Lapsien teko ja hoitovapaat vie naiset eläkeköyhyyteen
Tosin koskaan ei tiedä kupsahtaako ennen eläkeikää
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että se pari vuotta näkyy siellä eläkkeessä jollain tavalla? Olenko tehnyt sukupuolityön tasa-arvon puolesta kun olin työttömänä pari vuotta omasta tahdostani?
Just oli lehdessä juttu kuinka toinen saa 3000 e eläkkeen (ei taukoja työssä ja ihan tosta vaan huomaamatta kertynyt). Toinen ollut kotona 10 v ja saa eläkettä jotain tonnin
Nii 10 vuotta. Omista biologian tunneista on toki vierähtänyt vuosia, mutta muistaakseni raskaus kestää 9kk. Vanhempainvapaata saat jonkin verran, mutta tuskin 10v.
Jos tekee pari lasta vuoden ikäerolla ja hoitaa nuorimman kotona parivuotiaaksi, ei synny monen vuoden poissaoloa työstä. Ongelma syntyy siitä, jos lapsia onkin enemmän ja tekee isommilla ikäeroilla. Kyllä siinä helposti kymmenenkin vuotta hurahtaa kotona. Ja jos haluaa hoitaa nuorimmankin vaikka kouluikäiseksi, aika vain venyy. Toki sitten voidaan keskustella siitä mikä on elämässä tärkeää. Kotiäitiys on arvostettava valinta jos sen tekee siksi, että lapsilla olisi hyvä, mutta taloudellisesti siihen pitää varautua. Varautumiskeinoja on kyllä muitakin kuin odottaa kädet suorina paljonko ehkä saa eläkettä. Oma juttunsa on sitten sekin, että miten hyvin työllistyy oltuaan kotona kymmenen vuotta. Siihenkin voi varautua kouluttautumalla sitten lisää, aloittamalla vaikka pienimuotoista yritystoimintaa jo aiemmin tms., mutta tätä pitää oikeasti ajatella jo etukäteen. On ihan turha puhua kuinka kallista päivähoito on yhteiskunnalle ja miten äidin maksamat verot eivät kuittaa tätä menoa, jos kotonaolo johtaa siihen, ettei sen äidin verotuloja saada KOSKAAN. Eri asia on tietysti, jos on alalla, jonne lähinnä revitään töihin, vaikka olisi minkälainen aukko työhistoriassa. Olen itse pitkän linjan kotiäiti ja tietysti arvostan kotiäitejä korkealle, mutta varautuminen on avainsana.
90-luvun lamassa moni oli työtön ja jäi hoitamaan lapsia kotiin useiksi vuosiksi ilman tietoakaan työpaikasta edes tulevaisuudessa. Ei kertynyt eläkettä mistään. Jotkut taas voi olla töistä äitiyslomilla vaikka 10v.
Vierailija kirjoitti:
Naiset nyt pääsee muutenkin elämässä niin helpolla. Elävät miehen palkalla, maksattavat jopa vaatteensa ja ruokansa miehellä ja kätevästi vievät puolet miehen omaisuudesta ottaessaan laskelmoidusti avioeron , vaihtavat seuraavaan uhriin, vievät tämänkin omaisuudesta puolet jne.
Miehet tekevät koko elämänsä käytännössä työtä naisten siipeillessä joten ihan kohtuullista, että eläkkeissä sentään asiat vähän tasoittuvat.
M i t ä :D
Jokainen itseään kunnioittava ihminen tekee avioehdon. Jos tuleva puoliso ei suostu, sitten ei avioiduta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin pojan kanssa kotona 9 kuukautta ja mies 1,5 vuotta.
Tämä. Se on ihan perheiden itsensä päätettävissä miten he perhevapaat jakavat. Se on yhteiskunnan vika, että naiset itse haluavat omia nämä vapaat itselleen?
Tuttuni oli ennen lastentekemistä sopinut että mies pitää myös osansa vanhempainvapaista. Lapset tuli, vaan eipä jäänyt mies vapaille. Oli katsonut ettei se ole taloudellisesti hänelle kannattavaa, eikä se kokopäiväinen lastenvahtiminen muutenkaan näyttänyt niin auvoiselta hommalta kuin oli ajatelut. Riitelivät tuosta ja paljon, mutta eihän se sitä miestä voinut vanhempainvapaalle pakottaa.
Niinpä. Rumasti voisi sanoa, että tämä on syy miksi perinteisesti naiset ovat hoitaneet lapset: keskimäärin he kykenevät paljon paremmin asettamaan lapsen edun oman edun edelle. Miehillä on aika paljon tätä toimintaa, että ollaan kivoja ja vastuullisia niin kauan kuin huvittaa, mutta ei sen jälkeen. Näissä tarinoissa joissa pariskunnasta toinen pimahtaa ja lähtee vaikka viikoksi miettimään omiaan se lähtijä on mies, nainen ei lähde ja jätä lapsia. Keskimäärin. Poikkeuksia on toki. Omat lapseni ovat jo isompia, mutta aikanaan yökötti se neuvoloidenkin tuuba, että miehet saavat hoitaa lapsia kuten haluavat, olla omanlaisiaan isejä. Eli vaihtaa vaipat jos huvittaa, muuten ei. Ei kukaan sano naisille, että hei, sä hoidat sun lasta just niin kuin miten sun fiilikset nyt sanoo.
Olen ollut kahdesta lapsesta äitiyslomalla ja hoitovapaalla molemmista yhden vuoden verran. Enemmän sapettaa se, että oeehnyt teinistä asti paljon töitä ja eläkekertymä alkaa vasta 23v jälkeen. Esikoisen sain ennen...
Ei naiset tarvitse mitään eläkkeitä yhtään mihinkään.
Ei niitä lapsia ole pakko porsia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että se pari vuotta näkyy siellä eläkkeessä jollain tavalla? Olenko tehnyt sukupuolityön tasa-arvon puolesta kun olin työttömänä pari vuotta omasta tahdostani?
Just oli lehdessä juttu kuinka toinen saa 3000 e eläkkeen (ei taukoja työssä ja ihan tosta vaan huomaamatta kertynyt). Toinen ollut kotona 10 v ja saa eläkettä jotain tonnin
Nii 10 vuotta. Omista biologian tunneista on toki vierähtänyt vuosia, mutta muistaakseni raskaus kestää 9kk. Vanhempainvapaata saat jonkin verran, mutta tuskin 10v.
Jos tekee pari lasta vuoden ikäerolla ja hoitaa nuorimman kotona parivuotiaaksi, ei synny monen vuoden poissaoloa työstä. Ongelma syntyy siitä, jos lapsia onkin enemmän ja tekee isommilla ikäeroilla. Kyllä siinä helposti kymmenen
Nimen omaan HALUAA olla lasten kanssa kotona parivuotiaaksi asti. Omia valintoja joista sitten koittaa syyllistää muita.
Vierailija kirjoitti:
Lapsenhoidosta kertyy vanhemmalle eläkettä hänelle maksetun vanhempainpäivärahan ja kotihoidontuen ajalta.
Se lasketaan romahtaneiden tulojen varaan, eli käytännössä ei kerrytä juuri mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin nuori, eläkettä alkoi kertymään vasta 21 vuotiaana eikä äitiysloma tms perhevapaat kerryttänyt eläkettä. Tein lapset 18-20 vuotiaana ja menin töihin sitten kun siitä alkoi olla hyötyä myös eläkekertymän suhteen.
23v vasta alkoi
Paskamaista, kun olen tehnyt töitä pakon sanelemana (lukio) alkaen 15 v, eikä niitä vuosia oteta lukuun lainkaan.
Olen köyhästä perheestä.
Kansakoulu, oppikoulu ja lukio, minkä rahoitin itse. Kuin myös kaikki jatko-opinnot.
23 ikävuoteen mahtuu työtä ja välttämätöntä tienaamista 7-8 vuotta. Missäs ne näkyy?
Ei eläkkeessä.
T: mies63v
Silloin myös veroprosenttisi oli pienempi, kun palkasta ei
Ei muuten ollut veroprosentti pienempi vaan huomattavasti suurempi kuin nykyään, samaa luokkaa suunnilleen kuin nykyisin palkasta tehtävät pidätykset yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla ihaillaan lapsen kotihoitoa kolmivuotiaaksi. Kymmenessä vuodessa siis saadaan noin kolme lasta. Tai useampi, jos pidetään kiirettä.
Suomen valtiolle on tulossa iso lasku.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Ja me naiset ei hoideta eläkkeellä olevia vanhempia ilmaiseksi.
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Ja turha laittaa mihinkään palkattomiin työkokeiluihin. Olen joka viikko sitten julkisella hakemassa saikkua : huimaa, ei saa nukuttua yöllä ollenkaan, paha masennus.
Puoliso on ainoa lapsi. Ei ole kyllä aavistustakaan kuka hänen eläkkeellä olevat vanhemmat hoitaa, ei me ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla naisella se pariin vuoteen jää. Heillä on silloin vakituinen työpaikka, johon voi palata äitiysvapaan jälkeen. Nuoria naisia otetaan harvoin vakituiseen työhön, eli äitiys johtaa usein työttömyyteen, vaikka lasten isä pitäisi vanhempainvapaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee pari lasta vuoden ikäerolla ja hoitaa nuorimman kotona parivuotiaaksi, ei synny monen vuoden poissaoloa työstä. Ongelma syntyy siitä, jos lapsia onkin enemmän ja tekee isommilla ikäeroilla. Kyllä siinä helposti kymmenen
Pari lasta parin vuoden ikäerolla ja nuoremman kanssa kotona 2-vuotiaaksi tekee jo yhteensä 4 vuotta. Sen jälkeen on pudonnut työmarkkinoilta, jos ei ollut vakituista työpaikkaa ennen ensimmäistä raskautta.
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessä ei pidä antaa periksi tässä uudessa naisten asevelvollisuus pakolliseksi tai ainakin sivari, kun lapset rokottaa jo suuresti urakehitystä, palkkaa ja eläkettä.
Tähän lisäisin vielä.. taas unohdetaan raskauden ja synnytyksen aiheuttamat vaivat. Kaikki ei niitä saa, mutta yllättävän moni.
Helppo sanoa että lapset kannattaa tehdä lyhyellä ikäerolla.. kaikki ei niitä saa vaikka yrittäisi.. lisäksi edellisestä synnytyksestä on voinut aiheutua vaivoja jotka eivät lyhyessä ajassa korjaannu.
Minä olin kotona 8 vuotta. Eläke tulee olemaan 2800 e. Tulen sillä toimeen
Neljän lapsen äiti
Haista huilu! Lapsen voi laittaa päivähoitoon jo muutaman kuukauden ikäisenä joten ihan on naikkosen oma päätös jäädä kotiin makoilemaan vuosikausiksi .