Auttakaa mua...Miks mun kulutus on näin paljon? 42m2 kaksio ja kulutus 240kwh/kk
Asun siis 42m2 kerrostalokaksiossa.
Lämmitysmuotona kaukolämpö, taloyhtiö maksaa.
Ei ole lattialämmitystä.
Kuukausikulutus 240kwh
Sähköä kuluttavat laitteeni:
Jääkaappipakastin
Liesi ja uuni
Pyykinpesukone kerran tai kaksi viikossa.
Pöytätietokone
Valaistus
En ymmärrä miksi minulla on noin suuri kulutus...Neuvoja Mitä teen jotta saan kulutusta pienemmäksi?
Kommentit (163)
Saunallinen kolmio (sauna kerran,kaksi viikkoon). Kaksi henkeä. Joulukuussa on 220 kWh ja tammikuussa 180.
Ja tehdään päivittäin lämmin ruoka
Kylmälaitteiden puhdistus kannattaa. Pöytäkone ja näyttö voivat viedä paljonkin. Jos on vanhoja halogeenivaloja tai hehkulamppua tyyliin aina päällä, niin niistäkin kertyy. Myös niinkin yksinkertainen kone kuin kahvinkeitin vie tosi paljon, jos se on päällä tunteja päivässä.
Energiankulutusmittareita saa lainaan kirjastoista.
https://hakemisto.kirjastot.fi/services/hardware/energiankulutusmittari
Pääkaupunkiseudulla Helenin mittarit:
https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1797459?lang=fin
Plasma tv on syöppö lediin verrattuna. Veikkaan kyllä jääkaappi pakastinta ( kai sitä on sulatettu ?)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on telkkari päällä aamusta yömyöhään. Oisko se syy sähkölaskun määrään? TV vain 55".
Riippuu telkkarin kulutuksesta. Led-telkkarit ei paljoa kuluta. Vanhat plasmatelkkarit älyttömiä sähkösyöppöjä. Nehän kävisi jossain mökillä lisälämmittimestäkin.
Minulle aiheutti LTO aivan järjettömän sähkölaskun. Isännöitsijä osasi auttaa, säädettiin pienemmälle ja jos olen pidempään poissa kotoa, laitan sen kokonaan kiinni.
Jääkaappipakastin ja pesukoneet on vanhat?
Vierailija kirjoitti:
Jääkaappipakastin ja pesukoneet on vanhat?
Ja liesi ja uuni? Meillä pieneni selvästi kulutus kun tuli aika uusia nuo laitteet. Vanhat olivat kai 2000-luvun alkupuolelta.
Soita sähkölaitoskeen ja pyydä heidät mittaamaan sähkönkulutus. Tai osta oma mittari ,ei se paljoa maksa.OIkso Clas Olssonilla esim.
Hirveä kulutus sinulla. Minulla on samankokoinen kaksio, ja sähköä menee nyt talvella 30kWh/kk.
Sähköyhtiön sivuilla voit seurata omaa kulutustasi. Tosin parin päivän viiveellä. Vedä kukin sulake vuorollaan esim päiväksi alas, niin selviää mikä sitä sähköä vie. Ole varovainen, ettet sulata pakastinta tai tee jotain muuta vahinkoa kun kokeilet.
Minulla kaksiossa sähkönkulutus noin 110 kWh kuukaudessa ja pidän lattialämmitystä päällä kylppärissä koska lisää mukavuutta. Ainoastaan pöytätietokone puuttuu. Tuohon minun kulutukseeni mahtuu useimpina päivinä kaksi suihkussa käyntiä esimerkiksi. Neliöitä kaksiossani on reilusti enemmän kuin sinulla mutta kerrostaloasunnoissa sillä ei ole sähkön kulutuksen kannalta merkitystä.
Meillä on 65m2 kolmio kaukolämmöllä, kylpyhuoneessa on sähköinen lattialämmitys. Sähköä kuluu n. 250 kwh/kk.
Todella kova kulutus. Suorastaan hirveä. Itsellä 44neliön kaksio ja viime vuoden keskiarvo oli väppi sovelluksen mukaan 55kwh/kk.
Jos en ole kotona ja kämppä tyhjillään niin kulutus on 0,77kwh/vrk. Eli oma jääkaappipakastin vie tuon verran
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on telkkari päällä aamusta yömyöhään. Oisko se syy sähkölaskun määrään? TV vain 55".
Riippuu telkkarin kulutuksesta. Led-telkkarit ei paljoa kuluta. Vanhat plasmatelkkarit älyttömiä sähkösyöppöjä. Nehän kävisi jossain mökillä lisälämmittimestäkin.
Ja leditelkkarillakin säädöt vaikuttaa ja taustavalon kirkkautta laskemalla voi kulutuksen jopa puolittaa.
Nyt on pakko jo vähän epäillä, voiko aloitus pitää paikkaansa. Meillä.oli pikkuisen isommassa rivarikaksiossa kulutus 400-500 kWh/kk, vaikka oli suorasähkölämmitys (patterit ja ilp), lämminvesivaraaja, sähkösauna ja ikivanhat kodinkoneet. Kämppä oli 80-luvulla rakennettu ja ainakin liesi oli yhtä vanha kuin asunto, jääkaappipakastinkin melkein. Lisäksi oli vielä erillinen arkkupakastin, sekin vanha, televisio ja pyykinpesukone. Tein paljon ruokaa, telkkari päällä kaiket illat, pyykkiä pestiin 1-2 krt/viikko. Saunaa käytettiin harvoin, ja patterit oli säädetty pienelle/kokonaan kiinni ja ilp hoiti lämmityksen. Mutta kyllähän sekin sähköä vie.
Ap:n kulutusta ei minusta selitä mikään muu kuin se, että lämmittää kämppäänsä sähköuunilla. Nupit kaakkoon ja luukku auki, sillä tavalla voi noilla spekseillä saada kulumaan 240 kWh/kk. Muuten ei ole mitenkään mahdollista, vaikka kodinkoneet olisivat Antiikin Rooman ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytätietokone. Kiinni.
Pöytätietokone kuluttaa raskaallakin käytöllä ehkä 30kwh/kk
Pöytätietokone voi käytöstä riippuen kuluttaa huomattavasti enemmänkin. Pelkkä näyttö voi viedä jo liki puolet tuosta sun "raskaasta" käytöstä jos on tuntikausia päivässä päällä. Tehokas pelikone ja tehoja vaativa peli tai jotain raskasta mallinnusta, niin tuo 30kwh menee jo alle viikossa. Mutta ei tietenkään millään nettiselauksella ja facebookilla saa yli 30kwh menemään kuukaudessa. Ellei sitten käytä konetta muuna aikana bitcoinin louhintaan.
Bitcoinin louhinta kävi mullakin mielessä eikä sitä tarvitse tehdä edes itse jos joku on kaapannut koneen tms, onhan näitäkin tapauksia, eli kone aina käytön jälkeen kiinni ja vaikka töpselikin varuiksi irti.
Mut eipä sähköhtiökään ole aina viaton. Jos eivät saa mittarin lukemaa etänä, laittavat ne randomilla keskikulutuslaskun joka ei perustu omaan sähkönkäyttöösi eli kannattaa sinnekin olla yhteydessä ja ottaa lukema ylös ennen sitä.
Mun mielestä tulisi mittarin lukematkin olla joka laskussa eikä pelkkä kulutuksen määrä!
Vierailija kirjoitti:
Minulle aiheutti LTO aivan järjettömän sähkölaskun. Isännöitsijä osasi auttaa, säädettiin pienemmälle ja jos olen pidempään poissa kotoa, laitan sen kokonaan kiinni.
Itse laittaisin sen lopullisesti kiinni.
En osaa neuvoa mutta onhan tuo paljon - meillä oli pienen omakotitalon sähkönkulutus tammikuussa 368 kWh... Ja on kuitenkin mm. ilmalämpöpumppu joka oli koko tammikuun päällä kovillakin pakkasilla, kaksi autoa lämmityksineen jne
Mulla on 58m2 rivarikaksio, kaukolämmöllä mutta kylppärissä on sähköinen lattialämmitys. Keskikulutus noin 300kWh/kk
Vaikka olisi kaikki valot / telkkarit / ylimääräiset laitteet pois päältä niin kulutus on 150-180w/tunti.
Vanhassa kerrostalokämpässä oli kulutus noin 4500kWh/vuosi. Syyksi paljastui vanha jääkaappi, joka vei ihan hitosti sähköä. Uuni oli myös 15-20v vanha, ja vei paljon enemmän kun nykyinen