Vammainen nuori tuohtui, kun palvelu loppui kello 23
Ymmärränkö nyt oikein, että kaikki muut asiat on kunnossa mutta hän haluaa palvelua myös yöllä? Koska haluaa ei halua mennä sänkyyn kello 23?
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko eutanasia tuollekin paras ratkaisu niin loppuu kärsimys ja valittaminen. Mokomasta ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle mutta menoja sitäkin enemmän. Johonkin se on raja vedettävä miten paljon kutakin hyysätään.
Onpa törkeä kommentti. Arsi ei ole mikään tyhjäntoimittaja vaan hän opiskelee AMK:ssa. Ei ole lainkaan poissuljettua, etteikö hän voisi työllistyäkin. Nettoveronmaksajaa hänestä tuskin tulee koskaan, mutta kannattaisi ehkä miettiä vähän tarkemmin, millaisille ihmisille on ehdottamassa eutanasiaa.
Jos tämä nuori saa kumottua kaljaa kitaansa niin hän voi asettaa pissapullon jalkojensa väliin sängyssä. Pissapulloille on oma telineensä jonka voi ripustaa sängynlaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on mm. siitä, että ei päöse itse vessaan.
Jutussa luki, että avustaja lähtee jatkossa klo 21. Siksi asia nostettiin esiin!
Jos joidut yöllä valvomasn monta tuntia, että joku vie sut vessaan, ei ole ihme, jos aamulla väsyttää, eikä jaksa nousta 7ltä.
Miten helkatin ilkeitä te ihmiset olette? Olisiko itse kiva olla vammainen, sairastaa sairautta, joka vie lopulta liikuntakyvyn kokonaan, olla täysin muiden avun varassa, koskaan et pääse esim. musakeikoille ym. tapahtumiin, kun täytyy aloittaa iltatoimet klo 20? Onko se nuoren elämää???
Vammaispalvelujen menot ovat todella pieni murto-osa sotemenoista!
Kusipullo sängyn laitaan koriin niinkuin muillakin vastaavassa tilanteessa, (miespuolisilla yleensä helppoa) ja ruokailu säännölliseksi, niin harvoin tulee suurempaan hätään eli ulostamiseen avuntarvetta myöhemmin illalla tai yöllä. Kus
Tämä. Tuntuu että jutun päähenkilö haluaa tehdä kaikesta mahdollisimman vaikeaa, koska hänellä on siihen vammaisena "oikeus".
Olen toiminut henkilökohtaisena avustajana, moni avustettava kykenee tekemään itse asoita, mutta käyttävät avustajaa ilmaisena orjana. Jutun avustettava on ylipainoinen, auttaisi, jos hän laihtuisi. Kävelykyky paranisi, ja kykenisi toimimaan itsenäisesti. Miksi kyseinen henkilö ei voi asua tuetussa yksikössä, jossa on seuraa, apua saatavilla? Miksi kuormittaa jo muutenkin vähäistä kotihoitoa, vessakäynneillä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapa kaikki palstalaiset vaikka kuukauden, pari tuota elämää.
Pyydätte kaveria/puolisoa avustamaan, joka asiassa ja se sitten käskee tiettyyn aikaan nukkumaan. Laittaa telkun kiinni ja käskee nukkua.
Vessaan et yöllä pääse. Kuse vaippaan. Baariin voitte mennä tms.mutta siinä vaiheessa,kun miit asikkaat vasta ilmestyy pikkuhiljaa paikalle niin sinut viedään kotiin.
Muista sitten vielä,että et ota askeltakaan omin voimin.
Tehkää tätä minimissään kk, miettikää se loppuelämämme mittaiseksi ja palatkaa asiaan.
Omaan silmään ei ole näkynyt kauheasti kommentteja, jotka jotenkin kadehtisivat tuota elämää. Epäilemättä se on monella tapaa prseestä, mutta minkä teet?
Miksi se on joillekin niin vaikea ajatus, että meillä ei yksinkertaisest
Kenen ehdoilla suttamisen mielestäsi pitää tapahtua? Autettavan tarpeista on kyse.
Perustarpeisiin kuuluu oikeus päästä vessaan.
Kissan voi nylkeä monella tapaa. Jos mä haluan jotain ja pyydän siihen apua, mutta se mitä mä ehdotin, ei olekaan auttajalle sopiva tapa ja auttaja ehdottaa toista vaihtoehtoa/järjestelyä hoitaa se ongelma. Niin kumpi siinä on kohtuuton, minä vai se apua tarjonnut?
Baarissakäynti ja yövalvominen ei ole ihmisoikeus.
Jos olisin pyörätuolissa, yrittäisin pitää itseni siinä kunnossa, että saisin käsivoimilla itseni siirrettyä esim tuolista sänkyyn. Sehän on niin päin helpompaakin kuin sängystä tuoliin.
Mies voi käyttää myös sorsaa. Niitä myydään apteekissa.
Tosiasia on että ne jotka maksavat vähiten veroja käyttävät eniten verorahoja ja lisäksi vaativat ja valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Baarissakäynti ja yövalvominen ei ole ihmisoikeus.
Onpas. Toimeentulotuki on mitoitettu niin että sillä pääsee baariin joka viikko ja työttömillä on täysi oikeus kieltäytyä ilman sanktioita kaikista sellaisista töistä jotka tekee yökukkumisesta hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin pyörätuolissa, yrittäisin pitää itseni siinä kunnossa, että saisin käsivoimilla itseni siirrettyä esim tuolista sänkyyn. Sehän on niin päin helpompaakin kuin sängystä tuoliin.
Luitko lainkaan sitä juttua? Arsi sairastaa lihasheikkoutta aiheuttavaa lihasdystrofiaa, jonka takia mikään treeni ei välttämättä riittäisi siihen, että hän saisi kammettua itsensä tuolista sänkyyn lihasvoimillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko lainkaan sitä juttua? Arsi sairastaa lihasheikkoutta aiheuttavaa lihasdystrofiaa, jonka takia mikään treeni ei välttämättä riittäisi siihen, että hän saisi kammettua itsensä tuolista sänkyyn lihasvoimillaan.
Ja silti ei halua palveluasumiseen. Käsittämätöntä.
Minä haluan mennä töihin klo 10 enkä 7.30. Minä haluan. Sopii mun rytmiin.
Ihan ymmärrettävää, että nuori mies haluaa tehdä samoja asioita kuin muutkin ikäisensä. Ehkä hyvä kompromissi olisi, että yöavustajan saisi 1-2 illaksi viikossa, niin pääsee sinne baariin. Muina iltoina voisi sängystä käsin pelata niin pitkään kuin haluaa ja sorsa/potta sängyn viereen yöksi, mihin voi omatoimisesti hoitaa tarpeensa.
Kaikki mulle nyt heti paikalla -sukupolvensa täysiverinen edustaja. Yököttävä toisten kustannuksella eläjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut henkilökohtaisena avustajana, moni avustettava kykenee tekemään itse asoita, mutta käyttävät avustajaa ilmaisena orjana. Jutun avustettava on ylipainoinen, auttaisi, jos hän laihtuisi. Kävelykyky paranisi, ja kykenisi toimimaan itsenäisesti. Miksi kyseinen henkilö ei voi asua tuetussa yksikössä, jossa on seuraa, apua saatavilla? Miksi kuormittaa jo muutenkin vähäistä kotihoitoa, vessakäynneillä ?
Yks vammainen oli pitkälle koulutettu ja avustajat olivat palvelijoita. Hän pystyi välillä käymään ostarillakin ostoksilla, mutta ei toki aina. Yhteiskunta maksaa avustajat, mutta samaan aikaan on vanhuksia, joilla on kurjat oltavat.
Joko hän sai yöpisuja varten sorsan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapa kaikki palstalaiset vaikka kuukauden, pari tuota elämää.
Pyydätte kaveria/puolisoa avustamaan, joka asiassa ja se sitten käskee tiettyyn aikaan nukkumaan. Laittaa telkun kiinni ja käskee nukkua.
Vessaan et yöllä pääse. Kuse vaippaan. Baariin voitte mennä tms.mutta siinä vaiheessa,kun miit asikkaat vasta ilmestyy pikkuhiljaa paikalle niin sinut viedään kotiin.
Muista sitten vielä,että et ota askeltakaan omin voimin.
Tehkää tätä minimissään kk, miettikää se loppuelämämme mittaiseksi ja palatkaa asiaan.
Voisiko Arsi kokeilla vaikka kuukauden tai pari sellaista elämää, jossa joku tuo ruokaa ja juomaa sänkyyn muutaman kerran päivässä, vaihtaa vaatteet ja vaipat tarvittaessa, auttaa suihkuun kerran viikossa ja that's it? Sellaista Arsin elämä olisi monessa muussa maassa, jos hän olisi ylipäätään selvinnyt hengi
Onko sun mielestä se huonoin vaihtoehto parasta mitä voit "suoda" vammaiselle? Millaisia nasseja tää palsta on täynnä? Epäilen että teistä öyhöttäjistä kovinkaan moni on nettomaksaja.
Jossain toisessa maassa Arsi asuisi vanhemmillaan ja heidän palkkaamansa kotiapulainen huolehtisi wc-tarpeista ym. Tuskin olisi missään koulussa, ehkä häpeäkin perheelleen.
Hoito voisi olla hyvääkin, vähän riippuisi perheen hyväntahtoisuudesta. Mutta tekisi tasan niinkuin vanhemmat määrää. Itsetunto varmaan aika nollissa.
Näiltä ei vaatimukset lopu Suomessa. Hoidon pitää olla asianmukaista, totta kai, mutta ihan kaikkeen eivät palvelut taivu kuitenkaan ja se pitäisi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mulle nyt heti paikalla -sukupolvensa täysiverinen edustaja. Yököttävä toisten kustannuksella eläjä.
Sinä olet "terve" ihminen, jolla ei ole mitään käsitystä vammaisena elämisestä. Toivottavasti joudut joskus samaan tilanteeseen, jolloin sinua ei auteta eikä hoideta.
Vierailija kirjoitti:
"Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Pois pumpulipilvistä. Oikea elämä ei toimi noin, vaikka paperilla näyttää kivalta.
Monissa Etelä-Euroopankin maissa arkipäivää.