Subbin englannin kieli ei todellakaan erinomaista
Henkilöski joka väitetysti osaa englantia erinomaisesti, todella epävarma puhuessaan englantia eikä edes kovin selkeästi äännä (edes amerikkalaisella aksentillaan). Puhuu jotenkin hyvin sammaltavasti. Ei mene läpi mulle. Miksi kaikki Stubbin kannattajat ovat tuntuneet väittävän, että osaa erinomaisesti puhua englantia?
Kommentit (136)
Kyllä odotin parempaa englantia häneltä, koska on opiskellut ulkomailla, vaimon äidinkieli on englanti ja hänen hyvää kielitaitoaan on mainostettu niin paljon. Äidinkieli lisäksi ruotsi, jolloin oppii helposti sukulaiskieliä.
Saksan puolustusministeri Boris Pistorius puhuu hyvin englantia. Samoin Ruotsin Magdalena Andersson.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eihän hän Rishi Sunakilta kuulosta. Niin kuin ei kukaan muukaan ulkomaalainen. Hyvä niin.
Jaa intialaiselta, ei varmaan miksi edes pitäisi
Rishi Sunak on englannin natiivipuhuja ja hänen englantinsa todellakaan ei kuulosta intian englannilta.
Alexander Stubb on ruotsin ja suomen natiivipuhuja, miksi hänen siis pitäisi kuulostaa siltä kuin puhuisi englantia äidinkielenään? Yrittäkää trollailijat nyt vaan kestää se, että tämä asia on sellainen, että ette pääse nyt haukkumaan.
Ei se vissiin kielten opettajaksi hakenutkaan?
Mä haluaisin kuulla millaista se ranska sitten on, kun sitäkin on mainostettu. Tai ehkä en haluakaan...
Kyllä se puhuu ihan hyvin, varsinkin kun vertaa kv-potiikkoihin yleensä.
Jenkki-englanti, mistä en pidä. Britti-englanti olisi Euroopassa toki pykälän parempaa, ksentti paljastaa turhan hyvin taustaa ja siteitä rapakon taa.
Täytyy myöntää, että mäkin yllätyin Stubbin huonosta ääntämisestä kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.
Muistan kuinka Stubb taannoin naureskeli Finnairin jonotusnauhan suomalaiselle englannin kielen ääntämistyylille kutsuen sitä rallienglanniksi. Ei olisi kannattanut, kävi pilkka omaan nilkkaan.
Hänen oma ääntämisensä oli jotenkin, miten sen sanoisi... teennäistä. Hän yritti kovasti ääntää "natiivia" amerikanenglantia epäonnistuen kuitenkin. Puhuminen ei ollut lainkaan luontevaa. Melkoista ralliamerikkaa.
Olisin tosiaan olettanut brittienglannin olevan hyvin hallussa vaimonsa ansiosta. Nyt Stubb! Kielikurssille mars.
Ja mä sentään äänestin Stubbia, siitä ei ole kyse.
Harvapa ei-englanninkielisestä maasta kotoisin oleva puhuu erinomaista englantia. Paitsi lapset jotka puhuvat sitä jo pienestä pitäen.
Esim. Amerikassa tekstitetään hyvin usein muiden kuin amerikkalaisten puhe vaikka he puhuvat ihan ymmärrettävää englantia.
Stubbista voin olla mitä mieltä olen mutta tuollaisiin typeriin bagatelleihin on pikkumaista tarttua. Se vain nyt tuntuu olevan tapa, löytää ja kaivaa edes jotain kritisoitavaa. Typerääkin.
Puolisoni on Britti ja sanoo kuinka kamalalta Stubb kuulostaa ylipuhuessaan ylimielisenä, puhuu paljon, monilla sanoilla mutta täyttä tyhjää. Puhuu puhumisen takia. Kuvittelee että kuulija on tyhmä ja hän on ainoa joka osaa. Suomalaisille tolloille näköjään uppoaa tuollainen tyhjänpuhuja.
Tuollaista englantia puhuu juuri Amerikasta vaihto-oppilasvuoden jälkeen palannut teini: "Kuuleeks nyt kaikki, että mä olin jenkeissä?"
Kyllä on. Hänestä voi olla ylpeä.
Aksentti ei kerro mitään kielitaidosta. Miehellä on akateeminen englanninkielinen vaimo, koulutus hyvistä englanninkielisistä yliopistoista ja kyky tehdä tiedettä ja opettaa englanniksi. Eiköhän se riitä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että mäkin yllätyin Stubbin huonosta ääntämisestä kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.
Muistan kuinka Stubb taannoin naureskeli Finnairin jonotusnauhan suomalaiselle englannin kielen ääntämistyylille kutsuen sitä rallienglanniksi. Ei olisi kannattanut, kävi pilkka omaan nilkkaan.
Hänen oma ääntämisensä oli jotenkin, miten sen sanoisi... teennäistä. Hän yritti kovasti ääntää "natiivia" amerikanenglantia epäonnistuen kuitenkin. Puhuminen ei ollut lainkaan luontevaa. Melkoista ralliamerikkaa.
Olisin tosiaan olettanut brittienglannin olevan hyvin hallussa vaimonsa ansiosta. Nyt Stubb! Kielikurssille mars.
Ja mä sentään äänestin Stubbia, siitä ei ole kyse.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te häviäjät, koittakaa pärjäillä, laittakaa bepanthenia peppukipeisiin kohtiin ja syökää vaikka purkki vegaanijäätelö vai mitä te vihervajukit nykyään syöttekään kun kuvittelette sen hidastavan ilmastonmuutosta.
Kyllä mä olen ihan Haaviston kannattaja. Silti tää aloitus musta ihan älytön.
Sama juttu ja samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitkaa nyt sitten joku toinen suomalaispoliitikko, joka mielestänne puhuu parempaa englantia.
Ei ole kysymys vertailemisesta, vaan siitä, että Stubb ei ole niin hyvä englanninpuhuja kuin on voimakkaasti annettu ymmärtää.
Minä olen ajatellut, että häntä on nimeomaan verrattu muihin. Brysselissäkin on kaikenlaista puhujaa ja Stubb on varmasti erottunut edukseen sielläkin.
Mikään ei ole tyypillisempää suomalaiselta kuin huudella palstoilla poliitikkojen ym julkisuudessa englantia puhuvien kielitaidosta. Jos joku, kuten Stubb nyt tässä, puhuu hyvin englantia, niin eikö tulla ihmettelemään huonoa kielitaitoa.
Olen kuullut korkeasti koulutettujen suomalaisten puhuvan englantia, jota tarvitsevat työssäänkin säännöllisesti, eikä se ole kummoista ollut. Ihan ok toki.
Missä piikeskelette, te natiivin tasoisesti puhuvat? En ole ikinä tavannut yhtäkään.
Sen verran hyvin puhuu, että on onnistunut englantilaisen vaimon itselleen vokottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Aksentti ei kerro mitään kielitaidosta. Miehellä on akateeminen englanninkielinen vaimo, koulutus hyvistä englanninkielisistä yliopistoista ja kyky tehdä tiedettä ja opettaa englanniksi. Eiköhän se riitä.
"Kouluttautunut" mies joka ei edes tiedä mikä on mangusti tai että mikä om Kenian pääkaupunki. Puhumattakaan siitä että mitä on viisi potenssiin kolme? Tai että minä vuonna Suomi liittyi lasten oikeuksien sopimukseen, tai kuka on kirjoittanut näytelmän Työmiehen vaimo. Kykyä olla esillä ja hölistä vähän sitä sun tätä ja esittää olevansa kompetentti kyllä varmasti löytyy.
Toivottavasti tuo gogney oli tarkoitettu vitsiksi.