Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsien teko ja hoitovapaat vie naiset eläkeköyhyyteen

Vierailija
15.02.2024 |

Tosin koskaan ei tiedä kupsahtaako ennen eläkeikää

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko että se pari vuotta näkyy siellä eläkkeessä jollain tavalla? Olenko tehnyt sukupuolityön tasa-arvon puolesta kun olin työttömänä pari vuotta omasta tahdostani?

Vierailija
2/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että se pari vuotta näkyy siellä eläkkeessä jollain tavalla? Olenko tehnyt sukupuolityön tasa-arvon puolesta kun olin työttömänä pari vuotta omasta tahdostani?

Just oli lehdessä juttu kuinka toinen saa 3000 e eläkkeen (ei taukoja työssä ja ihan tosta vaan huomaamatta kertynyt). Toinen ollut kotona 10 v ja saa eläkettä jotain tonnin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan että se pari vuotta ei tunnu missään. Vasta oli hesarissa (?) laskettu montako vuotta varhaiskasvatuksen opettajan pitää olla töissä että saa saman eläkkeen kuin koko elämänsä työttömänä ollut. Olikoha 40 vuotta? 

Vierailija
4/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nu njuter ni alla av årskullarna som varken sparade sina pensioner eller gjorde barn. De är rika och ni är fattiga, fast ni har ännu färre barn. Är det någon som på riktigt tror att Finlands system fungerar?

Vierailija
5/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just oli lehdessä juttu kuinka toinen saa 3000 e eläkkeen (ei taukoja työssä ja ihan tosta vaan huomaamatta kertynyt). Toinen ollut kotona 10 v ja saa eläkettä jotain tonnin

Nii 10 vuotta. Omista biologian tunneista on toki vierähtänyt vuosia, mutta muistaakseni raskaus kestää 9kk. Vanhempainvapaata saat jonkin verran, mutta tuskin 10v.

Vierailija
6/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on oma henkilökohtainen arvo valinta. 

Vierailija
7/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysvapaa kerryttää kyllä eläkettä. 

Vierailija
8/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin just tässä, että jos on parisuhteessa ja saa lapsen, niin se aika minkä lapsi viettää toisen vanhemman kanssa kotona, niin siltä ajalta työssäkäyvän eläkekertymä pitäisi mennä puoliksi kotonaolevan hyväksi. 

Miksi kukaan ei ole tällaista ehdottanut? Menisi hieman tasa-arvoisemmin tämä asia. Mutta eipä taida miehille käydä tämä asia. Naisia kyllä innostaisi tämä lasten tekoon. Ja miehiä ei 😅

Vierailija
9/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko haluta lapsia? 

Vierailija
10/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii 10 vuotta. Omista biologian tunneista on toki vierähtänyt vuosia, mutta muistaakseni raskaus kestää 9kk. Vanhempainvapaata saat jonkin verran, mutta tuskin 10v.

Yleensä lapsen kanssa ollaan kotona vähintään vuosi, mieluiten se 3 vuotta. Kun on useampi lapsi niin sitä kotiaikaa kertyy jopa 10 vuotta.

Vierailija
11/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiysvapaa kerryttää kyllä eläkettä. 

Aika pieni kumminkin ja onko kerryttänyt 80-luvulla? 

Vierailija
12/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenhoidosta kertyy vanhemmalle eläkettä hänelle maksetun vanhempainpäivärahan ja kotihoidontuen ajalta. 

Vierailija
13/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ihmettelen vaan näitä juttuja. 

Vierailija
14/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kotona kymmenen vuotta neljän lapsen kanssa, seitsemän vuoden aikana syntyneitä. Sitä ennen tein töitä, ja sen jälkeen. Eläke on nyt 2100 brutto. Kyllä pärjään sillä. Ammattini oli yläkoulun ope. Tein yhden ylimääräisen vuoden eläkeiän jälkeen.

Minulle oli tärkeää hoitaa lapset itse, olin ise virkanaisen tytär ja halusin itse elää arkea lasteni lähellä. Ei kaduta yhtään. Raha ei merkitse kaikkea.

Työuraa voi pidentää loppupäästä. Naisia töihin pienten lastensa luota komentavat laskentaekspertit kuten Heikki Hiilamo Helsingin yliopistosta eivät tajua, että monelle naiselle olisi tärkeää toteuttaa "lajityypillisiä toimintojaan". Minulle ainakin oli. :)

Vierailija
15/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan että se pari vuotta ei tunnu missään. Vasta oli hesarissa (?) laskettu montako vuotta varhaiskasvatuksen opettajan pitää olla töissä että saa saman eläkkeen kuin koko elämänsä työttömänä ollut. Olikoha 40 vuotta? 

Kertoo vaan Suomen työttömyyskorvauksien tasosta. Tällainen järjestelmä kannustaa työttömyyteen.

Vierailija
16/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin just tässä, että jos on parisuhteessa ja saa lapsen, niin se aika minkä lapsi viettää toisen vanhemman kanssa kotona, niin siltä ajalta työssäkäyvän eläkekertymä pitäisi mennä puoliksi kotonaolevan hyväksi. 

Miksi kukaan ei ole tällaista ehdottanut? Menisi hieman tasa-arvoisemmin tämä asia. Mutta eipä taida miehille käydä tämä asia. Naisia kyllä innostaisi tämä lasten tekoon. Ja miehiä ei 😅

Mulle sopis oikeen hyvin. Sillä ei käytännössä olisi mitään merkitystä eläkkeeseen jos ei puhuta täysipäiväisestä kotiäiti/koti-isä kuviosta. 

Jos on kotona 2v niin harvalla se vaikuttaa eläkkeeseen edes 20 euroa kuukaudessa.

Vierailija
17/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin nuori, eläkettä alkoi kertymään vasta 21 vuotiaana eikä äitiysloma tms perhevapaat kerryttänyt eläkettä. Tein lapset 18-20 vuotiaana ja menin töihin sitten kun siitä alkoi olla hyötyä myös eläkekertymän suhteen. 

Vierailija
18/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset on töissä raskausajan viimeistä kuukautta lukuunottamatta.

Vierailija
19/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin muita vaihtoehtojahan ei ole kuin yhtäjaksoinen työura tai lasten takia 10 vuoden poissaolo. Yhö useampi saa kuitenkin korkeintaan yhden lapsen joten 10 vuoden paussi työelämästä johtuu valtaosin aivan muista syistä kuin lapsesta.

Vierailija
20/126 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hih hih, otapa itse selvää ketkä halusivat, että naisia mitataan samoilla mittareilla kuin miehiä on aina mitattu, esim perheverotuksesta luovuttiin naisten tahdosta. Oma tili, omat rahat ja oma taloudellinen vastuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi