Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen lapseni on huolissaan miten saa katettua hautauskuluni, kun en saa vakuutusta

Vierailija
04.02.2026 |

Ikää on 44 ja minulla on perussairauksia. Henkivakuutusta en tule saamaan mistään. Olen ikäni ollut yksinhuoltaja eikä edes säästöjä olematalapalkkaalalta kertynyt. En omista yhtään mitään. Lohdutin että edullinen hautaus järjestyy varmasti sosiaalitoimen kautta, jos tästä saisin vaikka sydärin ja kuolisin. Vaan miten on? Onko lasten pakko maksaa hautajaiskulut?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista jos et ole edes tuohon varautunut.

Vierailija
2/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat henkivakuutuksen mutta kalliiilla.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teiden varsilla ruumiita näy, kyllä jokainen saadaan haudattua. Aloita säästäminen nyt niin on sitten lapsella varaa edes johonkin. Minä olen omilleni sanonut että maahan on turha haudata tuhansia euroja, halvin arkku ja kukaksi riittää yksi oksa jos välttämättä haluaa. Rahat pitää käyttää elämiseen.

Vierailija
4/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalitoimistosta vai mikä se on, saa avustusta. Sisko hommasi veljelle semmoisen, kieltäydyin maksamasta, olin viimeksi nähnyt kun veli oli 15v, en tuntenut koko tyyppiä!

Vierailija
5/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sossu maksaa. Kysykää ja ottakaa selvää eihän tuommoista asiaa kannata vatvoa.

Vierailija
6/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti olet "vasta" 44 vuotias ja vaikka sinulla olisi useampikin perussairaus, eikä varallisuutta, niin itse olisin enempi huolissani siitä, että lapsi murehtisi miten sinun tulevat hautaamisesi maksetaan kun se miten tai kuinka ne lopulta maksetaan. 

Ei ole lapsen tehtävä mutehtiä tällaista asiaa. - Kyllö se aikanaan selviää. Ja kyllä ainakin toistaiseksi hautajaisiin on voinut saada tukea/ avustusta. Kannattaa myös musitaa, ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa järjestää ja toteuttaa hautajaisia tai hautaamista.

Uskovainen mies

Vierailija
7/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi miten paska äiti olet.

Vierailija
8/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en kyllä itsekään mitään erikoista kaipaa. Monttuun vaan ja sillä siisti. Täytyy alkaa raapia rahaa kasaan nyt kun lapsetkin isompia ja enää yksi asuu kotona.

Ap

Vierailija
9/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita paperi, että haluat edullisen hautauksen ja kerro tarkasti toiveesi. Hautajaisia ei ole pakko edes pitää. Ota selvää hinnasta ja säästät sen rahan tilillesi. Ei ole vaikeaa. Jos lapsi alkaa myöhemmin käyttäytymään ikävästi, voit käyttää säästöt omaksi iloksi elinaikana. Hakekoot sitten sossusta hautausavustuksen, jos sinulla ei ole jäljelle jäävää omaisuutta. 

Vierailija
10/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinkuntasi sosiaalitoimisto maksaa sun hautauksen halvimman mukaan, lapsesi ei niitä tarvitse missään tapauksessa maksaa. Varattomuus pitää todistaa perukirjalla.

Eli lapsesi pitää tehdä perukirja ja maksaa siihen tarvittavat virkatodistukset. Perukirjan voi hyvinkin tehdä itse, mutta jos se on ylivoimaista tai jos se on jostain syystä monimutkainen, se pitää teetättää esim. pankissa tai juristilla. Maksaa useita satoja euroja.

Jos aavistat, että sulta on kohta lähtemässä henki, ota äkkiä muutaman tonnin pikavippi ja anna rahat lapselle käteisenä. Perukirjaan sitten merkitään, että velkaa oli, lanttiakaan ei jäänyt. Perukirja lähetetään pikavippifirmalle ja saatavat raukeaa, koska kuolinpesä on varaton.

Vierailija
11/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoidossa sairaudet voit kyllä vakuutuksen saada.

Vierailija
12/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi miten paska äiti olet.

Kuinkas nyt niin? - Se etteii ole varallisuutta 44 vuotiaana ei tee kenestäkään paskaa äitä. Myös moni yksinhuoltaja on ihan yhtä hyvä ja arvokas vanhemapana kuin vanhempi, joka jakaa lapsensa huoltajuuden mahd, tosien vanhemman kanssa, 

Ja jos on aikuinen lapsi niin voinee keskittyä omaan elämäänsä, murehtimatta liian paljon siitä, että kuka maksaa tulevat hautajaiset vaikka olisi perussairauksiakin, jotka eivät myöskään suoraviivaisesti tee kenestäkään huonompaa vanhempaa.

Uskovainen mies

Vierailija
13/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, hyvä tietää ettei jää lapsen maksettavaksi. 
Ap

Vierailija
14/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saat kustannettua lapsesi hautaamisen?

Vierailija
15/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teiden varsilla ruumiita näy, kyllä jokainen saadaan haudattua. Aloita säästäminen nyt niin on sitten lapsella varaa edes johonkin. Minä olen omilleni sanonut että maahan on turha haudata tuhansia euroja, halvin arkku ja kukaksi riittää yksi oksa jos välttämättä haluaa. Rahat pitää käyttää elämiseen.

Minkälaista summaa olet säästänyt ruumiisi hautaamiseksi?

Vierailija
16/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on huolestunut mihin rahat menee kun on niin paljon, on vaatinut että teen testamentin kun mulla ei ole lapsia. Ettei vaan menisi valtiolle.

Vierailija
17/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet 44, niin lapsesi on vielä suhteellisen nuori. laita/patista se siis kouluun hankkimaan itselleen ammatti ja työt, niin ei tarvi murehtia muutaman satasen puolesta

Vierailija
18/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä sosiaalitoimiston hautausavustuksesta: Avustus kattaa halvimman arkun, vaatteet, kuljetuksen ja uurnan (koska tuhkaus + uurna on halvempaa kuin arkkuhautaus). Nämä oli oman lähipiirin tapauksessa vuosi sitten n. 500e. Lisäksi tuhkausmaksu n. 400e ja uurnahautaus n. 100e. Eli yhteensä tonni.

Tämän rahan saaminen pieneltä kunnalta oli melkoinen prosessi, vaati sitkeyttä ja valituksen perusturvajaostoon, mutta lopulta onnistui. Kunhan pitää huolen, että lapsi ei itse maksa ensimmäistäkään laskua.

Vierailija
19/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapio ja paffiloora paffinkeräyksestä ei paljoa kustanna. Se lapio on lähinnä se kallein hankinta. Lapiolla kuoppa, raato paffilooraan, paffiloora töniä monttuun ja murat päälle. Olipa taas kallista ja vaikeaa!

Vierailija
20/36 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä on huolestunut mihin rahat menee kun on niin paljon, on vaatinut että teen testamentin kun mulla ei ole lapsia. Ettei vaan menisi valtiolle.

Onko sinulla sisaruksia? Menee heille, jos et tee testamenttia. Tai jos kuolet ennen isääsi, rahat menee isällesi, ja vasta isän perinnön kautta sisaruksillesi. Tällä kierroksella menee perintöveroja todella paljon.

Viisainta on, että teet testamentin, jossa jaat omaisuuden haluamillesi tahoille. Mitä useammalle se menee, sen vähemmän kokonaisuudesta tarvitsee maksaa veroja.