Vammainen nuori tuohtui, kun palvelu loppui kello 23
Ymmärränkö nyt oikein, että kaikki muut asiat on kunnossa mutta hän haluaa palvelua myös yöllä? Koska haluaa ei halua mennä sänkyyn kello 23?
Kommentit (420)
Surullista, ettemme ole valmiita antamaan vammaiselle hänen tarvitsemaansa apua, jotta hän voisi vammaisenakin elää edes itselleen mieluisalla tavalla.
Hän on jo menettänyt paljon enemmän, kuin yksikään suht terve veronmaksaja. Silti kitsailemme hänen auttamisessaan.
Vierailija kirjoitti:
Erityisen pelle on tuo tekosyy, että ei voi sopeutua tiettyyn nukkumaanmenoaikaan, koska on yläasteesta valvonut myöhempään. Voi kyynel, minä sopeudun useisiin erilaisiin nukkumaanmenoaikoihin joka kuukausi vaihtelevan työn takia. Jos haluaa sekoilla yömyöhään, maksaa itse avustajan tai muuttaa sinne palveluasumisyksikköön ja opettelee kutsumaan sinne kavereita. Asennevammaan ei auta avustaja.
Juuri niin! On tietysti teoriassa mahdollista, että Arsilla on joku harvinainen poikkeavuus, joka tekee normaaliin aikaan nukahtamisesta mahdotonta. Tämä siis lähinnä teoreetinen mahdollisuus. Joka tapauksessa hänen olisi pitänyt edes yrittää sopeutua aikaisempaan nukkumaanmenoaikaan. Sitten jos lääkäri olisi todennut, ettei siitä tule mitään vaan Arsin on pakko valvoa aamun pikkutunneille asti, olisi pitänyt avustajien työaikaan muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, ettemme ole valmiita antamaan vammaiselle hänen tarvitsemaansa apua, jotta hän voisi vammaisenakin elää edes itselleen mieluisalla tavalla.
Hän on jo menettänyt paljon enemmän, kuin yksikään suht terve veronmaksaja. Silti kitsailemme hänen auttamisessaan.
Mene sinä häntä auttamaan sinne! Uliset vain palstalla että JONKUN pitäisi auttaa mutta itse istut ahterillasi ja oletat muiden tekevän työt puolestasi. Ole hyvä, mene passaamaan Arsia, sittenhän kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia kommentteja, mutta vastaajien asenteen ymmärsin. Ette ota huomioon, että kyseessä on nuori ihminen. Hänelle tarjottiin paikkaa hoivayksiköstä, mutta hän sanoi, ettei sinne voi tuoda kavereita kylään. Ihan oikein on, että hän haluaa asua omassa asunnossa ja saada sinne avustajan.
Vammaisia kannustetaan omannäköiseen mahdollisimman itsenäiseen elämään omassa asunnossa niin pitkään kuin se on mahdollista ja hänellä se on mahdollista avustajien kanssa. Menee tässä yhteiskunnassa rahaa ja verorahoja turhempaankin, kuin opiskelevan nuoren vammaisen avustajien palkkoihin.
minun neuvoni tälle nuorelle miehelle on ottaa yhteyttä Yhdenvertaisuusvaltuutettuun että saisitte vammaispalvelun kanssa tehtyä palveluntarpeen arvioinnin mitä tarvitset ja mihin aikaan. Ja millä keinoin onnistuisi mennä vaikka elokuviin.
Kauhistuttaa täällä monien kommentoijien ko
Sinne voi tuoda kavereita kylään. Poika vain sanoi, ettei kehtaa pyytää heitä.
Nämä paikat on normaaleja kerrostaloja. Esim täällä rinnekodin asunnot. Invamitoitetut hissit ja asunnot. Omat yksiöt ja kaksiot. Hoitajat ei saa mennä ilman asukkaan lupaa, koska asukas maksaa vuokraa. Talossa ympärivuorokautinen henkilökunta ja saa avun kutsumalla
Olen usein yöllä laittanut kännisiä nukkumaan yökerhon jälkeen ja siivonnut oksennuksen, kun on tullut drinkkiä otettua liikaa. Elävät ihan tavallista elämää, mutta on henkilökunta kutsuttaessa auttamassa.
Kotona jos olisi avustaja, vaatisi kolmivuoto henkilökunnan. Yökkö 40% paremmalla palkalla istuisi koko yön odottamassa, tarvitseeko poika vessapalvelua. Joinain öinä ei tarvitsisi lainkaan eli istuisi isommalla palkalla katsomassa netflixiä koko yön. Rinkiin tarvittaisiin monta hoitajaa koska vapaat ja lomat. Lisäksi sairasloma sijaiset.
Siihen nyt ei vain edes löytyisi avustajia niin paljoa, kun muutenkin pula. En usko, että kolmivuorotyöhön löytyisi tekijää 10euron tuntipalkalla. Itselläni lähihoitajan palkka 16 euroa tunti.
Hänelle tarjottiin vuokra asuntoa paikasta, missä olisi ollut mahdollisuus apuun ympäri vuorokauden ja lisäksi avustaja tunnit. Mutta kun ei kehdannut kutsua kavereita sinne kylään, vaikka siellä olisi voinut elää itsenäistä elämää kapakassa käynteineen
Onko mun pää jotenkin sekaisin, kun mulla on vain se ajatus, että jos tarvitsee paljon toisen apua syystä tai toisesta, niin elämän täytyy olla melko aikataulutettua ja suunnitelmallista? Miten ihmeessä merkittävä toimintakyvyn lasku ja avuntarve voisi merkitä spontaania elämää?
Vierailija kirjoitti:
Erityisen pelle on tuo tekosyy, että ei voi sopeutua tiettyyn nukkumaanmenoaikaan, koska on yläasteesta valvonut myöhempään. Voi kyynel, minä sopeudun useisiin erilaisiin nukkumaanmenoaikoihin joka kuukausi vaihtelevan työn takia. Jos haluaa sekoilla yömyöhään, maksaa itse avustajan tai muuttaa sinne palveluasumisyksikköön ja opettelee kutsumaan sinne kavereita. Asennevammaan ei auta avustaja.
Silti hän edellyttää, että joku aamuvirkku avustaja muuttaa vuorokausi rytmin yötyöksi, koska hänellä on oikeus
Vai kuukauden sälli eli yksin ja sinä aikana jo huomattiin, että poika valehteli avun tarpeesta. Pystyi enempään, kuin kertoi ja nukkui päivät, vaikka valehteli heräävänsä seitsemältä.
Valheella on lyhyet jäljet
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa avustaja lähtee jo kello 21. Se nyt on jo aika aikaista. Mutta, jos hän vaan illat pelailee, eikö sitä voi tehdä vuoteesta? En tiedä eikö voi käydä vessassa yksin ja se olisi syy enempään avustajan tarpeeseen?
Otapa selvää mikä on lihasdystrofia ja kuinka se vaikuttaa, ja jos ymmärrät lukemasi niin saat vastauksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiltä puuttuu ihan oikeasti empatiakyky. He parkuvat kallista bensaa, kallistunutta kauppalaskua, kalliita lainojen korkoja taloissaan. Muuhun ei riitä kapasiteetti. Nämä kaikki ymmärtämättömät ihmiset jotka täällä ulisee voi pahoin ja tämä palsta on niitten kaatopaikka. Ollaan koukussa palstaan ja riitelyyn. Olin täältä pois varmaan vuoden ja voin paremmin. Eihän täällä oo muuta kuin pahoinvointia. Säälin teitä oikeesti. Jos ei riitä ymmärrystä vähempiosaisille niin kannattaa oikeasti katsoa peiliin ja miettiä mitä sieltä näkyy. Pohtia oikein syvällisesti sitä mitä käy jos menettääkin kaiken mitä sieltä peilistä näkyy.
Tämä on niin totta! Tätä palstaa kun lukee, alkaa helposti kuvitella, että kaikki ovat samanlaisia empatiakyvyttömiä paskiaisia. Onneksi oikeassa maailmassa on vielä jäljellä ihmisiä, joilla on sydän ja arvot kohdillaan.
Ole hyvä ja mene itse palvelemaan yli 100-kiloista vessaan kymmenen euron tuntipalkalla. Halukkaita ei ole paljoa, koska muut eivät ole samanlaisia pyhimyksiä kuin sinä.
Hienoa, että täältä poistettiin mun kaksi pitkää tekstiä, jossa sotealan edustajana kerroin kuinka Arsin itse kertoma tarina medialle on monelta osin todistettavissa epätodeksi, ja avustajiensa vammaispalveluun kertomat asiat ovat varmasti totta (mitkä itse mainitsi). Jokseenkin huvittavaa, että Arsi itse tai jokin hänen tuttunsa poistelee täältä tilannetta valaisevia tosiasioita, jotka eivät sovi heidän agendaansa.
Arsia tai omaisiaan en tunne, toimin toisen hyvinvointialueen palveluksessa, mutta on aivan turhaa väittää etteivät vammaiset saisi tässä maassa reilua kohtelua. Sen sijaan heille suodaan paljon sellaisia (kalliita) etuoikeuksia, mistä terveet ihmiset saavat vain haaveilla. Mutta rajansa kaikella, ja loppu omasta pussista.
Olen työskennellyt vammaisten kanssa monia vuosia, ja huomannut kuinka täälä porukalla on mielestään pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia. Rehellisyys ei myöskään ole kovin painavaksi arvostettua, jos vammaisten etu on toisessa vaakakupissa. Itsellä meni totaalisesti kuppi nurin enkä tule enää laittamaan tämän porukan eteen tikkua ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko eutanasia tuollekin paras ratkaisu niin loppuu kärsimys ja valittaminen. Mokomasta ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle mutta menoja sitäkin enemmän. Johonkin se on raja vedettävä miten paljon kutakin hyysätään.
Onpa törkeä kommentti. Arsi ei ole mikään tyhjäntoimittaja vaan hän opiskelee AMK:ssa. Ei ole lainkaan poissuljettua, etteikö hän voisi työllistyäkin. Nettoveronmaksajaa hänestä tuskin tulee koskaan, mutta kannattaisi ehkä miettiä vähän tarkemmin, millaisille ihmisille on ehdottamassa eutanasiaa.
Milloin hän opiskelee? Pelaa yöt ja nukkuu päivät.
Kauanko hänen diagnoosillaan ja elintavoillaan on todennäköisesti edes elinaikaa?
Arsi pelaa pitkälle(?) yöhön ja herää aamui
ööööö...... Milloinhan herralle sopii työajat, jos työllistyisi, kun nukkuu porskuttaa puoliinpäiviin. Häh. t. leipomossa töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut alkua pidemmälle, mutta kerron tässä vuosien takaisen huomioni: sosiaalipalvelujen varassa olevat tutun tutut.
Kodinhoitaja pyykkäsi ja siivosi kun eroperheen äiti kotona ja 4 lasta. Samat palvelut jatkuivat, vaikka äiti oli kotona ja 1 lapsi.
Eli kun pääset systeemiin sisään, mitään ei kyseenalaisteta. Työkykyinen mutta työhaluton, tottui palveluihin.
Lapset seinäkiipeilivät seurakunnan tms maksamana, samoin pääsivät ratsastusta kokeilemaan. Omat lapseni eivät päässeet koska ei ollut varaa vaikka kävin töissä. Omat lapseni aikuisia, hyvissä ammateissa. Tutun tutun lapsista taitaa olla yksi töissä, loput tukien varassa. Älkää opettako että kaikki kannetaan eteen, aina.
Meillä kävi kodinhoitaja kun olin lapsi ja äiti sairaana. Nykyään lapsiperheille ei enää kotiapua löydy, vaikka mitä tapahtuisi. Seuraukset näkyvät varmas
Löytyy vaikka mitä palveluita KUNHAN MAKSAT ITSE, etkä vaivaa passauttamisillasi veronmaksajia. 👍
Ps. Älkää tehkö kakaroita, ellette pysty niitä edes itse elättämään ja hoitamaan.
Voisi tuohon liikkumisen vaikeuteen auttaa pieni laihdutus.
Meillä oli/on täällä espoossa samanlainen tapaus.Marko Hento. Kaikenlaista apua saa mutta myös ala-ikäisiä pitäisi saada ahdistella koska kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä lahjoittaa Arsille hänen haluamansa elintyylin vai onko niin että olet valmis tuhlaamaan vain muiden rahoja?
Voisiko tuo vammainen pitää pienen laihdutuskuurin. Aika läskiltä nimittäin vaikuttaa.
Vähän ihmettelen hänen valitustaan. Olisi mennyt sinne tarjottuun palveluasuntoon, niin olisi joku joka veisi yöllä vessaan. Kohtuutonta vaatia että kotihoidon pitäisi tuolla hänen kotiinsa auttamaan öisin.
Nukkumaan ei myöskään tarvitse mennä silloin kun menee sänkyyn. Sängyssäkin voi pelata videopelejä, katsoa telkkaria, lukea kirjoja jne. ihan niin myöhään kuin haluaa.
Ja jos aivan välttämättä haluaa asua siellä omassa kodissa, niin öisin voi käyttää myös vaippoja.
Arsi pelaa pitkälle(?) yöhön ja herää aamuisin reilusti seitsemän jälkeen, mutta väliin jää kyllä hyvin aikaa opiskeluille. Esim. klo 10-18 tai 12-20 välillä ehtii opiskella sellaiset 8 tuntia, mikä on jo aika hyvä määrä.