Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa mua...Miks mun kulutus on näin paljon? 42m2 kaksio ja kulutus 240kwh/kk

Vierailija
06.02.2024 |

Asun siis 42m2 kerrostalokaksiossa.

Lämmitysmuotona kaukolämpö, taloyhtiö maksaa.

Ei ole lattialämmitystä.

Kuukausikulutus 240kwh

Sähköä kuluttavat laitteeni:

Jääkaappipakastin

Liesi ja uuni

Pyykinpesukone kerran tai kaksi viikossa.

Pöytätietokone

Valaistus

En ymmärrä miksi minulla on noin suuri kulutus...Neuvoja Mitä teen jotta saan kulutusta pienemmäksi?

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kylpyhuoneessa lattialämmitys (sähkö) niin pidätkö pitkiä aikoja ovia auki, jolloin lämpö karkaa muihin tiloihin? Ja nostaa sähkön kulutusta. 

Vierailija
142/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkistaa jääkaappi-pakasteen oven tiivisteet ja suljeutuuko ovet kunnolla? 

Molemmat vie paljon sähköä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin alla olevan keskustelun ja oletin että aloittaja on sama

https://www.vauva.fi/keskustelu/5430407/apua-kela-valittaa-et-mulla-lii…

Ymmärrän että aikaisempi kysymykseni ulosotosta oli töykeä, pahoittelut, mutta jos hänellä ei ole ulosottoa, hän voi vaihtaa varmasti sähköyhtiönsä sisällä halvempaan sopimukseen, eikä tarvitse pienentää kulutusta, tai jos on ulosotossa niin koittaa saada takuurahat kasaan että saan halvemman sopimuksen

Miten tämä liittyy keskusteluun?  Kysymys ei ole edes hinnasta, vaan sähkön kulutuksesta, jota täällä useammat ihmettelevät, kuten ap. itsekin. Eikä kulutus sähköyhtiötä vaihtamalla miksikään muutu. 

Vierailija
144/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin alla olevan keskustelun ja oletin että aloittaja on sama

https://www.vauva.fi/keskustelu/5430407/apua-kela-valittaa-et-mulla-lii…

Ymmärrän että aikaisempi kysymykseni ulosotosta oli töykeä, pahoittelut, mutta jos hänellä ei ole ulosottoa, hän voi vaihtaa varmasti sähköyhtiönsä sisällä halvempaan sopimukseen, eikä tarvitse pienentää kulutusta, tai jos on ulosotossa niin koittaa saada takuurahat kasaan että saan halvemman sopimuksen

Miten tämä liittyy keskusteluun?  Kysymys ei ole edes hinnasta, vaan sähkön kulutuksesta, jota täällä useammat ihmettelevät, kuten ap. itsekin. Eikä kulutus sähköyhtiötä vaihtamalla miksikään muutu. 

Ajattelin että hän on huolestunut kulutuksesta vain hinnan takia, pahoittelen

Vierailija
145/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabiksen kasvatus vie paljon sähköä.

Vierailija
146/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla se sun sähköyhtiön äppi mistä näkee kuinka paljon kulutat ja milloin?

Vierailija
147/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on saunallinen rivarikämppä 95 m2 kahdessa tasossa kahdella kylppärillä. Asukkaita yksi aikuinen ja yksi teini. Kaukolämpö ja teen työtä kotona kaikki päivät. Kulutus kuukaudessa 180 kWh. (Marras-ja joulukuun laskussa näin) Pörssisähkö, niin kalliina päivinä ei laiteta uuniruokaa eikä käytetä pesukonetta, kuivausrumpua eikä saunaa jos ei ole pakko. Mutta en päätyöksenk pihistele vaan käytämme sähköä tarpeen mukaan. Valoja pidän päällä iltaisin siinä huoneessa missä olen ja muissa vähemmän. Jouluvaloja pidin ulkona päällä ajastimella jouluna vain muutamana päivänä, en viikkokausia koko ajan.

Ap: onko sulla ollut 24/7 jouluvalot parvekkeella tai kuusessa päällä?

Vierailija
148/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aika paljon. Minulla on kolmio kaukolämmöllä. Saunon noin kerran viikossa, käytän uunia harvoin, erilliset pakastin ja jääkaappi,  pojan tietokone päällä tiuhaan. Minulla kulutus vain joulukuussa hieman yli 200 johtuen pidemmistä saunomisista, muuten kulutus noin 175kWh. Kannattaa se sovellus laittaa puhelimeen, niin voi seurata.

Vierailija
149/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä onko sulla ilmanvaihtokone, ei pitäisi noin paljon mennä vaikka olisi pöytäkone ja telkkari päällä koko ajan.

Tai sitten sulla on vessassa lattialämmitys mistä et tiedä. Kysy isännöitsijältä. 

Vierailija
150/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tammikuun kulutus 984 kwh. Meillä 150 neliöinen omakotitalo, valmistunut -53. Kaukolämpö. 

Vierailija
151/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tammikuun kulutus 984 kwh. Meillä 150 neliöinen omakotitalo, valmistunut -53. Kaukolämpö. 

Mihin menee noin paljon sähköä? Useampi sähköauto latauksessa?

Vierailija
152/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pakastimen ja jääkaapin lämpötila? Mittaa laittamalla lämpömittari niihin. Pakastimen lämpötilaksi riittää -18 astetta ja jääkaapin +4 astetta.

Itse juuri muutin pakastimen lämpötilaa kun huomasin mittarilla että siellä oli ollut -21, nyt pudotin -18 asteeseen.

Entä mitä pesuohjelmaa käytät pyykkikoneessa ja tiskikoneessa? Pese kaikki muut pyykit 40 asteen pesulla paitsi lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Ja vain täysiä koneellisia. 

Tiskikoneessa peset 30 minuutin pikapesulla ja vain täysiä koneellisia.

Ja jos sulla on pörssisähkö niin käytät pyykkikonetta ja tiskikonetta vain kun energian hinta on alle 5 cnt/kwh. Vaihda kaikki lamput ledivaloiksi ja silloin kun sähkön hinta on yli 10 cnt/kwh olet kynttilän valossa (poltat vanhoja kynttilöitä kaapeista ja jos jostain sata ilmaiseksi kynttilöitä niin otat ne vastaan).

Vierailija
153/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on pakastimen ja jääkaapin lämpötila? Mittaa laittamalla lämpömittari niihin. Pakastimen lämpötilaksi riittää -18 astetta ja jääkaapin +4 astetta.

Itse juuri muutin pakastimen lämpötilaa kun huomasin mittarilla että siellä oli ollut -21, nyt pudotin -18 asteeseen.

Entä mitä pesuohjelmaa käytät pyykkikoneessa ja tiskikoneessa? Pese kaikki muut pyykit 40 asteen pesulla paitsi lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Ja vain täysiä koneellisia. 

Tiskikoneessa peset 30 minuutin pikapesulla ja vain täysiä koneellisia.

Ja jos sulla on pörssisähkö niin käytät pyykkikonetta ja tiskikonetta vain kun energian hinta on alle 5 cnt/kwh. Vaihda kaikki lamput ledivaloiksi ja silloin kun sähkön hinta on yli 10 cnt/kwh olet kynttilän valossa (poltat vanhoja kynttilöitä kaapeista ja jos jostain sata ilmaiseksi kynttilöitä niin otat ne vastaan).

Kynttilöiden polttamisessa ei ole mitään järkeä, jos omistaa ledlamput. Ei näytä ihmisillä olevan mitään käsitystä, mistä se sähkönkulutus todella muodostuu.

Vierailija
154/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, oisko patterit täysillä? Mikään taloyhtiö ei maksa sun sähkölaskuja. 

älä viitti. En ap mutta lämmitys sisältyy vuokraan se kaukolämpö

Vierailija
155/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo paljon!  Mulla viime vuonna 749 kwh koko vuosi. Neliöitä 45 

Joku sähkösyöppö sulla siellä on

Vierailija
156/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus törkeä sähkölasku pienessä 40m2 asunnossani, olin juuri muuttanut. Ei lattialämmityksiä ja kaukolämpö vesikiertopatterit. Selvisi että sähköyhtiö oli unohtanut nollata laskurin ennen kuin muutin.

Vierailija
157/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samankokoisessa kämpässä kerrostalossa 110 kwh.

Vierailija
158/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sähköyhtiöltä ja isännöitsijältä jos osaisivat neuvoa.

Vierailija
159/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lasku yhden vai kahden kuukauden missä tuo kulutus, kuulostaa kahden kuukauden kulutukselle? Oman kuukausikulutuksen näkee sähköyhtiön omille sivuille kirjautumalla.

Vierailija
160/163 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamput kaikki ledejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän