Vastikkeen nousu putkiremontin jälkeen
Heippa! Kiinnostaisi kuulla kokemuksia rivareissa tai kerrostaloissa asuvilta, paljonko teidän vastike on noussut putkiremontin jälkeen? Vanhemman asunnon osto haaveissa ja siihen ei ko. remppaa vielä ole tehty..
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän toki että riippuu monesta asiasta mutta kiinnostaa silti ne vastikkeen nousut (toki voi mainita asunnon koon myös niin saa paremmin osviittaa ) :) netissä joku google vastaus oli että jopa 80% nousisi vastike. Toisaalta olen katsellut 80- luvun asuntoja (joissa olisi ainakin pitänyt ymmärtääkseni putkiremppa olla jo!) niin niissä vastikkeet usein olivat silti aika vähän! -ap
Ei ole useimmissa kasariasunnoissa vielä ollut putkiremppaa. Mutta on pian edessä.
Mitäs järkeä noissa siirry maalämpöön jutuissa on. Mikä kohta siinä säästää että otetaan miljoonavelka kerrostaloon sen takia eikö sillä rahalla olisi saanut entisen lämmityksen vuosiksi.
Putkirempan hinta on noin 1000 e/m2 pks.
Eli 70 m2 asuntoon rapiat 70 000 euroa.
Järjetöntä.
Tuolla rahalla sen sijaan korjaa okt putket, kylppärin, keittiön, julkkarin ja saunankin.
Ja kaikki pinnat uusiksi.
As oy on kovin kallis kommuuni. Mutta meluisa sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu neliöistä ja mitä tehdään
mulla maksoi noin 1000 euroa per neliö ja maksoin lainan pois
nykyään ehkä 1200-1500
Onkohan tuossa yksi nolla liikaa? Eli sadan neliön asuntoon maksaisi 120 000- 150 000?
Putkiremonteissa isännöitsijät voidellaan ja asukkaat nyljetään.
Ei niitä missään muissa maissa tehdä samalla lailla ja samoilla kustannuksilla kuin Suomessa.
As oy onkin rahastus ja cusetus.
Siksi mulla onkin okt.
Ei mennyt putkeen rintaruokinta?
Tähän vaikuttaa niin moni asia että oksat pois.
Rivareihin putkiremontti on halvempi kuin kerrostaloihin.
Jos sukitus onnistuu niin se laskee hintaa.
Uusitaanko kylppärit samalla? Jos uusitaan niin hinta nousee.
Onko kuinka paljon vesipisteitä asunnoissa?
Asun rivitalossa ja tähän uusittiin käyttövesiputket eli uudet putket tuli pintavetona ja viemärit sukitettiin, minun osuus oli 3800e ja tämä tehtiin vuonna 2021.
Putkiremontin hinta riippuu paljon taloyhtiön sijainnista. Helsingin kantakaupungissa mennään 1500e/neliö molemmin puolin, kun tehdään perinteinen putkiremontti. Sähkönousut päälle niin voi enemmänkin. Sukitus lienee jossain 700-800e/neliö Jossain Pihtiputaalla perinteinen on jotain 700-800/neliö jos taloyhtiö edes lainaa saa. Muutin kaksi vuotta sitten Helsingin kantakaupungissa samassa kaupunginosassa toiseen taloyhtiöön jossa remontit oli tehty. Nyt vanhassa talossa alkaa juuri perinteinen putkiremontti 1500e/neliö. Tiesin jo muuttaessani putkiremontin olevan tulossa, vaikka asiaa ei oltu mitenkään vielä käsitelty edes taloyhtiön hallituksessa (olin hallituksessa). Edellisestä oli aikaa reilu 40V ja patterivuotoja jne oli jo ollut muutamia.
Onko siinä putkiremontin hinnassa mitään eroa asunnon omistajalle jos se tehdään kerrostalossa jossa taloyhtiö saa vuokra tuottoa liikehuoneistoista tai kerrostalossa jossa näitä ei ole?
tiedän yhden rivitalon, sukulaiseni asuu siinä, jossa putkiremontti hoidettiin rikkomatta lattioita - uudet putket katon kautta. En muista miten paljon halvempi oli, mutta saivat ison säästön. Tuolloin ongelmana oli löytää alan remppafirmoja, jotka osasivat kyseisen tekniikan. Ei ehkä toimi kerrostalossa, mutta rivariasujien kannattaa pitää mielessä, että sen voi tehdä noinkin
Vierailija kirjoitti:
Tässä asunnossa, jonka ostoa harkitsen, on toivottavasti putkiremppaan vielä jonkun aikaa (80-90-luvun taitteessa rakennettu), mikäli tuo keskimäärin 50 v vaihtoväli pitää tässä tapauksessa kutinsa. Mutta joo, kallis remontti tosiaan kyseessä noin isoon asuntoon. Hyvä tietää jo ennalta tuo, että itse otettu remonttilaina voisi tulla halvemmaksi, kuin taloyhtiölle maksettava rahoitusvastike. Ap
riippuu ihan siitä millaisessa kunnossa putkistot ovat. nyt on alettu tekemään putkiremppoja 1980-luvun taloihin. Itse myin juuri pois 1987 rakennetun talon, johon oli putkiremppa tulossa n 3 vuoden sisään.
Hirveästi riippuu siitä millaisia asukkaita taloissa on ja miten taloa on huollettu. Jotkut ovat esim. aivan liian innokkaita käyttämään kaikenaailman syövyttäviä putkitukosten avaajia, etät pelästään se voi tuhota putket nopeammin. viemärien sukistusta ei ymmärtääkseni enää nykyissin suositella. on olemassa tutkiustuloksia, joiden vuoksi epäillään, että niistä irtoaa jotain aineita vesijohtoveteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nykyään ehkä 1200-1500
Onkohan tuossa yksi nolla liikaa? Eli sadan neliön asuntoon maksaisi 120 000- 150 000?
Pk seudulla voi ihan hyvin olla päälle tonnin. Jos tehdään perinteinen mellunmäkeläinen neukkukuutio. Pitkän kaavan mukaan linjasaneeraus, jossa uusitaan samalla vesikalusteet myös keittiössä. Monesti vedetään sähköjäkin samalla ja uusitaan posliinisulakkeiset sähkökaapit ja vedetään data samalla
-Kylmät kädet
Vierailija kirjoitti:
Herttinen. Tässä tapauksessa putkiremontti maksaisi yhtä paljon kuin tuo asunto :O maksoit siis sen pois, eikä vastike kohdallasi noussut mihinkään? En tiennyt että sen voi tehdä noinkin.
On yhtiövastike ja sitten remontteihin liittyvä rahoitusvastike. Sen oman osakkeen remonttikulut voi halutessaan maksaa heti pois, tällöin oman huoneiston rahoitusvastike on nolla euroa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin sukitusremppa kerrostaloon. Kolmion vastike nousi reilun satasen kuussa ja on nyt 470 euroa.
Naurattaa!
- vuokralainen
Samoin, terveisin vuokralainen. Hehhehhee
-Kylmät kädet Lkv
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nykyään ehkä 1200-1500
Aika kalliilta kuulostaa. Rivitalossa luultavasti ainakin halvempaa.
Miksi olisi rivarissa halvempaa? Vähemmän huoneistoja ja enemmän putkia/asunto vaihdettavaksi. Tiedän yhden 80-luvun aikoinaan hyvinkin arvokkaan rivitalon, jonka remontit ovat vieneet lähes kaikki asukkaat maksuongelmiin ja kaikkia harmittaa että ostivat edes asunnon ko. yhtiöstä
Sinulle tollolle tässä hiukan faktaa:
Yleisesti ottaen rivitalon putkiremontti on edullisempi kuin kerrostalon putkiremontti. Tämä johtuu siitä, että rivitalojen putkistot ovat tyypillisesti pienempiä ja yksinkertaisempia, ja remontti voidaan usein toteuttaa pienemmällä työmäärällä ja vähemmillä materiaaleilla. Kerrostaloissa putkiremonttiin liittyy usein suurempi määrä asuntoja, mikä tarkoittaa suurempia kokonaiskustannuksia ja usein myös betoniläpivientien porausta, mikä nostaa kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä asunnossa, jonka ostoa harkitsen, on toivottavasti putkiremppaan vielä jonkun aikaa (80-90-luvun taitteessa rakennettu), mikäli tuo keskimäärin 50 v vaihtoväli pitää tässä tapauksessa kutinsa. Mutta joo, kallis remontti tosiaan kyseessä noin isoon asuntoon. Hyvä tietää jo ennalta tuo, että itse otettu remonttilaina voisi tulla halvemmaksi, kuin taloyhtiölle maksettava rahoitusvastike. Ap
riippuu ihan siitä millaisessa kunnossa putkistot ovat. nyt on alettu tekemään putkiremppoja 1980-luvun taloihin. Itse myin juuri pois 1987 rakennetun talon, johon oli putkiremppa tulossa n 3 vuoden sisään.
Hirveästi riippuu siitä millaisia asukkaita taloissa on ja miten taloa on huollettu. Jotkut ovat esim. aivan liian innokkaita käyttämään kaikenaailman syövyttäviä putkitukosten avaajia, etät pelästään se voi tuhota putket nopeammin. viemärie
Viemärivettä siis menee vesijohtoveteen?
Vierailija kirjoitti:
Tähän vaikuttaa niin moni asia että oksat pois.
Rivareihin putkiremontti on halvempi kuin kerrostaloihin.
Jos sukitus onnistuu niin se laskee hintaa.
Uusitaanko kylppärit samalla? Jos uusitaan niin hinta nousee.
Onko kuinka paljon vesipisteitä asunnoissa?
Asun rivitalossa ja tähän uusittiin käyttövesiputket eli uudet putket tuli pintavetona ja viemärit sukitettiin, minun osuus oli 3800e ja tämä tehtiin vuonna 2021.
Meillä päin Seppo ja Teppo tulevat pimeänä vetämään uudet pukket. Maalla ketään ei kiinnosta. Eikä ole muuten vedeneristeitäkään ja 35v toiminut.
-Kylmät kädet
Aina rivarin putket on halvempi uusia kuin kerrostalon. Läpivientiä vähemmän, ei betonia ja kerroksia vain yksi, joten roudaamista vähemmän. T. Urakoitsija 25 v kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Aina rivarin putket on halvempi uusia kuin kerrostalon. Läpivientiä vähemmän, ei betonia ja kerroksia vain yksi, joten roudaamista vähemmän. T. Urakoitsija 25 v kokemuksella.
Näinon, kokemusta n. 30 v alalta.
Non se menee kun vanhat talot on korjattava ellei purkaa ja rakenna uutta tai myy osan tontista. Ihan samaa Omakoti taloissa. On pakko tehdä putki kuin katto remontti kuin ikkunat vaihtaa kuin villat seiniin. Jne. Sitä se on ja siksi monet asuu vuokralla kun ei osaa mitään itse remontoida ja ei halua stressata. Monet elää siten vapaana. Huolista.