Vammainen nuori tuohtui, kun palvelu loppui kello 23
Ymmärränkö nyt oikein, että kaikki muut asiat on kunnossa mutta hän haluaa palvelua myös yöllä? Koska haluaa ei halua mennä sänkyyn kello 23?
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
"Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Mitä meinaat ? Ei kukaan aseta tässä asiassa ketään eri asemaan, päinvastoin, jos haluaa olla tasavertainen niin sitten maksaa itse ei yhteiskunta, jos vessassa käyttäjän tarvitsee tai muuttaa palvelutaloon
Vierailija kirjoitti:
Sillä erolla,että sait elää terveenä siihen 30v asti. Töissäkin käyt vielä. Olen pahoillani saitastumisestasi muuten.
Itse en käy. En ole työkuntoinen,enkä kykenisi menemään mihinkään baariin tms. Olen tk-eläkkeellä.
Silti toivon nuorelle miehelle edes vähän sitä elämää mitä muillakin nuorilla on. Edes hetkeksi.
Tokkopa olet tk-eläkkeellä.
Joo sovitaan vaan,että keksin omasta päästä. Enhän edes kirjoittele tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapa kaikki palstalaiset vaikka kuukauden, pari tuota elämää.
Pyydätte kaveria/puolisoa avustamaan, joka asiassa ja se sitten käskee tiettyyn aikaan nukkumaan. Laittaa telkun kiinni ja käskee nukkua.
Vessaan et yöllä pääse. Kuse vaippaan. Baariin voitte mennä tms.mutta siinä vaiheessa,kun miit asikkaat vasta ilmestyy pikkuhiljaa paikalle niin sinut viedään kotiin.
Muista sitten vielä,että et ota askeltakaan omin voimin.
Tehkää tätä minimissään kk, miettikää se loppuelämämme mittaiseksi ja palatkaa asiaan.
Miksi tämä ajatusleikki ei kelpaa? Kummallista. Tai edes kokeilla käytännössä?
Onko jotenkin *miettii*, hankalaa? Just asking.
Varmaan siksi että täällä kirjoittelee sen ikäistä porukkaa että baarissa käynt
Meinaatko? Onko yliksen jonnet baarissa tähän aikaan? Tai etkoilla perjantai-illan kunniaksi.
No kyllä kai moni voi itsensä kuvitella 20v joka katsoo mitä muut ikäisensä puuhaa ja haluaa samaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyydätte kaveria/puolisoa avustamaan, joka asiassa ja se sitten käskee tiettyyn aikaan nukkumaan. Laittaa telkun kiinni ja käskee nukkua.
Vessaan et yöllä pääse. Kuse vaippaan. Baariin voitte mennä tms.mutta siinä vaiheessa,kun miit asikkaat vasta ilmestyy pikkuhiljaa paikalle niin sinut viedään kotiin.
Tehkää tätä minimissään kk, miettikää se loppuelämämme mittaiseksi ja palatkaa asiaan.
Voisiko Arsi kokeilla vaikka kuukauden tai pari sellaista elämää, jossa joku tuo ruokaa ja juomaa sänkyyn muutaman kerran päivässä, vaihtaa vaatteet ja vaipat tarvittaessa, auttaa suihkuun kerran viikossa ja that's it? Sellaista Arsin elämä olisi monessa muussa maassa, jos hän olisi ylipäätään selvinnyt hengissä näin kauan. Eiköhän Arsi osaisi tuollaisen kokeilun jälkeen arvostaa sitä asuntoa asumisyksikössä, jota hänelle on tarjottu kaikkine tukipalveluineen.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea riesa yhteiskunnalle tämmöiset. Herra voisi laskeutua sieltä pilvilinnoissa rahvaan pariin ja mennä arkiaamuksi opintoreissulle kadun varteen. Aamuruuhka syntyy töihin kahdeksaksi kiiruhtavista ihmisistä. Ei täällä muutkaan voi pelata läpi yön, eikä kukkua pikkutunneille. Ei ole valintakysymys muillekaan. Mutta tälle tyhjäntoimittajalle pitäisi kustantaa henkilökohtainen palvelija, jotta voi tehdä juuri mitä lystää?
Niin 100x tämä. Koskee myös muita "minä minä, muut maksakoot"-kitisijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettepa ilkeitä! Kundi on NUORI,ei kukaan tuon ikäinen halua käydä klo 21 nukkumaan!
Aivan varmasti tuonkin ikäinen menee nukkumaan tuohon aikaan jos pitää herätä aamuvuoroon kello 04:00, ei silloin pelata jotain peliä yökaudet.
Minä menin tuon ikäisenä noin klo 22 nukkumaan kun aamulla oli koulua. Ja ei ollut rahaa käydä ulkona keikoilla ja baareissa. Olisi varmaan pitänyt hakea sossusta avustusta mutta eipä ikinä olisi tullut mieleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä erolla,että sait elää terveenä siihen 30v asti. Töissäkin käyt vielä. Olen pahoillani saitastumisestasi muuten.
Itse en käy. En ole työkuntoinen,enkä kykenisi menemään mihinkään baariin tms. Olen tk-eläkkeellä.
Silti toivon nuorelle miehelle edes vähän sitä elämää mitä muillakin nuorilla on. Edes hetkeksi.
Tokkopa olet tk-eläkkeellä.
Joo sovitaan vaan,että keksin omasta päästä. Enhän edes kirjoittele tänne.
Luulisi sitten sinunkin olevan hieman kriittisempi mitä kustannetaan ja mitä ei. Sen takia en usko sun olevan eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko Arsi kokeilla vaikka kuukauden tai pari sellaista elämää, jossa joku tuo ruokaa ja juomaa sänkyyn muutaman kerran päivässä, vaihtaa vaatteet ja vaipat tarvittaessa, auttaa suihkuun kerran viikossa ja that's it? Sellaista Arsin elämä olisi monessa muussa maassa, jos hän olisi ylipäätään selvinnyt hengi
Monessa muussa maassa ei edes sitäkään. Tässä hyvinvointivaltiossa hyysätään kaikenkarvaisia kiittämättömiä ihmisiä jotka eivät tyydy mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on mm. siitä, että ei päöse itse vessaan.
Jutussa luki, että avustaja lähtee jatkossa klo 21. Siksi asia nostettiin esiin!
Jos joidut yöllä valvomasn monta tuntia, että joku vie sut vessaan, ei ole ihme, jos aamulla väsyttää, eikä jaksa nousta 7ltä.
Miten helkatin ilkeitä te ihmiset olette? Olisiko itse kiva olla vammainen, sairastaa sairautta, joka vie lopulta liikuntakyvyn kokonaan, olla täysin muiden avun varassa, koskaan et pääse esim. musakeikoille ym. tapahtumiin, kun täytyy aloittaa iltatoimet klo 20? Onko se nuoren elämää???
Vammaispalvelujen menot ovat todella pieni murto-osa sotemenoista!
Vanhuksillekin laitetaan yöksi vaipat. Miksi vain iän vuoksi pitäisi saada parempaa palvelua? Sitten tasapuolisuuden vuoksi myös joka mummolle yöpissattaja. Miksi nuori mies ei käytä sorsaa? Onko opettanut suolistonsa paskomaan yöllä?
Vierailija kirjoitti:
Omaan silmään ei ole näkynyt kauheasti kommentteja, jotka jotenkin kadehtisivat tuota elämää. Epäilemättä se on monella tapaa prseestä, mutta minkä teet?
Miksi se on joillekin niin vaikea ajatus, että meillä ei yksinkertaisesti ole rahaa silotella kaikkia epämukavuuksia ihmisten elämästä pois? Varsinkaan, jos se auttaminen pitää tapahtua autettavan ehdoilla.
Onhan se epäreilua jne, mutta niin vaan joskus elämässä käy.
Mitenhän opinnot sujuu, kun pelaa yöt, eikä jaksa nousta aamulla kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän opinnot sujuu, kun pelaa yöt, eikä jaksa nousta aamulla kouluun?
Arsi opiskelee kotoa käsin. Opinnot voi siis sujua oikein hyvin, vaikkei hän jaksaisikaan nousta aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän mielestä on siis väärin, että nuori mies haluaisi päästä yöllä vessaan ja itse päättää kotiintuloaikansa, eikä tykkää jos se on klo 21. Huhhuh teitä.
Voihan down-syndroomainen haluta astronautiksi mut ei se nyt vaan onnistu. Kaikki ei saa sitä mitä haluaa.
Ok. Voidaan siis myös päättää, että sinä et pääse yöllä vessaan ja nukkumaan käyt klo 21.
Selvä tehdään niin. Älä juo vettä enää 18 jälkeen nii ei tarvii herätä kuselle aamuyöllä.
Miehille on jo vuosikymmeniä sitten keksitty kätevä "sorsa". Ei tarvitse mennä vessaan yöllä. Varsinkaan kun kukaan ihminen ei yleensä kaki öisin.
Vierailija kirjoitti:
En aio klikata artikkelia auki. Nuori on oikeassa, osa voi tarvita apua öisin, ehkä kaikilla rytmi ei ole sama. Rytmiin voi vaikuttaa tila, lääkitys, toiveet ja monet tekijät. Osa voi ahdistua helposti jos on pakotettu vanhaan yhteen malliin, entä jos ei nukuta tai on jetlag.
Vamman omaavilla, sairailla ja iäkkäillä on oikeus tehdä myös valintoja elämässään. Kuten terveilläkin. Kuten osa on tehtaassa töissä öisin, sama menee kai avustajanakin, jos on sosiaalialalla. Osalle ei taas sovi ilta- tai yötyö, joillekin käy. Myös joillakin sairailla ja iäkkäillä on tarve öisin wc-käynneille, kääntymiseen, lääke ym.
Joo, on oikeus tehdä valintoja, mutta velvollisuus kantaa niiden seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on mm. siitä, että ei päöse itse vessaan.
Jutussa luki, että avustaja lähtee jatkossa klo 21. Siksi asia nostettiin esiin!
Jos joidut yöllä valvomasn monta tuntia, että joku vie sut vessaan, ei ole ihme, jos aamulla väsyttää, eikä jaksa nousta 7ltä.
Miten helkatin ilkeitä te ihmiset olette? Olisiko itse kiva olla vammainen, sairastaa sairautta, joka vie lopulta liikuntakyvyn kokonaan, olla täysin muiden avun varassa, koskaan et pääse esim. musakeikoille ym. tapahtumiin, kun täytyy aloittaa iltatoimet klo 20? Onko se nuoren elämää???
Vammaispalvelujen menot ovat todella pieni murto-osa sotemenoista!
No mene sinä sinne 24/7 kantamaan häntä? Aivan, et todellakaan ole menossa, vaan "joku muu" on se jonka se pitää tehdä. Yhteiskunta on vihervassareille loputon runsauden sarvi. Eivät ymmärrä että yhteiskunta on yhtä kuin me tavalliset i
Meinasin peukuttaa ylös mutta eihän tämä nyt ole mikään vihervassarijuttu. Itse olen vasemmistolainen mutta haloo joku omakin vastuu on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan silmään ei ole näkynyt kauheasti kommentteja, jotka jotenkin kadehtisivat tuota elämää. Epäilemättä se on monella tapaa prseestä, mutta minkä teet?
Miksi se on joillekin niin vaikea ajatus, että meillä ei yksinkertaisesti ole rahaa silotella kaikkia epämukavuuksia ihmist
Kenen ehdoilla suttamisen mielestäsi pitää tapahtua? Autettavan tarpeista on kyse.
Perustarpeisiin kuuluu oikeus päästä vessaan.
Vierailija kirjoitti:
silläkin riskillä että kuulostan inhottavan rationaaliselta ja epäempaattiselta; Suhteutetaan hieman:
Jos Arsilla on vuorokauden ympäri henkilökohtainen avustaja, on sen kustannus yhteiskunnalle noin neljännes miljoonan vuodessa. Tästä pelkästään yövuoron aiheuttamaa kustannusta on lähes kaksi kolmannesta, siis noin 160'000 euroa vuodessa. Se on 80 keskituloisen koko vuoden aikana maksama ansiotuloverosumma.
mistä luovutaan, jotta Arsi voi pelata vielä kello 23 jälkeen? No lasketaan. Annos keskimääräistä kouluruokaa maksaa noin 3,5 euroa, Vantaalla 2,5. Koulupäiviä on 190 lukuvuodessa. Kun luovutaan 250 oppilaan koulun maksuttomasta kouluruokailusta kokoniseksi lukuvuodeksi, saadaan Arsille omaan kotiin pelipäivystäjä aamun pikkutunneille. Vantaalla summalla saataisi kouluruokailu yli 300 oppilaalle koko vuodeksi. Ja siis vain jotta Arsi voi pelata ihkaomassa kodissa klo 23 jälkeen illalla tai halutessaan lähteä baariin avustajan seur
Tämä on pointti, joka monelta jeesustelijalta menee ohi. Koska rahaa on rajattomasti kaikkeen ja se tulee taikaseinästä.
Minua hieman mietityttää, että vammaiset voivat palkata henkilökohtaisen avustajan koko päiväksi, mutta vanhuksilla ei ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella olkoon oikeus elää kuten itse haluaa mutta niillä kyvyillä mitä juuri itsellä on. Muilla ei ole velvollisuutta taata kenellekkään yhtään mitään. Tollasten tyyppien takia katoaa kyllä kaikki auttamishalut.
Amen. Tämä unohtuu monilta. "Minulla on oikeus, mutta muilla vain velvollisuuksia [minua kohtaan]".
Yritin kertoa sarkasmin keinoin, että kaikkea ei aina saa. Tuhannet vammaiset tässä maassa eivät käy öisin vessassa, vaan aamulla vaihdetaan päivävaippaan. Jotkut eivät tarvitse vaippaa, vaan hygieniapatja ja sorsa riittää. Joskus lakanat pitää vaihtaa silti, se tehdään heti aamulla ensimmäisenä. Tässä tapauksessa tosin veikkaan, että sekään ei käy, koska vaippa on noloa ja sen kanssa ei voi lähteä spontaanisti baariin.