Vammainen nuori tuohtui, kun palvelu loppui kello 23
Ymmärränkö nyt oikein, että kaikki muut asiat on kunnossa mutta hän haluaa palvelua myös yöllä? Koska haluaa ei halua mennä sänkyyn kello 23?
Kommentit (420)
Kokeilkaapa kaikki palstalaiset vaikka kuukauden, pari tuota elämää.
Pyydätte kaveria/puolisoa avustamaan, joka asiassa ja se sitten käskee tiettyyn aikaan nukkumaan. Laittaa telkun kiinni ja käskee nukkua.
Vessaan et yöllä pääse. Kuse vaippaan. Baariin voitte mennä tms.mutta siinä vaiheessa,kun miit asikkaat vasta ilmestyy pikkuhiljaa paikalle niin sinut viedään kotiin.
Muista sitten vielä,että et ota askeltakaan omin voimin.
Tehkää tätä minimissään kk, miettikää se loppuelämämme mittaiseksi ja palatkaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on mm. siitä, että ei päöse itse vessaan.
Jutussa luki, että avustaja lähtee jatkossa klo 21. Siksi asia nostettiin esiin!
Jos joidut yöllä valvomasn monta tuntia, että joku vie sut vessaan, ei ole ihme, jos aamulla väsyttää, eikä jaksa nousta 7ltä.
Miten helkatin ilkeitä te ihmiset olette? Olisiko itse kiva olla vammainen, sairastaa sairautta, joka vie lopulta liikuntakyvyn kokonaan, olla täysin muiden avun varassa, koskaan et pääse esim. musakeikoille ym. tapahtumiin, kun täytyy aloittaa iltatoimet klo 20? Onko se nuoren elämää???
Vammaispalvelujen menot ovat todella pieni murto-osa sotemenoista!
Millä tavalla konsertissa käyminen on ihmisoikeus? Joku ei välttämättä pääse konserttiin rahan, välimatkan tai vaikka siksi ettei kykene toimimaan suurissa väkijoukoissa. Tulisiko muille yhteiskunnan järjestää mahdollisuus päästä?
Juuri näin. En ole itsekään päässyt konsertteihin tai festareille vuosiin mutta en ole vielä keksinyt yle-korttia. Taidan heti huomenna antaa haastattelun, kuinka minua on sorrettu yhteiskunnan taholta.
Vierailija kirjoitti:
Voisin mielelläni ottaa tänne kello 7:00 apulaisen joka ahkeroisi ilta yhteentoista asti. Lakanat voisi mankeloida ja illalla hieroa jalkojani.
Pystytkö itse tekemään ne? Jos pystyt niin pää kiinni.
"Onko se väärin, että nuori haluaa elää nuoren elämää eli samanlaista arkea kuin vammattomilla?"
Minä sairastuin vaikeasti 30 v iässä, parisen vuotta sitten. En tule koskaan elämään terveen ikäiseni elämää. Monet menot on ollut pakko jättää pois. Ajattelen, että se on osa sairaan ihmisen elämää. Kaikkea ei vain voi tehdä, kuten terveet ihmiset voi. Elämä keskittyy niihin asioihin, joita voin ja jaksan tehdä itse. Olen hemmetin onnekas, että kykenen vielä käymään töissä.
Arsille vinkkaisin, että kotona ramppaavien hoitajien sijaan kannattaisi miettiä uudestaan tuota asennetta. Sairaan ihmisen elämä ei tule koskaan olemaan samanlaista kuin terveen ja turha siitä asiasta on kiukutella. Kannattaisi myös miettiä omia elämäntapoja uudelleen. En usko, että tuollainen yökukkuminen pelaamisen ja baareilun parissa tekee sairaudelle hyvää. Omaa terveydentilaani tukee terveellinen ruokavalio, riittävä uni ja hyvin säännöllinen päivärytmi.
Vierailija kirjoitti:
"Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Eli jos tuo vammainen saa kotiavustajan, kaikkien pitää saada kotiavustajat.
Kauhea riesa yhteiskunnalle tämmöiset. Herra voisi laskeutua sieltä pilvilinnoissa rahvaan pariin ja mennä arkiaamuksi opintoreissulle kadun varteen. Aamuruuhka syntyy töihin kahdeksaksi kiiruhtavista ihmisistä. Ei täällä muutkaan voi pelata läpi yön, eikä kukkua pikkutunneille. Ei ole valintakysymys muillekaan. Mutta tälle tyhjäntoimittajalle pitäisi kustantaa henkilökohtainen palvelija, jotta voi tehdä juuri mitä lystää?
Vierailija kirjoitti:
Pyydätte kaveria/puolisoa avustamaan, joka asiassa ja se sitten käskee tiettyyn aikaan nukkumaan. Laittaa telkun kiinni ja käskee nukkua.
Vessaan et yöllä pääse. Kuse vaippaan. Baariin voitte mennä tms.mutta siinä vaiheessa,kun miit asikkaat vasta ilmestyy pikkuhiljaa paikalle niin sinut viedään kotiin.
Tehkää tätä minimissään kk, miettikää se loppuelämämme mittaiseksi ja palatkaa asiaan.
Minun ei tarvitse juosta baarissa, muutakin tekemistä kuin kitata kaljaa illat. Mistä sinäkin tiedät muiden palstalaisten asiat, kun noin pyhänä siinä saarnaat? Täällä kirjoittelee paljon ihmisiä eri elämäntilanteista. Katse ylös sieltä omasta navasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin mielelläni ottaa tänne kello 7:00 apulaisen joka ahkeroisi ilta yhteentoista asti. Lakanat voisi mankeloida ja illalla hieroa jalkojani.
Pystytkö itse tekemään ne? Jos pystyt niin pää kiinni.
En koe pystyväni. Mielelläni ottaisin sen avun. Nyt väsyttäisi.
Eihän tuollaisen kampeamiseen riitä yksi aikuinen. Kohta varmaan vaatii hoivatiimiä ympärilleen klo 04.
Niin, miksei hän käytä sorsaa eli kuikkaa? Eikö kädetkään toimi?
Olin työharjoittelussa hoitajaopintojeni aikana ja huomasin aika pian, että vammaiset ovat usein kohtuuttomia vaatimuksissaan. "Minulla on oikeus" oli joka toinen lause, joskus jopa omat vanhemmat tulivat hoitajien puolelle, koska vaatimukset olivat niin älyttömiä. Esim hoitajien piti pedata vuode myös yövieraalle, siis kaverille, vaikka tällä oli asunto samalla paikkakunnalla ja näillä tytöillä oli aikaa juoruta päivät pitkät.
Toinen tapaus lähti tapaamaan kavereitaan pahimpaan korona-aikaan, juuri silloin kun suositeltiin että muutama viikko oltaisiin mahdollisimman vähillä kontakteilla. Samassa hoitoyksikössä oli myös vanhuksia ym heikkokuntoisia mutta kun oli oikeus.
En tiedä onko se tuo syntymästä saakka ollu vamma, josta johtuu täysi realiteettien puute, koska on pienestä pitäen avustettu joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa luki, että avustaja lähtee jatkossa klo 21. Siksi asia nostettiin esiin!
Jos joidut yöllä valvomasn monta tuntia, että joku vie sut vessaan, ei ole ihme, jos aamulla väsyttää, eikä jaksa nousta 7ltä.
Miten helkatin ilkeitä te ihmiset olette? Olisiko itse kiva olla vammainen, sairastaa sairautta, joka vie lopulta liikuntakyvyn kokonaan, olla täysin muiden avun varassa, koskaan et pääse esim. musakeikoille ym. tapahtumiin, kun täytyy aloittaa iltatoimet klo 20? Onko se nuoren elämää???
No mene sinä sinne 24/7 kantamaan häntä? Aivan, et todellakaan ole menossa, vaan "joku muu" on se jonka se pitää tehdä. Yhteiskunta on vihervassareille loputon runsauden sarvi. Eivät ymmärrä että yhteiskunta on yhtä kuin me tavalliset ihmiset. Eli joku tavallinen ihminen sinne menee ympärivuorokautisesti avustamaan. Ihan hyvin voisi olla tämä tyyppi joka täällä kirjoittaa että niin pitää tehdä.
Aivan naurettavia nämä "ei ole yhdenvertainen" jutut. Tällekin tyypille on aivan uskomattoman hyvät palvelut järjestetty ja sitten vingutaan että terve nuori saa tehtyä enemmän. Tietenkin! Missä fantasiamaailmassa nämä tyypit elää? Huh huh!
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun on taas moni kommentoimassa "ette ymmärrä", "mitä jos sattuisi omalle kohdalle" "kyllä on oikeus".
Mä olen nykyinen vammainen, entisessä elämässäni tein monta vuotta työtä henkkarina. Että olen nähnyt molemmat puolet. Ja olen hyvin vahvasti sitä mieltä, että nykyinen henkilökohtainen apu vammaisten tukimuotona tulisi perata pohjamutia myöden läpi, ja kriteereitä kiristää tuntuvasti.
Henkilökohtaista apua tulisi myöntää vain, jos tarve sille on joku alle 6h päivässä. Muuten asuminen asumipalveluyksiköissä, joissa apua soitetaan talon yhteisiltä hoitajilta. Myös virkistystoimintaan/harrastuksiin myönnettävien tuntien kriteereitä pitäisi kiristää vahvasti. Niitä pitäisi myöntää vain tarpeeseen, esim. ihmiselle jolla on pienet sosiaaliset verkostot, turvattaisiin kodin ulkopuolella liikkuminen ja mielekäs elämä. Eikä todellakaan niinkuin nyt, esim. vammaisen perheenjäsen tai ystävä saa tehdä nuo tunnit
Kiitos tästä.
T. Vammaispalvelun sosiaalityöntekijä (kohta entinen, onneksi)
Vierailija kirjoitti:
"Onko se väärin, että nuori haluaa elää nuoren elämää eli samanlaista arkea kuin vammattomilla?"
Minä sairastuin vaikeasti 30 v iässä, parisen vuotta sitten. En tule koskaan elämään terveen ikäiseni elämää. Monet menot on ollut pakko jättää pois. Ajattelen, että se on osa sairaan ihmisen elämää. Kaikkea ei vain voi tehdä, kuten terveet ihmiset voi. Elämä keskittyy niihin asioihin, joita voin ja jaksan tehdä itse. Olen hemmetin onnekas, että kykenen vielä käymään töissä.
Arsille vinkkaisin, että kotona ramppaavien hoitajien sijaan kannattaisi miettiä uudestaan tuota asennetta. Sairaan ihmisen elämä ei tule koskaan olemaan samanlaista kuin terveen ja turha siitä asiasta on kiukutella. Kannattaisi myös miettiä omia elämäntapoja uudelleen. En usko, että tuollainen yökukkuminen pelaamisen ja baareilun parissa tekee sairaudelle hyvää. Omaa terveydentilaani tukee terveellinen ruokavalio, riittävä uni ja hyvin säännöl
Sillä erolla,että sait elää terveenä siihen 30v asti. Töissäkin käyt vielä. Olen pahoillani saitastumisestasi muuten.
Itse en käy. En ole työkuntoinen,enkä kykenisi menemään mihinkään baariin tms. Olen tk-eläkkeellä.
Silti toivon nuorelle miehelle edes vähän sitä elämää mitä muillakin nuorilla on. Edes hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä ajatusleikki ei kelpaa? Kummallista. Tai edes kokeilla käytännössä?
Onko jotenkin *miettii*, hankalaa? Just asking.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mene sinä sinne 24/7 kantamaan häntä? Aivan, et todellakaan ole menossa, vaan "joku muu" on se jonka se pitää tehdä. Yhteiskunta on vihervassareille loputon runsauden sarvi. Eivät ymmärrä että yhteiskunta on yhtä kuin me tavalliset i
Ne on ne suurimmat huutamaan että joku tekemään, jotka eivät itse ole valmiita laittamaan rikkaa ristiin. Tuo valittaja on selkeästi jonkun vammaisen äiti joka ei ole mielestään saanut hoitoapua ja siksi mielellään laittaisi kaikki työttömät henkilökohtaisiksi avustajiksi. Joku kirjoitti että vammaisilla on loputtomat ja kohtuuttomat vaatimukset mitä kohdistaa hoitajiin ja avustajiin ja sama mentaliteetti tulee omaisille ja ystäville. Oletetaan että avustaja passaa kaikki suvun jäsenet ja kirjekaveritkin. Ahneus ja kohtuuttomuus tässä ketjussa osalta paistaa selkeästi läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ei tarvitse juosta baarissa, muutakin tekemistä kuin kitata kaljaa illat. Mistä sinäkin tiedät muiden palstalaisten asiat, kun noin pyhänä siinä saarnaat? Täällä kirjoittelee paljon ihmisiä eri elämäntilanteista. Katse ylös sieltä omasta navasta.
Kenelläköhän se on katse omassa navassa:D (kun näitä kommentteja lukee). Oletko kirjoittanut kaikki kommentit? Miksi päättelit,että oli juuri sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä ajatusleikki ei kelpaa? Kummallista. Tai edes kokeilla käytännössä?
Onko jotenkin *miettii*, hankalaa? Just asking.
Varmaan siksi että täällä kirjoittelee sen ikäistä porukkaa että baarissa käynti ei taida enää kiinnostaa ajatuksenkaan tasolla.
Sillä erolla,että sait elää terveenä siihen 30v asti. Töissäkin käyt vielä. Olen pahoillani saitastumisestasi muuten.
Itse en käy. En ole työkuntoinen,enkä kykenisi menemään mihinkään baariin tms. Olen tk-eläkkeellä.
Silti toivon nuorelle miehelle edes vähän sitä elämää mitä muillakin nuorilla on. Edes hetkeksi.
Tokkopa olet tk-eläkkeellä.
En aio klikata artikkelia auki. Nuori on oikeassa, osa voi tarvita apua öisin, ehkä kaikilla rytmi ei ole sama. Rytmiin voi vaikuttaa tila, lääkitys, toiveet ja monet tekijät. Osa voi ahdistua helposti jos on pakotettu vanhaan yhteen malliin, entä jos ei nukuta tai on jetlag.
Vamman omaavilla, sairailla ja iäkkäillä on oikeus tehdä myös valintoja elämässään. Kuten terveilläkin. Kuten osa on tehtaassa töissä öisin, sama menee kai avustajanakin, jos on sosiaalialalla. Osalle ei taas sovi ilta- tai yötyö, joillekin käy. Myös joillakin sairailla ja iäkkäillä on tarve öisin wc-käynneille, kääntymiseen, lääke ym.