Auttakaa mua...Miks mun kulutus on näin paljon? 42m2 kaksio ja kulutus 240kwh/kk
Asun siis 42m2 kerrostalokaksiossa.
Lämmitysmuotona kaukolämpö, taloyhtiö maksaa.
Ei ole lattialämmitystä.
Kuukausikulutus 240kwh
Sähköä kuluttavat laitteeni:
Jääkaappipakastin
Liesi ja uuni
Pyykinpesukone kerran tai kaksi viikossa.
Pöytätietokone
Valaistus
En ymmärrä miksi minulla on noin suuri kulutus...Neuvoja Mitä teen jotta saan kulutusta pienemmäksi?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytätietokone. Kiinni.
Pöytätietokone kuluttaa raskaallakin käytöllä ehkä 30kwh/kk
Pöytätietokone voi käytöstä riippuen kuluttaa huomattavasti enemmänkin. Pelkkä näyttö voi viedä jo liki puolet tuosta sun "raskaasta" käytöstä jos on tuntikausia päivässä päällä. Tehokas pelikone ja tehoja vaativa peli tai jotain raskasta mallinnusta, niin tuo 30kwh menee jo alle viikossa. Mutta ei tietenkään millään nettiselauksella ja facebookilla saa yli 30kwh menemään kuukaudessa. Ellei sitten käytä konetta muuna aikana bitcoinin louhintaan.
Onko pakastin niin jäässä, että sen ovi ei mene kunnolla kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tekee 8kwh päivässä. Laske ensinnäkin jääkaapin kulutus. Jossain siellä kyllä lukee, kuinka paljon se kuluttaa. Samoin voi laskea tietokoneen kulutuksen sen mukaan mitä sitä käytät päivittäin. Ja miksei myös nuo muut laitteet. Näet pitääkö kulutus paikkansa vai onko joku juttu mistä et tiedä.
Tekee 333w/h eli käytännössä ei juuri mitään, pakastin, jääkaappi käyvät 24/h...
Kylmälaite on viallinen jos käy 24/7.
Suhteen tulisi olla vähintään 1:2 eli 1 osan hurraa kompura ja sitten 2 osaa lepäilee. Itsellä kun otin selvää niin kompura kävi 7 minuuttia ja sitten oli n. vartin lepo. Jos käy edes 50:50 niin on syytä pitää viallisena.
Ei kai sulla ole pakastimessa jäänyt se pikapakastus asetus päälle? Se ainakin vie sähköä. Eräällä tutulla oli em. namikka jäänyt pikapakastus asentoon ja hirveän suuret sähkölaskut. Ei ollut tajunnut ettei sitä kannata käyttää kuin sen verran että saa isomman määrän esim tuoreita marjoja/lihaa jäätymään.
Vierailija kirjoitti:
Eli puhallat +5 asteista ilmaa, tuo +15 on sekin jo ihan alarajoilla
Ei, vaan sisään puhallettava ilma on vähintään +5 asteista, leudommalla kelillä lämpimämpää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytätietokone. Kiinni.
Pöytätietokone kuluttaa raskaallakin käytöllä ehkä 30kwh/kk
Pöytätietokone voi käytöstä riippuen kuluttaa huomattavasti enemmänkin. Pelkkä näyttö voi viedä jo liki puolet tuosta sun "raskaasta" käytöstä jos on tuntikausia päivässä päällä. Tehokas pelikone ja tehoja vaativa peli tai jotain raskasta mallinnusta, niin tuo 30kwh menee jo alle viikossa. Mutta ei tietenkään millään nettiselauksella ja facebookilla saa yli 30kwh menemään kuukaudessa. Ellei sitten käytä konetta muuna aikana bitcoinin louhintaan.
Vielä kun on aika typerää puhua vain jostain "pöytäkoneesta". Pöytäkoneita on erilaisia ja joku tehokas pelikone todellakin voi haukata paljon sähköä pitkien pelisessioiden aikana. Sähkön kulutukseen samalla koneella vielä vaikuttaa monikin juttu, esim. se onko ruudunpäivitys rajoitettu näytön virkistystaajuuteen tai alemmas vai paahtaako masiina täysillä maksimaalista fps:ää puskien. Näistäkään ei tavispulliainen yleensä ymmärrä mitään ja kaikki on oletusasetuksillaan miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Lämmivesivaraaja? Lotraat suihkussa?
Aika harvassa kerrostaloasunnossa on omaa varaajaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Onko lähistöllä telemastoa? 5g-säteilytys käyttää paljon sähköä, joten se lypsetään lähialueiden taloista. Yleensä jakaantuu niin monelle, että pientä lisää kulutuksessa ei huomaa.
Jestas, millaista foliohattu teoriaa!
Aika sekopäinen kommentti.
Minulla meni tammikuussa 43kwh 35 neliön kämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sulla ole pakastimessa jäänyt se pikapakastus asetus päälle? Se ainakin vie sähköä. Eräällä tutulla oli em. namikka jäänyt pikapakastus asentoon ja hirveän suuret sähkölaskut. Ei ollut tajunnut ettei sitä kannata käyttää kuin sen verran että saa isomman määrän esim tuoreita marjoja/lihaa jäätymään.
Itselläni juurikin sellainen 20 vuotta vanha jääkaappi-pakastin, jossa tuo oli vielä epäloogisesti päällä silloin, kun nappi oli ylhäällä eikä pohjassa.
Todella suuri kulutus. Mulla on myös kaksio. Jääkaappipakastin arkkupakastin, tiski-ja pesukone. Tiskikone pyörii 3 kertaa viikossa, pesukone enintään kerran viikossa (käytän pesutupaa). Radio/ stereot paljon päällä. Pöytätietokone välillä.
Kulutus parhaimmillaan alle 100 kWh/ vrk, kin olen säästänyt sähkön hinnan ollessa korkealla. Tällöin optimoin ruoanlaiton, ettei uuni ja hella ole turhaan päällä. Jos en säästä sähköä, kulutus on 120-140 kWh/vrk. Tähän sisältyy jo kesällä ison lattiatuulettimen käyttäminen ja talvella/ joulunaikaan runsaasti ruoanlaittoa ja leipomosta.
Ottaisin sinuna yhteyttä vuokranantajaan tai huoltoyhtiöön, onko mahdollista, että joku tulee tutkimaan asian. Maallikkona ensin tulee mieleen, että pakastimen tiivisteet valskaa niin paljon, että se joutuu koko ajan jäädyttämään lisää. Mutta sekään ei selitä tuollaista kulutusta. Voisiko olla kuitenkin lattialämmitys kylppärissä, vaikka sitä ei voi itse säätää?
Jos et halua ostaa itse mittaria, jolla voit tutkia sähkölaitteiden kulutusta,niitä saa vuokrattuakin.
Samaa ajattelin, että eihän tuossa mitään ihmeteltävää. Normikulutus. Itselläni samoissa lukemissa rivitalokaksiossa. Tietysti jos maksat kovaa sähkön hintaa, sehän vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin, että eihän tuossa mitään ihmeteltävää. Normikulutus. Itselläni samoissa lukemissa rivitalokaksiossa. Tietysti jos maksat kovaa sähkön hintaa, sehän vaikuttaa.
Mitenkä sähkön hinta vaikuttaa kulutukseen?
Joo, sillain tietty, ettei pörssisähköläiset pyöritä laitteita, kun on kallista, mutta ei muuten.
Riippuen pöytäkoneesta, jos on joku pelihirmukone, niin saattaa kuluttaa paljonkin. Onko sulla kaikki valaisimet ledejä? Meillä on yksi lattialla seisova jalkalamppu. Kun se aikoinaan ostettiin, niin se tuli 300 watin halogeenillä! Tuollaista kun pitäisi joka ilta viisi tuntia päällä, niin saisi jo 45 kwh kuussa palamaan! ;)
Aika ihmeelliseltä kuulostaa kulutusmääräsi. Vertailun vuoksi, meidän sähkönkulutus oli viimeisimmän mittauksen mukaan 3382 kWh/v, eli keskimäärin 282 kWh/kk. Vertailu ei ole ihan yksinkertaista, sillä meitä on 3 ja asumme öljy/puulämmitteisessä ok-talossa. Henkilökohtaisia sähkölaitteita on siis 3-kertainen määrä (puhelimet, läppärit, partakoneet yms.), mutta isompia laitteita tietenkin vain kappale kutakin: Jääkaappi, pakastin, sähköuuni/hella, valaistus, pyykinpesukone, astianpesukone, mikroaaltouuni, tv yms. kodin viihde-elektroniikka, myös yksi pöytätietokone ja printteri, joita tosin käytetään harvoin. Lisäksi auton lohkolämmitys talvisin. Saunan pesuhuoneessa on lattialämmitys. Talo on vanha ja aika pieni, n. 100 neliötä, mihin on laskettu mukaan myös kaikki viileät ja tekniset tilat.
Sähköyhtiön kulutustiedotteen mukaan sähkönkäyttömme on säästeliästä. En kylläkään osaa sanoa, mistä me sitten muihin verrattuna säästämme, koska mielestäni emme ole joutuneet tinkimään mistään. Ne suuret kodinkoneetkin on jo aika vanhoja, 10-30 vuotta. Tiedän varmuudella vain yhden säästävän sähkölaitteen, nimittäin air fryer, jota käytämme aika paljon ja vastaavasti tavallista uunia käytetään harvemmin. Olin huomaavinani, että sähkölasku pieneni jonkin verran tämän hankinnan jälkeen. Muutoin kyllä tahtoisin minäkin tietää, mihin tämän alueen muut asukkaat sitten sitä sähköä saavat kulumaan, jos meidän käyttö on säästeliästä, vaikka emme mielestäni pihistele mitenkään erityisesti. Sähköyhtiön mukaan energiatehokkuutemme on 38 kWh/m2. Yhtiö antoi tällaiset vuosilukemat: meidän käyttö 3382 kWh/v, säästäväisen sähkönkäytön raja 5938 kWh/v, paljon käyttävän raja yli 6852 kWh/v. Sitä en tiedä, onko noissa lukemissa huomioitu mahdollinen sähkölämmitys - meillähän sitä ei ole.
Mahdollisia kulutukseen vaikuttavia tekijöitä, missä olen huomannut eroavuuksia joidenkin tuntemieni ihmisten käytäntöihin verrattuna: tiskikoneen tehokas täyttö ja normaalisti pesu 50 asteessa, harvemmin 60. Sama pyykkikoneen kanssa: täysiä koneellisia, ja kerran käytettyjä t-paitoja ei sinne yleensä viskata, paitsi jos ovat ihan litimärkiä hiestä tai muuten selkeästi likaantuneet, mutta normaalisti samaa paitaa/housuja/mekkoa voidaan käyttää useita päiviä. Valot sammutetaan niistä tiloista, joissa ei oleskella. Pesuhuoneen lattialämmitys on aina päällä, mutta säädetty kohtuullisiin lukemiin (muistaakseni n. 20 astetta, en nyt viitsi lähteä katsomaan tarkemmin). Niin, ja sitten se air fryer. Varmaan on vielä jotain, mitä en ole hoksannut - jos joku keksii, niin kiinnostaisi kuulla näkemyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Todella suuri kulutus. Mulla on myös kaksio. Jääkaappipakastin arkkupakastin, tiski-ja pesukone. Tiskikone pyörii 3 kertaa viikossa, pesukone enintään kerran viikossa (käytän pesutupaa). Radio/ stereot paljon päällä. Pöytätietokone välillä.
Kulutus parhaimmillaan alle 100 kWh/ vrk, kin olen säästänyt sähkön hinnan ollessa korkealla. Tällöin optimoin ruoanlaiton, ettei uuni ja hella ole turhaan päällä. Jos en säästä sähköä, kulutus on 120-140 kWh/vrk. Tähän sisältyy jo kesällä ison lattiatuulettimen käyttäminen ja talvella/ joulunaikaan runsaasti ruoanlaittoa ja leipomosta.
Ottaisin sinuna yhteyttä vuokranantajaan tai huoltoyhtiöön, onko mahdollista, että joku tulee tutkimaan asian. Maallikkona ensin tulee mieleen, että pakastimen tiivisteet valskaa niin paljon, että se joutuu koko ajan jäädyttämään lisää. Mutta sekään ei selitä tuollaista kulutusta. Voisiko olla kuitenkin lattialämmitys kylppärissä, v
Sulla taitaa olla nyt jokin mittayksikkövirhe noissa laskelmissa, nimittäin "alle100"-140 kWh/vrk on TO-DEL-LA paljon. Meillä menisi 10 pv - 2 vkk päästä noihin lukemiin.
Mulla on telkkari päällä aamusta yömyöhään. Oisko se syy sähkölaskun määrään? TV vain 55".
"Sulla taitaa olla nyt jokin mittayksikkövirhe noissa laskelmissa, nimittäin "alle100"-140 kWh/vrk on TO-DEL-LA paljon. Meillä menisi 10 pv - 2 vkk päästä noihin lukemiin."
KÄÄK - joo, oikeassa olet, tarkoitin kuukaudessa! Jostain lipsahti tuo vrk siihen. huh
Tilaa palvelu siivousfirmalta.