertynyt eläkettä alle 23v jolloin olin vuosia työelämässä.
olin koko ajan tietoinen mitä jälkeä tuo tekee eläkkeeseen. Onneksi sentään olen niin vanha, ettei mahdollista leskeneläkettä ole vielä leikattu. Toki voihan tässä huonostikin käydä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on oma henkilökohtainen arvo valinta.
Jota yhteiskunta välttämättä tarvitsee, jos se aikoo olla olemassa. On aika nurinkurista, jos saa vähemmän eläkettä sen takia että on kontribuoinut eläkkeiden maksajilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä lapsia ole pakko porsia!
Se emakko on varmaan katunut, joka porsi sinut.
Itse olin viisi vuotta kotona, alalla jolla kotiäityittä ei kauheasti arvosteta. Minä kuitenkin arvostan, joten toimin sen mukaan (miehen kannustuksella tietenkin, yhteinen päätöshän se oli). Tällä hetkellä eläke-ennusteeni on 2200e ja sen lisäksi on yksityinen eläkerahasto. Jos en sillä pärjää, niin aivan mielelläni lähden eläkkeellä tekemään jotain pientä osa-aikaista työtä, jos kroppa kestää, siitä saisi jopa vaihtelua. Vaikka MLL lastenvahdiksi tai pienillä tunneilla henkkariksi. En ole eläkevuosista huolissani.
N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että se pari vuotta näkyy siellä eläkkeessä jollain tavalla? Olenko tehnyt sukupuolityön tasa-arvon puolesta kun olin työttömänä pari vuotta omasta tahdostani?
Just oli lehdessä juttu kuinka toinen saa 3000 e eläkkeen (ei taukoja työssä ja ihan tosta vaan huomaamatta kertynyt). Toinen ollut kotona 10 v ja saa eläkettä jotain tonnin
Jotta kymmenessä vuodessa saisi 2000€ enemmän eläkettä niin palkka pitäisi olla jokaisena vuonna 160 000€ (13 333,33€ /kk)
Vierailija kirjoitti:
90-luvun lamassa moni oli työtön ja jäi hoitamaan lapsia kotiin useiksi vuosiksi ilman tietoakaan työpaikasta edes tulevaisuudessa. Ei kertynyt eläkettä mistään. Jotkut taas voi olla töistä äitiyslomilla vaikka 10v.
Minä! Alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei eläkettä kertynyt. Harmi, sillä opiskelin vasta aikuisena ja olin nuorena kohtuullisen hyväpalkkaisissa töissä.
Nyt ainoa toivo on pysyä työkunnossa niin pitkään, että ehtii karttua eläkettä varsinaisen eläkeiän jälkeen. Nyt ei vaan ole enää vanhana mitään superkarttumaa, joka korvaisi nuorena ansaitsematta jääneitä eläkkeitä.
Nykyään saa helposti kerättyä hoitovapaan aiheuttaman vajeen eläkekertymässä jos ei pidä kiirettä eläkkeelle jäämisen kanssa ja tekee töitä alimman eläkeiän yli. Jo vuosi kauemmin töitä nostaa mukavasti eläkettä. Itse olin 1990-luvulla n. 5-vuotta työttömänä satunnaisia pätkätyöjaksoja lukuunottamatta eikä tuo aika juurikaan näy nyt eläkkeessäni, kun jatkoin työntekoa puolitoista vuotta alimman eläkeiän yli.
Joo, onhan tämä ollut tiedossa jo ikuisuuden. Mm. tämän asian vuoksi on tehty perhevapaauudistus, joka pakottaa isälle edes osan perhevapaista.
Työuran ne lapset kyllä pilaa. Ellei sitten ole joku vakituinen työ, josta on jäänyt vapaalle. Muuten edessä on määräaikaisuuksia ja työttömyyyttä. Ei ehkä jos on joku hoitaja
Itse tein lapset nuorena opintojen keskellä. Toki lapset hiemat valmistumista viivästyttivät, mutta se oli sitä aikaa, kun eläkettä ei kuitenkaan kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Jotkut sitä kummeksuivat, mutta näin jälkikäteen ajatellen se oli moneltakin kantilta hyvä asia. Mm. tämä eläkekertymäasia, valmistuttua sai keskityttyä uraan kunnolla, opinnot joustivat leikki-ikäisten jatkuvassa sairastelussa paremmin kuin työt, oli helposti mahdollisuus lyhyisiin hoitopäiviin ja pitkiin lomiin.
Sijoittaa sitten muutaman tonnin työvuosien aikana niin siinä se menetetty eläkekertymä korvaantuu.
Eläkettä kertyy 1,5% palkasta, joten perushoitsun tuloilla kuukausieläke kasvaa 50e vuoden työskentelyllä. Eli muutama vuosi kotona on helposti kuitattu säästämällä ja säästöjen tuotolla sitten eläkkeellä ollessa.
Entäs sitten, kun esim lapsi sairastuu teininä? Minä jäin pois töistä hoitaakseni sairasta lasta, koska tiesin, että kahta en jaksa: käydä töissä ja hoitaa. Pakko oli valita. Valinta oli helppo, koska halusin tehdä kaikkeni, jotta lapseni tervehtyisi. Mitään apuja en saanut (ei rahallista, ei käytännöllistä) lapsen isältä eli exältäni.
Joo, eläke on varmaan nyt ihan p aska, mutta lapsi tervehtyi. En valita, tässä nyt vaan kävi näin. Enkä väitä, etteikö hyvä eläke mullekin kelpasi. Raha ei todellakaan ole kaikki kaikessa, mutta en panisi pahakseni, jos esim voittaisin lotossa.
Ekämän tarkoitus on päästä ekäkkeelle, jonka muut ovat maksaneet. Niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin just tässä, että jos on parisuhteessa ja saa lapsen, niin se aika minkä lapsi viettää toisen vanhemman kanssa kotona, niin siltä ajalta työssäkäyvän eläkekertymä pitäisi mennä puoliksi kotonaolevan hyväksi.
Miksi kukaan ei ole tällaista ehdottanut? Menisi hieman tasa-arvoisemmin tämä asia. Mutta eipä taida miehille käydä tämä asia. Naisia kyllä innostaisi tämä lasten tekoon. Ja miehiä ei 😅
Hih hih, otapa itse selvää ketkä halusivat, että naisia mitataan samoilla mittareilla kuin miehiä on aina mitattu, esim perheverotuksesta luovuttiin naisten tahdosta. Oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu.
Perheverotus poistui Suomesta noin 50 vuotta sitten: joten vastaus ketkä halusivat -kysymykseen lienee: kuolleet.
Äitini elää ja voi edelleen hyvin. 😂 Hän on teräväpäinen nainen, joka naureskelee miten kusessa me ollaan.
- 60-luvun radikaalinaisen tytär
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin nuori, eläkettä alkoi kertymään vasta 21 vuotiaana eikä äitiysloma tms perhevapaat kerryttänyt eläkettä. Tein lapset 18-20 vuotiaana ja menin töihin sitten kun siitä alkoi olla hyötyä myös eläkekertymän suhteen.
23v vasta alkoi
Paskamaista, kun olen tehnyt töitä pakon sanelemana (lukio) alkaen 15 v, eikä niitä vuosia oteta lukuun lainkaan.
Olen köyhästä perheestä.
Kansakoulu, oppikoulu ja lukio, minkä rahoitin itse. Kuin myös kaikki jatko-opinnot.
23 ikävuoteen mahtuu työtä ja välttämätöntä tienaamista 7-8 vuotta. Missäs ne näkyy?
Ei eläkkeessä.
T: mies63v
Silloin
15-vuotiaana palkkasi oli varmaankin melkoisen paljon pienempi kuin kuusikymppisenä, joten totta kai sinulla palkan noustessa on myös isompi veroprosentti. Palkanpidätykset nousivat sinä päivänä, kun täytit 23, kun siitä alkoi mennä eläkevakuutusmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mies ei edes halunnut jäädä kotiin lasten kanssa. Hän olisi ottanut sen loman kannalta ja kaikki kotityöt olisi jäänyt minulle työpäivän jälkeen tehtäväksi sekä tietenkin lastenhoito.
Jotenkin järkyttävää lukea tällaisia. Ja sitten vielä kirjoituksesta huokuu, että itse ei ole tehty samoin miehelle.
Paljon on tasa-arvon eteen tehtävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin just tässä, että jos on parisuhteessa ja saa lapsen, niin se aika minkä lapsi viettää toisen vanhemman kanssa kotona, niin siltä ajalta työssäkäyvän eläkekertymä pitäisi mennä puoliksi kotonaolevan hyväksi.
Miksi kukaan ei ole tällaista ehdottanut? Menisi hieman tasa-arvoisemmin tämä asia. Mutta eipä taida miehille käydä tämä asia. Naisia kyllä innostaisi tämä lasten tekoon. Ja miehiä ei 😅
Hih hih, otapa itse selvää ketkä halusivat, että naisia mitataan samoilla mittareilla kuin miehiä on aina mitattu, esim perheverotuksesta luovuttiin naisten tahdosta. Oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu.
Perheverotus poistui Suomesta noin 50 vuotta sitten: joten vastaus ketkä halusivat -kysymykseen liene
Minunkin äitini on huvittunut miten naiset uhriutuvat täällä kaiken hyvinvoinnin keskellä, kun ovat vasta viimeisin 100 vuoden aikana päässet mukaan työelämään ja samassa lauseessa ihmettelevät kun lasten hoitamista kotona ei arvosteta. Koettaisivat jo jumalauta päättää mikä heille on oleellista. 😂 Nämä ovat siis 80v höpsähteen mummon jorinoita, ei minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mies ei edes halunnut jäädä kotiin lasten kanssa. Hän olisi ottanut sen loman kannalta ja kaikki kotityöt olisi jäänyt minulle työpäivän jälkeen tehtäväksi sekä tietenkin lastenhoito.
Jotenkin järkyttävää lukea tällaisia. Ja sitten vielä kirjoituksesta huokuu, että itse ei ole tehty samoin miehelle.
Paljon on tasa-arvon eteen tehtävää.
Olen useasti esim täällä törmännyt mielipiteeseen, että kotona olevan vanhemman vastuulla on se lapsi.
Perheverotus poistui Suomesta noin 50 vuotta sitten: joten vastaus ketkä halusivat -kysymykseen lienee: kuolleet.