Auttakaa mua...Miks mun kulutus on näin paljon? 42m2 kaksio ja kulutus 240kwh/kk
Asun siis 42m2 kerrostalokaksiossa.
Lämmitysmuotona kaukolämpö, taloyhtiö maksaa.
Ei ole lattialämmitystä.
Kuukausikulutus 240kwh
Sähköä kuluttavat laitteeni:
Jääkaappipakastin
Liesi ja uuni
Pyykinpesukone kerran tai kaksi viikossa.
Pöytätietokone
Valaistus
En ymmärrä miksi minulla on noin suuri kulutus...Neuvoja Mitä teen jotta saan kulutusta pienemmäksi?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on isommassa kaksiossa talvikulutus usein reilu 200, eli ei tuo täysin poikkeuksellista ole.
Pöytäkone vielä läppäriä paljon enemmän sähköä. Onko koko ajan päällä vai ainoastaan tarvittaessa?
Teetkö usein uuniruokaa? Onko jääkaappipakastin tosi vanha?
Oman sähköyhtiön palvelusta saat tarkat graafit sähkönkulutuksesta tunneittain. Onko kulutus koko ajan tasaisen kovaa vai onko minä päivinä ja tunteina piikkejä? Mitä teit tuohon aikaan?
Miksi talvella olisi isompi kulutus kuin muulloin?
On pimeää ja kylmää ja ollaan sisällä enemmän niin sähkölaitteita käytetään enemmän.
Ootko sä se jolla on se 20sentin/kwh toistaiseksi voimassaoleva sopimus?
Eli onko esim. luottotiedot menny kun et ole vaihtanut edullisempaan sopimukseen? Ja takuumaksua et saa kasaan?
Kun asuin kerrostalossa kaksiossa, sähkönkulutukseni oli n.90kwh/kk. Otin sähkölaitteet mitä en käyttänyt pois seinästä tai sammutin, jos en ollut kotona
Minulla oli tv (katsoin iltaisin ja myös joskus aamuisin), radio mitä kuuntelin kun laitoin ruokaa tai siivosin, älykännykkä, tietokone (käytin harvoin kun kännykällä pystyi myös hoitamaan asiat), valo päällä vain siinä huoneessa missä olin, ainoastaan pakastin, uuni, tv ja jääkaappi kokoajan seinässä. Valot oli jotain pienikulutteisia led lamppuja
Vierailija kirjoitti:
Eli onko esim. luottotiedot menny kun et ole vaihtanut edullisempaan sopimukseen? Ja takuumaksua et saa kasaan?
Kun asuin kerrostalossa kaksiossa, sähkönkulutukseni oli n.90kwh/kk. Otin sähkölaitteet mitä en käyttänyt pois seinästä tai sammutin, jos en ollut kotona
Minulla oli tv (katsoin iltaisin ja myös joskus aamuisin), radio mitä kuuntelin kun laitoin ruokaa tai siivosin, älykännykkä, tietokone (käytin harvoin kun kännykällä pystyi myös hoitamaan asiat), valo päällä vain siinä huoneessa missä olin, ainoastaan pakastin, uuni, tv ja jääkaappi kokoajan seinässä. Valot oli jotain pienikulutteisia led lamppuja
Unohdin mainita että minulla oli myös kahvinkeitin, imuri ja silitysrauta
Taulu TV on 80-120W, Tietokoneen kaapelimokkula 36W, Kylpyhuoneen lattialämpö, tietokone, valurautahella. Siinä muutama virtasyöppö.
Vierailija kirjoitti:
Vau! Sinulla oli älykännykkä. Olet varmaan ikäluokkaa 80+ koska muille ne ovat normaali kännyköitä.
Vierailija kirjoitti:
Plasma tv on syöppö lediin verrattuna. Veikkaan kyllä jääkaappi pakastinta ( kai sitä on sulatettu ?)
Mulla on uusi televisio, qled. ei plasma
Olen sulattanut pakastimen säännöllisesti.
ap
Ihan normaali kulutus. Mulla suunnilleen samankokoinen kaksio saunalla, ja kulutus 321 kW/kk. Käyn saunassa 1-2 x vko.
Lasku siirtoineen tällä hetkellä n. 100 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Jos katsot kulutuksen laskusta, niin oletko varma, että siinä on kulutus yhdeltä kuukaudelta? Monesti sähköyhtiö laskuttaa kaksi kuukautta kerrallaan varsinkin kerrostaloasunnoissa, joissa on pieni kulutus.
Tätä minäkin olin tulossa sanomaan, että ottaisitko vielä esiin sen laskun, ja tarkistaisit
- miltä ajalta kulutus on
- onko siinä toteutunut kulutus vai arvio (toki senkin pitäisi olla lähellä oikeaa, mutta ylilaskutus vähennetään seuraavasta laskusta, jos arvio on liian suuri)
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/828932/Tarmo-Energiankulutusmit…
osta tällanen. Joka laite kiinni muutamaksi päiväksi.
Jos oot kotona koko ajan (tietokoneet ja setit päällä "aina") ja käytät uunia, imuria ja muita vempeleitä, jotka eivät ole nykyajan nuhapumppuja, kulutukses on ihan normaalia.
Tuossa on n. puolet liikaa. Minulla kulutus 110-120 kWh/kk. Asuntoni on vähän isompi ja pienessä kylppärissä sähköllä toimiva lattialämmitys. Yhtenäkään vuorokautena kulutus ei ole yltänyt 8 kWh: iin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 77 neliön kolmiossa sähkönkulutus oli 100 kwh kuukaudelta kun olimme poissa, päällä oli ilmanvaihto minimiteholla ja uudet jääkaappi ja pakastin. Kun olemme paikalla sähköä kuluu n. 180 kwh/kk. Ollaan 2 eläkeläistä ja teemme ruokaa kotona päivittäin.
Miten voi olla noin paljon pelkällä ilmanvaihdolla ja jääkaappipakastimella? sähkölämmitys? Jokin nyt ei täsmää, kannattaa pyytää mittarin lukemat kyseiseltä ajalta ja tarkistuttaa sekä laskea se myös itse.
Mulla on 62 neliöinen kaksio ja tuo 240 kwh on minulla kolmen kuukauden kulutus, sähkölasku n. 80 euroa kolmen kuukauden välein, Tampereen energia. Laitan ruokaa, käytän uunia, en säästele sähköä, teen töitä kotona mutta pyykit pesen taloyhtiön pyykkituvassa. Tosin yhdellä ihmisellä pari koneellista viikossa riittää.
Pari vuotta sitten lasku oli 55 €/3 kk.
Ottaisin jääkaapin pois päältä pariksi päiväksi. Vaikka sulake pois, jos johtoa et irti saa. Sitten katsot oman sähköyhtiön sivuilta paljonko kulutus tippui noilta päiviltä. Pari päivää pärjää ilman jääkaappiakin, etenkin nyt kun uloskin voi jotain jättää. Kyllä se 20v vanha jääkaappi voi viedä aika paljon sähköä jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau! Sinulla oli älykännykkä. Olet varmaan ikäluokkaa 80+ koska muille ne ovat normaali kännyköitä.
On vieläkin... olen 29v... normi kännykkä: ei ole kosketusnäyttöä vaan oikeat näppäimet, voi tyyliin vaan soittaa ja laittaa tekstiviestejä :)
Luin alla olevan keskustelun ja oletin että aloittaja on sama
https://www.vauva.fi/keskustelu/5430407/apua-kela-valittaa-et-mulla-lii…
Ymmärrän että aikaisempi kysymykseni ulosotosta oli töykeä, pahoittelut, mutta jos hänellä ei ole ulosottoa, hän voi vaihtaa varmasti sähköyhtiönsä sisällä halvempaan sopimukseen, eikä tarvitse pienentää kulutusta, tai jos on ulosotossa niin koittaa saada takuurahat kasaan että saa halvemman sopimuksen
Kulutus kuulostaa isolta omaan korvaan kun pieni asunto. Meillä ~450kwh/kk
Meillä 124m2, koneellinen ilmanvaihto. Märkätiloissa lattialämmitys koko ajan pienellä päällä. Sähkö sauna lämmitetään vähintään kerran viikossa. Pyykki ja tiskikoen pyörii kerran päivässä. Ruokaa valmistetaan joka päivä sähköliedellä. 6 hlö talous. Kodinkoneet talon alkuperäisiä 15v vanhoja.
Talviaikaan ilmanvaihto voi nostaa sähkölaskua. Eli huoneilman lämmittäminen maksaa.
Huomaatko eroa talvi -ja kesäajan sähkönkulutuksissa?
Jos et ole vaihtanut sähkösopimusta, tai ei ole tullut uusia elektronisia laitteita, jotka syövät sähköä, sanoisin että syy löytyy ilmanvaihdosta.
Käytätkö uunia paljon ruuanlaitossa tai silitätkö vaatteita?
Jos olen päivän poissa kotoa lattialämmitys on vähän pienemmällä mutta normipäivänä nostan sen aika maksimiin. Kun käyn kahdesti päivässä suihkussa tulee myös pyykkiä enemmän koska tietysti vaihdan aina puhtaat vaatteet sen jälkeen. Lisäksi esimerkiksi nipottaja mainitsisi hiustenkuivaajan käytöstä aina suihkun jälkeen jne. Kaikki aina liittyy kaikkeen.