Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin sanomat varoittaa lapsettomien erittäin ankeasta vanhuudesta!!!

Kommentit (253)

Vierailija
161/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaen huomioon kuinka paljon täällä valitetaan omien tai miesten vanhempien vähäisestäkin hoitamisesta tai yhteydenpidosta ja uhotaan, että ei kuulu mulle enkä kyllä hoida, niin onkohan tämä väite loppujen lopuksi lainkaan totta.

Vierailija
162/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä olen samaa mieltä, että elämä ilman lapsia olisi kurjaa. Menettää monta hetkeä ja asiaa elämässä, toisaalta joku ei kaipaa niitä pätkääkään. Oma valinta. Sitä en kuitenkaan lapsilleni tee, että hoidattaisin vanhuuteni heillä. Lähden panamaan piikille tai menen kiltisti laitokseen. Haluan, että lapseni elää täyttä omaa elämää, eikä kukaan ripustaudu meidän omaishoitajaksi. Sellainen on puhdas hel vetti. Elät itse ruuhkavuosia ja käyt töiden jälkeen hoitamassa vanhemmat ja pahimmassa tapauksessa vielä ennen töitä. Vanhuksilla myös itse vastuu omista asioista, ei voi heittäytyä toisten varaan. Esim. meillä mummo jäi leskeksi, eikä osaa mitään, ei aja autoa, ei osaa maksaa laskuja jne. Nyt on kaikkien meidän vaivoina. 

Minua välillä/usein suututtaa ja loukkaa tuo "oma valinta" "velat siitäs saatte" - kun meitä on niin kovin paljon jotka emme ole saaneet lapsia, emme ole jättäneet tekemättä vaan niitä ei vain ole onnistuttu saamaan. Et voi kuvitellakaan sitä kivun ja tuskan määrää mitä se monelle on tuonut. Tai voi joku olla velakin mutta silti olisi halunnut lapsia mutta syistä jotka muille eivät kuulu on jättänyt ne tekemättä. Aina ei suinkaan ole kyse itsekkyydestä tms vaan ihan päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan kaikilla ankea ja ihan turha uskotella jotain muuta.

Pariskunnilla on enemmän turvaa toisistaan kuin ihan yksinasuvalla.

Miehet ikääntyy nopeammin kun naiset. Siinä sitten tuukaat paskoja ja passaat puolirampaa muistisairasta ukkoas joka mätkii sua kun ei enää tunnista. Ihanaa turvaa 

Mitä ne lapset siinä kuviossa sitten tekisivät? Tuukaisivat (?) paskoja ja passaisivat puolirampaa muistisairasta isää äidin puolesta vai?

No tuskin. Kukaan ei täällä viitsi tunnustaa sitä tosiasiaa kuinka rasittava se vanhus on kun se jatkuvasti (kerran kuukaudessa) soittelee ja horisee omiaan 

Mä voin tunnustaa, että onhan isän juttujen kuunteleminen aika rasittavaa. Hänellä ei ole muistisairautta, mutta kun koko elämä on neljän seinän sisällä eikä hänen elämässään tapahdu enää juuri mitään, hän sitten muistelee menneitä. Ja kertoo uudestaan ja uudestaan samoja asioita. Hänelle tärkeitä asioita. Jaksan kuitenkin kuunnella, koska tiedän, että isälle on tärkeää saada jutella edes jollekin. Siis jollekin muullekin kuin vain muistisairaalle äidilleni. Äidin kanssa juttelu on jossain määrin paljon mukavampaa, koska voin kertoa nykypäivään liittyviä asioita ja kun äidille kertoo humoristisella tavalla jostain asioista, saan äidin jopa nauramaan. Tai näytän kännykästäni jotain hauskoja kissavideoita tms.

Vierailija
164/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvovalintoja. Itse otan mieluummin nämä 70 huoletonta ja vapaata vuotta ja vähän ankeamman lopun.

Ovatko vanhempasi elossa? Jos ovat, niin hekin turhaan luulivat, että sinä auttaisit heitä kun vanhenevat. Tietenkään et auta, pois se sinusta. 

Olen Joku Muu, mutta onko sinulla mitään käsitystä siitä, minkalaista vanhuksesta huolehtiminen on? Voi kertoa: helvettiä.

Vierailija
165/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä?

Että valjastaisin omat lapseni hyysäämään itseäni vanhana?

Onhan niillä omakin elämä!

Itse olen päättänyt että kun olen kurppa niin ei muuta kuin laitokseen ja henkilökunnalle maksetaan hoidosta.

Olen vanhustenlaitoksissa ollut töissä ja tiedän mitä se on. Kamalaa. Ei tarvi tulla katsomaan.

Vierailija
166/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia vanhuksia, joiden lapset eivät käy kuin pari kertaa vuodessa käymässä kun eivät muka kerkeä. Heittävät nää vanhainkotiin ja myyvät kaiken mahdollisen ja jakavat keskenään rahat. Hirveitä riitoja perinnöstä. Ketään ei vanhus kiinnosta.

Vierailija
167/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on vanhukset haitta.   Vielä on ollut toisinpäin,  olen 80,  katson koirat ja kissat ja teinitkin tarpeen mukaan,  annan heille rahaa, kyyditsen.

En muista että vielä olisin pyytänyt mitään apua.   Sama lasteni appivanhemmat, samoja ikiä.  Itse kerrostalokodissa rjään ilman apuja,  he omakotiasujina osyavat tietysti remontti/pihanhoito-palveluja.

Kai se on monille liian iso homma jo hautajaisten järjestäminen tästä valituksesta päätellen 

Vierailija
168/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muttei ole ihan varmaa että pariskunnissakaan kohtelu on aina hyvää. Varsinkin muistisairasta puolisoa ei ikävä kyllä aina jakseta kohdella hyvin kotona, esim unenpuutteen ja oman uupumisen takia.

Säälittäviä tapauksia kummankin osapuolen kannalta.

Vierailija
169/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin äidillä on 3 lasta ja 4 lastenlasta, ainoa joka auttaa ja kyläilee ja on yhteydessä on siskonsa. Kaikki asuu eri puolilla suomea.

Vierailija
170/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varannut köyttä vanhuutta varten, eli asia hoidossa.

Vierailija
171/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko naiivia kuvitella että ne lapset huolehtisi oikeasti, mitään velvollisuutta kun ei ole.

No se voi vielä muuttua kun rahat loppuvat valtiolta.

Vierailija
172/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mulla on lapsia, mutta kun tässä itse on jo monisairas, mutta silti "naimisissa" lähes satavuotiaiden vanhempieni kanssa, olen jo omille lapsilleni sanonut, että kun mä menen aikanaan sellaiseen kuntoon, niin köyttäkää mut kottikärryihin kiinni ja kipatkaa lampeen. En omille lapsilleni halua samanalaista elämää kuin mitä mulla nyt on omien vanhempieni kanssa. Toivottavasti Suomessa eutanasia on sallittu siinä vaiheessa, kun itse olen vanhempieni kunnossa. 

Et yhtään dramaattisempaa lähtöä keksinyt?

Häkä on nopea, helppo ja tuskaton. 

Vinkki miten kuolla häkään?

Varmasti ja nopeasti.

Pistän talteen, en halua vaippoihin.

Vierailija
173/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on korkea verotus ja sen takia kukaan ei jää hoitamatta eikä lasten tarvitse hoitaa ketään vanhempiaan.

Näin aina sos-demut on perustellut korkeaa verotusta.

Niinpä perustelevat, mutta herra laumat ikään kuin varastavat ne verorahat itselleen. Mummot maksaa talvia  ruuasta, lääkkeistä, kaikesta loppuunsa asti ja srk ottaa loput monttubileen nimissä. Ei joo elämä halpaa. Sinut syödään kuin petolaumassakin tehdään. Ei ole ihminen elukkaa parempi. 

Vierailija
174/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ikääntyy nopeammin kun naiset. Siinä sitten tuukaat paskoja ja passaat puolirampaa muistisairasta ukkoas joka mätkii sua kun ei enää tunnista. Ihanaa turvaa 

Mitä ne lapset siinä kuviossa sitten tekisivät? Tuukaisivat (?) paskoja ja passaisivat puolirampaa muistisairasta isää äidin puolesta vai?

No tuskin. Kukaan ei täällä viitsi tunnustaa sitä tosiasiaa kuinka rasittava se vanhus on kun se jatkuvasti (kerran kuukaudessa) soittelee ja horisee omiaan 

Vanhuksena en soita koskaan, en koskaan lapsilleni, edes kerran kuussa.  He soittavat jos tahtovat.  Sittenkin puhutan heitä heidän asioistaan.   Minulla on aina kaikki ok.

Kerran jouduin päivystyksen kautta sairaalaan.  Sit laitoin ryhmätekstiviestin, oon sairaalassa.  

Vierailija
175/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 108: "Mietipä, mikä on vanhuksen kohtalo, kun omaiset ei ole pitämässä puolia. Kaikista vanhuspalveluista pitää nykyään taistella. Jos vanhuksella ei ole ketään pitämässä puolia, hän jää heitteille."

Valitettavan moni vanhus ei edes halua niitä palveluita. He haluavat, että lapset hoitavat ja huolehtivat. Siinä sitten taistelet vanhuksia vastaan, kun koitat saada heidät hyväksymään kotiinsa ulkopuolisen avun. Vielä, jos on välimatkaa paljon ja lapset vielä työelämässä ja kenties alaikäisiä lapsiakin kotona, niin siinä vasta tenkkapoo, kun vanhukset eivät suostu edes muuttamaan lähemmäksi lapsiaan tai edes lähemmäs palveluita tai ylipäätään sellaiseen asuntoon, mikä olisi esteetön. 

Juuri näin. Mietin onko tämäkin "jääräpäisyys" jokin vanhuusoire, ettei enää pysty näkemään asioita isom

Minä olen kaunis hoikka 55 v nainen

Menen illalla keikalle ja huomenna töihin.

Tee sinä hoitotahto.

Minä elän.

Vierailija
176/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt isketään palstan velavanhapiikoja, ja kovaa!

Ei isketä. Miltä tuntuu kun ainoa hetki kun muna seisoo on kun luet tuollaisia artikkeleita?

Allu kauhistelee jo sitä, kun häntä ei uusmamma hoida nuorehkona. Ja auttaako omaa mammaansa nyt, kun tulee niin paljon kiukkuviestejä.

Vierailija
177/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoista ne lapset huolehtii, sen vuoksi meillä on vanhukset kotihoidon armoilla kotona ja hoitokodit täynnä.

Vierailija
178/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista on se, että vaikka muistisairas ei ymmärrä, niin hän tuntee. Kipua, pelkoa, surua, onneakin mutta häviävän vähän. Toivotaan siis, että saamme pitää edes järkemme ja toimintakykymme.

Hyvää keskustelua on ollut tässä ketjussa!

No tuohan se. Mun äiti on nyt suunnilleen kuukauden päivät kiertänyt paikasta toiseen. Päivystykseen, hoivakotiin kriispaikalle, päivystykseen, kolmeksi päiväksi kotiin, päivystykseen ja sieltä perusterveydenhuollon sairaalaan, jossa nyt odottaa jatkohoitopaikkaa eikä kukaan tiedä, miksi ja minne. Isä siis haluaisi äidin turvapalvelun ja yksityisen kotihoidon turvin kotiin, mutta kun yritän hoitaa asioita, niin koskaan ei ole paikalla sellainen hoitaja, joka tietäisi mitään yhtään mistään ja kun jättää soittopyynnön, takaisinsoittoa ei koskaan tule. Isä liikkuu huonosti eikä pääse äitiä nyt edes katsomaan, koska taloy

Voisitko käydä auraamassa kyntöpolun ja levittää suolaa??

Voiko taksikuskin tilata etukäteen ja pyytää auttamaan..on invatakseja?

Vierailija
179/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 108: "Mietipä, mikä on vanhuksen kohtalo, kun omaiset ei ole pitämässä puolia. Kaikista vanhuspalveluista pitää nykyään taistella. Jos vanhuksella ei ole ketään pitämässä puolia, hän jää heitteille."

Valitettavan moni vanhus ei edes halua niitä palveluita. He haluavat, että lapset hoitavat ja huolehtivat. Siinä sitten taistelet vanhuksia vastaan, kun koitat saada heidät hyväksymään kotiinsa ulkopuolisen avun. Vielä, jos on välimatkaa paljon ja lapset vielä työelämässä ja kenties alaikäisiä lapsiakin kotona, niin siinä vasta tenkkapoo, kun vanhukset eivät suostu edes muuttamaan lähemmäksi lapsiaan tai edes lähemmäs palveluita tai ylipäätään sellaiseen asuntoon, mikä olisi esteetön. 

Juuri näin. Mietin onko tämäkin "jääräpäisyys" jokin vanh

Olet 15 vuoden päästä  kurttuinen vaippamummo

Vierailija
180/253 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häkä on helppo. Uunilämmitys talo, tai auto ja letkut, sekä syrjäinen paikka. Jättää vain valtiolle ja omaisille kiitos kirjeen ja perustelut. Paljon syrjäytetyt nuoretkin samaa, jos huumeilla ei onnistu. On tämä niin hyvinvointivaltio stana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän