Auttakaa mua...Miks mun kulutus on näin paljon? 42m2 kaksio ja kulutus 240kwh/kk
Asun siis 42m2 kerrostalokaksiossa.
Lämmitysmuotona kaukolämpö, taloyhtiö maksaa.
Ei ole lattialämmitystä.
Kuukausikulutus 240kwh
Sähköä kuluttavat laitteeni:
Jääkaappipakastin
Liesi ja uuni
Pyykinpesukone kerran tai kaksi viikossa.
Pöytätietokone
Valaistus
En ymmärrä miksi minulla on noin suuri kulutus...Neuvoja Mitä teen jotta saan kulutusta pienemmäksi?
Kommentit (163)
Sähköyhtiösi HUIJAA sinua!
Ota yhtiöösi yhteytta ja valita laskusta.
Minua yrittivät huijata myös.
Ootko sama joka syö kaksi kiloa ruokaa joka päivä ? Siinä se selitys
Sähkölaitteiden laitekohtaisia kulutuksia voi mitata. Käymällä sähköyhtiösi asiakassivulla näet miten kulutus jakautuu eri vuorokauden aikoihin tai viikonpäiviin.
Meillä 77 neliön kolmiossa sähkönkulutus oli 100 kwh kuukaudelta kun olimme poissa, päällä oli ilmanvaihto minimiteholla ja uudet jääkaappi ja pakastin. Kun olemme paikalla sähköä kuluu n. 180 kwh/kk. Ollaan 2 eläkeläistä ja teemme ruokaa kotona päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
En osaa neuvoa mutta onhan tuo paljon - meillä oli pienen omakotitalon sähkönkulutus tammikuussa 368 kWh... Ja on kuitenkin mm. ilmalämpöpumppu joka oli koko tammikuun päällä kovillakin pakkasilla, kaksi autoa lämmityksineen jne
Ei pidä paikkaansa tuo kulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle aiheutti LTO aivan järjettömän sähkölaskun. Isännöitsijä osasi auttaa, säädettiin pienemmälle ja jos olen pidempään poissa kotoa, laitan sen kokonaan kiinni.
Itse laittaisin sen lopullisesti kiinni.
Vaikuttaa ilmanvaihtoon. Esim saunoessa ihan kiva, ettei happi lopu. Ja liesituuletin toimii samalla systeemillä. Eli jos on kokonaan pois päältä, ei ilmakaan vaihdu. Mutta ihan helppo tuota on napsutella päälle ja pois. Ja kun on nyt säädetty pienempiin lukemiin, ei edes vie sähköä niin järjettömästi.
Mitä sulla säädettiin siinä? Mulla tuo myös vei yhtäkkiä aivan hurjasti sähköä viileillä ilmoilla, ja kesti valitettavasti kuukausia huomata se. Olen joutunut ottamaan siitä lämmityksen kokonaan pois, koska muuten se lämmittää täysillä koko ajan lähes 500 w teholla ja vie yksinään joku 10-11 kwh/vrk. Puhalluspuoli on kyllä päällä, koska eihän täällä ilma muuten vaihdu. Huolto ei osaa auttaa asiassa, muuta kuin että työnjohtaja sanoi tuosta lämmityspuolesta, että laittaa vaikka kokonaan pois.
Meillä on 60 neliön kaksio tyhjillään ylläpito lämmöllä...suora sähkö ja lämpötila 10 astetta..kulutus tammikuussa 200 kWh..
Ihmettelin kans miten noin matalalla lämmöllä menee näinkin paljon sähköä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa neuvoa mutta onhan tuo paljon - meillä oli pienen omakotitalon sähkönkulutus tammikuussa 368 kWh... Ja on kuitenkin mm. ilmalämpöpumppu joka oli koko tammikuun päällä kovillakin pakkasilla, kaksi autoa lämmityksineen jne
Ei pidä paikkaansa tuo kulutus.
Kyllä pitää. Pieni okt mutta ei ole esimerkiksi lämminvesivaraajaa, ei sähköpattereita tms. Puilla lämmitetään ja lisäksi ilp.
Uusittiin vuosi sitten kaikki kodinkoneet, ja jo jääkaappipakastimen ja pesukoneen vaihto näkyi selvästi laskussa. Niillä voi olla ihmeen iso merkitys.
Katsoin juuri, 4,33 kWh /pvä keskimäärin. Tammikuussa oikein pihistämällä alle 3 -3,5 /pvä. Mut niin nuukaa elämistä ei voi pitkään jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko asunnossa lto?
Eli mikä? Onko vaikea sana, kun pitänyt tuollainen pätkä vain kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapin takaa kannattaa myös muistaa imuroida, kun sanovat sen vaikuttavat kulutukseen jos kovin pölyä kertynyt kuumentamaan laitetta.
Voisitko tulla nostamaan mun jääkaappipakastimeni pois kolostaan, että pääsen imuroimaan sen takaa!
Ei sitä nostaa tarvi kun vähän etureunasta. Laitat vaikka kynnysmaton etujalkojen alle ja vedät pois. Niissähän on takana pyörät, että niitä voi liikutella🙄
"Pöytätietokone kuluttaa raskaallakin käytöllä ehkä 30kwh/kk"
siitä saa helposti jo 20kWh /kk pois, seuraavaksi valojen käyttö......pyykki pikapesulla jne. Pojalla menee vastaavassa 70kWh/kk.
Mulla oli Espoon kaupungin kämpässä keittiössä se laite, jolla säädetään asunnon ilmanvaihdon voimakkuus ja tehot olivat 1-4, sitä ei saanut kuulemma sammuttaa, eli painaa useampaa nappia yhtä aikaa.
Pidin tuosta joskus 2-4 asennoilla, varsinkin jos oli vieraita ja se saattoi hetkeksi sen jälkeen unohtua noille kovemmille asennoille ja ihmettelin todella suurta sähkölaskua.
Että tämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kaksiossa sähkönkulutus noin 110 kWh kuukaudessa ja pidän lattialämmitystä päällä kylppärissä koska lisää mukavuutta. Ainoastaan pöytätietokone puuttuu. Tuohon minun kulutukseeni mahtuu useimpina päivinä kaksi suihkussa käyntiä esimerkiksi. Neliöitä kaksiossani on reilusti enemmän kuin sinulla mutta kerrostaloasunnoissa sillä ei ole sähkön kulutuksen kannalta merkitystä.
Ja miten sinun suihkussakäymisesi liittyy sähkölaskuun?
Vanhat kodinkoneet veikkaisin. Meilläkin tippui sähkön kulutus huomattavasti, kun uusittiin jääkaappipakastin. Vanha oli juuri jostain 2000 luvun alusta. Nyt on myös 15 vuotta vanhat tiski-ja pesukone uusittu. Jossain vaiheessa on lieden vuoro.
Jos katsot kulutuksen laskusta, niin oletko varma, että siinä on kulutus yhdeltä kuukaudelta? Monesti sähköyhtiö laskuttaa kaksi kuukautta kerrallaan varsinkin kerrostaloasunnoissa, joissa on pieni kulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat kodinkoneet veikkaisin. Meilläkin tippui sähkön kulutus huomattavasti, kun uusittiin jääkaappipakastin. Vanha oli juuri jostain 2000 luvun alusta. Nyt on myös 15 vuotta vanhat tiski-ja pesukone uusittu. Jossain vaiheessa on lieden vuoro.
Totta, sähkölieden/uunin unohdinkin mainita. Se meilläkin uusittiin samaan aikaan kun pesukone ja jääkaappipakastin. Ja nyt on induktioliesi, voittaa mennen tullen ikivanhan valurautalieden sekä ajassa että sähkön säästössä 😄
Pienessä okt:ssa asuja
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko jo vähän epäillä, voiko aloitus pitää paikkaansa. Meillä.oli pikkuisen isommassa rivarikaksiossa kulutus 400-500 kWh/kk, vaikka oli suorasähkölämmitys (patterit ja ilp), lämminvesivaraaja, sähkösauna ja ikivanhat kodinkoneet. Kämppä oli 80-luvulla rakennettu ja ainakin liesi oli yhtä vanha kuin asunto, jääkaappipakastinkin melkein. Lisäksi oli vielä erillinen arkkupakastin, sekin vanha, televisio ja pyykinpesukone. Tein paljon ruokaa, telkkari päällä kaiket illat, pyykkiä pestiin 1-2 krt/viikko. Saunaa käytettiin harvoin, ja patterit oli säädetty pienelle/kokonaan kiinni ja ilp hoiti lämmityksen. Mutta kyllähän sekin sähköä vie.
Ap:n kulutusta ei minusta selitä mikään muu kuin se, että lämmittää kämppäänsä sähköuunilla. Nupit kaakkoon ja luukku auki, sillä tavalla voi noilla spekseillä saada kulumaan 240 kWh/kk. Muuten ei ole mitenkään mahdollista, vaikka kodinkoneet olisivat Antiikin Rooman ajalta.
Mulla on mennyt yksin aikalailla tuo 240 kwh kuussa jo vuosia. Induktio liesi, uuni käyttöä, iso tv paljon päällä. Pelipc jne. Matkoilla ollessa n.1,6 kwh/vrk. Eli kaikki kunnossa. Pikemminkin täytyy ihmetellä jotain 100 kwh/kk tai jopa alle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on isommassa kaksiossa talvikulutus usein reilu 200, eli ei tuo täysin poikkeuksellista ole.
Pöytäkone vielä läppäriä paljon enemmän sähköä. Onko koko ajan päällä vai ainoastaan tarvittaessa?
Teetkö usein uuniruokaa? Onko jääkaappipakastin tosi vanha?
Oman sähköyhtiön palvelusta saat tarkat graafit sähkönkulutuksesta tunneittain. Onko kulutus koko ajan tasaisen kovaa vai onko minä päivinä ja tunteina piikkejä? Mitä teit tuohon aikaan?
Miksi talvella olisi isompi kulutus kuin muulloin?
Vaikuttaa ilmanvaihtoon. Esim saunoessa ihan kiva, ettei happi lopu. Ja liesituuletin toimii samalla systeemillä. Eli jos on kokonaan pois päältä, ei ilmakaan vaihdu. Mutta ihan helppo tuota on napsutella päälle ja pois. Ja kun on nyt säädetty pienempiin lukemiin, ei edes vie sähköä niin järjettömästi.