Auttakaa mua...Miks mun kulutus on näin paljon? 42m2 kaksio ja kulutus 240kwh/kk
Asun siis 42m2 kerrostalokaksiossa.
Lämmitysmuotona kaukolämpö, taloyhtiö maksaa.
Ei ole lattialämmitystä.
Kuukausikulutus 240kwh
Sähköä kuluttavat laitteeni:
Jääkaappipakastin
Liesi ja uuni
Pyykinpesukone kerran tai kaksi viikossa.
Pöytätietokone
Valaistus
En ymmärrä miksi minulla on noin suuri kulutus...Neuvoja Mitä teen jotta saan kulutusta pienemmäksi?
Kommentit (163)
Kannattaa tarkistaa jääkaappi-pakasteen oven tiivisteet ja suljeutuuko ovet kunnolla?
Molemmat vie paljon sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Luin alla olevan keskustelun ja oletin että aloittaja on sama
https://www.vauva.fi/keskustelu/5430407/apua-kela-valittaa-et-mulla-lii…
Ymmärrän että aikaisempi kysymykseni ulosotosta oli töykeä, pahoittelut, mutta jos hänellä ei ole ulosottoa, hän voi vaihtaa varmasti sähköyhtiönsä sisällä halvempaan sopimukseen, eikä tarvitse pienentää kulutusta, tai jos on ulosotossa niin koittaa saada takuurahat kasaan että saan halvemman sopimuksen
Miten tämä liittyy keskusteluun? Kysymys ei ole edes hinnasta, vaan sähkön kulutuksesta, jota täällä useammat ihmettelevät, kuten ap. itsekin. Eikä kulutus sähköyhtiötä vaihtamalla miksikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin alla olevan keskustelun ja oletin että aloittaja on sama
https://www.vauva.fi/keskustelu/5430407/apua-kela-valittaa-et-mulla-lii…
Ymmärrän että aikaisempi kysymykseni ulosotosta oli töykeä, pahoittelut, mutta jos hänellä ei ole ulosottoa, hän voi vaihtaa varmasti sähköyhtiönsä sisällä halvempaan sopimukseen, eikä tarvitse pienentää kulutusta, tai jos on ulosotossa niin koittaa saada takuurahat kasaan että saan halvemman sopimuksen
Miten tämä liittyy keskusteluun? Kysymys ei ole edes hinnasta, vaan sähkön kulutuksesta, jota täällä useammat ihmettelevät, kuten ap. itsekin. Eikä kulutus sähköyhtiötä vaihtamalla miksikään muutu.
Ajattelin että hän on huolestunut kulutuksesta vain hinnan takia, pahoittelen
Kannabiksen kasvatus vie paljon sähköä.
Onko sulla se sun sähköyhtiön äppi mistä näkee kuinka paljon kulutat ja milloin?
Meillä on saunallinen rivarikämppä 95 m2 kahdessa tasossa kahdella kylppärillä. Asukkaita yksi aikuinen ja yksi teini. Kaukolämpö ja teen työtä kotona kaikki päivät. Kulutus kuukaudessa 180 kWh. (Marras-ja joulukuun laskussa näin) Pörssisähkö, niin kalliina päivinä ei laiteta uuniruokaa eikä käytetä pesukonetta, kuivausrumpua eikä saunaa jos ei ole pakko. Mutta en päätyöksenk pihistele vaan käytämme sähköä tarpeen mukaan. Valoja pidän päällä iltaisin siinä huoneessa missä olen ja muissa vähemmän. Jouluvaloja pidin ulkona päällä ajastimella jouluna vain muutamana päivänä, en viikkokausia koko ajan.
Ap: onko sulla ollut 24/7 jouluvalot parvekkeella tai kuusessa päällä?
On kyllä aika paljon. Minulla on kolmio kaukolämmöllä. Saunon noin kerran viikossa, käytän uunia harvoin, erilliset pakastin ja jääkaappi, pojan tietokone päällä tiuhaan. Minulla kulutus vain joulukuussa hieman yli 200 johtuen pidemmistä saunomisista, muuten kulutus noin 175kWh. Kannattaa se sovellus laittaa puhelimeen, niin voi seurata.
Selvitä onko sulla ilmanvaihtokone, ei pitäisi noin paljon mennä vaikka olisi pöytäkone ja telkkari päällä koko ajan.
Tai sitten sulla on vessassa lattialämmitys mistä et tiedä. Kysy isännöitsijältä.
Meillä oli tammikuun kulutus 984 kwh. Meillä 150 neliöinen omakotitalo, valmistunut -53. Kaukolämpö.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tammikuun kulutus 984 kwh. Meillä 150 neliöinen omakotitalo, valmistunut -53. Kaukolämpö.
Mihin menee noin paljon sähköä? Useampi sähköauto latauksessa?
Mikä on pakastimen ja jääkaapin lämpötila? Mittaa laittamalla lämpömittari niihin. Pakastimen lämpötilaksi riittää -18 astetta ja jääkaapin +4 astetta.
Itse juuri muutin pakastimen lämpötilaa kun huomasin mittarilla että siellä oli ollut -21, nyt pudotin -18 asteeseen.
Entä mitä pesuohjelmaa käytät pyykkikoneessa ja tiskikoneessa? Pese kaikki muut pyykit 40 asteen pesulla paitsi lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Ja vain täysiä koneellisia.
Tiskikoneessa peset 30 minuutin pikapesulla ja vain täysiä koneellisia.
Ja jos sulla on pörssisähkö niin käytät pyykkikonetta ja tiskikonetta vain kun energian hinta on alle 5 cnt/kwh. Vaihda kaikki lamput ledivaloiksi ja silloin kun sähkön hinta on yli 10 cnt/kwh olet kynttilän valossa (poltat vanhoja kynttilöitä kaapeista ja jos jostain sata ilmaiseksi kynttilöitä niin otat ne vastaan).
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pakastimen ja jääkaapin lämpötila? Mittaa laittamalla lämpömittari niihin. Pakastimen lämpötilaksi riittää -18 astetta ja jääkaapin +4 astetta.
Itse juuri muutin pakastimen lämpötilaa kun huomasin mittarilla että siellä oli ollut -21, nyt pudotin -18 asteeseen.
Entä mitä pesuohjelmaa käytät pyykkikoneessa ja tiskikoneessa? Pese kaikki muut pyykit 40 asteen pesulla paitsi lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Ja vain täysiä koneellisia.
Tiskikoneessa peset 30 minuutin pikapesulla ja vain täysiä koneellisia.
Ja jos sulla on pörssisähkö niin käytät pyykkikonetta ja tiskikonetta vain kun energian hinta on alle 5 cnt/kwh. Vaihda kaikki lamput ledivaloiksi ja silloin kun sähkön hinta on yli 10 cnt/kwh olet kynttilän valossa (poltat vanhoja kynttilöitä kaapeista ja jos jostain sata ilmaiseksi kynttilöitä niin otat ne vastaan).
Kynttilöiden polttamisessa ei ole mitään järkeä, jos omistaa ledlamput. Ei näytä ihmisillä olevan mitään käsitystä, mistä se sähkönkulutus todella muodostuu.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, oisko patterit täysillä? Mikään taloyhtiö ei maksa sun sähkölaskuja.
älä viitti. En ap mutta lämmitys sisältyy vuokraan se kaukolämpö
Onhan tuo paljon! Mulla viime vuonna 749 kwh koko vuosi. Neliöitä 45
Joku sähkösyöppö sulla siellä on
Mulla oli joskus törkeä sähkölasku pienessä 40m2 asunnossani, olin juuri muuttanut. Ei lattialämmityksiä ja kaukolämpö vesikiertopatterit. Selvisi että sähköyhtiö oli unohtanut nollata laskurin ennen kuin muutin.
Mulla samankokoisessa kämpässä kerrostalossa 110 kwh.
Kysy sähköyhtiöltä ja isännöitsijältä jos osaisivat neuvoa.
Onko lasku yhden vai kahden kuukauden missä tuo kulutus, kuulostaa kahden kuukauden kulutukselle? Oman kuukausikulutuksen näkee sähköyhtiön omille sivuille kirjautumalla.
Jos kylpyhuoneessa lattialämmitys (sähkö) niin pidätkö pitkiä aikoja ovia auki, jolloin lämpö karkaa muihin tiloihin? Ja nostaa sähkön kulutusta.